مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

بدون اغراق میوه‌های خشک یا چیپس میوه از محبوبیت زیادی در میان کودکان و بزرگسالان برخوردار هستند؛ اما نظراتی که در مورد آن‌ها وجود دارد، خیلی ضد و نقیض است. به اعتقاد بعضی از افراد میوه‌های خشک یک میان وعده سالم و مغذی هستند؛ اما افرادی هم هستند که معتقدند کالری میوه های خشک شده بالا است و آن‌ها به اندازه آبنبات مضر هستند.

سابقه استفاده از میوه‌های خشک به گذشته‌های دور برمی‌گردد. شواهد نشان می‌دهد بیش از هزار سال پیش استفاده از میوه‌های خشک در بین ایرانی‌ها و اعراب رایج بوده است. در آمریکای شمالی میوه و گوشت را خشک و از آن‌ها برای تهیه غذایی به نام پمیکن (pemmican) استفاده می‌کردند. بازرگانانی که به سفرهای طولانی می‌رفتند پمیکن را داخل آب جوش ریخته و به صورت سوپ مصرف می‌کردند.

برای خشک کردن میوه‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها، قرار دادن میوه در معرض نور آفتاب است. در این روش، میوه را به طور مرتب می‌چرخانند تا مطمئن شوند که رطوبت آن به طور یکنواخت تبخیر  می‌شود.

راه دیگر، قرار دادن میوه در داخل فر است که سرعت خشک شدن را بیشتر می‌کند؛ اما اگر مراقب نباشید ممکن است میوه بسوزد. استفاده از دستگاه خشک‌کن هم یک روش مدرن و کارآمد است که سرعت خشک شدن را افزایش می‌دهد.

از هر روشی که برای خشک کردن میوه استفاده کنید، محصول نهایی در مقایسه با میوه تازه در برابر فساد مقاو‌م‌تر است؛ اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا میوه خشک یک خوراکی سالم هم محسوب می‌شود؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید ارزش غذایی و کالری میوه های خشک شده را با دقت بررسی کنیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید پاسخ این سوال را بدانید با ما در این مقاله از ایده آل مگ همراه باشید.

ارزش غذایی میوه های خشک چقدر است؟

میوه خشک، میوه‌ای است که تقریبا تمام محتوای آب آن حذف شده است. در طی این فرآیند، میوه چروک خورده می‌شود و یک میوه خشک کوچک و پرکالری باقی می‌ماند.

مقدار کالری آناناس خشک شده

از نظر ارزش غذایی تفاوت زیادی بین میوه‌های تازه و خشک وجود ندارد؛ اما در طی خشک شدن مقداری از ویتامین‌های C و A از بین می‌رود و کالری محصول نهایی افزایش پیدا می‌کند. دلیل افزایش کالری میوه های خشک شده از دست دادن آب و کاهش حجم میوه است.

میوه‌های خشک فقط از کالری تشکیل نشده‌اند؛ بلکه انواعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی در آن‌ها وجود دارد که می‌تواند برای سلامتی انسان مفید باشد.

انواع مختلف میوه‌های خشک در بازار وجود دارد که از نظر کالری و ارزش غذایی با هم متفاوت هستند. کشمش رایج‌ترین میوه خشکی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. خرما، آلو، انجیر و زردآلو بعد از کشمش پرمصرف‌ترین میوه های خشک هستند. انواع دیگری از میوه‌های خشک هم وجود دارند که روکشی از شکر یا شکلات دارند. از این محصولات به عنوان شیرینی استفاده می‌شود.

این میوه‌ها خیلی مغذی هستند. مصرف یک وعده از آن‌ها مقدار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. حجم میوه خشک از میوه تازه کمتر است؛ به همین دلیل، وقتی 100 گرم میوه‌ خشک و میوه‌ تازه را با هم مقایسه می‌کنیم مقدار فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی میوه خشک تقریباً 3/5 برابر میوه تازه است.

میوه‌های خشک حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان پلی‌فنول هستند. این آنتی اکسیدان جریان خون را بهبود می‌دهد و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. به همین دلیل است که میوه‌های خشک بسیار بهتر از تنقلات معمولی هستند، اما اگر هوس تنقلات معمولی را کرده‌اید، می‌توانید کالری تنقلات را ببینید تا از میزان کالری آن‌ها هم مطلع شوید.

‌مزایا و معایب مصرف چیپس میوه

خشک کردن غذاها، یک راه آسان برای افزایش ماندگاری و طول عمر آن‌ها است؛ چون قارچ‌ها و سایر عواملی که باعث فاسد شدن غذا می‌شوند برای زنده ماندن به رطوبت نیاز دارند و خشک کردن رطوبت غذاها را از بین می‌برد.

کالری میوه های خشک شده

میوه‌های خشک را می‌توان برای مدت زمان طولانی‌تری نگهداری کرد؛ به همین دلیل، می‌توانید از آن‌ها در سفرهای طولانی و شرایطی که به یخچال دسترسی ندارید، استفاده کنید.

مزایای مصرف چیپس میوه برای سلامتی

میوه‌های خشک حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم، آهن، کلسیم و مقداری ویتامین A و C هستند. مواد مغذی موجود در میوه‌های خشک فوایدی برای بدن دارند که به بعضی از آن‌ها در این‌جا اشاره می‌کنیم:

  • حفظ سلامت چشم: ثابت شده آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه‌های خشک از بروز بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید جلوگیری می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها مانع تحلیل رفتن ماکولی چشم هم می‎‌شوند. ماکولا بخشی از شبکیه چشم است که تحلیل رفتن آن موجب نابینایی در سالمندان می‌شود.
  • تامین نیازهای تغذیه‌ای مادران باردار: در دوران بارداری بدن به آهن بیشتری نیاز دارد. میوه‌های خشک مثل زردآلو خشک به علت داشتن آهن می‌توانند بخشی از نیاز مادر را تامین کنند.

معایب مصرف میوه های خشک برای سلامتی

مقدار قند و کالری میوه های خشک شده زیاد است و همین موضوع نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند. مشکلاتی که ممکن است با مصرف زیاد میوه‌های خشک ایجاد شود عبارتند از:

  • افزایش وزن: فیبرها به کاهش اشتها و کم کردن وزن کمک می‌کنند. میوه خشک فیبر زیادی دارد؛ اما مقدار زیادی قند هم دارد که می‌تواند وزن بدن را بالا ببرد. به همین دلیل، میوه خشک گزینه چندان مناسبی برای رژیم غذایی برای کاهش وزن نیست.
اگر به دنبال راهی برای درمان چاقی هستید، باید بدانید که میوه خشک برای لاغری مناسب نیست. میوه‌های تازه به دلیل داشتن مقدار زیادی فیبر و آب به شما کمک می‌کنند سریع‌تر احساس سیری کنید؛ بنابراین، در مقایسه با میوه خشک انتخاب بهتری به شمار می‌روند و می‌توانند به کاهش وزن شما کمک کنند.
  • افزایش قند خون: به غیر از افراد چاق، بیماران دیابتی هم باید از مصرف زیاد میوه‌های خشک خودداری کنند؛ چون این نوع مواد غذایی، قند زیادی دارند و اگر در مصرف آن‌ها زیاده‌روی شود قند خون را بالا می‌برند.

دیابت و رژیم غذایی

دلیل تفاوت کالری میوه خشک و تازه چیست؟

میوه‌ها طی فرآیند خشک شدن آب از دست می‌دهند؛ در نتیجه حالت چروک خورده پیدا می‌کنند و حجم‌شان کمتر می‌شود. به دلیل حجم کمتر، تعداد میوه بیشتری در 100 گرم میوه خشک وجود دارد.

مقایسه مقدار کالری میوه خشک و تازه

این موضوع باعث می‌شود کالری میوه های خشک شده در هر 100 گرم بیشتر باشد؛ به عنوان مثال، کشمش و انگور را در نظر بگیرید. تعداد دانه‌های میوه در 100 گرم کشمش در مقایسه با 100 انگور بیشتر است. 100 گرم کشمش 65 گرم قند و 299 کالری انرژی دارد؛ اما مقدار قند و کالری 100 گرم انگور کمتر و به ترتیب 15 گرم و 69 کالری است.

گاهی اوقات برای اینکه میوه‌های خشک شیرین‌تر و خوشمزه‌تر شوند؛ به آن‌ها شکر یا شربت اضافه می‌کنند. اضافه کردن شکر کالری میوه های خشک شده را بالا می‌برد و احتمال ابتلا به چاقی، بیماری قلبی و حتی سرطان را افزایش می‌دهد.

جدول کالری میوه های خشک شده

در جدول زیر کالری میوه‌های خشک ذکر شده است. می‌توانید کالری میوه های تازه را هم ببینید و با میوه‌های خشک مقایسه کنید:

نوع میوه خشک مقدار کالری
آلو خشک 100 گرم 240
آلو خشک یک عدد 23
عناب خشک 100 گرم 281
عناب خشک یک عدد 5
توت فرنگی خشک 100 گرم 240
توت فرنگی خشک یک عدد 5
توت خشک 100 گرم 365
توت خشک یک عدد 1
کشمش 100 گرم 299
کشمش یک عدد 1/5
مویز 100 گرم 290
مویز یک عدد 1/5
انجیر خشک 100 گرم 249
انجیر خشک یک عدد 20
خرما خشک 100 گرم 319
خرما خشک یک عدد 22
کیوی خشک 100 گرم 200
کیوی خشک یک حلقه 2
موز خشک 100 گرم 275
موز خشک یک حلقه 4
پرتقال خشک 100 گرم 215
پرتقال خشک یک حلقه 11
آلبالو خشک 100 گرم 333
آلبالو خشک یک لیوان 533
برگه زردآلو 100 گرم 241
برگه زردآلو یک لیوان 386
برگه هلو 100 گرم 239
برگه هلو یک لیوان 382
سیب خشک 100 گرم 243
سیب خشک یک لیوان 219
گلابی خشک 100 گرم 262
گلابی خشک یک لیوان 419
آناناس خشک 100 گرم 313
آناناس خشک یک لیوان 501
انبه خشک 100 گرم 319
انبه خشک یک لیوان 510
خرمالو خشک 100 گرم 366
خرمالو خشک یک لیوان 586
مخلوط میوه‌های خشک 100 گرم 298
مخلوط میوه‌های خشک یک لیوان 477

آیا چیپس میوه ها برای کاهش وزن مفید هستند؟

میوه‌های خشک یک میان وعده سالم و مغذی محسوب می‌شوند. آن‌ها به دلیل داشتن فیبر می‌توانند حس سیری را افزایش دهند و مانع پرخوری شوند؛ اما به چند دلیل میوه‌ های خشک چاق کننده هستند و بهتر است همیشه جایگزین میوه‌های تازه نشوند.

تاثیر میوه های خشک بر وزن بدن

یکی از دلایل چاق کننده بودن میوه های خشک مقدار زیاد قند آن‌ها است. این موضوع باعث شده کالری میوه های خشک شده از میوه‌های تازه بیشتر باشد؛ به همین دلیل، وقتی زیاد مصرف می‌شوند نه تنها به کاهش وزن کمک نمی‌کنند بلکه وزن را بالا هم می‌برند.

دلیل دوم هم این است که میوه‌های خشک در مقایسه با میوه‌های تازه کوچک‌تر هستند و امکان زیاده‌روی در مصرف آن‌ها بیشتر است. بیشتر مردم به ندرت در طی یک ساعت چند عدد زردآلو و یک خوشه انگور می‌خورند؛ اما می‌توانند در همین مدت زمان مقدار زیادی زردآلو خشک و کشمش مصرف کنند.

بهترین روش استفاده از میوه های خشک در رژیم غذایی

شما می‌توانید از میوه‌های خشک به روش‌های مختلف استفاده کنید. مخلوط میوه‌های خشک با مغزها یک میان وعده مناسب برای کودکان و بزرگسالان است.

مصرف این میوه‌ها در وعده صبحانه همراه با غلات و شیر یک وعده غذایی عالی برای شروع یک روز خوب است. زمانی که به مسافرت و پیک‌نیک می‌روید یا در شرایطی هستید که به میوه تازه دسترسی ندارید، بهتر است از میوه‌های خشک استفاده کنید. درست است که میوه خشک کالری بالاتری دارد؛ اما قطعاً مصرف آن از میوه نخوردن بهتر است.

کالری میوه های خشک شده را چطور بسوزانیم؟

بهترین کار برای سوزاندن کالری میوه های خشک شده ورزش کردن است. وقتی ورزش می‌کنید بدن شما کالری بیشتری مصرف می‌کند؛ در نتیجه از افزایش وزن جلوگیری می‌شود.

ورزش کردن و سوزاندن کالری غذاها

پیاده‌روی، ساده‌ترین فعالیتی است که می‌توانید انجام دهید. برای سوزاندن 100 کالری انرژی ناشی از مصرف میوه‌های خشک باید  25 دقیقه پیاده روی کنید یا 10 دقیقه بدوید. اگر دوچرخه‌سواری می‌کنید 15 دقیقه زمان لازم است تا بتوانید 100 کالری دریافتی از میوه های خشک شده را بسوزانید.

سخن آخر

همانند سایر غذاها، میوه‌های خشک جنبه‌های مثبت و منفی دارند. میوه‌های خشک یک میان وعده سالم هستند که در مقایسه با چیپس و سایر تنقلات ارزش غذایی بالاتری دارند.

این خوراکی‌های خوش طعم و پرطرفدار مقداری زیادی از فیبر و مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند؛ اما کالری میوه های خشک شده بالا است و مصرف بیش از حد آن‌ها مشکلاتی را برای سلامتی ایجاد می‌کند؛ به همین دلیل، بهتر است از میوه‌های خشک به مقدار کم استفاده کنید.

اگر در مورد کالری میوه های خشک شده و نحوه مصرف آن‌ها در رژیم غذایی سوالی دارید با ما در ایده‌ آل مگ مطرح کنید.

سوالا‌ت متداول درباره کالری میوه های خشک

مصرف میوه خشک برای افرادی که کمبود وزن دارند، مناسب است؟

وقتی در مورد وزن بدن صحبت می‌کنیم بیشتر افراد از اضافه وزن شکایت دارند؛ اما در این میان افرادی هم هستند که کمبود وزن دارند و می‌خواهند وزن‌شان را افزایش دهند. این افراد معمولاً اشتهای کمی دارند؛ به همین دلیل، میوه‌های خشک که حجم کم و کالری بالایی دارند می‌توانند به آن‌ها در افزایش وزن کمک کنند.

آیا میوه‌های خشک نگهدارنده دارند؟

بعضی از تولیدکنندگان ماده نگهدارنده‌ای به نام سولفیت به میوه خشک اضافه می‌کنند. این کار از تغییر رنگ میوه جلوگیری می‌کند و جذابیت آن را برای مصرف کننده افزایش می‌دهد. بعضی از افراد ممکن است به سولفیت حساس باشند و علائمی مثل درد معده، مشکلات پوستی و حملات آسم را بعد از مصرف این نوع خوراکی‌ها تجربه کنند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است به جای میوه‌های خشکی که رنگ روشن دارند از آن‌هایی که قهوه‌ای یا مایل به خاکستری هستند، استفاده کنید.

کودکان از چه سنی می‌توانند میوه خشک مصرف کنند؟

میوه‌های خشک چسبناک هستند و جویدن آن‌ها سخت است؛ بنابراین، مصرف‌شان برای کودکان کم سن و سال ممکن است خطرناک باشد و باعث خفگی شود؛ پس تا یک سالگی از دادن میوه‌های خشک به کودکان خودداری کنید. قبل از دادن میوه خشک به کودک، آن را خیس کنید یا به قطعات کوچک برش بزنید. همچنین بهتر است زمان غذا خوردن کودک در نزدیک او باشید تا بتوانید از بروز خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

میوه‌های خشک باید در چه شرایطی نگهداری شوند؟

امکان بروز آلودگی برای تمام مواد غذایی از جمله میوه‌های خشک، وجود دارد. میوه‌های خشک باید در ظروف دارای درب و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری شوند؛ چون رطوبت، دمای بالا و قرار گرفتن در معرض نور خورشید کیفیت آ‌ن‌ها را کاهش می‌دهد. بهترین مکان برای نگهداری این نوع مواد غذایی یخچال است.

 

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x