آشنایی با لیست مهارت های فردی و اهمیت هر کدام از آن‌ها

لیست مهارت های فردی شامل مهارت‌هایی می‌شود که با تقویت آ‌ن‌ها در خود می‌توانید بینش و توانایی‌های جدید کسب کنید، روابط خود را با دیگران گسترش دهید، شغل بهتری پیدا کنید و در یک کلام کیفیت زندگی‌تان را بهبود بخشیده و به موفقیت‌های بیشتری برسید.

امروز درباره رشد و توسعه فردی صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که مهارت های فردی کدامند و بهتر است کدام مهارت‌ها را در خود توسعه دهید تا زندگی بهتر و شادتری داشته باشید.

برای آشنایی با انواع مهارت های فردی ما را تا انتهای این مطلب از مجله اینترنتی ایده آل مگ همراهی کنید.

تعریف مهارت‌های فردی و نقش آن‌ها در زندگی

مهارت‌ فردی به معنی توانایی فرد برای انجام کارهای مختلف است. این نوع مهارت‌ها اکتسابی هستند، یعنی با تلاش و تمرین به دست می‌آیند.

تعریف مهارت های فردی و نقش آن ها در زندگی

مهارت‌ فردی طیف گسترده‌ای از توانایی‌ها را شامل می‌شود. به عنوان مثال می‌توان به مهارت‌های ارتباطی، مدیریت احساسات، مهارت تصمیم گیری، تفکر انتقادی، حل مسئله، خلاقیت و… اشاره کرد.

مهارت‌های فردی به شما اجازه می‌دهند که خودتان را ابراز کنید و با دیگران تعامل داشته باشید؛ به عبارت دیگر نه تنها نحوه کار کردن، بلکه زندگی روزمره شما را هم تحت تاثیر قرار می‌دهند.

رشد فردی آسان نیست، اما مزایای آن ارزشمند است. تقویت مهارت‌های فردی عزت نفس، آمادگی ذهنی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد، تاب‌آوری را بالا می‌برد و به بهبود روابط شخصی و حرفه‌ای کمک می‌کند.

لیست 10 مهارت فردی مهم

برای رشد فردی هیچ وقت دیر نیست. مهم نیست که در چه مرحله‌ای از زندگی هستید، در هر صورت با کسب مهارت‌های زیر می‌توانید به فرد بهتری تبدیل شوید:

1. تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به این معنی است که فرد به توانایی‌های خود برای کنترل شرایط، پذیرش مسئولیت‌ها و برقراری ارتباط ایمان داشته باشد و نسبت به نتیجه کارهای خود خوشبین باشد.

تقویت اعتماد به نفس

اعتماد به نفس با موفقیت مرتبط است و به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای خودسازی در لیست مهارت های فردی قرار بگیرد.

برای افزایش اعتماد به نفس باید روی چیزهایی که می‌توانید تغییر دهید یا چیزهایی که در آن‌ها مهارت دارید، تمرکز کنید و دستاوردهای خود را هر چقدر هم که کوچک باشند، جشن بگیرید.

مهم‌تر از همه این‌ها باید سعی کنید از قضاوت کردن خود دست بردارید. لازم نیست در همه چیز خوب باشید، فقط کافی است از عهده انجام بعضی از کارها به خوبی برآیید.

2. بهبود زبان بدن

زبان بدن چیزی نیست جز تمام روش‌های غیرکلامی که برای برقراری ارتباط استفاده می‌شوند، مثل حالت صورت، حالت بدن و سایر علائم حرکتی.

زبان بدن در ارتباطات روزمره ما جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند نتایجی را که ما از برقراری ارتباط با دیگران به دست می‌آوریم، تحت تاثیر قرار دهد.

تحقیقات ثابت کرده است که زبان بدن صحیح قاطعیت، اعتماد به نفس و پشتکار را نشان می‌دهد و به انتقال موثر پیام‌‌های شما به دیگران کمک می‌کند.

یادگیری تکنیک‌های زبان بدن به شما این امکان را می‌دهد که هم کنترل بیشتری روی پیام‌های غیرکلامی خودتان داشته باشید و هم بهتر بتوانید پیام‌ها و رفتارهای دیگران را درک کنید.

3. کنار آمدن با دیگران

بر اساس تحقیقات، درصد کمی از موفقیت‌های شغلی افراد به مهارت‌های فنی آن‌ها مربوط می‌شود و بیشتر افراد به دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران و کنار آمدن با آن‌ها از محل کار خود اخراج می‌شوند.

کنار آمدن با دیگران

کنار آمدن با دیگران به این معنی است که بتوانید با اطرافیان خود رابطه دوستانه برقرار کنید، حتی اگر کاملا با آن‌ها موافق نیستید.

برای تقویت این مهارت ابتدا باید با خودتان کنار بیایید. شما باید یاد بگیرید که مهارت‌ها، تجربه‌ها و محدودیت‌های خود را بپذیرید. بعد از آن یاد می‌گیرید که چگونه با دیگران کنار بیایید و با رعایت احترام و بدون قضاوت کردن به ایده‌ها و عقاید آن‌ها گوش دهید.

4. اجتناب از به تعویق انداختن کارها

تعلل و عقب انداختن کارها زمان شما را هدر می‌دهد و فرصت پیشرفت را از شما می‌گیرد. اگر می‌خواهید در زندگی به اهداف بزرگی برسید، باید یادگیری راه‌های غلبه بر اهمال‌کاری را در لیست مهارت های فردی خود بگنجانید.

خوشبختانه تعلل و اهمال‌کاری یک ویژگی شخصیتی نیست، بلکه یک عادت است. همان‌طور که این عادت اشتباه را یاد گرفته‌اید، می‌توانید آن را ترک کنید.

تقسیم کردن وظایف به بخش‌های کوچک‌تر، اجتناب از پیچیده کردن کارها و تعیین یک جدول زمانی با ضرب‌الاجل‌های مشخص تنها سه نمونه از کارهایی هستند که می‌توانید برای جلوگیری از اهما‌ل‌کاری انجام دهید.

5. حل تعارض

توانایی حل تعارض یکی از مهم‌ترین بخش‌های لیست مهارت های فردی است. تعارض بخش اجتناب‌ناپذیر زندگی است، چراکه نمی‌توان از مردم انتظار داشت که در مورد همه چیز به توافق برسند.

حل تعارض

همه ما ممکن است در هنگام ارتباط با همکاران، دوستان یا اعضای خانواده با تعارض روبرو شویم. نکته مهم شیوه مواجهه با این تعارض‌ها و نحوه برطرف کردن آن‌ها است.

کلید توسعه فردی توانایی حل تعارض است. اگر بتوانید تعارض‌ها و اختلافات را به صورت منطقی و مسالمت‌آمیز حل و فصل کنید، مطمئنا موفق‌تر و خوشحال‌تر خواهید بود. حل نشدن تعارض‌ها تاثیر منفی روی روحیه می‌گذارد و محیط زندگی یا محیط کاری را متشنج می‌کند.

6. افزایش تاب‌آوری

تاب‌آوری به شما اجازه می‌دهد که پس از تجربه رنج‌ها و ناملایمات دست‌ها را روی زانو گذاشته و دوباره از جای خود بلند شوید. تاب‌آوری به شما کمک می‌کند که به جای اینکه تحت تاثیر شکست‌ها و ناکامی‌ها قرار بگیرید، به زندگی عادی برگشته و برای رسیدن به اهداف و آرزوهایتان تلاش کنید.

افرادی که تاب‌آوری را در خود تقویت می‌کنند، در هنگام مواجهه با سختی‌ها احساس درماندگی نمی‌کنند؛ بلکه سعی می‌کنید ضمن التیام زخم‌های خود راهی برای حل مشکلات پیدا کنند.

تاب‌آوری مشکلات زندگی را از بین نمی‌برد، اما به رشد ویژگی‌های شخصیتی کمک می‌کند و احتمال ابتلا به افسردگی و بیماری‌های جسمی را کاهش می‌دهد.

7. مدیریت استرس

استرس واکنش بدن به فشارهایی است که به آن وارد می‌شوند. استرس ما را هوشیار نگه می‌دارد و به ما انگیزه می‌دهد تا اهداف خود را دنبال کنیم.

مدیریت استرس

اما استرس بیش از حد روی جسم و روان تاثیر منفی دارد و می‌تواند باعث سردرد، افزایش فشار خون، درد قفسه سینه، تضعیف سیستم ایمنی، مشکلات گوارشی، افسردگی و اختلال خواب شود.

یادگیری تکنیک‌های کاهش استرس برای رشد و بهبود کیفیت زندگی حیاتی است و به همین دلیل توصیه می‌شود که آن را به لیست مهارت های فردی خود اضافه کنید.

این روزها تکنیک‌های زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد؛ بنابراین تنها چیزی که نیاز دارید، تمایل به مبارزه با استرس است.

8. کنار گذاشتن باورهای محدودکننده

باورهای محدودکننده، افکاری هستند که قدرت تصمیم گیری را از ما سلب می‌کنند و ما را از رشد، ریسک کردن و استفاده از فرصت‌های جدید بازمی‌دارند؛ چراکه ما را در منطقه امن خود به دام می‌اندازند و نمی‌گذارند متوجه شویم که بسیاری از مشکلات واقعی نیستند و فقط در ذهن ما وجود دارند.

ما انسان‌ها می‌توانیم در مورد هر چیزی باور محدودکننده داشته باشیم، مثل پول، موفقیت، روابط شخصی و موارد دیگر. شما ممکن است حتی در مورد خودتان و توانایی‌هایتان هم باور محدودکننده داشته باشید.

شناخت باورهای محدودکننده و تغییر آن‌ها مسیر رسیدن به موفقیت را هموارتر می‌کند؛ پس باورهای محدودکننده خود را بیابید و آن‌ها را با باورهای مثبتی که به شما کمک می‌کنند به رویاهایتان برسید، جایگزین کنید.

9. افزایش قدرت اراده

مورد دیگری که باید در چک لیست مهارت های فردی قرار بگیرد، قدرت اراده است. داشتن اراده برای انجام هر کاری ضروری است. ما برای رژیم گرفتن، ترک کردن عادات اشتباه، پس‌انداز کردن و رسیدن به اهداف و آرزوهایمان به اراده نیاز داریم.

افزایش قدرت اراده

قدرت اراده کلید کسب موفقیت است. اراده روی سلامتی، امور مالی، روابط شخصی، موفقیت حرفه‌ای و سایر زمینه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد. افراد موفق به کمک اراده خود بر احساساتی مانند ترس و شک غلبه می‌کنند و به همین دلیل زندگی شادتری دارند.

10. تصمیم‌ گیری

آیا تاکنون در زندگی شخصی یا شغلی خود بر سر دوراهی قرار گرفته‌اید؟ اگر می‌خواهید در لحظات پرالتهاب و حساس زندگی تصمیمات درست بگیرید، باید مهارت تصمیم گیری را بیاموزید. تصمیم‌ گیری یک فرآیند ذهنی است که به ما امکان انتخاب کردن از بین دو یا چند گزینه را می‌دهد.

مهارت شما در تصمیم گیری کیفیت زندگی و نتایجی را که به دست می‌آورید، تعیین می‌کند. تصمیمات شما زندگی شما را شکل می‌دهند، بنابراین هر چقدر در تصمیم گیری بهتر عمل کنید، کیفیت زندگی‌تان بالاتر خواهد بود.

کلام پایانی

شما می‌توانید با تعیین اهداف شخصی و کسب مهارت‌هایی که به رشد و پیشرفت شما کمک می‌کنند، کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید و به آنچه که آرزوی آن را دارید، برسید. یادگیری مهارت‌هایی که در این مقاله از ایده آل مگ به آن‌ها اشاره کردیم، می‌تواند برای شروع این مسیر مناسب باشد.

3.6 | (5)
منبع daringtolivefully
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x