مهارت نرم چیست؟ اهمیت مهارت نرم برای موفقیت

مهارت های نرم، مهارت‌های غیرفنی هستند که به نحوه کار شما مربوط می‌شوند. نحوه تعامل شما با همکاران، حل مشکلات و مدیریت کارها نمونه‌هایی از مهارت نرم به شمار می‌روند.

فرقی ندارد که به عنوان پیشخدمت در رستوران کار می‌کنید یا مدیر عامل یک شرکت بزرگ هستید، در هر صورت مهارت‌های نرم شما به اندازه دانش فنی‌تان برای کسب موفقیت تعیین‌کننده هستند.

در این مقاله از ایده آل مگ با تعریف مهارت نرم، تفاوت آن با مهارت سخت و همچنین مهارت ‌های نرم مورد نیاز برای استخدام و کسب موفقیت بلندمدت آشنا می‌شوید. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

مهارت نرم چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله  گفتیم، مهارت‌های نرم با نحوه کار شما در ارتباط هستند و شامل مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، مهارت گوش دادن، مدیریت زمان، همدلی و همچنین ویژگی‌های اجتماعی و عاطفی می‌شوند.

مهارت نرم چیست ؟

این دسته از مهارت‌ها از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که کارفرمایان در بین افراد جویای کار به دنبال آن می‌گردند؛ چون تقریبا برای همه مشاغل مهم هستند.

معمولا مدیران استخدام به دنبال کاندیداهای شغلی با مهارت‌های نرم می‌گردند؛ چون چنین مهارت‌هایی باعث افزایش موفقیت فرد در محیط کار می‌شوند.

ممکن است شخص در مهارت‌های فنی مربوط به شغل خود بسیار خوب عمل کند، اما به دلیل ناتوانی در مدیریت زمان یا کار گروهی در محل کار خود موفق نباشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که از نظر 97 درصد کارفرمایان مهارت‌ نرم به اندازه مهارت سخت یا حتی بیشتر از آن اهمیت دارد و تقریبا نیمی از کارمندان جدید به دلیل کمبود مهارت‌های نرم در عرض 18 ماه در کار خود شکست می‌خورند.

اگر می‌خواهید مشغول به کار شوید باید بدانید که مهارت‌های نرم برای استخدام شدن نقش کلیدی دارند، به ویژه زمانی که کارفرما می‌خواهد از بین متقاضیانی با تجربه کاری و تحصیلی مشابه، یک نفر را انتخاب کند.

مهارت های نرم چگونه کار می‌کنند؟

مهارت‌های نرم برای موفقیت بیشتر کارفرمایان مهم هستند. از این گذشته، تقریبا همه مشاغل به کارمندانی نیاز دارند که به نحوی با دیگران ارتباط برقرار کنند.

مهارت نرم در محل کار

دلیل دیگری که باعث می‌شود مدیران و کارفرمایان به دنبال استخدام افراد دارای مهارت نرم باشند این است که مهارت‌های قابل انتقالی هستند که می‌توانند بدون توجه به شغل فرد مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع باعث می‌شود که افراد دارای مهارت های نرم، کارکنان بسیار سازگار و انعطاف‌پذیری باشند.

مهارت‌های نرم به ویژه برای مشاغل مبتنی بر مشتری اهمیت زیادی دارند. این دسته از کارمندان به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستند و برای اینکه بتوانند به مشتری گوش داده و مودبانه خدمات مفیدی را در اختیار او قرار دهند به چند نوع مهارت نرم نیاز دارند.

حتی اگر با مشتری سروکار ندارید، باید بتوانید با همکاران، مدیران و سایر افرادی که در محل کار شما حضور دارند، ارتباط برقرار کنید.

مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت

دو نوع مهارت وجود دارد: مهارت نرم و مهارت سخت.

مهارت‌های سخت که به آن‌ها توانایی‌های قابل اندازه‌گیری هم می‌گویند شامل هر چیزی می‌شوند، از تسلط بر فتوشاپ گرفته تا دانش مراقبت‌های اورژانسی. شما مهارت‌های سخت را از طریق تحصیل، کارورزی و تجربه‌های حرفه‌ای خود به دست می‌آورید.

مهارت های نرم در مقابل مهارت های سخت

مهارت‌های نرم که به آن مهارت‌های مردمی هم می‌گویند، ترکیبی از مهارت‌های اجتماعی و بین فردی، ویژگی‌های شخصیتی و نگرش‌های حرفه‌ای هستند که همه مشاغل به آن‌ها نیاز دارند. کار گروهی، صبر، مدیریت زمان و برقراری ارتباط، تنها چند نمونه از این نوع مهارت محسوب می‌شوند.

مهارت‌های نرم می‌توانند هم ویژگی‌های شخصیتی باشند و هم ویژگی‌هایی که از طریق تجربیات زندگی به دست می‌آیند.

برترین مهارت های نرم

مهارت‌های نرم نحوه تعامل یک فرد در محیط کار، نحوه واکنش او به شرایط استرس‌زا و… را نشان می‌دهند؛ به همین دلیل، بسیاری از کارفرمایان برای استخدام کارکنان خود مهارت‌‌های نرم را نسبت به مهارت‌های سخت در اولویت قرار می‌دهند.

اولویت کارفرمایان

اما کدام مهارت‌های نرم واقعا مهم هستند و کدامیک از آن‌ها اهمیت کمتری دارند؟ در سال‌های اخیر بیشترین تقاضا از سوی کارفرمایان به مهارت‌های نرم زیر مربوط می‌شود:

مدیریت زمان          

مدیریت زمان به معنی توانایی استفاده عاقلانه از زمان برای انجام کارها است. بعضی از مهارت‌های فرعی مرتبط با مدیریت زمان عبارتند از: مدیریت استرس، سازمان‌دهی، اولویت‌بندی، برنامه‌ریزی و تعیین هدف.

مهارت‌های ارتباطی

مهارت برقراری ارتباط به توانایی انتقال یا به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و احساسات اشاره دارد و یکی از مهمترین مهارت‌های نرمی است که کارفرمایان در همه زمینه‌ها به آن نیاز دارند. رایج‌ترین مهارت‌های ‌ارتباطی عبارتند از: ارتباط کلامی، ارتباط نوشتاری، سخنرانی و گوش دادن فعال.

تطبیق‌پذیری

تطبیق‌پذیری نشان می‌دهد که چقدر می‌توانید تغییرات را بپذیرید و با آن سازگار شوید. شرکت‌ها و محیط‌های کاری دائما تغییر می‌کنند: افراد جدید وارد تیم می‌شوند، قدیمی‌ها می‌روند، شرکت‌ها خرید و فروش می‌شوند و موارد دیگر؛ بنابراین، شما باید بتوانید در محل کار خود با شرایط مختلف سازگار شوید.

خودمدیریتی، خوش‌بینی، آرامش، تحلیل و بررسی و خودانگیختگی از مهمترین مهارت‌های مرتبط با تطبیق‌پذیری به شمار می‌روند.

توانایی حل مسئله

هیچ شغلی در دنیا وجود ندارد که در آن با مشکل مواجه نشوید؛ به همین دلیل، افرادی که بتوانند مشکلات را به شیوه خلاقانه حل کنند، همیشه مورد توجه قرار می‌گیرند. مهارت‌های مرتبط با حل مسئله عبارتند از: تحلیل و بررسی، استدلال منطقی، مشاهده و رصد کردن، طوفان فکری و تصمیم گیری.

کار گروهی

کسانی که از این مهارت برخوردار هستند می‌توانند به طور موثر با سایر افراد در قالب یک تیم یا گروه کار کرده و وظایف را انجام دهند. توانایی حل تعارض، همکاری، هماهنگی، تبادل ایده و میانجی‌گری از جمله مهم‌ترین مهارت‌های مرتبط با کار گروهی محسوب می‌شوند.

اهمیت کار گروهی

خلاقیت

ما عادت کرده‌ایم که خلاقیت را با رشته‌هایی مانند هنر یا طراحی مرتبط کنیم، اما خلاقیت یک اصطلاح گسترده است که شامل چند مهارت فرعی می‌شود، از سوال کردن گرفته تا آزمایش کردن. 

به همین دلیل، هر فرد حرفه‌ای می‌تواند به اندازه هنرمندان از مهارت‌های خلاقانه استفاده کند. از مهارت‌های خلاقانه می‌توان به خیال‌پردازی، نوآوری، آزمایش کردن و سوال کردن اشاره کرد.

رهبری

مهارت رهبری به توانایی مشاوره دادن، راهنمایی کردن و آموزش دادن اشاره دارد. کارفرمایان به دو دلیل ترجیح می‌دهند متقاضیانی را استخدام کنند که پتانسیل رهبری داشته باشند:

  • افرادی که از مهارت‌های رهبری برخوردار هستند، ابتکار عمل بیشتری از خود نشان می‌دهند و به احتمال زیاد به رشد شرکت کمک می‌کنند.
  • شرکت می‌تواند در نهایت جایگاه چنین کارمندانی را به سمت‌های مدیریتی بهتر ارتقا دهد.

مهارت‌های مرتبط با رهبری عبارتند از: مهارت‌های مدیریتی، اعتمادپذیری، مربیگری، سخاوتمندی و هوش فرهنگی.

مهارت‌های بین فردی

مهارت‌ بین فردی به این معنی است که چگونه با دیگران ارتباط برقرار می‌کنید و چه تاثیری بر اطرافیان خود می‌گذارید. همدلی، شوخ‌طبعی، شبکه‌سازی، تحمل، دیپلماسی و داشنتن اصول و قواعد آداب معاشرت از مهمترین مهارت‌های بین فردی به شمار می‌روند.

اخلاق کاری

اخلاق کاری به ارزش قائل بودن برای کار و تلاش برای کسب نتیجه مطلوب مربوط می‌شود. اخلاق کاری یک مهارت نرم است که کارفرمایان در همه زمینه‌های شغلی به آن اهمیت می‌دهند.

بعضی از مهارت‌های نرم مرتبط با اخلاق کاری عبارتند از: مسئوليت‌پذیری، انضباط، قابل اعتماد بودن، تعهد و حرفه‌ای بودن.

توجه به جزئیات

اینکه بتوانید کار خود را دقیق و کامل انجام دهید، مهارتی است که هیچ کارفرمایی از کنار آن بی‌تفاوت عبور نمی‌کند.

توجه به جزئیات در محل کار

توجه به جزئیات چیزی است که کارمندان متعهد را از کسانی که فقط می‌خواهند کار را انجام دهند و به خانه بروند، متمایز می‌کند. از مهارت‌های نرم مرتبط با این موضوع می‌توان به برنامه‌ریزی، درون‌نگری، دقت و سوال کردن اشاره کرد.

چگونه مهارت های نرم را به دست آوریم؟

اندازه‌گیری و ارزیابی مهارت‌های نرم و همچنین یادگیری آن‌ها در یک کلاس درس سنتی بسیار سخت‌ است. بعضی از برنامه‌های آموزشی شغلی مهارت‌های نرم را پوشش می‌دهند و در مورد آن‌ها صحبت می‌کنند تا افراد جویای کار با مهارت‌های نرم و اهمیت برجسته کردن آن‌ها در رزومه آشنا شوند. همچنین دوره‌های آنلاینی وجود دارند که می‌توانند به شما در بهبود مهارت‌های نرم کمک کنند.

چگونه مهارت های نرم را به دست بیاوریم

اگر مدتی است که مشغول به کار شده‌اید، به احتمال زیاد مهارت‌های نرم خود را توسعه داده‌اید. به عنوان مثال، اگر در خرده‌فروشی کار کرده باشید، در یک محیط کار گروهی قرار گرفته‌اید یا اگر به مشتریان ناراضی در یافتن راه حل کمک کرده باشید، از مهارت‌های حل تعارض و حل مسئله استفاده کرده‌اید.

اگر تازه‌کار هستید، به سایر فعالیت‌هایی که در مدرسه، دانشگاه یا به صورت داوطلبانه انجام داده‌اید، فکر کنید. به احتمال زیاد در چنین محیط‌هایی مجبور به برقراری ارتباط، سازگاری با تغییرات و حل مشکلات شده‌اید.

همچنین می‌توانید به مهارت‌های نرمی که باید آن‌ها را توسعه دهید، فکر کنید. به عنوان مثال، به جای اینکه فقط در مورد مشکلات با مدیر خود صحبت کنید، برای رفع آن‌ها راه حل پیشنهاد دهید، اگر همکارتان دچار مشکل شده، به او پیشنهاد همکاری دهید یا اگر چیزی وجود دارد که می‌تواند وضعیت محل کار شما را بهبود بخشد، آن را بیان کنید.

معمولا کارفرمایان مستقیما از شما نمی‌پرسند که آیا از مهارت‌های نرم برخوردار هستید یا خیر، بلکه مهارت‌های شما را در عمل مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

چگونه مهارت های نرم خود را تقویت کنیم؟

راهکارهای زیر می‌توانند به شما در بهبود مهارت‌های نرم کمک کنند:

مهارتی را که می‌خواهید ارتقا دهید، انتخاب کرده و آن را به طور مداوم تمرین کنید

شما می‌توانید با تمرین کردن هر مهارت نرمی را بهبود بخشید. بیشتر مهارت‌های نرم یک امر روتین هستند. برای مثال، می‌توانید با به موقع حاضر شدن برای قرار ملاقات‌ها یا تحویل زودتر از موعد پروژه‌ها وقت‌شنایی را تمرین کنید و قابلیت مورد اطمینان بودن خود را بهبود بخشید.

راه‌های تقویت مهارت نرم

از مهارت‌های نرم مثبتی که در دیگران می‌بینید، تقلید کنید

احتمالا در اطراف شما افراد حرفه‌ای وجود دارند که از مهارت‌های نرم مختلفی برخوردار هستند. سعی کنید مهارت‌های این افراد را تشخیص داده و آن‌ها را تمرین کنید.

به عنوان مثال، ممکن است متوجه شوید که افراد دارای مهارت‌های ارتباطی موثر اغلب در طول جلسات از صحبت کردن دیگران یادداشت‌برداری می‌کنند.

این کار به سازماندهی افکار کمک کرده و فرد را برای پرسیدن سوالات مهم یا پاسخ دادن به آن‌ها آماده می‌کند. علاوه بر این، تمرینی برای گوش دادن فعال است که می‌تواند برای بخشی از کارتان مهم باشد.

برای بهبود مهارت‌های نرم خود اهداف مهم تعیین کنید

با بررسی دقیق عملکرد خود در محل کار یا درخواست انتقاد سازنده از دوستان و همکاران قابل اعتمادتان، اهداف مشخص و قابل اندازه‌گیری تعیین کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا هم زمینه‌های اصلی بهبود را برای هدف‌گذاری شناسایی کنید و هم نقاط قوتی را که باید در رزومه کاری و مصاحبه‌ها برجسته کنید، بشناسید.

منابعی را برای کمک به یادگیری خود پیدا کنید

منابع مختلفی مانند کتاب‌ها، پادکست‌ها یا کلاس‌های آنلاین وجود دارند که می‌توانند به شما در یادگیری و بهبود مهارت‌های نرم خاص کمک کنند. بعضی از منابع به پرداخت هزینه نیاز دارند، اما بسیاری از آن‌ها رایگان هستند و هر زمان که بخواهید می‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. بهتر است چند منبع مختلف را امتحان کنید تا ببینید کدامیک از آن‌ها برای شما مناسب‌تر است.

چند نمونه مهارت نرم در مشاغل مختلف

در ادامه‌ی مطلب، بهترین مهارت‌های نرم را برای مشاغل مختلف گردآوری کرده‌ایم. فقط کافی است موردی را که به شغل شما مربوط می‌شود، پیدا کرده و در رزومه‌ خود به آن اشاره کنید.

خدمات مشتریان

خدمات مشتریان مستلزم برقراری ارتباط با دیگران است  و به همین دلیل کاملا به مهارت‌های نرم مربوط می‌شود. فرقی ندارد که به صورت حضوری با مشتری‌های خود در ارتباط باشید یا از طریق تلفن و اینترنت، در هر صورت برای انجام این کار به مهارت‌های‌ نرم نیاز دارید.

خدمات مشتریان

مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای این شغل عبارتند از:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت‌های شنیداری
  • خودکنترلی
  • نگرش مثبت
  • قاطعیت
  • حل تعارض
  • همدلی
  • قبول مسئولیت

فروش

اگر می‌خواهید در کار فروش موفق شوید، باید بدانید که مهارت‌های نرم برای این حرفه حیاتی هستند. فروش ترکیبی از مهارت‌های نرم است که از مذاکره تا متقاعدسازی و همدلی را شامل می‌شود. مهم نیست که از طریق تلفن کار می‌کنید یا از طریق اینترنت، در هر صورت شما باید از مهارت‌های نرم زیر برخوردار باشید:

مهمترین مهارت های مدیریت زمان

بازاریابی دیجیتال

بدون شک بازاریابی یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های شغلی است، اما توسعه سریع فناوری‌های جدید و رایج شدن کارهای آنلاین، بازاریابی دیجیتال را هم در کانون توجه قرار داده است.

باید به این نکته توجه کنید که استفاده صنعت از فناوری‌های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به معنی بی‌نیاز بودن بازاریابی دیجیتال از مهارت‌های نرم نیست.

افرادی که در حرفه بازاریابی دیجیتال مشغول به کار هستند به مهارت‌های زیادی نیاز دارند، از جمله:

  • کنجکاوی
  • سرسختی
  • تمایل به یادگیری
  • تطبیق‌پذیری
  • انجام چند کار به طور همزمان
  • کار گروهی
  • خلاقیت
  • اخلاق کاری
  • صداقت
  • پذیرش انتقاد

مدیریت

وظیفه اساسی یک مدیر موفق، هماهنگی و اداره منابع انسانی است؛ به همین دلیل، مهارت‌های نرم برای انواع نقش‌های مدیریتی اهمیت زیادی دارند.

مهارت‌های مورد نیاز مدیر

یک مدیر موفق باید از مهارت‌های زیر برخوردار باشد:

آموزش

به روز بودن برای چنین شغلی ضروری است؛ چون بیشتر با افراد جوان سروکار دارید. این امر مستلزم ارتقای مداوم مهارت‌های سخت شما است، به‌ویژه وقتی از روش‌های جدید تدریس و یادگیری آنلاین صحبت می‌شود؛ علاوه بر این، باید از مهارت‌های نرم زیر هم برخوردار باشید:

  • ارتباط نوشتاری و شفاهی
  • صحبت در جمع
  • مدیریت استرس
  • صبر
  • تفکر انتقادی
  • اشتیاق
  • انگیزه
  • اخلاق کاری
  • حل تعارض
  • قاطعیت

مهارت های نرم مورد نیاز یک طراح

برای اینکه به یک طراح موفق تبدیل شوید، باید علاوه بر خلاقیت و توجه به جزئیات بتوانید فعالانه به صحبت‌های مشتری گوش دهید و بازخوردهای او را بپذیرید. مهمترین مهارت‌های مورد نیاز یک طراح عبارتند از:

  • ارتباط بصری
  • ارتباط کلامی
  • خلاقیت
  • توجه به جزئیات
  • گوش دادن فعال
  • صبر
  • زیبایی‌شناسی
  • مدیریت زمان
  • انگیزه
  • پذیرش انتقاد

مراقبت‌های بهداشتی 

کار کردن در این حرفه به سال‌ها مطالعه و آموزش و همچنین انواع مهارت‌های سخت نیاز دارد؛ علاوه بر این، کارکنان بهداشتی باید بتوانند در شرایط سخت و استرس‌زا به خوبی کار کنند یا به جزئیات زیادی توجه داشته باشند.

کارکنان بهداشتی

افراد شاغل در این حرفه به مهارت‌های نرم زیر نیاز دارند:

  • اخلاق کاری
  • مدیریت استرس
  • کار گروهی
  • نگرش مثبت
  • انعطاف‌پذیری
  • مدیریت زمان
  • اعتماد به نفس
  • همدلی
  • توجه به جزئیات

کلام پایانی

به طور کلی، دو نوع مهارت وجود دارد که به آن‌ها مهارت‌های‌‌ نرم و مهارت‌های سخت می‌گویند. مهارت نرم به ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری مربوط می‌شود که به شما در استخدام شدن و کسب موفقیت کمک می‌کنند.

معمولا کارفرمایان در متقاضیان استخدام به دنبال مهارت‌های نرم می‌گردند؛ چون از یک سو آموزش مهارت های نرم سخت است و از سوی دیگر این نوع مهارت‌ها نقش مهمی در موفقیت طولانی‌مدت دارند. خوشبختانه، شما می‌توانید با تمرین کردن مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهید.

سوالات متداول

مهارت نرم چیست؟

مهارت‌های نرم شامل ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری می‌شوند که نحوه تعامل شما را با دیگران مشخص می‌کنند. رهبری، تفکر انتقادی، قابل اعتماد بودن، توانایی حل مسئله، مدیریت زمان و… از جمله مهمترین مهارت‌های نرم محسوب می‌شوند.

چگونه مهارت‌های نرم خود را نشان دهیم؟

وقتی برای یک شغل جدید درخواست می‌دهید، ابتدا یک فهرست از مهارت‌های نرم خود که با شغل مورد نظر مرتبط هستند، تهیه کنید. سپس آن‌ها را در رزومه خود بگنجانید.
در نهایت، می‌توانید در زمان مصاحبه به این مهارت‌ها اشاره کرده و آن‌ها را برجسته کنید. به عنوان مثال، وقتی با دقت به صحبت‌های مصاحبه‌کننده گوش می‌‌دهید، مهارت شنیداری خود را نشان می‌دهید.

کدام مهارت‌های نرم از نظر کارفرمایان مهم‌تر هستند؟

نظرسنجی از کارفرمایان نشان می‌دهد که توانایی حل مسئله، مهارت برقراری ارتباط موثر، انعطاف‌پذیری و مدیریت فردی از طرف آن‌ها بیشترین تقاضا را دارند.

آیا همه مشاغل به مهارت‌های نرم یکسانی نیاز دارند؟

خیر. به عنوان مثال، برای فردی که قرار است در بخش منابع انسانی کار کند توجه به جزئیات مهم است؛ اما شخصی که در بخش بازاریابی کار می‌کند باید از مهارت‌های ارتباطی عالی برخوردار باشد.

1 | (1)
منبع novoresume thebalancecareers indeed
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x