معرفی بهترین داروهای گیاهی برای کیست تخمدان

بیشتر زنان، حداقل یکبار در طول زندگی خود، کیست تخمدان را تجربه می‌کنند. کیسه‌هایی پر از مایع که در سطح تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند و می‌توانند یکی از دلایل ناباروری در زنان باشند.

در بسیاری از موارد، این کیست‌ها هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند و ظرف چند ماه، خود به خود از بین می‌روند. اما نمونه‌هایی هم وجود دارند که ممکن است بسیار بزرگ شوند و یا با ریسک پارگی و عوارضی مانند درد و ورم شکم همراه باشند.

در پزشکی مدرن، برای درمان تنبلی تخمدان یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، از داروهای تنظیم‌ کننده قاعدگی و تخمک‌گذاری استفاده می‌شود و در برخی موارد حاد، نیاز به عمل جراحی وجود دارد.

اما، طب سنتی هم در این مورد تمهیدات قابل توجهی دارد. برای مثال، استفاده از ماساژهای موضعی و طب سوزنی، از روش‌های درمان کیست تخمدان در طب سنتی است.

اما یکی از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه‌ها، استفاده از داروهای گیاهی برای کیست تخمدان است. بسیاری از این داروها، سالهاست که امتحان خود را پس داده‌اند و در یک دوره درمانی مشخص، اثرات چشمگیری خواهند داشت.

بنابراین با ایده ال مگ همراه باشید تا با هم، چند نمونه از داروهای گیاهی برای کیست تخمدان را مرور کرده و طرز تهیه و نحوه تاثیر آن‌ها را بررسی کنیم.

درمان گیاهی کیست تخمدان با چای بابونه

طبیعت بابونه گرم و خشک است و به خاطر وجود انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای بدن، انتخابی مناسب برای رفع انواع بیماری‌ها و به طور خاص، بیماری‌های زنانه است.

روش‌های درمان گیاهی کیست تخمدان با طب سنتی

برای مثال، خواص ضد میکروبی و ضد قارچی این گیاه، راهی مطمئن و موثر برای پیشگیری از التهاب رحم است. همچنین جلوی بروز عفونت‌های رحمی و دستگاه تناسلی زنانه را می‌گیرد. در رابطه با کیست تخمدان هم می‌توانید روی خواص فوق‌العاده این داروی گیاهی حساب کنید.

بابونه حاوی ماده ای به نام «فیتواستروژن» است که در بدن عملکردی شبیه هورمون استروژن دارد. مصرف این ماده، در یک بازه زمانی منظم و مشخص، علائم نامطلوب کیست تخمدان، مانند اختلالات قاعدگی و مشکلات ناباروری را کاهش خواهد داد.

به علاوه، مطالعات نشان می‌دهند که مصرف چای بابونه می‌تواند اندازه بعضی از انوع کیست‌های تخمدانی را کاهش دهد.

درمان گیاهی کیست تخمدان با چای بابونه
درمان گیاهی کیست تخمدان با چای بابونه

طرز تهیه چای بابونه

برای تهیه این چای گیاهی، 2 قاشق چایخوری بابونه خشک را با یک فنجان آب جوش، داخل قوری بریزید و شبیه چای سیاه، 10 دقیقه آن روی سماور یا کتری بگذارید تا دم بکشد.

پس از آماده شدن چای بابونه، کمی صبر کنید تا از حرارت بیفتد. سپس، آن را با 1 قاشق چایخوری عسل، شیرین کرده و نوش جان کنید.

مصرف 2 تا 3 فنجان چای بابونه در طول روز، مانعی ندارد و به زودی، اثرات مثبت آن را خواهید دید.

چای زنجبیل دشمن کیست تخمدان

اگر برای درمان تنبلی تخمدان یا مشکل پلی کیستیک، به دنبال دارویی هستید که اثراتی شبیه کلومیفن سیترات داشته باشد، عصاره زنجبیل را از قلم نیندازید.

استفاده از زنجبیل برای درمان کیست تخمدان در خانه

این عصاره طبیعی و کم‌ عارضه گیاهی، یکی از بهترین روش های درمانی کیست تخمدان است. زنجبیل، هورمون‌های‌ LH ،FSH ، HSJV، استروژن و پروژسترون را متعادل ساخته و به درمان کیست تخمدان در خانه کمک می‌کند.

به علاوه، زنجبیل، حاوی ماده‌ای ضد‌ سرطان به نام جینجرول است که مانع رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی در بدن، از جمله؛ تخمدان می‌شود.

همچنین، دمنوش زنجبیل، ضد اسپاسم و قاعده‌آور است. بنابراین، هم به درمان نامنظم بودن قاعدگی کمک می‌کند و هم گرفتگی عضلات رحم و حالت تهوع را برطرف می‌کند.

کمپرس زنجبیل هم درمانی موثر برای رفع کیست‌های تخمدان است. این ماده، جریان خون را تحریک می‌کند و سم زداست و می‌تواند برخی ضایعات کیست‌ها را شل کرده و از بین ببرد.

طرز تهیه چای زنجبیل

مقداری ریشه زنجبیل تازه را پوست کنده و آن را به تکه‌های کوچک‌تر به اندازه حبه قند تقسیم کنید. یکی دو حبه را داخل یک فنجان آب جوش بیندازید و حدود 10 دقیقه، درب فنجان را بگذارید. به همین سادگی، یک مسکن گیاهی مفید آماده کرده‌اید که می‌توانید آن را با مقداری عسل یا لیموترش طعم‌دار کرده و نوش جان کنید.

به طور معمول، توصیه می‌شود که برای کاهش علائم کیست تخمدان، روزانه، 2 فنجان از این چای گیاهی را نوش جان کنید.

درمان گیاهی کیست تخمدان با چستبری

استفاده از گیاه چستبری یا پنج انگشت در درمان مشکلات زنانه به قدری چشمگیر است که از آن به گیاه زنان تعبیر می‌شود. یکی از نقاط خاص تاثیرگذاری این گیاه، بر بخش هیپوتالاموس و هیپوفیز مغز است.

پنج انگشت یا چستبری؛ گیاهی موثر در درمان کیست تخمدان در طب سنتی

به همین دلیل این گیاه، یکی از گیاهان موثر در درمان مشکلات زنانه با ریشه اختلالات هورمونی است. چستبری باعث افزایش آزاد شدن هورمون LH از هیپوفیز شده و ترشح FSH را کم می‌کند.

همچنین، چستبری، در تولید هورمون استروژن از تخمک‌ها موثر است و سطح هورمون‌ها و دوره‌های تخمک‌گذاری را تنظیم می‌کند. بنابراین، در درمان بیماری شایعی مانند تخمدان پلی کیستیک می‌توانید روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

اما لازم است بدانید که طول درمان گیاهی کیست تخمدان با چستبری کمی طولانی است و باید صبور باشید.

طرز تهیه دمنوش چستبری

یک قاشق مرباخوری چستبری خشک را با مقداری آب جوش داخل قوری ریخته و حدود 10 دقیقه با حرارت غیرمستقیم دم کنید. در صورت تمایل می‌توانید موقع مصرف این دمنوش، 1 قاشق عسل به آن اضافه کنید.

تاثیر شبدر قرمز بر درمان کیست تخمدان

یک روش دیگر برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی، استفاده از شبدر قرمز است. این گیاه، حاوی موادی به نام ایزوفلاون‌ است که نوعی استروژن گیاهی است.

دمنوش شبدر قرمز برای درمان کیست تخمدان

این گیاه، خواص ضد التهابی دارد، به علاوه، با تحریک دیواره‌های تخمدان، زمینه را برای تخلیه کیست‌های تخمدان مساعد می‌کند.

همچنین، این گیاه، خون را تصفیه می‌کند، کبد را پاکسازی می‌کند و در درمان اختلالات قاعدگی بسیار مناسب است.

هرچند که شبدر قرمز به عنوان یکی از داروهای گیاهی برای کیست تخمدان مطرح است، اما مطالعات مختلفی درباره تاثیر آن بر درمان کیست تخمدان و مشکلات زنانه در حال پیگیری است. لذا توصیه می‌شود که پیش از مصرف آن حتما با پزشک خود مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش ترکیبی با شبدر قرمز

برای تهیه این دمنوش گیاهی مفید، 3 قاشق چای خوری برگ و گل شبدر قرمز را با 2 قاشق چای‌خوری نعنا، 2 قاشق چای‌خوری جو دوسر، 1 قاشق چای خوری گل بنفشه و 1 قاشق چای‌خوری برگ گیاه گزنه ترکیب کنید.

حالا آب را بجوشانید و مواد گفته شده را همراه با آب جوش داخل یک قوری مناسب بریزید. قوری را برای 15 تا 20 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا دمنوش آماده شود. در صورت تمایل، هنگام مصرف، آن را با کمی عسل شیرین کرده و نوش جان کنید.

داروی گیاهی تریبولوس برای درمان کیست تخمدان

مکمل تریبولوس، یکی از مکمل‌های گیاهی پرطرفدار در میان ورزشکاران است که باعث افزایش سطح انرژی و توده عضلانی می‌شود. به علاوه، میزان هورمون تستوسترون در بدن را بالا می‌برد. بنابراین، برای آقایان و بخصوص ورزشکاران، بسیار مفید است.

تریبولوس یا خارخاسک؛ گیاهی مفید برای درمان گیاهی کیست تخمدان

اما فواید این گیاه به همین جا ختم نمی‌شود. تریبولوس باعث ترشح طبیعی هورمون‌ها در زنان و مردان می‌شود. به همین دلیل، در درمان کیست تخمدان زنان، بسیار موثر است.

تریبولوس یا خارخاسک، عملکرد تخمدان‌ها را نرمال می‌کند و چرخه تخمک‌گذاری بدن زنان را به روال طبیعی آن بازمی‌گرداند.

به علاوه، جریان خونرسانی به اندام‌های جنسی را بهتر کرده و باعث افزایش میل جنسی در آقایان و خانم‌ها خواهد شد. همچنین این گیاه دارویی، به کاهش درد و التهاب در بدن نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه دمنوش تریبولوس (خارخاسک)

برای تهیه دمنوش تریبولوس، 2 تا 5 گرم از گیاه را داخل یک لیوان آب جوش بریزید و درب لیوان را بگذارید تا حدود 10 تا 15 دقیقه بماند و دم بکشد.

روش‌های دیگر استفاده از این گیاه به صورت عرق گیاهی یا در قالب مکمل های گیاهی است. طبق بعضی تحقیقات، در شکل مکمل، بهتر است به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، به اندازه 10 تا 20 میلی گرم از آن استفاده کرد.

با این حال، پیش از مصرف این مکمل گیاهی، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا نحوه استفاده و دوز مصرف آن را با توجه به شرایط جسمی شما، تعیین کند.

درمان گیاهی کیست تخمدان با آلوئه ورا

یکی از ساده‌ترین و امن‌ترین روش‌هایی که می‌تواند به تعادل هورمونی بدن کمک کند و تاثیر مثبتی در بهبود بیماری‌هایی مانند کیست تخمدان داشته باشد، استفاده از آلوئه ورا است. به علاوه، استفاده از ژل آلوئه ورا به صورت موضعی هم می‌تواند در درمان عفونت‌های واژینال، بسیار موثر باشد.

آب آلوئه ورا؛ یک نوشیدنی مناسب برای تخمدان پلی کیستیک
آب آلوئه ورا؛ یک نوشیدنی مناسب برای تخمدان پلی کیستیک

طرز استفاده از آلوئه ورا برای مشکلات تخمدان

مصرف روزانه یک لیوان آب آلوئه ورا را تا زمان بهبودی کامل کیست تخمدان ادامه دهید. البته می‌توانید در لیوان خود کمی هم عسل بریزید و بهتر است این نوشیدنی مفید را قبل از غذا، میل کنید.

یک روش دیگر برای مصرف آلوئه ورا این است که از ترکیب آب چغندر و ژل آلوئه ورا استفاده کنید. در این دستور، یک لیوان آب چغندر را با یک قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و به صورت روزانه، میل کنید.

چغندر، حاوی ترکیبی به نام بتاسیانین است که یک سم زدای قوی طبیعی است و در کنار خواص درمانی الوئه ورا، می‌تواند به ترکیبی معجزه‌آسا برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی، تبدیل شود.

کلام آخر

همان‌طور که دیدید داروهای گیاهی برای کیست تخمدان فراوانند و روش‌های درمانی موثری در این مورد وجود داد. بنابراین، در صورت ابتلا به این عارضه، نگران نباشید. اما پیش از هر اقدام درمانی؛ اعم از سنتی یا مدرن، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

فراموش نکنید که تمام گیاهان دارویی، به موازات اثرات درمانی مطلوب خود، ممکن است عوارضی را هم به دنبال داشته باشند، بنابراین، از خود درمانی بپرهیزید و معالجات خود را تحت نظر یک متخصص پیگیری کنید.

در ضمن، می‌توانید در قسمت نظرات و پیشنهادات، تجربه‌های درمانی خود در مورد کیست تخمدان را با ما و خواننده‌های خوب ایده آل مگ در میان بگذارید. شاد و سلامت باشید.

سوالات متداول

روش های استفاده از تریبولوس برای درمان کیست تخمدان چیست؟

شما می‌توانید این گیاه را به صورت دمنوش میل کنید و یا از عرق خارخاسک (تریبولوس) استفاده کنید. به علاوه، مکمل‌های گیاهی این گیاه هم در دسترس است که در صورت صلاحدید پزشک سنتی، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نحوه تاثیر عصاره زنجبیل بر تخمدان پلی کیستیک چیست؟

این گیاه، اثراتی شبیه کلومیفن سیترات دارد و با تنظیم هورمون‌ها و خونرسانی بهتر به تخمدان‌ها و رحم می‌تواند باعث بهبود کیست‌های تخمدان شود.

روش های استفاده از آلوئه ورا به عنوان یکی از داروهای گیاهی برای کیست تخمدان چیست؟

شما می‌توانید به صورت روزانه و پیش از وعده‌های غذایی، یک لیوان آب آلوئه ورا بنوشید و یا از ترکیب آن با عسل استفاده کنید. به علاوه، ترکیب آب چغندر و ژل آلوئه ورا هم یک درمان طبیعی موثر برای برطرف کردن کیست‌های تخمدان است.

5 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x