معرفی 10 گیاه آپارتمانی برای کاشت در فصل تابستان

نگه‌داری از گیاهان آپارتمانی تابستانی شاید در ظاهر ساده به نظر برسد؛ ولی باید در انتخاب نوع گیاه دقت کنید. چون انتخاب گیاهان حساس برای آپارتمان، ممکن است هر روز شما را به چالش بکشند.

همچنین باید بدانید متغییر‌های زیادی روی گیاهان تاثیر گذار هستند که شما با دانستن آن‌ها، می‌توانید خیلی راحت‌تر از گیاه خود نگه‌داری و مراقبت کنید. نوع آبیاری، خاک گلدان، زمان کود دهی و… در طراوت و شادابی گیاه نقش دارند.

در این مقاله از ایده آل مگ به معرفی 10 گیاه آپارتمانی گرمسیری می‌پردازیم که بسیار شیک و زیبا هستند و به مراقبت زیادی نیاز ندارند. اگر قصد خرید گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما را دارید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشد.

گیاه آپارتمانی دراسنا

دراسنا تاریخچه علمی پیچیده‌ای دارد و در گذشته تا به امروز، مورد توجه عموم مردم قرار گرفته است. این گیاه آپارتمانی با داشتن برگ‌های شمشیری و ساقه‌های بلند در خانواده‌ مارچوبه‌ها قرار گرفته است. این گیاه همیشه سبز، دارای 120 نوع است که هرکدام، زیبایی منحصر به فرد خود را دارند.

گیاه آپارتمانی دراسنا

دراسنا زیبا بومی آفریقا، جنوب آسیا و بخش‌هایی از شمال استرالیا است؛ ولی به دلیل سازگاری زیاد، مراقبت آسان و همیشه سبز بودن آن، امروزه به یک نوع گیاه آپارتمانی محبوب تبدیل شده است.

بهترین زمان برای کاشت یا قلمه زدن گیاهان آپارتمانی تابستانی دراسنا، اواخر بهار تا اوایل پاییز است. این گیاه گرمسیری، ذاتا گرما دوست است؛ بنابراین توجه داشته باشید که در تابستان در معرض باد کولر قرار نگیرد. چون سرما باعث سیاهی انتهای ساقه و ریزش برگ‌ها می‌شود.

بهترین روش برای تکثیر گیاه دراسنا قلمه زدن است؛ چون خود گیاه نیز سالم می‌ماند. توجه کنید ساقه‌ای را برای قلمه زدن انتخاب کنید که حداقال چند گره در ساقه داشته باشد (نقاطی که برگ‌ها به ساقه میچسبند).

سپس می‌توانید ساقه را در خاک مرطوب گلدان قرار دهید تا کم کم ریشه‌ها شکل بگیرند یا درون لیوان آب قرار دهید تا ریشه بزند و پس از ریشه زدن در خاک بکارید.

نحوه کاشت و تکثیر گیاه دراسنا در تابستان

  • ابتدا کف گلدان را با شن و سنگریزه بپوشانید تا پس از آبیاری، آب اضافی آن خارج شود و از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند.
  • سپس یک لایه خاک روی شن‌ها بریزید و قلمه گیاه دراسنا را روی آن قرار دهید. قسمت بالای ریشه گیاه باید حدود 7 سانتی متر زیر لبه گلدان باشد.
  • دقت کنید این گیاه آپارتمانی به خاکی معمولی نیاز دارد پس از خاک برگ و کود زیاد خودداری کنید.
  • اطراف ریشه را با خاک پر کنید به طوری که ریشه دیگر مشخص نباشد. حدود 2 تا 4 سانت باید از لبه گلدان تا خاک فاصله باشد.
  • به آرامی روی خاک ضربه بزنید تا فشرده شود و خاک گلدان به تراکم برسد. توجه داشته باشید که گیاه دراسنا خاک تقریبا اسیدی را دوست دارد؛ پس بهتر است اندکی کمپوست به خاک گلدان آضافه کنید.
  • در ابتدا با مقدار آب بیشتری این گیاه را آبیاری کنید تا فضای خالی بین خاک پر شود. سپس اجازه دهید رطوبت و آب اضافی از گلدان خالی شود.
  • یک زیر گلدانی در زیر گلدان خود بگذارید و آن را در محلی با دما و نور معمولی قرار دهید. (ترجیحا پشت پنجره)

گیاه دراسنا کاشت و نگهداری راحتی دارد زیرا این گیاه آپارتمانی می‌تواند در شرایط آب و هوایی مختلفی رشد کند. با این حال زمانی که شرایط مناسبی محیا باشد عملکرد و رشد بهتری خواهد داشت.

نحوه آبیاری  گیاه دراسنا

اکثر گیاهان آپارتمانی تابستانی دراسنا می‌توانند به خوبی خشکی را تحمل کنند. در حالی که همه آنها ریشه هایشان با آبیاری زیاد می پوسد، پس دقت کنید که گیاه دراسنا را زیاد آبیاری نکنید (به خصوص در فصول سرد سال). همچنین توجه داشته باشید که زیر گلدان، فضایی برای خارج شدن آب اضافی وجود داشته باشد.

نحوه آبیاری گیاه دراسنا

به طور معمول می‌توانید گیاه دراسنای خود را هفته ای یک بار آبیاری کنید؛ اما توجه داشته باشید این آبیاری با تغییر فصل و آب و هوا نیز تغییر می‌کند. اگر این گیاه شما در آب و هوای شرجی قرار دارد یا نور خورشید بیشتری دریافت می‌کند، در نتیجه به آب بیشتری نیاز دارد.

همچنین اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که آب دارای کلر یا فلوراید زیاد است بهتر است از آب تصویه شده یا آب جوشیده برای آبیاری گیاه دراسنا استفاده کنید؛ زیرا املاح زیاد ممکن است به برگ‌های آن آسیب برساند.

شرایط نور گیاه دراسنا

اکثر گیاهان دراسنا نور کم را به خوبی تحمل می‌کنند؛ اما بهترین عملکرد برای گیاه آپارتمانی دراسنا نور خورشیدی است که از پشت شیشه به گیاه بتابد یا به نحوی فیلتر شده باشد. چون نور مستقیم خورشید برگ‌های گیاه را می‌سوزاند.

هرس گیاه دراسنا

گیاه دراسنا نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی ندارد. برگ‌های زرد یا مرده را باید از گیاه جدا کنید و آن‌ها را از انتهای ساقه بچینید. بهتر است گیاه دراسنا را در فصل‌های بهار و تابستان هرس کنید و سعی کنید که در زمان خواب گیاه (پاییز و زمستان) از هرس کردن خود داری کنید.

اگر دوست دارید رشد این گیاه بیشتر شود، به صورت منظم آن را هرس کنید و برسی کنید که دچار آفات نشده باشد.

کود دهی گیاه دراسنا

اغلب گیاهان آپارتمانی دراسنا رشد زیادی ندارند؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید رشد و عملکرد بیشتری داشته باشند، می‌توانید از کود‌های تقویتی آهن، هیومیک، کود برگ دهی و کود نیترات کلسیم استفاده کنید. بهتر است در فصل تابستان، هرماه از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

فیلودندرون از بهترین گیاهان آپارتمانی تابستانی

رایج‌ترین فیلودندرون‌ها ار نوع رونده که دارای برگ‌های قلبی شکل و کوچکی هستندکه مرسوم‌ترین رنگ آن، رنگ سبز پرنگ است که به خانه شما زیبایی می‌‌بخشد. اما فیلودندرون‌های بالا رونده یا برگ انجیری دارای برگ‌های پهن‌ و بزرگ‌تری هستند که به صورت عمودی رشد می‌کنند.

گیاه آپارتمانی فیلودندرون

فیلودندرون‌ها بومی جنگل‌های بارانی و استوایی هستند، جایی که از تنه درختان بالا می‌روند و پوشش جنگلی زیبایی را به وجود می‌آورند. این گیاه نیز آفتاب‌دوست است؛ ولی محیطی با نور غیر مستقیم و سایه گرم را ترجیح می‌دهد.

می‌توانید این گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما را نزدیک پنجره اما دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. چون تابش نور مستقیم، برگ‌های گیاه را می‌سوزاند و زرد می‌شود.

نحوه تکثیر و کاشت گیاه فیلودندرون

فیلودندرون‌های رونده، تکثیر و کاشت آسانی دارند چون دارای گره‌ و ریشه‌های از پیش ساخته شده هستند و می‌توانند به سرعت شروع به جوانه زدن کنند.

برای قلمه زدن این گیاه باید یک قسمت از ساقه را به اندازه 10 الی 12 سانتی‌متر با چاقویی تمیز بچینید و مطمئن شوید که قلمه حداقل یک برگ و گره داشته باشد.

ساقه را در لیوان آب قرار دهید و مطمئن شوید که گره در زیر آب قرار می‌گیرد. سپس لیوان را در زیر پنجره و نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید. در نهایت ریشه از گره تشکیل می‌شود و شما یک گیاه جدید دارید.

همچنین می‌توان یک قلمه را در خاک گلدان قرار داد. در این حالت باید قلمه را که دارای گره است به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید و سپس در خاکی مرطوب (خیس نباشد) قرار دهید.

نحوه تکثیر گیاه فیلودندرون

توجه کنید که کف گلدان سوراخ‌های زهکشی وجود داشته باشد. نتیجه بعد از چند هفته ریشه و برگ‌های جدید از این گیاه زیبا است.

اگر برگ و ساقه‌ گیاه شما زیاد و بزرگ شده است، می‌توانید چند قلمه را همزمان بردارید و درون آب قرار دهید تا ریشه دار شود. سپس وقتی آن‌ها را می‌کارید، گلدانی خواهید داشت که پر و سرسبز به نظر می‌رسد؛ بدون اینکه منتظر چند شاخه شدن یک قلمه باشید.

میزان آبیاری و نور گیاه فیلودندرون

مراقبت از فیلودندرون آسان است و نور کم محیط خانه را تحمل می کند. اگر برای مدتی آبیاری آن را فراموش کردید نگران نباشید؛ خیلی سریع با اولین آبیاری پژمردگی آن جبران می شود.

این گیاه تابش خورشید به صورت غیر مستقیم و آب معمولی را ترجیح می دهد. ساقه‌های نازک آن می‌توانند به طول قابل توجهی برسند و در طول ساقه‌هایشان، برگ‌های کوچک و بامزه‌ای به شکل قلب با درخشنگی زیادی به وجود می‌آید.

نوع خاک و آب

گلدانی انتخاب کنید که زهکشی مناسب و خوبی داشته باشد و آب برای مدت طولانی در خاک نماند؛ چون این گیاه خیسی زیاد خاک را دوست ندارد.

PH مناسب برای خاک این گیاه 6 تا 7.5 است و می‌توانید با ترکیب کردن خاک باغچه، پیت ماس و کوکوپیت بهترین محیط را برای رشد گیاه فراهم کنید.

میزان کود دهی فیلودندورون

بهتر است گیاهان آپارتمانی تابستانی فیلودندرون خود را هر دو سال یک‌بار با خاک تازه تعویض کنید. هنگامی که گیاهان برای مدت طولانی در خاک قرار می‌گیرند، رسوبات نمکی را از آب دریافت می‌کنند که منجر به سوتختگی برگ‌ها (قهوه‌ای و زرد شدن نوک برگ‌ها می‌شود). همچنین می‌توانید از آب تصویه شده برای آبیاری از این گیاه استفاده کنید.

این گیاه به دلیل رشد زیادی که دارد نیاز به مواد مغذی بیشتری نیز دارد. در فصل‌های بهار و تابستان که رشد بیشتری دارند می‌توان ماهانه از کود آهن یا سه بیست استفاده کرد. اما در فصل زمستان و پاییز می‌توان کود دهی را به دوماه یکبار کاهش داد.

دمای مناسب برای فیلودندرون

یکی از دلایلی که فیلودندرون به یک گیاه آپارتمانی تبدیل شده است، یکسان بودن دمای محیط خانه با زادگاهش است. دمای مناسب برای گیاه بین 12 تا 28 درجه است و گرما را بهتر از سرما تحمل می‌کند.

دقت کنید که آن را در مجاورت باد سرما یا گرما قرار ندهید که از باد مستقیم این وسایل بیزار است.

گیاه گندمی یا عنکبوتی

گیاه عنکبوتی یا گندمی دارای برگ‌های بلند و کمانی شکل است و می‌توانید به رنگ‌های سبز یا سبز کمرنگ با راه راه‌های سفید، آن را مشاهده کنید.

گیاه عنکبوتی یا گندمی

نام علمی آن کلوروفیتوم است و زمانی که این گیاه بالغ می‌شود، گل‌های کوچکی در انتهای برگ‌های گیاهان آپارتمانی تابستانی گندمی تشکیل می‌شوند که می‌توان از آن برای رشد جدیدی استفاده کرد.

گیاه گندمی یا عنکبوتی رشد راحتی دارد و تمام سطوح نور را تحمل می‌کند و گر آبیاری هفتگی آن را فراموش کنید اهمیتی نمی‌دهد؛ زیرا ریشه‌های زخیمی دارد و به خوبی می‌تواند رطوبت را جذب کند.

از این گل آپارتمانی به دلیل داشتن برگ‌های خمیده، می‌توانید برای زیبایی بیشتر از گلدان‌های آویزان یا آپارتمانی استفاده کنید که بسیار شیک و خاص هستند.

اگر فضای آزاد برای گیاه عنکبوتی محیا باشد و بتواند برگ‌هایش آزادانه در اطرافش پخش و آویزان باشد می‌توان گفت بهترین حالت رشد را خواهد داشت. بنابراین بهتر است آن را روی چهارپایه یا یک میز در نقطه‌ی گرمتر خانه خود قرار دهید.

نحوه و زمان کاشت گیاه عنکبوتی

از آن‌جایی که این گیاه بومی مانطق گرمسیری است از رطوبت و دمای گرم استقبال می‌کند. مثلا در حمام که بخار و رطوبت وجود دارد عملکرد خوبی دارند.

گیاه گندمی برای افراد تازه کار بهترین است؛ چون غفلت‌های شما را می‌بخشد. آن‌ها را هفته‌ای یک‌بار کامل  آبیاری کنید تا آب اضافی از ته گلدان خارج شود. در صورت امکان از آب تصویه شده استفاده کنید تا برگ‌های آن تغییر رنگ ندهد.

نحوه تکثیر و کاشت گیاه گندومی یا عنکبوتی

زمانی که گیاه عنکبوتی مادر به رشد کافی رسیده باشد، می‌بینید که چند ساقه کوچک قهوه‌ای رنگ در قسمت زیرین برگ‌ها رشد کرده‌اند که چند برگ کوچک به آن متصل است. این‌ها همان جوانه‌هایی هستند که می‌توانند به گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما تبدیل شوند.

نحوه تکثیر و کاشت گیاه عنکبوتی

دو راه برای جدا کردن گیاهچه‌ها از انتهای ساقه وجود دارد. می‌توانید با دست به آرامی آن را جدا کنید یا با یک قیچی تمیز برای جدا کردن آن‌ها در جایی که به ساقه گیاه مادر چسبیده است، اقدام کنید.

برای کمک به رشد سریع تر ریشه‌ها می‌توانید آن‌ها را چند روز در یک فنجان آب قرار دهید ( تقریبا 5 روز) و سپس می‌توانید در خاک گلدان بکارید.

هنگام کاشتن جوانه گیاه بهتر است یک گلدان به قطر 10 سانتی‌متر بردارید و با خاک گلدان پر کنید. با انگشت سوراخ کوچکی ایجاد کنید و و گیاهچه خود را بکارید و خاک اطراف آن را فشرده کنید تا گیاهچه محکم در جای خود قرار گیرد.

همچنین می‌توانید مرحله ریشه زدن گیاهچه را حذف کنید و بلا فاصله بعد از جدا کردن از ساقه، آن را در خاکی مرطوب قرار دهید. توجه کنید که خاک را مرطوب نگهدارید تا زمانی که ریشه گیاه عنکبوتی کامل رشد کند.

کوددهی گیاه عنکبوتی یا گندمی

گیاهان عنکبوتی را ماهانه در فصل بهار و تابستان کود دهید و از کود‌های محلول در آب به صورت رقیق استفاده کنید. توجه کنید که کوددهی زیاد برگ‌های گیاهان آپارتمانی تابستانی را قهوه‌ای می‌کند. بنابراین از کود مایع باید 2 گرم در هر لیتر استفاده کنید.

شرایط نور برای گیاه گندمی یا عنکبوتی

گیاه عنکبوتی نور روشن و غیر مستقیم را دوست دارد. از قرار دادن گیاه در تابش نور مستقیم خورشید اجتناب کنید؛ چون پتانسیل سوزاندن برگ‌ها را دارد.

شرایط نور برای گیاه عنکبوتی

گیاه عنکبوتی در نور کم نیز رشد می‌کنند اما رشد زیادی ندارد و ممکن است گیاهچه‌ای تولید نکند و برگ‌های آن راه راه یا متنوع نباشد.

میزان آبیاری

با توجه به دما و نور محیط گیاه را آبیاری کنید. گلدان حتما باید زهکشی مناسبی داشته باشد تا مانع از پوسیدن ریشه‌ها شود. زمانی که هوا گرم است می‌توانید آب را هر روز روی گیاه اسپری کنید تا رطوبت لازم برای رشد این گیاه تابستانی مهیا شود.

دما و رطوبت

رطوبت و دمای گرم برای گیاهان عنکبوتی بهتر است و توصیه می‌کنیم آنها را از باد کولر، پنکه، تهویه هوا و در کل‌ هوای خنک دور نگهدارید.

اگر هوای خانه شما خشک است می‌توان مقداری آب روی آنها اسپری کنید. دمای مناسب برای گیاه گندومی 14 تا 26 درجه است و تا حدودی تغیرات آب و هوایی را تحمل می کنند ولی در دمای بیشتر از 30 درجه پژمرده می‌شوند.

گیاه آپارتمانی کارخانه چدن

گیاه چدن یا Aspidistra elatior از خانواده مارچوبه‌ها است و طیف گسترده‌ای از دما، نور و آبیاری کم را تحمل می‌کند. این گیاه به نور زیادی نیاز ندارد و در سایه نیز رشد خوبی دارد و نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی تابستانی کمتر به آفات دچار می‌شود. آنها دارای برگ‌های مرتب و ایستاده‌ای هستند که فضای خانه را مدرن می‌کند.

گیاه آپارتمانی چدن

اگر می‌خواهید فضایی از خانه خود را با این گیاه پر کنید حتما اندازه بزرگ‌تر آن را انتخاب کنید؛ زیرا گیاه آپارتمانی چدن رشد کندی دارد. همچنین این گیاه را در نوع و رنگ‌های زیادی می‌توانید پیدا کنید.

تکثیر گیاه چدنی

گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما چدنی را می‌توانید از طریق ریزوم و قلمه زدن تکثیر کنید. ابتدا باید یک تکه از ریزوم (ساقه زیر زمینی) که حداقل دارای دو برگ است را جدا کنید و بلافاصله در گلادان یا خاک باغچه بکارید.

خاک را مرطوب نگه دارید و مطمئن شوید که خاک و گلدان، زهکشی خوبی دارد و در محیط گرمی نگهداری می‌شود. بعد از چند هفته متوجه برگ و ساقه‌های جدیدی می‌شوید که این یعنی گیاه شما رشد کافی داشته و حالا می‌توانید مانند یک گیاه بالغ با آن رفتار کنید.

کود دهی گیاه کارخانه چدن

گیاه چدنی خود را در فصل بهار و تابستان ماهی یک‌بار کود بدهید و ترجیحا از کود مایع استفاده کنید. فقط بعد از آبیاری گیاه به آن کود بدهید تا گیاه نسوزد. کوددهی در فصل پاییز و زمستان الزامی نیست.

میزان آبیاری

این گیاه تا حدی خشکی را تحمل می‌کند اما رطوبت خاک را دوست دارد اگر تازه این گیاه را کاشتید بهتر است خاک آن را مرطوب نگه دارید.

گیاه کارخانه چدن

یک قانون کلی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی تابستانی وجود دارد که زمانی گیاه را آبیاری کنید که بتوانید انگشت خود را در خاک فرو کنید و خاک خشک باشد. آبیاری زیاد و زهکشی نامناسب باعث پوسیدگی و در نهایت مرگ گیاه می‌شود

شرایط نوربرای گیاه چدنی

گیاه چدنی را از نور مستقیم خورشید دور کنید؛ زیرا می‌تواند رنگ برگ‌ها را تغییر دهد و بسوزاند. بهتر است آنها را در سایه و نزدیگی پنجره قرار دهید. این گیاه در سایه و مناطق کم نور به خوبی رشد می‌کند و می‌توانید آن را در راه پله‌ها نیز قرار دهید.

دما و رطوبت

گیاه چدنی در دمای 7 تا 29 درجه مقاوم است؛ اما دقت کنید که در دما‌ی گرم تر تعریق گیاه بیشتر است و به مقدار آب بیشتری نیاز دارد.

زاموفیلیا از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما

زاموفیلیا یک گیاه آپارتمانی است که نیاز به مراقب زیادی ندارد. برگ‌های کوچک سبز و براقی دارند که با وجود نور و آب کم به خوبی عمل می‌کند.

گیاه آپارتمانی زاموفولیا

اگر به دنبال یک گیاه شیک و زیبا برای خانه یا محیط کار هستید، ما گیاه زیموفیلیا را پیشنهاد می‌دهیم. چون علاوه بر زیبایی و مقاوت بالا، تکثیر آسانی دارد.

برگ‌های آن پرتراکم و گوشتی هستند که فقط چند سانتی متر رشد می‌کنند. همچنین اگر شرایط محیطی خوبی داشته باشد، گل‌های کوچک و سفید رنگی روی آن رشد می‌کنند.

اما در کل رشد این گیاه کند است و به میزان نور و رسیدگی شما بستگی دارد. می‌توانید گاهی برگ‌های اضافی و آسیب دیده را هرس کنید تا ظاهر و رشد گیاه شما بهتر باشد.

نحوه تکثیر زاموفیلیا

این گیاه آپارتمانی تکثیر راحتی دارد و از سه روش تکثیر با برگ، ریزوم و قلمه زدن می‌توانید استفاده کنید که شاید تکثیر با برگ اندکی دشوار‌تر باشد.

تکثیر با برگ: برای قلمه زدن با برگ، ابتدا با یک قیچی تمیز برگ را از گیاه زاموفیلیا جدا کرده و صبر می‌کنید شیره‌های آن جدا شوند.

سپس آن در خاکی مناسب، مرطوب و زهکشی شده قرار می‌دهید. صبر کنید تا برگ‌ها ریشه بزنند که این فرایند ممکن است تا یکسال طول بکشد.

تکثیر با ریزوم: ریزوم‌ها یا غده، در واقع همان ریشه‌های گیاه هستند که سرعت تکثیر آنها بیشتر است. برای این روش، ابتدا گیاه را از خاک خارج و ریزوم یا غده‌هایی که دارای حداقل یک شاخه و برگ هستند، جدا کنید. سپس در گلدان‌هایی با خاک مرطوب بکارید و اجازه دهید تا رشد کنند.

تکثیر با قلمه زدن: ابتدا بخشی از ساقه زاموفیلیا را با یک قیچی تمیز بچینید؛ سپس برگ‌های پایینی ساقه را جدا کنید تا انرژی بیشتری برای ریشه زدن داشته باشد.

در ادامه آن در آب قرار دهید و هفته‌ای دو بار آب لیوان را تعویض کنید. این‌گونه پس از شش ماه قلمه‌ها دارای ریشه می‌شوند و می‌توانید آن‌ها در خاک بکارید.

میزان کود و خاک

بهتر است کف گلدان زهکشی خوبی داشته و خاک مخلوطی از ماسه یا پرلیت و گیاه خاک باشد تا گیاه عملکرد خوبی داشته باشد. همچنین در ماه‌های رشد گیاه یعنی فصل بهار و تابستان، بهتر است با یک کود مایع رقیق و متعادل، ماهانه آن را تغذیه کنید.

اگر می‌خواهید رشد این گیاه چند برابر شود و در مقابل آفات مقاوم شود بهتر است از کود پتاسیم استفاده کنید.

نور و آبیاری گیاه

زمانی که می‌خواهید این گیاهان آپارتمانی تابستانی را آبیاری کنید، باید سطح خاک گلدان به میزان 2 سانتی‌متر خشک باشد؛ چون آبیاری زیاد می‌تواند باعث پوسیدگی ساقه و ریشه شود.

گیاه گرمسیری زاموفیلیا در نور غیر مستقیم خورشید رشد خوبی دارد؛ اما در سایه نیز می‌تواند طراوت و تازگی خود را حفظ کند. به همین دلیل برای آپارتمان، گیاه مناسبی است.

دقت کنید که گیاه را از نور مستقیم خورشید دور نگهدارید تا از زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌ها جلوگیری شود.

گیاه آپارتمانی پیچک شیطان

این گیاه رونده با داشتن برگ‌های قلبی شکل، خود نمایی می‌کند و با رنگ‌های سبز، طلایی و سفید می‌تواند مکمل فضای خانه‌ شما باشد.

گیاه آپارتمانی پیچک شیطان

دلیل این نام‌گذاری برای گیاه پیچک شیطان، تحمل تاریکی و جان سختی آن است. این گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما باید در خاکی مرطوب و مغذی نگهداری شوند و بهتر است هفته‌ای یکبار به صورت مرتب گیاه آبیاری شود.

نحوه تکثیر گیاه پیچک شیطان

رشد گیاه پتوس در طول سال زیاد است و پرپشت و شاخه شاخه می‌شود؛ اگر دوست دارید که ظاهری خاص و مرتب داشته باشد باید ساقه‌های بلند آن را بچینید یا مرتب آن را هرس کنید و به عنوان قلمه از آن استفاده کنید.

ساقه چیده شده را نگاه کنید که دارای گره باشد، سپس برگ‌های پایینی را جدا و ساقه را در آب بگذارید. بعد از یک ماه می‌بینید که ریشه‌ها شکل گرفته‌اند. در ادامه آن را در خاکی مرطوب و مناسب بکارید. توجه کنید که خاک دارای زهکشی و کود مناسب باشد.

نحوه آبیاری گیاه پیچک شیطان

از آبیاری بیش از حد گیاه خود داری کنید و زمانی که سطح خاک آن خشک شد، دوباره آن را آبیاری کنید. اگر در آبیاری گیاهان آپارتمانی تابستانی دچار مشکل شدید؛ بهتر است از آبیاری از کف استفاده کنید.

میزان کود دهی گیاه

در فصل رشد گیاه یعنی بهار و تابستان، کوددهی با دوز کم را شروع کنید تا به رشد بهتر خود ادامه دهد. اما در فصل زمستان می‌توان کود دهی را متوقف کرد.

بیشتر گیاهان پیچکی ترجیح می‌دهند در سایه یا نور غیر مستقیم رشد کنند و این باعث سبزی بیشتر برگ گیاه می‌شود؛ چون آفتاب مستقیم برگ‌های گیاه پیچک شیطان را می‌سوزاند.

دمای مناسب

گیاه پتوس یا پیچک شیطان دمای معتدل را دوست دارد؛ پس بهتر است دمای محیط خانه را بین 18 تا 30 درجه نگه دارید.

کلام آخر

نگهداری از گیاهان در آپارتمان قطعا نیاز به تجربه و زمان دارد که ما در این مقاله به معرفی 10 نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم به گرما پرداختیم که نیاز به توجه و مراقبت زیاد ندارند و حتی افرادی که در زمینه باغبانی مبتدی هستند، می‌توانند از این گیاهان برای شروع کار خود استفاده کنند.

همچنین در این مقاله به جزئیات گیاه، ویژگی‌ها، نیاز‌ها و نحوه تکثیر آنها صحبت کردیم تا ابهامی برای شما باقی نماند. اگر این مقاله برای شما مفید بود و تجربه یا نکته‌ای جالب در این زمینه می‌دانید، خوشحال می‌شویم برای ما و سایر خوانندگان ایده آل مگ بنویسید.

سوالات متداول

آبیاری از کف چیست؟

آبیاری از کف گلدان روشی موثر برای گیاهان آپارتمانی است که گیاهان را از پایین به بالا آبیاری می‌کند. در این روش شما باید زیر گلدانی را پر از آب کنید و گلدانی که دارای زهکشی مناسبی است در آن قرار دهید. با این روش ریشه برای جذب آب قوی‌تر می‌شود و از رطوبت اضافی گیاه جلوگیری می‌کند. استفاده از این روش برای مسافرت‌های کوتاه مدت بسیار مناسب است.

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی تابستانی چیست؟

همان طور که در مطالب فوق توضیح دادیم کود‌های مایع که درصد نیتروژن، فسفر و پتاسیم آن بر روی محلول درج شده بهتر هستند چون با توجه به نیاز گیاه می‌توان آن را رقیق کنید و گیاه را تغذیه کنید.

بهترین مکان برای نگهداری گیاه در آپارتمان کجاست؟

گیاهان گرمسیری ذاتا گرما دوست هستند ولی از تابش مستقیم خورشید باید دور باشند. پنجره‌های شمالی یا قسمت‌های گرم و روشن خانه برای این گیاهان عالی هستند.

4 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x