در پاییز چه بکاریم؟ 10 گیاه عالی برای کاشت در فصل خزان

فصل پاییز برای کاشت بسیاری از گیاهان، گل‌ها و محصولات زراعی مناسب است؛ چراکه در این فصل گرما در حال کاهش است، اما خاک هنوز گرم است؛ از سوی دیگر، آفات کمتری وجود دارد و به دلیل بارش باران بسیاری از گیاهان به آبیاری کمتری نیاز دارند؛ به همین دلیل، این سوال که در پاییز چه بکاریم از سوالات رایجی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول می‌کند.

البته همه گیاهان برای کاشت در این فصل مناسب نیستند؛ چون گیاهان مختلف برای جوانه‌زنی و رشد به شرایط آب و هوایی متفاوتی نیاز دارند.

اگر تاکنون کاشت گل و گیاه در فصل پاییز را امتحان نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم که این مقاله از ایده آل مگ را تا انتها بخوانید تا با 10 نمونه از گیاهان مناسب برای این فصل آشنا شوید.

1. کاشت گل بنفشه در پاییز

بنفشه گل زیبایی است که به دلیل شرایط نگهداری آسان تقریبا همه می‌توانند به راحتی آن را در منزل بکارند. گل بنفشه گونه‌های فراوانی دارد که معروف‌ترین آن‌ها بنفشه سه رنگ و بنفشه معطر است. این گیاه بیشتر در شمال غرب ایران و مناطق کوهستانی می‌روید.

گل بنفشه

بهترین زمان برای کاشت گل بنفشه، اوایل شهریور تا اواسط پاییز است. برای این منظور، بذرها را روی خاک گلدان یا خاک قسمتی از باغچه بپاشید، روی آن به اندازه نیم سانتی‌متر کود دامی پوسیده یا ورمی کومپوست بریزید و خاک را آبیاری کنید. تا زمانی که بذرها جوانه بزنند، نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود.

یک ماه بعد که بذرها جوانه زده و کمی بزرگ شدند، آن‌ها را از محل موقت خود درآورده و در محل اصلی به فاصله 15 تا 20 سانتی‌متری یکدیگر نشا کنید.

از کاشت مستقیم بذرهای گل بنفشه در بستر اصلی بپرهیزید؛ چون بذرها به طور نامنظم روی خاک پاشیده می‌شوند.

اگر می‌خواهید بوته‌های این گل به صورت منظم و در فاصله دلخواه از یکدیگر قرار داشته باشند، باید ابتدا بذرها را در جایی غیر از زمین اصلی بکارید.

شرایط نگهداری و پرورش گل بنفشه

گل بنفش یک گیاه آفتاب دوست است که می‌تواند کمی سایه را تحمل کند. وقتی این گیاه نور کافی دریافت نمی‌کند، گل‌های آن کوچک می‌مانند. بهتر است گلدان حاوی بذر را پشت یک پنجره نورگیر قرار دهید و بعد از سبز شدن بذرها آن را به بیرون از خانه منتقل کنید.

شرایط نگهداری گل بنفشه

اگر می‌خواهید گلدان را داخل منزل نگهداری کنید، باید یک محیط پرنور برای آن در نظر بگیرید که در طی روز حداقل به مدت هشت ساعت در معرض نور قرار داشته باشد. در غیر این صورت، باید از نورهای کمکی یا فلورسنت استفاده کنید.

گل بنفشه به آبیاری منظم نیاز دارد. کم آبی باعث کاهش گلدهی و آبیاری بیش از حد باعث خفگی ریشه و از بین رفتن گیاه می‌شود؛ پس فقط زمانی به گیاه آب بدهید که خاک محل کاشت آن خشک شده باشد.

خاک زهکشی شده و حاوی خاک برگ شرایط مناسبی را برای رشد گل بنفشه فراهم می‌کند. اگر این گیاه را در گلدان کاشتید، برای تقویت خاک از کود شیمیایی و اگر آن را باغچه کاشتید، از کود حیوانی استفاده کنید.

2. کاشت گل مینا در پاییز

وقتی این سوال مطرح می‌شود که در پاییز چه بکاریم یکی از گیاهانی که به ذهن خطور می‌کند، گل مینا است. گل مینا نام‌های دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها «استر» است که از کلمه aster به معنی ستاره گرفته شده  است؛ چون ظاهر این گل شباهت زیادی به ستاره‌ها دارد.

گل مینا

گل مینا بومی اروپا و شرق آسیا است، اما این روزها در نقاط مختلف جهان تکثیر می‌شود. این گیاه چند ساله ساقه باریک و ظریف، برگ‌های پهن و بیضی شکل و گل‌های کوچکی دارد که به رنگ‌های مختلف مثل سفید، صورتی، آبی و بنفش دیده می‌شوند.

راه‌های مختلفی برای تکثیر گل مینا وجود دارد که یکی از آن‌ها تکثیر از طریق ریشه است. تکثیر گل مینا از طریق ریشه هر دو تا چهار سال یکبار در اواخر پاییز و اوایل بهار انجام می‌شود. برای این کار باید با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز بخشی از ساقه را به همراه ریشه جدا کرده و آن را در خاک معمولی که کمی شن به آن اضافه کرده‌اید، بکارید.

شرایط نگهداری و پرورش گل مینا

این گل روش نگهداری نسبتا آسانی دارد که اگر به چند مورد خاص توجه کنید، می‌توانید تا مدت‌ها از دیدن گل‌های زیبای آن لذت ببرید.

گل مینا می‌تواند در انواع خاک‌ها به حیات خود ادامه دهد، اما خاک شنی و کمی اسیدی شرایط ایده آلی را برای رشد آن فراهم می‌کند. اگر خاک کمی بازی بود، می‌توانید به آن مواد طبیعی مثل خاک برگ و کمپوست اضافه کنید.

نگهداری گل مینا

اگر می‌خواهید این گل را در باغچه بکارید، باید خاک غنی از مواد مغذی باشد. در غیر این صورت، باید به آن کود کافی بدهید.

گل مینا باید همانند سایر گیاهان تا پایان گلدهی به طور منظم آبیاری شود. بهتر است برای آبیاری این گل برنامه مشخصی داشته باشید؛ چون خاک آن باید همیشه مرطوب باشد، اما هرگز غرقاب نشود. آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه گیاه و از بین رفتن آن می‌شود.

قرارگیری بیش از حد گل مینا در معرض سایه به تضعیف گیاه و کاهش گلدهی منجر می‌شود. این گل باید در طول روز تقریبا سه تا چهار ساعت نور دریافت کند؛ اما در میانه روز باید آن را در جایی قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید نباشد.

از اواسط تیر تا اواسط مرداد ساقه‌های گل مینا را کوتاه کنید تا رشد آن در فصل پاییز تقویت شود.

3. کاشت گل کلم زینتی در پاییز

کلم‌ها به دو دسته خوراکی و زینتی تقسیم می‌شوند. گل کلم زینتی یکی از گیاهان مناسب برای کاشت در ماه مهر است که از نظر خصوصیات ظاهری شباهت زیادی به کلم خوراکی دارد، اما در مقایسه با آن بزرگ‌تر بوده و به این دلیل که کمی تلخ مزه است، برای خوردن مصرف نمی‌شود.

کلم زینتی

اگر این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که در پاییز چه بکاریم و در پاسخ به این سوال گل کلم زینتی را انتخاب کرده‌اید، باید بدانید که این گیاه در سال اول به رشد برگ‌ها می‌پردازد و در سال دوم گل می‌دهد. البته چون به ندرت فرآیند گلدهی انجام می‌شود، بیشتر افراد فقط یک سال از آن نگهداری می‌کنند.

برای اینکه در فصل پاییز از زیبایی گل کلم زینتی لذت ببرید، دانه‌ها را در حدود نیم سانتی‌متری سطح خاک کاشته و گلدان را در یک مکان پرنور با دمای 21 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید تا دانه‌ها جوانه بزنند. بعد از جوانه‌زنی، آن‌ها را به محل اصلی منتقل کرده و در فاصله 20 تا 30 سانتی‌متری یکدیگر بکارید.

برگ‌ گل کلم زینتی برخلاف ریشه‌ آن سمی نیست؛ بنابراین اگر فرزند کوچک دارید یا از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، نباید نگران بلیعده شدن برگ‌ها باشید.

شرایط نگهداری و پرورش گل کلم زینتی

کلم زینتی نور کامل خورشید را ترجیح می‌دهد و هر چقدر نور بیشتری دریافت کند، برگ‌های زیباتری خواهد داشت؛ اما در مناطق گرمسیری وجود کمی سایه در ساعات بعد از ظهر به رشد مطلوب آن کمک می‌کند.

شرایط نگهداری گل کلم زینتی

کلم زینتی را باید به طور مرتب آبیاری کرده و خاک آن را مرطوب نگه دارید تا به خوبی رشد کند، اما مراقب باشید که غرقاب نشود. هر وقت سطح خاک خشک شد، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. برای اطمینان، انگشت خود را داخل خاک فرو کرده و اگر رطوبت را احساس کردید، از آبیاری گیاه بپرهیزید.

این گیاه برای رشد به خاک غنی از مواد مغذی، زهکشی شده و کمی اسیدی نیاز دارد. اگر قبل از کاشت گیاه خاک را با نسبت مساوی با کود پوسیده دامی و خاک برگ مخلوط کنید، کلم زینتی بهتر رشد می‌کند. چون این گیاه به عنوان یک گیاه یک ساله استفاده می‌شود، معمولا بعد از کاشت به کود نیاز ندارد.

4. کاشت گل گلایل در پاییز

از گل‌های مناسب برای کاشت در پاییز می‌توان به گلایل اشاره کرد که به خاطر گل‌های زیبایش در بسیاری از نقاط جهان به صورت تجاری پرورش داده می‌شود.

گل گلایل

این گیاه 260 گونه مختلف دارد که تقریبا 250 گونه آن متعلق به آفریقا است و فقط 10 گونه آن به آسیا و اروپا تعلق دارد. نام این گیاه از گلادیوس گرفته شده است که به معنی شمیشر است و به همین دلیل آن را سمبل پیروزی می‌دانند.

البته بهترین زمان برای کاشت گلایل فصل بهار است که خطر یخ‌زدگی کاهش پیدا کرده باشد؛ با این حال، بهتر است این کار از اواخر اردیبهشت به بعد انجام نشود، چون ممکن است گرم شدن هوا مانع سبز شدن گیاه شود.

با توجه به اینکه 90 تا 100 روز طول می‌کشد که گلدهی گیاه شروع شود، با کاشت آن در فصل بهار می‌توانید در تابستان و پاییز از زیبایی گل‌هایش لذت ببرید.

برای کاشت و پرورش گلایل، پیازهای توپر و سالم را انتخاب کنید. در گلدان یا باغچه شیاری به عمق حدود 15 تا 20 سانتی‌متر حفر کرده و بعد از قرار دادن پیاز گلایل روی آن مخلوط خاک و کود بریزید. پیازها باید حدود 15 سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند.

گلایل برای حیوانات خانگی سمی بوده و می‌تواند به بروز مشکلات گوارشی مثل اسهال و استفراغ منجر شود؛ همچنین اگر پوست حساسی دارید، باید هنگام لمس آن از دستکش استفاده کنید.

شرایط نگهداری و پرورش گل گلایل

گل گلایل خاک زهکشی شده و شنی را ترجیح می‌دهد. کود ریخته شده روی پیاز گلایل باید به خوبی با خاک مخلوط شود؛ چون تجمع مقدار زیادی از کود در کنار پیاز باعث سوختگی آن می‌شود. چند روز پس از جوانه زدن پیاز و یک بار هم در زمان گلدهی به خاک کود اضافه کنید.

شرایط نگهداری گلایل

گل گلایل بعد از سبز شدن باید در یک مکان پرنور و آفتابی قرار بگیرد. اگر به این گیاه نور کافی نرسد، تعداد جوانه‌های آن کاهش می‌یابد.

آبیاری گیاه هم باید به طور مرتب انجام شود، اما مراقب باشید که در این کار زیاده‌روی نکنید. کم آبی باعث کوتاه ماندن و کج شدن ساقه و گلدهی دیرتر از موعد می‌شود و آبیاری بیش از حد می‌تواند به سوختگی پیاز منجر شود. بهتر است در فصل تابستان هفته‌ای دو بار و در فصل زمستان هفته‌ای یک بار به این گیاه آب بدهید.

5. کاشت گل اشرفی در ماه مهر

گل اشرفی گیاه دیگری است که می‌توانیم در جواب این پرسش که در پاییز چه بکاریم؟ به آن اشاره کنیم. این گل که به آن کورئوپسیس، اشرفی پرپر و شاه اشرفی هم می‌گویند، گل‌های زرد، نارنجی و صورتی دارد.

گل اشرفی

گل اشرفی به دو شیوه تکثیر می‌شود: کاشت بذر و تقسیم بوته. ساده‌ترین روش تکثیر این گیاه کاشت بذر است که خیلی زود به مرحله جوانه‌زنی و گلدهی می‌رسد. در این روش، باید بذر گیاه را تهیه کرده و آن را در عمق 15 سانتی‌متری گلدان بکارید.

سپس به گلدان آب داده و آن را در یک جای گرم و مرطوب که در معرض نور خورشید باشد، قرار دهید. تا زمانی که گیاه جوانه بزند سطح خاک را مرطوب نگه دارید، اما مراقب باشید که بیش از حد خیس نباشد. بعد از آن می‌توانید میزان آبیاری را کاهش دهید.

اگر گل اشرفی شما ضعیف شده است، بهتر است از روش تقسیم بوته برای تکثیر آن استفاده کنید که بهترین زمان آن بهار یا اوایل پاییز است. برای این منظور باید به آرامی گل را از گلدان خارج کنید، به طوری که تا حد امکان به ریشه‌های آن آسیب نرسد.

خاک اطراف ریشه گیاه را با دست جدا کرده و با توجه به اندازه برگ‌ها گیاه را به دو تا سه بوته تقسیم کنید. هر بوته را به یک گلدان جداگانه منتقل کرده و به طور منظم به آن آب بدهید.

شرایط نگهداری و پرورش گل اشرفی

ترکیب خاک باغچه، خاک برگ و کود آلی و همچنین ترکیب خاک رسی شنی همراه با کود آلی، هوموس، ماسه و سنگریزه بهترین شرایط را برای رشد این گیاه فراهم می‌کند.

گل اشرفی برای رشد و شکوفه‌دهی در اکثر روزها به حداقل 6 تا 8 ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارد. این گیاه در جاهای کم نور هم رشد می‌کند، اما ممکن است گلدهی زیادی نداشته باشد.

اگر به تازگی اقدام به کاشت گل اشرفی کرده‌اید، باید به اندازه‌ای به آن بدهید که خاک مرطوب بماند، اما خیس نباشد. پس از اولین سال رشد، این گیاه می‌تواند خشکی را تحمل کند؛ با این حال، آبیاری منظم به شکوفه‌دهی آن کمک می‌کند.

معمولا گل اشرفی به کوددهی نیاز ندارد، مگر اینکه خاک آن غنی نباشد. کوددهی بیش از حد رشد شاخ و برگ را افزایش داده و در نتیجه باعث کاهش گلدهی می‌شود.

6. کاشت هویج در پاییز

اینکه در پاییز چه بکاریم پاسخ دیگری هم دارد که هویج است. هویج یک سبزی ریشه‌ای است که معمولا همه آن را به رنگ نارنجی می‌شناسند، اما رنگ‌های دیگری هم دارد، از جمله بنفش، زرد، قرمز و سفید.

کاشت هویج در پاییز

طعم این سبزی محبوب و همه کاره بسته به رنگ، اندازه و محل رشد آن ممکن است کمی متفاوت باشد. قند موجود در هویج به آن طعم شیرین می‌دهد، اما می‌تواند طعم تلخ یا خاکی مانند هم داشته باشد.

بهترین زمان برای کاشت هویج اوایل بهار و اواخر پاییز است. اگر می‌خواهید هویج را در گلدان بکارید، بهتر است از ارقام کوتاه آن استفاده کنید.

گلدانی که برای کاشت هویج مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید عمیق باشد تا هویج بتواند به خوبی در زیر خاک رشد کند. برای این کار می‌توانید از گلدان‌هایی استفاده کنید که عمق آن‌ها حداقل 30 سانتی‌متر است و سوراخ کافی برای خروج آب اضافی دارند.

گلدانی که برای کاشت هویج استفاده می‌کنید، باید کاملا تمیز باشد؛ بنابراین، قبل از کاشت ظرف را با آب گرم و صابون بشویید تا حشرات و باکتری‌ها که تاثیر منفی روی محصول دارند، از بین بروند.

بذر هویج را تهیه کرده و قبل از کاشت کمی آن‌ها را به یکدیگر بمالید تا از هم جدا شوند. گلدان را با مخطوطی از خاک لومی شنی، کمپوست و شن و ماسه پر کنید و لبه آن را به اندازه دو تا سه سانتی‌متر خالی بگذارید تا گیاه برای رشد فضای کافی داشته باشد.

سطح خاک را خیس کرده و سوراخ‌هایی به عمق یک تا سه سانتی‌متر در آن ایجاد کنید. این سوراخ‌ها باید هفت تا هشت سانتی‌متر از هم فاصله داشته باشند. در هر سوراخ دو تا سه عدد بذر قرار داده و روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید؛ سپس سطح خاک را مرطوب کنید.

شرایط نگهداری و پرورش هویج

طی چند هفته‌ای که طول می‌کشد بذرها شروع به جوانه‌زنی کنند، گلدان را مقابل پنجره گذاشته و سطح خاک آن را مرطوب نگه دارید. وقتی طول جوانه‌ها به 2/5 سانتی‌متر رسید، جوانه‌های کوچک یا ضعیف را بردارید و اگر بذرها خیلی متراکم و نزدیک به هم هستند، آن‌ها را به گلدان‌های دیگری منتقل کنید.

7. کاشت کاهو در ماه مهر

در پاسخ به این سوال که در فصل پاییز چه بکاریم می‌توان از کاهو هم نام برد. کاهو اولین بار توسط مصری‌ها کشت شده است و این روزها برای تهیه انواع غذاها مثل سالاد و ساندویچ استفاده می‌شود. این گیاه غنی از آنتی اکسیدان بوده و به کنترل التهاب، کاهش وزن، بهبود سلامت مغز و پیشگیری از بیماری قلبی کمک می‌کند.

کاشت کاهو

گرمای بیش از حد هوا مانع جوانه‌زنی بذرهای کاهو می‌شود و بذرهای این گیاه در دو فصل بهار و پاییز بهتر جوانه می‌زنند؛ بنابراین، بهتر است در اوایل بهار، اواخر تابستان یا اوایل پاییز اقدام به کاشت آن‌ها کنید.

یک هفته قبل از کاشت بذرهای کاهو یک نقطه آفتابی از باغچه حیاط را انتخاب کرده و خوب شخم بزنید. خاک باید نرم و نفوذپذیر باشد تا کاهو به خوبی رشد کند. وجود سنگ و کلوخ در خاک از جوانه زدن بذرها جلوگیری می‌کند.

بعد از آماده کردن باغچه، به خاک آن کود حاوی مواد ارگانیک اضافه کنید؛ سپس بذرها را در عمق 6 تا 12 میلی‌متری خاک و در فاصله 30 سانتی‌متری هم کاشته و زمانی که سه تا چهار برگ بزرگ درآوردند، بوته‌های ضعیف‌تر را از خاک خارج کنید تا شرایط مناسب‌تری برای رشد بوته‌های قوی‌تر فراهم شود.

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید بذرهای کاهو را در گلدان‌های بزرگ با حداقل قطر 15 سانتی‌متر بکارید. برای این کار بهتر است به سراغ گلدان‌های گلی با لعاب شیشه‌ای بروید.

گلدان را با ترکیبی از خاک باغچه، پیت ماس و پرلیت یا خاک باغچه، کود حیوانی و ماسه پر کنید. بذرها را با فاصله روی خاک قرار داده و روی آن یک لایه ورمی کمپوست یا کود حیوانی بریزید.

در انتها سطح خاک را مرطوب کنید و یک نایلون روی آن بکشید تا بذرها سریع‌تر جوانه بزنند. تا زمان جوانه‌زنی بذرها باید خاک مرطوب نگه داشته شود. هر روز چند ساعت نایلون را از روی گیاه بردارید تا به آن هوا برسد.

اگر تعداد بذرهایی که در یک گلدان کاشتید زیاد است، به تدریج که گیاه رشد می‌کند آن را تنک کرده و کاهوهایی را که از خاک بیرون می‌آورید در یک گلدان دیگر بکارید.

شرایط نگهداری و پرورش کاهو

کاهو به نور زیاد اما غیرمستقیم خورشید نیاز دارد؛ بنابراین، بهتر است در جایی کاشته شود که هنگام ظهر دارای سایه است.

بذرهای جوانه نزده به رطوبت زیادی احتیاج دارند، به همین دلیل باید به طور منظم با آبپاش خاک آن‌ها را مرطوب نگه دارید. بعد از جوانه‌زنی، گیاه باید به طور مداوم اما به مقدار کم آبیاری شود. زیاده‌روی در آبیاری کاهو باعث پوسیدگی ساقه‌های آن می‌شود.

8. کاشت اسفناج در پاییز

گیاه دیگری که می‌توانیم در پاسخ به این سوال که در پاییز چه بکاریم به آن اشاره کنیم، اسفناج است. اسفناج با نام علمی Spinacia oleracea گیاهی یک ساله با ساقه‌ای به ارتفاع نیم متر و برگ‌های پهن و مثلثی شکل است.

کاشت اسفناج

اسفناج را می‌توانید هم در باغچه و هم در گلدان بکارید. بهترین زمان کاشت این گیاه در مناطق گرمسیر اواسط پاییز و در مناطق سردسیر اواسط بهار است.

برای کاشت اسفناج در باغچه، زمین را شخم زده و به آن کود دامی پوسیده اضافه کنید؛ سپس سطح خاک را صاف کرده و بذرها را روی آن بپاشید، به طوری که بذرها خیلی نزدیک هم نباشند تا بتوانند به خوبی رشد کنند.

با کود دامی روی بذرها را پوشانیده و روی آن آب بپاشید. تا زمانی که گیاه شروع به جوانه زدن کند باید صبح و عصر بذرها را آبپاشی کنید تا خاک مرطوب بماند؛ اما پس از رشد اسفناج باید آبیاری را به یک بار در روز محدود کنید.

برای کاشت اسفناج در گلدان، بذرها را در گلدانی که حاوی 60 درصد خاک باغچه، 20 درصد کود دامی و 20 درصد ماسه است، بپاشید. روی بذرها را با کود دامی پوشانده و تا زمان جوانه‌زنی با آبپاشی خاک گلدان را مرطوب نگه دارید. گلدان را به پشت پنجره منتقل کنید تا گیاه برای رشد نور کافی دریافت کند. کمبود نور روی کیفیت سبزی شما تاثیر منفی دارد.

اسفناج به سرعت رشد می‌کند، به طوری که تقریبا یک ماه بعد از کاشت می‌توانید محصول آن را برداشت کنید. بهترین زمان برداشت زمانی است که طول برگ‌ها به حداقل 7 تا 10 سانتی‌متر رسیده باشد.

شرایط نگهداری و پرورش اسفناج

برای اینکه اسفناج کیفیت خوبی داشته باشد، باید در حین رشد نور کافی به آن بتابد؛ بنابراین اگر آن را در حیاط می‌کارید، قسمت پرنور باغچه را برای این کار انتخاب کنید و اگر از گلدان برای کاشت آن استفاده می‌کنید، گلدان را به پشت یک پنجره نورگیر منتقل کنید.

علاوه بر نور، اسفناج برای رشد به رطوبت زیادی نیاز دارد؛ به همین دلیل، باید تا زمان جوانه زدن گیاه با استفاده از آبپاش خاک آن را مرطوب نگه دارید.

اسفناج در خاک غنی و زهکشی شده محصول خوبی می‌دهد. خاک‌های شنی لومی در مقایسه با خاک‌های رسی برای رشد این گیاه مناسب‌تر هستند.

اسفناج ریشه‌های بلندی دارد. اگر می‌خواهید این گیاه را در گلدان بکارید، باید برای این کار یک گلدان عمیق انتخاب کنید تا مانع رشد ریشه‌ها نشود.

9. کاشت شلغم در پاییز

شلغم سبزی دیگری است که می‌توان آن را در لیست گیاهان مناسب برای کاشت در ماه مهر قرار داد. شلغم یک سبزی ریشه‌ای از خانواده چلیپایی‌ها است که هم ریشه و هم برگ‌های آن قابل خوردن است. این سبزی پرخاصیت منبع غنی ویتامین C، ویتامین K، ویتامین A و فولات بوده و خاصیت ضدسرطانی و ضدالتهابی دارد.

کاشت شلغم

امکان کاشت این سبزی از اوایل فروردین تا اوایل تیر وجود دارد، اما اوایل شهریور تا پاییز برای این کار مناسب‌تر است. برای کاشت شلغم از گلدان بزرگ با عمق حداقل 40 سانتی‌متر یا جعبه میوه استفاده کنید. در صورت استفاده از جعبه میوه، کف آن را با نایلون پوشانده و با سوراخ کردن نایلون امکان خروج آب اضافی را فراهم کنید.

گلدان را با خاکی که به نسبت مساوی حاوی خاک باغچه و کمپوست است پر کنید. روی خاک شیار ایجاد کنید، به طوری که شیارها از یکدیگر به اندازه پنج سانتی‌متر فاصله داشته باشند. در هر شیار دو الی سه بذر قرار داده و روی آن را با خاک بپوشانید.

گلدان را در یک مکان آفتابی گذاشته و تا زمان جوانه‌زنی خاک آن را مرطوب نگه دارید؛ با این حال، مراقب باشید که خاک خیس نباشد. بعد از جوانه زدن گیاه، هر زمان که سطح خاک به اندازه یک سانتی‌متر خشک شد، به گیاه آب بدهید.

اگر می‌خواهید در باغچه منزل شلغم بکارید، بهتر است از اوایل بهار تا اوایل تابستان اقدام به این کار کنید. زمین را شخم بزنید و بذرها را با فاصله روی آن بریزید؛ سپس سطح خاک را با کود دامی پوسیده شده یا خاک بپوشانید. هر دو روز یکبار باغچه را آبیاری کند تا جوانه‌ها رشد کنند.

شرایط نگهداری و پرورش شلغم

شلغم برای رشد به مکان‌های آفتابی با سایه جزئی نیاز دارد. برای کاشت این سبزی بهتر است از خاک زهکشی شده که pH آن بین 6 تا 7/5 است، استفاده کنید.

شلغم‌هایی که به آرامی رشد می‌کنند، خشک بوده و طعم تندی دارند. برای اینکه شلغم سریع‌تر رشد کند، نباید اجازه دهید خاک آن خشک بماند. البته آبیاری زیاد هم باعث از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود؛ بنابراین، اعتدال را در این زمینه رعایت کنید.

10. کاشت پیاز در پاییز

آخرین گیاهی که باید در پاییز بکاریم، پیاز است. این سبزی پرخاصیت مقدار زیادی ویتامین C، ویتامین B6، فولات و پتاسیم دارد و تحقیقات نشان داده که می‌تواند به حفظ سلامت قلب، کنترل قند خون، پیشگیری از سرطان و افزایش تراکم استخوان کمک کند.

این سبزی پرمصرف به سه دسته روز کوتاه، روز متوسط و روز بلند تقسیم می‌شود. ارقام روز کوتاه در پاییز، روز متوسط در اواخر زمستان و اوایل بهار و روز بلند در اوایل بهار کاشته می‌شوند.

کاشت پیاز

برای کاشت بذر پیاز در باغچه، زمین را شخم زده و صاف کنید؛ سپس حفره‌هایی با فاصله چهار تا پنج سانتی‌متر و به عمق یک سانتی‌متر روی خاک ایجاد کنید. بذرها را داخل این حفره‌ها ریخته و روی آن را با خاک، کود حیوانی یا ورمی کمپوست بپوشانید. در انتها، با استفاده از آبپاش بذرها را آبیاری کنید.

کاشت بذر پیاز در گلدان طی دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول، باید بذرها را با فاصله دو الی سه سانتی‌متری در حفره‌هایی که در سطح خاک ایجاد کرده‌اید، بکارید و روی آن را به اندازه چند میلی‌متر خاک بریزید. سینی نشا را در مکانی که نور خورشید به آن بتابد قرار داده و با آبپاش به آن آب بدهید.

در مرحله دوم، جوانه‌ها را از سینی نشا خارج کرده و آن‌ها را در فاصله 7 تا 10 سانتی‌متری یکدیگر در گلدان بکارید. گلدان را در مکانی که نور خورشید به آن برسد، گذاشته و سطح خاک را مرطوب نگه دارید.

شرایط نگهداری و پرورش پیاز

پیاز در هر خاکی به خوبی رشد می‌کند، اما خاک ماسه‌دار برای کشت آن مناسب‌تر است. اگر تصمیم گرفتید این گیاه را در گلدان بکارید، از خاک لومی استفاده کنید.

پیاز برای رشد و جوانه‌زنی به نور زیاد و آبیاری نسبتا زیاد نیاز دارد؛ بنابراین، در تمام مراحل گلدان خود را پشت پنجره قرار دهید و گیاه را هر زمان که خاک آن خشک شد، آبیاری کنید. اگر پیاز را در باغچه کاشتید، هر روز به آن آب بدهید.

کلام پایانی

گیاهان مختلف با توجه به ویژگی‌های خود به مقدار متفاوتی از نور، دما، رطوبت و آب نیاز دارد؛ به همین دلیل، بعضی از آن‌ها برای کاشت در پاییز مناسب‌تر بوده و در این فصل بهتر رشد می‌کنند.

در این مقاله، به این پرسش که در پاییز چه بکاریم با معرفی 10 گل و گیاه مختلف پاسخ دادیم. اگر شما هم در مورد کاشت گل و گیاه در ماه مهر و به طور کلی در فصل پاییز تجربه دارید، می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله آن را با ما و سایر خوانندگان مجله ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

چه گیاهانی برای کاشت در فصل پاییز مناسب هستند؟

در فصل پاییز باید به سراغ گل‌ها و گیاهانی بروید که به سرما مقاوم بوده و بتوانند در شرایط سخت هم به زندگی خود ادامه دهند. اکثر گیاهان مناسب فصل پاییز به مراقبت ویژه‌ای نیاز ندارند و به راحتی می‌توان از آن‌ها نگهداری کرد.

در فصل پاییز چه گل‌هایی بکاریم ؟

گل بنفشه، گل مینا، کلم زینتی، گل گلایل و گل اشرفی از بهترین گل‌ها برای کاشت در فصل پاییز به شمار می‌روند.

گیاهان برای رشد به چه چیزی نیاز دارند؟

گیاهان برای رشد به آب، نور، دمای مناسب، خاک مناسب و مواد مغذی نظیر نیتروژن، پتاسیم و فسفر نیاز دارند.

2.9 | (8)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x