گیاه آپارتمانی کاج مطبق و روش‌های مراقبت از آن

فضای سبز اولین قربانی سبک زندگی جدید مردم بود. از درختان و چمن‌کاری‌های حیاط‌ها دیگر خبری نیست و همه شهر را آپارتمان‌های کوچک و بلند در بر گرفته‌اند. انگار فاصله خانه‌ها هرچقدر کم‌تر شد، فاصله ساکنین آن‌ها بیشتر شد.

البته این مورد شامل بحث امروز ما نمی‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از گونه‌های رایج گیاهان آپارتمانی آشنا کنیم، گیاهانی که به نوعی جایگزین درختان کوتاه و بلند شده‌اند و ظاهرا چاره‌ای هم به جز دلخوش کردن به آن‌ها نداریم.

کاج مطبق یکی از محبوب‌ترین گیاهانی است که در محیط‌های بسته و آپارتمانی می‌بینیم. شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی یکی از مواردی است که ساکنین آپارتمان‌ها، این روزها با آن درگیرند. با ایده‌آل مگ همراه باشید تا یک راهنمای کامل در زمینه پرورش این گیاه محبوب به دست بیاورید.

کاج مطبق یکی از گیاهان آپارتمانی

کاج مطبق را با نام‌ “کاج جزیره‌ی نورفولک”نیز می‌شناسند. از این کاج بیشتر برای تزئین درخت کریسمس استفاده می‌شود. عمر طولانی و قامت شکیل و راست این گیاه، آن را به خوبی در بین سایر گیاهان آپارتمانی متمایز کرده است.

کاج مطبق به طور میانگین، سالی 9 الی 15 سانتی‌متر رشد می‌کند و  شاخه‌های آن با برگ‌های انبوه و سوزنی پوشیده‌اند.

گونه‌های وحشی این گیاه که معمولا در جنوب اقیانوس آرام و جزیره‌ای به نام فولک می‌رویند، ارتفاعشان گاهی به 6 متر نیز می‌رسد. این درختان وحشی بسیار بسیار بزرگ‌تر از نوع آپاتمانی آن می‌باشند و پهنای آن‌ها گاهی تا 9 متر نیز می‌رسد.

در مورد هرس کردن این گیاه بسیار مراقب باشید چون در صورت اشتباه در هرس کردن آن، امکان دارد به شکل غیر قابل کنترلی رشد کند.

شرایط مراقبت از گیاه آپارتمانی کاج مطبق

مراقبت از این گیاه آنقدر هم که فکر می‎کنید ساده نیست. کاج مطبق باید به طور مداوم هرس شود و این کار باید بسیار دقیق صورت بگیرد. آبیاری آن از قاعده و اصول خاصی پیروی می‌کند و  به طور کلی می‎توان گفت مراقبت از آن قدری دشوارتر از سایر گیاهان آپارتمانی می‌باشد. البته این را هم اضافه کنیم که اگر به خوبی این گیاه را پرورش دهید و از آن مراقبت کنید؛ نتیجه‌ی کار بسیار لذت بخش خواهد بود. بعد از بزرگ شدن کاج، می‌توانید از داشتن یک گیاه مخروطی در سالن منزل خود نهایت لذت را ببرید. در زیر به مهم‌ترین فاکتورهایی که برای مراقبت از کاج مطبق باید در نظر داشته باشید؛ اشاره شده است:

نور

نور در کاج مطبق

شرایط ایده‌آل برای رشد کاج مطبق، وجود نور روشن و غیر مستقیم می‌باشد. بهتر است نور خورشید بعد از عبور از یک پرده‌ی توری به گیاه بتابد و از تابش مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری کنید. اگر از نور مصنوعی برای محیط این گیاه استفاده می‌کنید؛ دقت داشت باشید که نور از 400 شمع کمتر نباشد. در فصل زمستان می‌توانید گیاه را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید. البته بهتر است این کار صورت نگیرد. در طول بهار و تابستان حتما هر دو هفته یکبار گیاه را نود درجه بچرخانید؛ این کار باعث می‌شود که گیاه در مقابل نور خم نشده و شکل طبیعی خود را از دست ندهد.

آبیاری

همانطور که در ابتدای مطلب عرض کردیم؛ آبیاری این گیاه باید به طور منظم و مداوم صورت بگیرد. مهم‌ترین نکته در رابطه با آب دادن به کاج مطبق باید حتما در نظر داشته باشید این است که اجازه ندهید خاک آن به هیچ عنوان خشک شود. به عبارتی دیگر، سعی کنید خاک گیاه را همیشه در حالت مرطوب نگه دارید. قاعده و سیکل مشخصی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی وجود ندارد؛ ولی در رابطه با کاج مطبق می‌توانید در تابستان هر هفته دو بار و در زمستان هر ده روز یکبار، آن را آبیاری نمایید.

دما و رطوبت

در طول شب سعی کنید دمای محیط این گیاه را بین 8 تا 12 درجه سانتی گراد نگه دارید. برای روز هم دمای 15 تا 20 درجه سانتی گراد توصیه می‌شود. در طول زمستان به هیچ وجه اجازه ندهید دمای اطراف این گیاه از 5 درجه پایین‌تر بیاید. در تابستان نیز بهتر است که دما از 16 درجه تجاوز نکند.

بیشتر بخوانید: انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی؛ معرفی 9 گیاه زینتی زیبا

کود

کود مناسب برای کاج مطبق

مانند تمام گیاهان دیگر، برای کاج مطبق نیز تا 4 الی 6 ماه بعد از کاشت و یا خریداری، لزومی به کوددهی نمی‌باشد. اما بعد از گذشت 6 ماه می‌توانید هر دو یا سه ماه یکبار عملیات کوددهی را انجام دهید. بهتر است از کودهای استاندارد و مطمئن استفاده کنید. تحت هیچ شرایطی برای کوددهی به این گیاه، از کود حیوانی یا کود خانگی استفاده نکنید.

نوع خاک

در خاک این گیاه لازم است که خاک برگ و پرلیت به طور مساوی تقسیم شوند. به هر سطل 4 لیتری از خاک این گیاه باید یک قاشق غذاخوری پودر استخوان و دو قاشق چایخوری کود جامع شیمیایی اضافه شود. اگر قصد دارید خاک را به صورت بسته بندی تهیه کنید؛ بهتر است از خاکی استفاده کنید که دارای مواد آلی زیادی باشد. معمولا خاکی که برای بنفشه آفریقایی استفاده می‌شود؛برای کاج مطبق نیز مناسب می‌باشد.

تعویض گلدان

این گیاه احتیاجی به تعویض گلدان ندارد. اما اگر تمایل دارید که گلدان آن را عوض کنید می‌توانید هر 3 الی 4 سال یکبار این‌ کار را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: گیاه آپارتمانی آگلونما و روش‌های تکثیر و مراقبت از آن

روش تکثیر گیاه کاج مطبق

تکثر کاج مطبق

تعدد گیاه کاج مطبق در خانه عملا امکان‌پذیر نیست و در هر خانه‌ای تنها یک عدد  از این گیاه قابل تحمل است. در نتیجه خیلی به تکثیر آن احتیاجی نخواهید داشت. اما به طور کلی پرورش دهندگان حرفه‌ای از روش کاشت بذر برای تکثیر گیاه آپارتمانی کاج مطبق استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی که در گلدان‌ها پرورش و نگهداری می‌شوند به اندازه‌ای بالغ نمی‌شوند که تولید بذر نمایند. قلمه‌های شاخه‌های فرعی در خاک ریشه می‌گیرند؛ ولی به اندازه گونه‌ی اصلی راست قامت نمی‌شوند. این قلمه‌ها در اصل مانند خود شاخه، به یک طرف خم و کشیده می‌شوند. تنها قلمه‌هایی که از تاج این گیاه گرفته می‌شوند؛ به صورت راست قامت رشد می‌کنند.

در صورتی که شاخه‌های تحتانی این گیاه خشکیده و ریخته باشند و گیاه شکل و شمایل زیبای خود را از دست داده باشد؛ می‎توانید تاج این گیاه را با روش خوابانیدن هوایی بازسازی و ریشه‌دار کنید. پس از ریشه دار شدن آن را به یک گلدان دیگر منتقل کرده و به این ترتیب به جای گیاه از شکل افتاده‌ی قبلی، یک گیاه سرحال و راست قامت جدید خواهید داشت. در گیاهانی که هنوز زیبا و سرحال هستند؛ به هیچ عنوان از تاج برای تکثیر استفاده نکنید. این کار باعث می‌شود گیاه شکل زیبای خود را از دست داده و به سرحالی و راست قامتی گذشته به نظر نیاید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x