معرفی 10 میوه برای مبارزه با گرمازدگی در فصل تابستان

رفع گرمازدگی با میوه موضوع بحث ما است. گرمازدگی هر ساله جان صدها نفر در سرتاسر دنیا را می‌گیرد و بیش از 70 درصد قربانیان آن کودکان زیر 2 سال هستند. 31 درصد از آمار مرگ و میر مربوط به گرمازدگی ناشی از قرار‌گیری در معرض گرمای طبیعی خورشید است!

از آنجا که کم‌آبی بدن احتمال بروز گرمازدگی را به‌مراتب بیشتر می‌کند، یکی از بهترین راه‌های مقابله با این عارضه تامین آب بدن است. اما باید برای رفع گرمازدگی چه بخوریم؟

می‌توانیم هربار با نوشیدنی‌های گازدار و بستنی‌های شیرین تشنگی خود را رفع کنیم؟ بگذارید این سوال را با سوال دیگری پاسخ دهیم،‌ تا زمانی که می‌شود با مصرف میوه های موثر برای گرمازدگی با این مشکل مقابله کرد، چرا به سراغ راه‌های ناسالم برویم؟

چشم به هم بزنیم تابستان از راه رسیده و میوه‌هایی مثل هندوانه، خربزه، انبه و سایر میوه‌های تابستانی بار دیگر وارد بازار می‌شوند. هر یک از این میوه‌ها علاوه‌بر خواص آبرسانی و رفع گرمازدگی، فواید بسیاری برای سلامتی انسان دارند و بسیاری از مواد مغذی بدن را تامین می‌کنند.

در ادامه این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ به رفع گرمازدگی با میوه و انواع میوه‌هایی که برای گرمازدگی مفید هستند، می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی جدی‌ترین شکل آسیب گرمایی است که از قرارگیری طولانی‌مدت در معرض درجه حرارت بالا (معمولا در کنار کم‌آبی) به‌ وجود می‌آید و از مشکلات اورژانسی محسوب می‌شود.

گرمازدگی چیست ؟

این عارضه با از کار انداختن سیستم کنترل دمای بدن می‌تواند به‌سرعت مغز و سایر اندام‌های داخلی را از بین ببرد یا به‌نحوی به آنها آسیب برساند.

معمولا افراد بالای 50 سال بیشتر تحت تأثیر گرمازدگی قرار می‌گیرند، اما ورزشکاران جوان و سالم نیز گاهی با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

تعریف علم پزشکی از گرمازدگی دمای بالاتر از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتی‌گراد) بدن و عوارض سیستم عصبی مرکزی پس از قرارگیری در معرض دماهای بالاتر است.

تهوع، تشنج، گیجی، ضعف هوشیاری یا حتی کما از دیگر علائم رایج این عارضه است. هر چه پیگیری و درمان گرمازدگی بیشتر به تعویق بیفتد، آسیبی که به فرد وارد می‌شود شدیدتر بوده و خطر جدی‌شدن عوارض یا حتی مرگ فرد افزایش پیدا می‌کند.

معمولا در شرایط نور مستقیم آفتاب یا محیط‌هایی با درجه حرارت بالا برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می‌شود لباس‌های گشاد و سبک بپوشید، کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی بزنید و تا می‌توانید مایعات بنوشید.

تعریف گرمازدگی و عوارض آن

کسانی که به هر دلیلی دچار این عارضه می‌شوند، چند راهکار برای درمان آن پیش رو دارند. اولین و فوری‌ترین روش درمان آن پریدن در استخر آب سرد است.

روش دیگر استفاده از خنک‌کننده‌های تبخیری است که با توجه به گرماگیر بودن فرایند تبخیر، روی بدن فرد آب می‌ریزند تا گرمای تن فرد را بگیرد و بخار شود.

اما در کنار تمام این‌ها، یکی از بهترین روش‌هایی که توصیه می‌شود، رفع گرمازدگی با میوه است. در ادامه مفصل در مورد میوه های موثر برای گرمازدگی صحبت می‌کنیم.

بهترین میوه‌ها برای رفع گرمازدگی

اگر شما هم این سوال در ذهنتان بی‌پاسخ مانده که چگونه گرمازده نشویم یا چه میوه‌هایی برای رفع این مشکل مصرف کنیم، به خواندن ادامه دهید.

رفع گرمازدگی با میوه طالبی

طالبی از میوه‌های شیرین و آبدار تابستانی است که حجم آب این میوه فوق‌العاده به هیدراتاسیون بدن کمک می‌کند. برای رفع گرمازدگی با میوه طالبی می‌توان آن را به‌صورت خام یا به‌شکل نوشیدنی و دسر نوش جان کرد.

رفع گرمازدگی با میوه طالبی

این میوه سرشار از مواد مغذی مثل ویتامین A، D، B-6، آهن، منیزیم و فیبرهای غذایی است و نه تنها خاصیت آبرسانی دارد، بلکه به تسکین اختلالات گوارشی مثل یبوست هم کمک می‌کند.

وجود محتوای کاروتنوئید بالای این میوه تابستانه از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند. جدای از همه اینها، به لطف وجود ویتامین C تا حد زیادی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

رفع گرمازدگی با هندوانه

همه ما با شنیدن نام تابستان به یاد هندوانه‌های شیرین و خوش‌رنگ این فصل می‌افتیم. هرکسی هندوانه را به یک شکل دوست دارد؛ یکی از خوردن آن کنار میوه‌های دیگر به‌شکل سالاد میوه لذت می‌برد.

رفع گرمازدگی با میوه هندوانه

عده‌ای برای نوشیدنی هندوانه سر و دست می‌شکنند و برخی دوست دارند گل میوه هندوانه را درست وسط گرمای تابستان آن‌قدر نوش جان کنند تا عطش‌شان شکسته شود.

این میوه با 90 درصد محتوای آب، به هر شکل که میل شود، یکی از اولین راه‌هایی است که برای رفع گرمازدگی با میوه به ذهن می‌رسد.

رفع گرمازدگی با میوه انبه

انبه نه فقط به دلیل طعم فوق‌العاده لذیذ آن، بلکه به‌خاطر خواص تغذیه‌ای‌اش مورد علاقه همه است. این میوه سرشار از مواد مغذی مثل پروتئین‌ها، ویتامین‌های A، B6، C، آهن، فولات، منیزیم، ریبوفلاوین، فیبرهای رژیمی و حاوی بیش از 20 ویتامین و مواد معدنی مختلف است.

رفع گرمازدگی با میوه انبه

در تعریف این میوه آمده که خوردن 3/4 فنجان انبه، 50 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین C، 8 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A و 8 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می‌کند.

به عقیده برخی از طرفداران پر‌ و‌ پا‌ قرص این میوه، هیچ چیزی نمی‌تواند به خوبی انبه، تشنگی را بشکند و گرمازدگی را رفع کند.

رفع گرمازدگی با میوه موز

موز در تمام فصل‌های سال یافت می‌شود؛ اما خواص تغذیه‌ای آن، این میوه را به یک گزینه عالی برای غلبه بر گرمای سوزان تابستان و حفظ تعادل سالم هیدراتاسیون بدن تبدیل کرده است.

میوه موز برای گرمازدگی

موز را می‌توان در روزهای گرم تابستان به‌شکل نوشیدنی و دسرهای لذیذ تابستانی نوش جان کرد و از خواص آن بهرمند شد. جالب است بدانید این میوه به‌عنوان غذای قابض شناخته می‌شود که با کوچک کردن بافت‌های بدن، کمک می‌کند بدن آب بیشتری جذب کند و خنک‌تر بماند. جدا از آن انرژی را به ماهیچه‌ها باز می‌گرداند و سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند.

رفع گرمازدگی با میوه سیب چوبی

شاید کمتر کسی نام سیب چوبی را شنیده باشد. این میوه تابستانی در آفتاب خشک می‌شود و آب میوه آن به صورت شربت یا شیره میل می‌شود.

میوه سیب چوبی

یکی از مهم‌ترین خواص این میوه خوش طعم، درمان فوری اسهال خونی و سایر مشکلات مربوط به گوارش است که به دلیل هوای گرم رخ می‌دهند.

البته خواص دارویی آن به رفع گرمازدگی با میوه ختم نمی‌شود. سیب چوبی منبع کاملی از فیبرهای غذایی است که به تنهایی به‌عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند و یبوست را برطرف می‌کند. آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در آن نیز به تقویت ایمنی کمک می‌کند.

رفع گرمازدگی با میوه توت

انواع توت‌ها مثل بلوبری و تمشک از مواد غذایی با خاصیت قلیایی محسوب می‌شوند، به این معنی که در بدن سرما تولید می‌کنند و فرد با خودن آنها احساس خنکی می‌کند.

علاوه بر این، توت‌ها سرشار از آب هستند و تا حد زیادی به هیدراته شدن بدن کمک می‌کنند، بنابراین یک گزینه فوق‌العاده مناسب برای رفع گرمازدگی با میوه به شمار می‌روند.

خوشبخانه توت یک میوه تابستانی است و در فصل تابستان به وفور یافت می‌شود. هر زمان گرمای تابستان موجب کلافگی‌تان شد، یک مشت توت در دستگاه مخلوط‌کن بریزید و خود را به یک اسموتی خنک و لذیذ دعوت کنید.

رفع گرمازدگی با میوه خیار

خیار 95 درصد از آب تشکیل می‌شود و در روزهای گرم تابستان، موقع فعالیت‌های ورزشی یا در طول رژیم‌های غذایی سخت به‌خوبی آب مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

به همین خاطر یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع گرمازدکی با میوه محسوب می‌شود. اگر به فکر سم‌زدایی هستید، محتوای فوق‌العاده زیاد آب این میوه در کنار ذخایر طبیعی فیبر رژیمی موجود در آن کبد را تماما سم‌زدایی می‌کند.

جالب است بدانید دستگاه گوارش با مصرف روزانه این میوه کاملا آبرسانی می‌شود. خاطرتان باشد موقع مصرف خیار پوست آن را نگیرید تا از خواص ویتامین C موجود در آن بهرمند شوید.

رفع گرمازدگی با میوه کیوی

کیوی یک میوه زمستانی آبدار است که نه‌ تنها سطح آب بدن را بالاتر می‌برد، بلکه محتوای الکترولیت پتاسیم آن برای انقباض ماهیچه‌ها فوق‌العاده حیاتی است.

میوه کیوی

کم آبی به قلب فشار وارد می‌کند و نمی‌گذارد کلیه تعادل صحیح الکترولیت‌ها را حفظ کند. سعی کنید در روزهای گرم تابستان یا قبل از جلسات تمرین و ورزش یک کاسه موز و کیوی خرد شده نوش جان کنید تا سطح پتاسیم بدن افزایش یابد.

این میوه را در فصل زمستان به صورت ورقه ورقه فریز کنید و در فصل تابستان آن را به‌عنوان یکی از راه‌های رفع گرمازدگی با میوه مصرف کنید.

رفع گرمازدگی با میوه گلابی

یکی دیگر از راه‌های رفع عطش و تشنگی شدید در روزهای داغ و هوای گرم، مصرف گلابی است. خوردن یک گلابی متوسط، تهیه سالاد میوه یا ترکیب آن با بستنی، بخش زیادی از نیاز روزانه بدن به آب را رفع می‌کند و گرمازدگی را به‌سرعت می‌شکند. این میوه تابستانه ترد، آبدار و حاوی 6 گرم فیبر محلول است.

رفع گرمازدگی با میوه آلو

آلو یکی از منابع سرشار از آنتی اکسیدان است و به‌عنوان آبرسان فوق‌العاده قوی شناخته می‌شود. آنتی اکسیدان‌های این میوه دارای خواص ضد التهابی هستند و التهاب داخلی که در اثر گرمازدگی ایجاد می‌شود را تسکین می‌بخشند.

برای رفع گرمازدگی با میوه آلو کافی است مقداری آلو را در آب خیس کنید تا نرم شوند. سپس آنها را در آب له کرده و از صافی رد کنید. این نوشیدنی به سرعت گرمازدگی را رفع می‌کند و التهال بدن را آرام می‌کند.

کلام آخر

اکنون پس از مطالعه این مقاله می‌دانیم که برای رفع گرمازدگی لازم نیست به آب یخ پناه ببریم و با نوشیدن آن به کبد و سایر اعضای حیاتی بدن آسیب بزنیم.

بسیاری از میوه‌هایی که عاشق طعم و بویشان هستیم، بقدری محتوای آب فراوانی دارند که به‌راحتی نیاز بدن به آب را تامین می‌کنند و تشنگی را در لحظه می‌شکنند.

سعی کنید در روزهای گرم تابستان حداقل چند مورد از میوه‌های این لیست را در یخچال خانه داشته باشید و در صورت احساس گرما و عطش خود را به یک میان‌وعده سالم دعوت کنید.

شما چه میوه‌های دیگری برای رفع گرمازدگی می‌شناسید؟ نظرات خود را با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

علت گرمازدگی چیست؟

گرمازدگی در اثر قرارگیری طولانی‌مدت در معرض گرمای خورشید و درجه حرارت بالا اتفاق می‌افتد و اگر سطح آب بدن فرد پایین باشد، احتمال وقوع آن بیشتر می‌شود.

خیار چقدر به رفع گرمازدگی کمک می‌کند؟

خیار با محتوای 95 درصد آب از اصلی‌ترین میوه‌های آبرسان و رفع گرمازدگی محسوب می‌شود. به همین خاطر مصرف آن در روزهای گرم تابستان قبل از جلسات تمرین و در رژیم‌های غذایی توصیه می‌شود.

برای رفع گرمازدگی چه میوه‌هایی بخوریم؟

مصرف میوه‌های آبداری مثل خربزه، هندوانه، خیار، انبه، کیوی، گلابی، موز، توت و آلو که بخش زیادی از آنها را آب تشکیل می‌دهد، از بهترین روش‌های رفع گرمازدگی محسوب می‌شود.

5 | (2)
منبع webmd eatthis lovefood
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x