بوی خوش زندگی با پرورش گیاهان آپارتمانی معطر در منزل

بیشتر گیاهانی که برای داخل آپارتمان‌ها انتخاب می‌شوند شاخ و برگ‌های زیبایی دارند، اما بسیاری از آن‌ها گل نمی‌دهند یا گلدهی محدودی دارند.

در مقابل، گل‌های آپارتمانی هم ظاهر چشم‌نوازتری دارند و هم محیط را عطرآگین می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که بوییدن گل های آپارتمانی معطر تاثیر مثبت روی روحیه افراد دارد و شادی و نشاط را افزایش می‌دهد.

از این‌رو، تصمیم داریم در مقاله امروز ایده آل مگ درباره گیاهان آپارتمانی معطر صحبت کرده و شما را با نحوه مراقبت از آن‌ها آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

گیاه آپارتمانی شمعدانی معطر

شمعدانی بومی آفریقای جنوبی است و در مناطقی که زمستان‌های معتدل دارند به خوبی در باغچه رشد می‌کند. اما اگر خاک گلدان زهکشی خوبی داشته باشد و ریشه شمعدانی مقداری از فضای آن را پر کند، گل‌دهی گیاه بهتر است.

گیاهان آپارتمانی معطر مثل شمعدانی

وقتی شمعدانی را در داخل گلدان نگهداری می‌کنید می‌توانید به راحتی آن را جابه‌جا کنید. برای مثال، در روزهای سرد زمستان گلدان را به داخل خانه بیاورید و در گرم‌ترین روزهای تابستان آن را به محل سایه‌تری منتقل کنید.

شمعدانی به عنوان یک گیاه محبوب چند ساله انواع مختلفی دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. بعضی از گونه‌های این گیاه که به نام شمعدانی معطر شناخته می‌شوند، به دلیل عطری که دارند از محبوبیت زیادی برخوردارند. اگرچه این گیاه خوراکی نیست، اما در صنایع غذایی از برگ‌های معطر آن برای تهیه اسانس استفاده می‌شود.

10 گل پاییزی زیبا برای باغچه یا گلدان ؛ بهار از پیشم نرو

نحوه نگهداری از شمعدانی معطر

  • شمعدانی به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی معطر، روزانه به 6 تا هشت ساعت آفتاب کامل نیاز دارد؛ بنابراین، گلدان شمعدانی را در بالکن‌های جنوبی و در حیاط روی یک میز قرار دهید یا این گیاه را در آفتاب‌گیرترین نقاط باغچه بکارید.
  • اگر گل‌دهی شمعدانی در هوای گرم متوقف شد، نگران نشوید. شمعدانی در هوای بسیار گرم گل نمی‌دهد؛ بنابراین، در آب و هوای گرم باید گلدان را به جایی منتقل کنید که بعد از ظهرها سایه باشد.
  • شمعدانی به رطوبت نیاز دارد، اما اگر خاک گلدان برای مدت طولانی خیس بماند، ریشه‌های گیاه می‌پوسند. برای جلوگیری از این امر، فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که تقریبا 2/5 سانتی‌متر از سطح رویی خاک خشک باشد؛ به‌علاوه، مطمئن شوید که رطوبت می‌تواند به راحتی از سوراخ‌های زهکشی در کف گلدان خارج شود.
  • برای کمک به گل‌دهی شمعدانی باید گل‌های پژمرده آن را جدا کنید. برای اینکه گیاه پر از گلی داشته باشید، با استفاده از یک قیچی تیز یا انگشت‌های خود تقریبا یک سانتی‌متر از انتهای هر ساقه را جدا کنید. این کار باعث می‌شود دو ساقه جدید رشد کند و گیاه پرپشت‌تر شود.
  • شمعدانی زمانی بهتر گل می‌دهد که ریشه‌های آن فضای گلدان را پر کرده باشند؛ بنابراین، زمانی گیاه را به گلدان دیگری منتقل کنید که این کار لازم باشد. اندازه گلدان دوم باید فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد.
  • شمعدانی به مواد مغذی زیادی نیاز دارد. گیاه خود را هر چند هفته یک‎بار در طول بهار و تابستان با کودی که بین ترکیبات آن نسبت یکسانی برقرار است، تغذیه کنید.
  • اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، در فصل زمستان شمعدانی را به داخل خانه آورده و آن را در نزدیکی یک پنجره آفتاب‌گیر قرار دهید.
شمعدانی تقریبا به کم آبی مقاوم است، اما خاک آن هرگز نباید به طور کامل خشک شود.

گل یاس رازقی یا یاس عربی

انواع گونه های گل یاس در دسته ی خوشبوترین گل های دنیا شناخته می شوند. یاس رازقی یا یاس عربی هم گیاه دیگری است که می‌توان از آن به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی معطر نام برد. این درختچه همیشه سبز که به خاطر گل‌های معطرش شهرت پیدا کرده است، رشد سریعی دارد.

یاس رازقی یا یاس عربی

برگ‌های بیضی شکل براق و تیره رنگ گیاه تضاد زیبایی با گل‌های سفید بسیار معطر آن ایجاد می‌کنند. این گل‌ها در ابتدا سفید هستند و به تدریج رنگ آن‌ها به صورتی روشن تغییر می‌کند. این شکوفه‌های معطر در طول تابستان ظاهر می‌شوند و ممکن است در آب و هوای گرم در تمام طول سال به گلدهی خود ادامه دهند.

یاس عربی را هم می‌توان در باغچه کاشت و هم می‌توان از آن در داخل گلدان نگهداری کرد. این گیاه در گلدان به خوبی رشد می‌کند و جلوه چشم‌نوازی به پاسیو و ایوان می‌دهد.

14 گل برگ قرمز و سبز برای زیبایی آپارتمان

نحوه نگهداری از یاس عربی

  • نگهداری از این گیاه در گلدان برای مناطقی که زمستان‌های سردی دارند، گزینه ایده‌آلی است؛ چون می‌توان گلدان را به داخل خانه آورد.
  • یاس عربی معمولا با آفت یا بیماری خاصی مواجه نمی‌شود؛ با این حال، باید مراقب شته‌ها و شپشک‌های آردی باشید.
  • آفتاب کامل تا جزئی برای یاس عربی لازم است. گیاه باید در طول روز حداقل 6 تا هشت ساعت در مجاورت نور خورشید باشد. اگر در زمستان از یاس عربی در داخل خانه نگهداری می‌کنید، حتما آن را نزدیک یک پنجره آفتابی قرار دهید.
  • این درختچه گلدار خاک لومی و هوموسی و با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. افزودن کمپوست به غنی‌سازی خاک کمک می‌کند.
  • یاس عربی به خصوص در فصل تابستان به آب فراوان نیاز دارد. البته خاک نباید خیلی خیس بماند، چون باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. زمانی که سطح خاک خشک است، باید گیاه را کاملا آبیاری کنید. بسته به موقعیت مکانی شما، معمولا این اتفاق حداقل یک بار در هفته رخ می‌دهد. بهتر است در فصل زمستان دفعات آبیاری را کاهش دهید.
  • یاس عربی در آب و هوای گرم رشد می‌کند. این گیاه به یخبندان بسیار حساس است و نمی‌تواند سرما را تحمل کند.
  • از آنجا که یاس عربی یک گیاه گرمسیری است، به رطوبت متوسط تا زیاد نیاز دارد.
  • کوددهی گیاه در طول فصل رشد از گلدهی آن حمایت می‌کند. بهتر است از یک کود متعادل و باکیفیت استفاده کنید. کوددهی را پس از هرس در اواخر زمستان یا اوایل بهار انجام دهید.

گیاه آپارتمانی اکالیپتوس

اکالیپتوس که بومی استرالیا است در محیط طبیعی خود تا 60 فوت (18 متر) رشد می‌کند؛ اما هنگامی که در باغچه‌های خانگی کاشته می‌شود، معمولا ارتفاع آن در حدود 6 تا 10 فوت (حدود دو تا سه متر) باقی می‌ماند. از اکالیپتوس می‌توان به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی معطر در گلدان هم نگهداری کرد.

پوست، برگ و شیره اکالیپتوس هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی سمی هستند.

گیاهان آپارتمانی معطر مثل اکالیپتوس

نحوه نگهداری از گیاه اکالیپتوس

  • برای مراقبت از گیاه اکالیپتوس در فضای باز باید محلی را انتخاب کنید که آفتاب زیادی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که هیچ درخت یا درختچه‌ای مسیر رسیدن نور به اکالیپتوس را مسدود نمی‌کند و فضای کافی برای رشد آن وجود دارد. اگر چند درخت اکالیپتوس می‌کارید، بین آن‌ها حداقل هشت فوت (2/4 متر) فاصله در نظر بگیرید.
  • اکالیپتوس نور زیاد را دوست دارد، بنابراین آن را در مکانی بکارید که روزانه حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند. در داخل خانه، باید گلدان گیاه را نزدیک پنجره، ترجیحا یک پنجره جنوبی، قرار دهید.
  • اکالیپتوس می‌تواند اکثر خاک‌ها را تحمل کند، اما به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. pH خاک باید کمی اسیدی تا خنثی باشد.
  • اکالیپتوس تا حدودی به خشکی مقاوم است؛ با این حال، نباید برای مدت طولانی خشک بماند، چون کم آبی باعث ریزش برگ‌های آن می‌شود. وقتی می‌توانید با نوک انگشت خود خشکی خاک را احساس کنید، زمان آبیاری اکالیپتوس فرا رسیده است.
  • اکالیپتوس دمای بین 65 تا 75 درجه فارنهایت (تقریبا 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد) و رطوبت متوسط را ترجیح می‌دهد. اگر برای مدت طولانی دما کمتر از 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی‌گراد) باشد، گیاه زنده نمی‌ماند.
  • اکالیپتوسی که در باغچه کاشته می‌شود معمولا به کود نیاز ندارد؛ اما گیاه داخل گلدان مواد مغذی خود را سریع‌تر از دست می‌دهد؛ بنابراین، باید در فصل رشد آن‌ را با کودهایی که نیتروژن کمی دارند، تغذیه کنید.

گیاه آپارتمانی معطر مگنولیای سفید

گیاه دیگری که می‌توان نام آن را در لیست گیاهان آپارتمانی معطر قرار داد، مگنولیای سفید است. این درخت همیشه سبز به دلیل گل‌های بزرگ، معطر و سفیدی که دارد و برگ‌های سبز تیره و درخشانش از شهرت زیادی برخوردار است.

مگنولیای سفید

ارتفاع مگنولیای سفید به 60 تا 80 فوت (18 تا 24 متر) می‌رسد و این گیاه به فضای زیادی برای رشد نیاز دارد. درخت مگنولیا را باید در اواخر بهار یا اوایل پاییز بکارید و توجه داشته باشید که 10 تا 20 سال طول می‌کشد که به اندازه کامل خود برسد.

نحوه نگهداری از مگنولیای سفید

  • مگنولیای سفید به مراقبت زیادی نیاز ندارد، اما باید در مکانی کاشته شود که از بادهای شدید دور باشد و فضای کافی برای رشد آن‌ها وجود داشته باشد. شما می‌توانید این گیاه را در داخل گلدان هم بکارید.
  • مگنولیای سفید در سایه جزئی بهترین عملکرد را دارد. در حالت ایده آل، درخت شما باید بتواند در طول روز برای حداقل چهار ساعت نور خورشید را دریافت کند. این گیاه سایه را تحمل می‌کند، اما برای شکوفه دادن به آفتاب نیاز دارد.
  • مگنولیای سفید در خاک مرطوب، لومی، اسیدی و حاصلخیز با زهکشی خوب به خوبی رشد می‌کند؛ با این حال، می‌تواند طیف گسترده‌ای از شرایط و سطوح مختلف pH را تحمل کند.
  • هنگامی که این گیاه را برای اولین بار می‌کارید، باید به صورت هفتگی به آن آب بدهید. پس از آن، دفعات آبیاری به زهکشی خاک بستگی دارد. آب زیاد یا کم می‌تواند باعث زرد شدن برگ‌ها شود.
  • مگنولیای سفید آب و هوای نیمه گرمسیری معتدل و مرطوب را ترجیح می‌دهد. درجه حرارت زیاد برای گیاه مناسب نیست و یخبندان خفیف به راحتی به نهال‌ها آسیب می‌رساند.
  • سه بار در سال، در بهار، تابستان و پاییز، به گیاه کود بدهید.
معرفی 20 گیاه آپارتمانی برای اتاق خواب

گیاه معطر گاردنیا

گاردنیا یک درختچه همیشه سبز و پهن برگ استوایی است که معمولا از آن به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی معطر یاد می‌شود، چون شکوفه‌هایی با بوی سحرانگیز دارد.

گیاهان آپارتمانی معطر مثل گاردنیا

نام گاردنیا از نام گیاه‌شناس اسکاتلندی، الکساندر گاردن (Alexander Garden)، گرفته شده است که به دلیل تحقیق در مورد خواص دارویی گیاهان در قرن 18 شهرت زیادی دارد. در آن زمان اعتقاد بر این بود که این گل می‌تواند خوش‌شانسی به ارمغان بیاورد، بنابراین آن را در اتاق بیمار قرار می‌دادند تا به بهبودی او کمک کند.

گاردنیا برای حیوانات خانگی سمی است و اگر بلعیده شود، ممکن است اسهال خفیف یا استفراغ ایجاد کند.

نحوه نگهداری از گیاه گاردنیا

  • گاردنیا در مناطقی که آب و هوای گرم دارند در خارج از خانه رشد می‌کند. اگر آب و هوای محل زندگی شما خنک است،‌ می‌توانید گیاه آپارتمانی گاردنیا را در تابستان در دمای 60 درجه فارنهایت (15/5 درجه سانتی‌گراد) و بالاتر در خارج از خانه قرار دهید.
  • گلدان‌ گاردنیا که در داخل خانه نگهداری می‌شود باید نور غیرمستقیم خورشید را، به خصوص در فصل تابستان، دریافت کند. بنابراین، آن‌ را نزدیک یک پنجره آفتابی که بعد از ظهر سایه است قرار دهید. اگر گاردنیا را داخل باغچه می‌کارید، مکان کاشت آن باید نیمه سایه باشد.
  • گاردنیا یک گیاه اسید دوست است و خاک با pH پایین را ترجیح می‌دهد. وقتی این گیاه را در فضای باز می‌کارید، بهتر است pH خاک را آزمایش کرده و در صورت نیاز آن را اصلاح کنید.
  • گاردنیا در طول هفته به حدود 2/5 سانتی‌متر آب نیاز دارد. آبیاری قطره‌ای برای این گیاه بهتر است، چون از خیس شدن برگ‌ها و در نتیجه ایجاد لکه‌های قارچی روی سطح آن‌ها جلوگیری می‌کند. آبیاری را در زمستان کاهش دهید و فقط خاک را کمی مرطوب نگه دارید.
  • این گیاه در طول روز دمای بین 75 تا 82 درجه فارنهایت (24 تا 28 درجه سانتی‌گراد) را ترجیح می دهد؛ بنابراین، هنگام نگهداری از گاردنیا در داخل خانه باید محیط را نسبتا گرم نگه دارید و در شب‌های سرد گلدان‌هایی را که خارج از خانه هستند به داخل ساختمان بیاورید.
  • این گیاه رطوبت بالای 60 درصد را ترجیح می‌دهد. گاردنیای آپارتمانی ممکن است در زمستان‌های سرد و خشک به دستگاه رطوبت‌ساز یا مه پاش نیاز داشته باشد.
  • گاردنیای کاشته شده در باغچه را در اواخر اسفند و سپس در اوایل تیر با استفاده از کود غنی از اسید تغذیه کنید. گاردنیای کاشته شده در گلدان را می‌توان تقریبا هر سه هفته یک‌بار با کود اسیدی تغذیه کرد.

گیاه آپارتمانی استفانوتیس

استفانوتیس یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی معطر است که به آن یاس ماداگاسکار هم می‌گویند. برگ‌های این گیاه سبز تیره و تخم‌مرغی شکل هستند و ارتفاع آن می‌تواند تا یک متر هم افزایش پیدا کند.

گیاه استفانوتیس

نحوه نگهداری از گیاه استفانوتیس

  • استفانوتیس به نور مستقیم خورشید نیاز دارد و کمبود نور روی گل‌دهی آن تاثیر منفی می‌گذارد؛ با این حال، در فصل تابستان و در اواسط روز باید گیاه را دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید، چون آفتاب زیاد به گل‌های آن آسیب می‌زند.
  • استفانوتیس خاک مرطوب را دوست دارد، اما خاک نباید خیس باشد. سعی نکنید کمبود رطوبت را با آبیاری بیش از حد گیاه جبران کنید، چون در نهایت با پوسیدگی ریشه مواجه خواهید شد.
  • اقداماتی که می‌توانید در طول فصل رشد برای افزایش رطوبت انجام دهید عبارتند از: غبارپاشی یا مه پاشی، قرار دادن گیاه در کنار آبنما یا قرار دادن گلدان در داخل ظرف حاوی سنگریزه و آب. این راهکارها را در زمستان متوقف کنید و اجازه دهید محیط گیاه خشک شود.
  • استفانوتیس در تابستان به هفته‌ای دو بار و در زمستان به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد. بین دو آبیاری باید خاک خشک شود، اما این خشکی نباید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.
  • در بهار، زمانی که هوا شروع به گرم شدن می‌کند، استفانوتیس را با یک کود متعادل تغذیه کنید. ماهی یک بار به گیاه کود دهید تا زمان استراحت زمستانی از راه برسد.
معرفی بهترین گیاهان آپارتمانی با شرایط نگهداری آسان

گیاه آپارتمانی معطر بگونیا

بگونیاها به نگهداری نسبتا کمی نیاز دارند و گل‌دهی آن‌ها می‌تواند برای دوره‌های طولانی ادامه داشته باشد. بعضی از گونه‌های این گیاه دوره‌ای از خواب را پشت سر می‌گذارند که گل‌ها، شاخه‌ها و برگ‌ها برای چند هفته از بین می‌روند؛ اما انواع دیگر بگونیا می‌توانند به طور مداوم در تمام طول سال گل بدهند.

گیاهان آپارتمانی معطر مثل بگونیا

در مناطقی که آب و هوای سرد دارند، از بگونیا به عنوان یکی از گیاهان معطر آپارتمانی در داخل خانه نگهداری می‌شود یا این گیاه در تابستان به صورت یکساله در فضای باز رشد می‌کند.

نحوه نگهداری از گیاه بگونیا

  • به طور کلی نگهداری از بگونیا دشوار نیست، اما مهم است که بدانید چه نوع گیاهی دارید تا بتوانید به درستی از آن مراقبت کنید. بگونیاها نور غیرمستقیم خورشید یا سایه، آبیاری منظم و خاک با زهکشی خوب و غنی از مواد آلی را ترجیح می‌دهند.
  • در داخل خانه، بگونیا در هنگام مواجهه با نور غیرمستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارد. آفتاب زیاد ممکن است گلبرگ‌های ظریف گیاه را پژمرده کند یا باعث کم‌رنگ شدن آن‌ها شود.
  • خاک محل کشت بگونیا باید غنی و کمی اسیدی باشد. خاک‌های مبتنی بر پیت با مواد آلی فراوان برای بگونیا انتخاب خوبی هستند. زهکشی مناسب هم ضروری است.
  • بگونیا را باید تقریبا هفته‌ای یک‌بار به طور کامل آبیاری کنید و قبل از آبیاری صبر کنید که تقریبا یک سانتی‌متر از سطح رویی خاک خشک شود. از آبیاری بیش از حد بگونیا خودداری کنید، چون این کار می‌تواند به پوسیدگی ریشه منجر شود.
  • بگونیاهایی که در داخل خانه نگهداری می‌شوند در دمای 65 تا 70 درجه فارنهایت (تقریبا 18 تا 21 درجه سانتی‌گراد) بهترین رشد را دارند.
  • نیاز به کود بسته به نوع بگونیای شما می‌تواند کمی متفاوت باشد. برای بگونیاهای مقاوم، کمی کود رقیق شده را با مقداری کمپوست یا پیت ماس مخلوط کرده و به مقدار کم مصرف کنید.
به یاد داشته باشید که کود بیش از حد ممکن است به برگ‌های گیاه بگونیا آسیب برساند.

گیاه پونه کوهی

پونه کوهی بومی غرب آسیا و منطقه خاورمیانه است. برگ‌های این گیاه بیضی شکل و سبز تیره بوده و در امتداد ساقه‌ها قرار دارند.

پونه کوهی

پونه کوهی همانند آویشن برای مکان‌های گرم، خشک و آفتابی انتخاب مناسبی است. این گیاه می‌تواند در داخل خانه به کمک نور مستقیم خورشید، برای مثال در کنار پنجره‌های جنوبی یا غربی، رشد کند.

وقتی پونه کوهی را به عنوان یکی از گیاهان آپارتمانی معطر انتخاب می‌کنید، می‌توانید آن را در هر زمانی از سال با استفاده از بذر یا نهال بکارید. گیاهی که با بذر کاشته می‌شود، سه ماه طول می‌کشد که به مرحله برداشت برسد.

نحوه نگهداری از پونه کوهی

  • پونه کوهی در زیر نور شدید خورشید رشد می‌کند، بنابراین یک پنجره روشن با آفتاب صبحگاهی برای آن عالی است. از سوی دیگر، می‌توان آن را به راحتی در زیر چراغ‌های فلورسنت‌ و همچنین چراغ‌های هالید پرورش داد.
  • پونه کوهی که در گلدان رشد می‌کند، خاک سبک را ترجیح می‌دهد.
  • پونه کوهی را به طور منظم آبیاری کنید، اما مراقب باشید در این کار زیاده‌روی نکنید. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملا خشک شود. پونه کوهی به طور طبیعی به خشکی مقاوم است.
  • پونه کوهی گیاه مقاومی است که در درمای 50 درجه فارنهایت (10 درجه سانتی‌گراد) و 80 درجه فارنهایت (26/6 درجه سانتی‌گراد) یا حتی بالاتر می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.
  • پونه کوهی ممکن است به شرایط بسیار خشک داخل خانه که در زمستان وجود دارد واکنش بدی نشان دهد؛ بنابراین، ممکن است به رطوبت اضافی نیاز داشته باشد. برای حل این مشکل می‌توانید گلدان را روی سینی پر از سنگریزه قرار دهید تا در زمستان مرطوب نگه داشته شود.
  • کود مایع برای تغذیه گیاه مناسب است. برای پونه کوهی ارگانیک، از کود آلی و کمپوست استفاده کنید. پونه کوهی کاشته شده در گلدان که به طور مکرر آبیاری می‌شود، نسبت به گیاه کاشته شده در باغچه به تغذیه بیشتری نیاز دارد.

گیاه معطر هویا

هویا گیاه دیگری است که می‌توان نام آن را در لیست گیاهان آپارتمانی معطر قرار داد. این گیاه که بومی آسیا است، توسط گیاه‌شناس اسکاتلندی رابرت براون (Robert Brown) معرفی شده است. براون این گیاه را به افتخار توماس هوی (Thomas Hoy) گیاه‌شناس قرن هجدهم هویا نامید.

گیاهان آپارتمانی معطر مثل هویا

گل هویا به شکل یک خوشه توپی شکل رشد می‌کند. هر خوشه ممکن است حاوی حداکثر 40 گل جداگانه باشد که به صورت متراکم در کنار هم قرار گرفته‌اند.

این روزها، باغبان‌ها هویا را یک گل استوایی معطر می‌دانند که به مراقبت زیادی نیاز ندارد. سرعت رشد هویا کم تا متوسط است و اگر بخواهید از این گیاه در خارج از خانه نگهداری کنید، باید آن را در بهار یا اوایل تابستان بکارید.

نحوه نگهداری از گیاه هویا

  • هویا زمانی بهترین رشد را دارد که نور غیرمستقیم خورشید را دریافت کند.
  • خاک سبک و با زهکشی خوب همان چیزی است که هویا باید در آن کاشته شود.
  • هویا را باید به صورت هفتگی آبیاری کنید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک آن کاملا خشک شود. رطوبت بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه می‌شود.
  • هویا به عنوان یک گیاه گرمسیری در آب و هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد می‌کند.
  • هر ماه به هویا کود بدهید. بهتر است برای تغذیه این گیاه از کود حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم استفاده کنید.

گیاه آپارتمانی پلومریا

آخرین گیاهی که به عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی معطر معرفی می‌شود، پلومریا نام دارد. پلومریا یا فرانگی‌پانی از پنج گلبرگ تشکیل شده است که تقریبا روی هم قرار می‌گیرند. رنگ این گلبرگ‌ها سفید و بخش مرکزی آن‌ها زرد است.

گیاه آپارتمانی پلومریا

نحوه نگهداری از گیاه پلومریا

  • مراقبت از پلومریا آسان است. این گیاه در آب و هوای گرم، مرطوب و استوایی رشد می‌کند و به توجه زیادی نیاز ندارد.
  • وقتی این گل‌ استوایی در مقابل آفتاب فراوان قرار می‌گیرد بهتر رشد می‌کند. پلومریا در طول روز به حداقل 6 ساعت نور نیاز دارد.
  • این گیاه در خاک لومی، غنی و با زهکشی خوب که خنثی یا کمی اسیدی است بهترین عملکرد را دارد. خاکی که به خوبی زهکشی نشده است می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.
  • پلومریا در طول هفته به حدود 2/5 سانتی‌متر آب نیاز دارد. اجازه دهید قبل از هر بار آبیاری خاک کاملا خشک شود.
  • این گیاه استوایی فقط در آب و هوای گرم رشد می‌کند و قادر به تحمل یخبندان نیست.
  • پلومریا به کود با فسفر بالا نیاز دارد. از دادن نیتروژن بیش از حد به این گیاه خودداری کنید، چون باعث می‌شود تعداد شاخ و برگ‌های آن بیشتر از گل‌ها باشد.
معرفی 15 گل آپارتمانی با برگهای رنگی به همراه شرایط نگهداری

کلام پایانی

نگهداری از گیاهان آپارتمانی مزایای زیادی دارد، از زیباتر کردن دکوراسیون خانه گرفته تا جذب مواد آلاینده؛ اما یکی از فوایدی که ممکن است بسیاری از افراد به آن بی‌توجه باشند، انتشار رایحه مطبوع است.

گیاهان آپارتمانی معطر روی خلق و خو تاثیر مثبت دارند و با خود حس طراوت و نشاط را به ارمغان می‌آورند؛ بنابراین، توصیه می‌کنیم به جای خوشبوکننده‌های شیمیایی از گیاهان آپارتمانی خوشبو استفاده کنید.

در این مقاله 10 نمونه از خوشبوترین گل‌های آپارتمانی را معرفی کردیم. اگر تجربه مراقبت از این گیاهان را دارید یا گیاهان خوشبوی دیگری را می‌شناسید، خوشحال می‌شویم که تجربیات و اطلاعات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

تفاوت بین گاردنیا و یاس چیست؟

گاردنیا و یاس هر دو دارای گل‌های زیبا و معطر هستند؛ اما گاردنیا برگ‌های بلند و مومی شکل دارد، در حالی که برگ‌های یاس کوچک‌تر هستند؛ به‌علاوه، معمولا فصل گلدهی گاردنیا کوتاه‌تر است.

آیا پونه کوهی به راحتی رشد می‌کند؟

پونه کوهی یک گیاه بسیار مقاوم است که به مراقبت زیادی نیاز ندارد. در حقیقت، آبیاری یا کوددهی زیاد می‌تواند اثرات مضری روی گیاه داشته باشد. معمولا وقتی آفتاب، گرما و خاک با زهکشی خوب برای پونه کوهی فراهم می‌شود، این گیاه به راحتی رشد می‌کند.

کدام گیاهان آپارتمانی خوشبو هستند؟

شمعدانی، یاس عربی، اکالیپتوس، مگنولیای سفید، گاردنیا، استفانوتیس، بگونیا، پونه کوهی، هویا و پلومریا از بهترین گیاهان آپارتمانی معطر محسوب می‌شوند.

امتیاز شما به این پست
منبع thespruce
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x