کالری آش رشته + انواع آش ها چقدر کالری دارند؟

آش را می‌توان یکی از محبوب‌ترین غذاهای سنتی ایرانی دانست. همین محبوبیت موجب شده است تا در فصول مختلف سال، آش جزو پرفروش‌ترین محصولات غذایی باشد.

امروزه در کشورمان آش‌های مختلفی نظیر آش شله قلمکار، آش دوغ، آش جو و … طرف‌داران خاص خود را دارند. هر یک از این آش‌ها دارای میزان کالری مشخصی هستند.

با توجه به اهمیت بسیار زیاد کالری و نقش آن در افزایش و یا کاهش وزن، باید آگاهی کاملی نسبت به کالری هر مدل آش داشته باشید.

در مقاله از ایده آل مگ قصد داریم شما را با میزان کالری آش‌های مختلف آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کالری آش رشته

آش رشته از جمله آش‌هایی است که معمولا به عنوان صبحانه مصرف می‌گردد. در جدول زیر تمامی نکات مربوط به کالری صد گرم آش رشته را برای شما ارائه کرده‌ایم.

کالری آش رشته چقدر است

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بر اساس این جدول تغذیه‌ای می‌توان گفت که هر ۱۰۰ گرم آش رشته حدودا 250 کالری را در خود جای داده است.

آش رشته را می‌توان معروف‌ترین آش بین‌المللی ایرانی دانست. امروزه حتی در کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا، رستوران‌های مختلفی نسبت به پخت این آش اقدام می‌کنند.

در آشپزی ترکیه‌ای نیز یک آش سنتی پخته می‌گردد که شباهت‌های بسیار زیادی با این آش دارد. از این آش می‌توان به عنوان پیش غذا و یا غذای اصلی استفاده کرد.

احتمالا همه ایرانی‌ها تجربه خوردن آش رشته در زمان افطار ماه رمضان را داشته‌اند. به علت داشتن مواد مغذی و کالری مناسب، این آش یک وعده غذایی بسیار خوب برای روزه‌داران است.

همچنین بخوانید : طرز تهیه آش رشته مجلسی: هنر پختن غذا با دستپخت مادربزرگ

جدول غذایی آش رشته

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود میزان نیاز به صورت روزانه
چربی کل 4.36 گرم در هر صد گرم هفت درصد
چربی اشباع شده آش 1.6 گرم در هر صد گرم هشت درصد
میزان کلسترول موجود در آش 20.74 گرم در هر صد گرم هفت درصد
کربوهیدرات موجود در آش 36.3 در هر صد گرم دوازده درصد
میزان پروتئین موجود در صد گرم 18.8 گرم در هر صد گرم وابسته به نیاز فرد است.

کالری آش شله قلمکار

موضوع بعدی ما در مبحث کالری آش، آش شله قلمکار خواهد بود. یکی دیگر از آش‌های بسیار محبوب ایرانی، آش شله قلمکار است. ماده اصلی این آش را گوشت قرمز تشکیل داده و به همین دلیل میزان چربی و پروتئین موجود در آن نسبت به سایر آش‌ها کمی بیشتر خواهد بود.

کالری آش شله قلمکار

اگرچه این آش یک وعده غذایی بسیار مقوی و خوشمزه است، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که هر صد گرم از آش شله قلمکار، 260 کالری دارد؛ بنابراین اگر رژیم غذایی برای کاهش وزن دارید، باید با دقت بیشتری این آش را مصرف کنید.

تره، جعفری، ماش، لوبیا از سایر مواد استفاده شده در این آش هستند. به طور معمول برای پخت این آش از گوشت سردست بی‌استخوان استفاده می‌کنند.

آش شله قلمکار تاریخ جالبی دارد. این آش اولین بار به دستور ناصرالدین شاه پادشاه قاجاری تولید شد و آش مورد علاقه شاه و درباریان بود.

امروزه آش شله قلمکار در مراسم‌های مذهبی پخته می‌گردد. آش شله قلمکار بهترین آش برای افراد در حال رشد است، به همین دلیل برای کودکان ضعیف و یا افرادی که دارای جثه ضعیفی هستند بهترین گزینه خواهد بود.

جدول غذایی آش شله قلمکار

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود در یک قاشق غذاخوری میزان موجود در صد گرم میزان موجود در یک لیوان عادی
کالری موجود 50 گرم 260 290
پروتئین موجود 2.6 گرم 13 گرم 14.3 گرم
کربوهیدرات موجود 9.4 گرم 47 گرم 51.7 گرم
چربی 1.4 گرم 7 گرم 7.7 گرم

کالری آش دوغ

در ادامه مبحث کالری آش به آش دوغ می‌پردازیم. آش دوغ را می‌توان یکی از غذاهایی دانست که در سنت کشور ما ریشه دارند. امروزه آش‌های دوغ مختلفی با استفاده از دستورات آشپزی متنوع در سرتاسر کشور پخته می‌گردند.

کالری آش دوغ

اگرچه مواد به کار رفته در آش دوغ معمولا شامل یک ترکیب ثابت است، اما در برخی از نقاط کشور این آش به صورت کمی شل و نرم عرضه می‌گردد.

در مناطق مرکزی کشور این آش با استفاده از نوعی دوغ ترش تولید خواهد شد، در واقع همین ترش بودن یکی از عواملی است که آش دوغ را نسبت به سایر آش‌های سنتی متفاوت کرده است.

هم‌چنین در بعضی نقاط، آش دوغ را با تخم مرغ درست می‌کنند. کالری تخم مرغ پایین است و مواد مغذی زیادی دارد، بنابراین بر غنای آش شما می‌افزاید.

اگرچه این آش ساختاری متفاوت با آش‌های دیگری چون آش شله قلمکار و آش انار دارد، اما هنوز هم یکی از آش‌های محبوب مردم ایران است.

همچنین بخوانید: همه آش های ایرانی + 100 آش سنتی و محبوب

به دلیل استفاده از لبنیات در این آش، میزان کالری آن تقریبا با آش ماست برابر خواهد بود. کالری هر صد گرم آش دوغ حدودا 200 است.

در هنگام تهیه آش دوغ باید به پاستوریزه بودن محصولات لبنی مورد استفاده دقت نمود تا هیچ‌گونه مشکل بهداشتی رخ ندهد.

جدول ارزش غذایی آش دوغ

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود میزان نیاز به صورت روزانه
چربی کل 8 گرم دو درصد
چربی اشباع شده آش 2.8 گرم سیزده درصدد
میزان کلسترول موجود در آش 7 گرم دو درصد

کالری آش شله مشهدی

کالری آش مخصوص شله مشهدی 200 است. آش شله مشهدی از جمله آش‌های سنتی شهر مشهد به شمار می‌آید. طعم بی‌نظیر و عطر دلنواز این آش موجب شده تا امروزه بتوان این آش را در بسیاری از آش‌فروشی‌ها خریداری کرد.

کالری آش شله مشهدی

خواستگاه آش شله مشهدی شمال خراسان است. ماده اصلی تشکیل دهنده‌ این آش تقریبا همانند آش شله قلمکار بوده و روش پخت آن‌ها نیز یکسان خواهد بود.

در آش شله مشهدی علاوه بر مواد موجود در آش شله قلمکار از موادی نظیر بلغور گندم، برنج، پودر جوز هندی و … نیز استفاده می‌گردد.

آش شله مشهدی همانند هم خانواده خود یعنی آش شله قلمکار، ریشه در تاریخ ایران زمین دارد. اولین پخت آش شله مشهدی را به زمان حمله کردن قشون مغول به سمت خراسان مرتبط دانسته‌اند.

در دوران محاصره خراسان توسط مغول‌ها، مواد غذایی در شهر نایاب شد. این نایاب شدن باعث گشت تا مردم با استفاده از مواد ساده و ابتدایی در دسترس خود، غذاهای مختلفی را تولید کنند. آش شله مشهدی به دلیل داشتن پروتئین بسیار مناسب، یکی از اصلی‌ترین غذاهای مورد استفاده در ارتش‌های ایران بوده است.

جدول غذایی آش شله مشهدی

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود میزان نیاز به صورت روزانه
چربی کل 3 گرم دو درصد
چربی اشباع شده آش 3 گرم سیزده درصد
میزان کلسترول موجود در آش 7 گرم دو درصد
کربوهیدارت موجود در آش 30 گرم یازده درصد
میزان پروتئین موجود در صد گرم 12 گرم وابسته به نیاز هر فرد

کالری آش جو

آش جو یک آش بسیار مقوی است که معمولا در مواقع بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی مصرف می‌گردد. به طور متوسط کالری آش مخصوص جو در هر لیوان از آن 130 است.

کالری آش جو چقدر است

اگرچه امروزه آش جو در کشورهای مختلف جهان و تحت اسامی مختلفی تهیه می‌گردد، اما ریشه اصلی این آش را باید در ایران جست.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آش جو، قابلیت ترکیب نمودن مواد دلخواه به دستور پخت آن است، به نحوی که می‌توان این آش را بدون گوشت و یا با استفاده از آن پخت. در پخت این آش از موادی نظیر لوبیا چیتی، کشک غلیظ (معمولا برای تزیین) و نعنا داغ استفاده می‌گردد.

داشتن پروتئین و مواد مغذی بسیار مناسب موجب شده تا بسیاری از پزشکان به بیماران خود توصیه نمایند تا این آش را جزو وعده‌های غذایی خود قرار دهند.

جعفری و اسفناج موجود در این آش به خون‌سازی بدن کمک می‌کند و باعث خواهد شد تا سیستم دفاعی بدن کارایی دوباره خود را به دست بیاورد.

جدول غذایی آش جو

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود میزان نیاز به صورت روزانه
چربی کل 1.5 گرم دو درصد
کربوهیدرات موجود در آش 24 گرم هشت درصد
میزان پروتئین موجود در صد گرم پنج گرم وابسته به نیاز فرد

کالری آش ماست

ماده اصلی برای پخت این آش، ماست است. به طول معمول از ماست‌های چکیده و یا ماست‌های پرچرب برای پخت آش ماست استفاده می‌گردد.

کالری آش ماست چقدر است؟

همین امر موجب شده تا این آش نسبت به سایر آش‌های محبوب بیشترین کالری را داشته باشد. علاوه بر ماست، برنج و سبزی‌های خاص نیز جزو مواد مصرفی این آش هستند.

آش ماست انواع بسیار مختلفی را در برمی‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به آش ماست به صورت ساده، آش ماست مخصوص تهرانی، آش ماست ترکیه‌ای و آش ماست شیرازی اشاره کرد.

همانند بسیاری دیگر از آش‌ها، از آش ماست می‌توان به عنوان پیش غذا نیز کمک گرفت. کالری آش ماست در هر صد گرم 258 است.

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، کالری آش دوغ و اش ماست تقریبا با هم برابر هستند. به علت کالری بالای آش ماست بهتر است اگر دچار مشکلات قلبی و عروقی هستید، با پزشک خود مشورت نمایید.

جدول غذایی اش ماست

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود میزان نیاز به صورت روزانه
چربی کل 8.8 گرم چهارده درصد
چربی اشباع شده آش 2.7 گرم سیزده درصد
میزان کلسترول موجود در آش 7 گرم دو درصد درصد
کربوهیدارت موجود در آش 32.3 گرم یازده درصد
میزان پروتئین موجود در صد گرم 10.2 گرم وابسته به نیاز هر فرد
میزان فیبر موجود 2.1 گرم وابسته به نیاز هر فرد
قند 10.2 گرم وابسته به نیاز هر فرد

کالری آش عدس

آش عدس یکی از انواع آش‌های مختص افطاری است. اگرچه از این آش معمولا در فصول سرد سال استفاده می‌شود، اما به علت مغذی بودن آن، می‌تواند یک گزینه بسیار مناسب برای افطاری روزه‌داران باشد.

کالری آش عدس چقدر است

آش عدس به دلیل داشتن موادی همچون گشنیز، جعفری و پیاز جزو آش‌هایی است که می‌تواند برای بهبود بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی از آن استفاده کرد.

کالری‌ آش عدس در هر صد گرم 132 است. کالری این آش نزدیک به کالری عدسی است و به دلیل بهره بردن از عدس، پروتئین قابل توجهی دارد. 

نکته جالب توجه این است که برای سوزاندن هر صد کالری، باید حدودا بیست دقیقه یوگا کار کنید و یا به مدت پانزده دقیقه به کوهنوردی بپردازید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید برای سوزاندن همین کالری کم به فعالیت بدنی نسبتا طولانی مدتی نیاز خواهید داشت.

بنابراین، بهتر است پیش از مصرف هرگونه آش، نسبت به کسب اطلاعات در مورد کالری آن اقدام کنید.

جدول کالری آش عدس

دانستنی‌های تغذیه‌ای میزان موجود میزان نیاز به صورت روزانه
چربی کل 5.2 گرم هشت درصد
چربی اشباع شده آش 1 گرم پنج درصد
میزان کلسترول موجود در آش مشخص نیست مشخص نیست
کربوهیدارت موجود در آش 16.4 گرم پنج درصد
میزان پروتئین موجود در صد گرم 7.2 گرم سی درصد
میزان فیبر موجود در صد گرم 2.9 گرم وابسته به نیاز فرد
میزان قند موجود در صد گرم 5.3 گرم وابسته به نیاز فرد

کلام آخر

به پایان مطلب آشنایی با میزان کالری آش‌های مختلف رسیدیم. همانطور که مشاهده کردید هر یک از آش‌های پرطرفدار در کشورمان از میزان کالری منحصر به فردی برخوردار است.

این میزان کالری با مواد استفاده شده در آش رابطه مستقیمی دارد. البته باید به این نکته اشاره کنیم که روش پخت و کیفیت مواد به کار رفته نیز در میزان کالری آش مدنظر تأثیر خواهد داشت.

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد دارید با استفاده از تنظیم نمودن میزان کالری مصرفی افزایش و یا کاهش وزن خود را کنترل نمایید،

بهتر است پیش از مصرف هر مدل آشی کالری آن را محاسبه کنید. به خاطر سپردن میزان کالری نوع آش محبوب شما، می‌تواند راهکار مناسبی برای تنظیم کالری ورودی باشد.

سوالات متداول

در این بخش قصد داریم به برخی از پرسش‌های متداول در مورد مبحث کالری آش‌های مختلف پاسخ دهیم.

کالری  موجود در آش به طور متوسط چقدر است؟

برای این پرسش نمی‌توان پاسخ خاصی را ارائه کرد. هر یک از آش‌های موجود با توجه به مواد به کار رفته در آن‌ها از میزان کالری متفاوتی بهره‌ می‌برند.

چرا باید به کالری موجود در آش توجه کرد؟

کالری نقش بسیار مهمی را در افزایش و یا کاهش وزن شما ایفا می‌کند. کسانی که قصد دارند نسبت به کاهش و یا افزایش وزن خود اقدام نمایند باید در مورد کالری مواد غذایی مصرفی آگاهی کاملی پیدا کنند.

پرکالری‌ترین آش موجود در ایران کدام آش است؟

اگر بخواهیم بر اساس جداول تغذیه‌ای ارائه شده به این پرسش پاسخ دهیم، باید گفت که آش ماست در مقایسه با سایر آش‌های موجود در این مطلب از کالری بیشتری برخوردار است.

2.5 | (4)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x