کالری عدسی چقدر است؟ ارزش غذایی یک کاسه عدسی

عدسی یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌های ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود. کمتر میز صبحانه‌ای، بدون یک کاسه عدسی داغ و خوش رنگ و لعاب، تکیمل می‌شود. اما آیا تا به حال درباره کالری عدسی نگران یا کنجکاو شده‌اید؟

افرادی که به تناسب اندام و سلامتی خود اهمیت می‌دهند، همیشه با دقت میزان کالری دریافتی روزانه بدن خود را کنترل می‌کنند. زیرا کالری بیش از اندازه، به راحتی سبب اضافه وزن می‌شود. به نظر شما، عدسی می‌تواند توازن کالری بدن شما به هم بزند؟

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ ضمن بررسی کالری عدسی به معرفی ارزش غذایی بالای این غذا و فواید پرشمار آن برای سلامتی خواهم پرداخت. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

عدسی چیست و چگونه درست می‌شود؟

خب قبل از آن‌که به بررسی میزان کالری موجود در این غذا بپردازیم، ابتدا باید کمی در مورد عدسی و طرز تهیه آن صحبت کنیم. برای پخت عدسی، دستورهای مختلفی وجود دارد و هر کس بنا به سلیقه خود، ممکن است از برخی از افزودنی‌ها استفاده کند. با این‌حال، ماده اصلی این غذا همان‌طور که از اسمش هم مشخص می‌شود، عدس است.

عدسی چیست و چگونه درست می شود؟

به طور کلی، می‌توان گفت که عدسی یکی از آش‌های اصیل و سنتی ایرانی است که در آن، از عدس پخته، پیاز، رب گوجه فرنگی و سایر افزودنی‌ها از قبیل قارچ و سیب‌زمینی، انواع ادویه‌ها مانند فلفل سیاه، آویشن، گلپر، زردچوبه و … استفاده می‌شود.

این غذا به سادگی پخته می‌شود و برای آماده کردن آن، به هیچ عنوان نیازی نیست یک آشپز حرفه‌ای باشید. در این‌جا ساده‌ترین دستور پخت عدسی را معرفی می‌کنیم:

مواد لازم برای 4 نفر:

  • 2 پیمانه عدس
  • 1 عدد پیاز متوسط
  • 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت عدسی:

  • ابتدا پیاز را به صورت نگینی خورد کرده و آن را با مقداری روغن در داخل ماهیتابه تفت دهید. بعد از چند دقیقه که پیازها رنگ طلایی مانند به خود گرفتند، به آن‌ها نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • بعد از چند دقیقه، 1 قاشق رب گوجه فرنگی را به پیازها اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. 5 دقیقه بعد، زیر ماهیتابه را خاموش کنید.
  • همزمان 2 پیمانه عدس را داخل یک قابلمه ریخته و همراه با مقداری آب بپزید تا به خوبی نرم شود.
  • بعد از این‌که عدس‌ها به اندازه کافی پخته و نرم شدند، آب قابلمه را خالی کرده و پیاز داغ را که از قبل آماده کرده‌اید، به آن اضافه کنید.
  • به دلخواه مقداری آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید تا روی شعله ملایم بپزد.
  • بعد از این‌که غلظت عدسی به میزان مورد نظر شما رسید، زیر آن را خاموش کنید.
  • عدسی خوشمزه شما آماده است؛ نوش جان.
  • برای طعم بهتر هم در پایان و در هنگام سرو، می‌توانید مقداری گلپر، نعناع خشک یا هر ادویه دیگری را به عدسی خود اضافه کنید.

به همین راحتی شما یک آش عدسی خوشمزه آماده کردید. اکنون به موضوع اصلی مقاله بازمی‌گردیم، چرا که هنوز نمی‌دانیم یک کاسه عدسی چقدر کالری دارد؟

کالری عدسی چقدر است؟

عدسی یک خوراکی مقوی است و می‌توانید از آن در رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده کنید اما قبل از آن بهتر است بدانید چقدر کالری دارد. کالری یک کاسه عدسی، به مواد اولیه‌ای بستگی دارد که در درست کردن این غذا از آن‌ها استفاده کرده‌اید.

اگر عدسی شما شامل سیب‌زمینی و قارچ باشد، باید کالری آن‌ها را هم محاسبه کنید.

کالری عدس

اما به طور کلی، هر 100 گرم عدس پخته شده، دارای 116 کالری است. بنابراین اگر عدسی شما شامل 200 گرم عدس پخته باشد، حداقل 232 کالری دارد (البته اگر از کالری پیاز و رب گوجه فرنگی صرف نظر کنیم).

اگر از سیب‌زمینی هم در پخت این غذا استفاده کرده‌اید، باید با کالری سیب زمینی هم آشنا شوید. هر 100 گرم سیب زمینی پخته شده، دارای 87 کالری است.

قارچ هم یکی از دیگر از افزودنی‌های محبوب عدسی است. کالری قارچ در حالت پخته شده، به ازای هر فنجان (70 گرم) برابر با 15 کالری است.

اگر خواستید عدسی را با تکه‌های مرغ بپزید تا میزان پروتئین آن افزایش یابد، می‌توانید کالری مرغ را هم ببینید.

میزان کالری عدسی به اندازه مصرف آن‌ هم بستگی دارد. در صورتی که یک کاسه از این غذا میل می‌کنید، باید بتوانید به طور تقریبی، مقدار عدس و سایر افزودنی‌ها را حدس بزنید. (ممکن است کاسه شما شامل 50 گرم عدس پخته، 50 گرم سیب زمینی و … باشد)

از طرفی دیگر، نباید از کالری نان هم غافل شوید. بسیاری از افراد، عدسی را در وعده صبحانه و همراه با نان میل می‌کنند. بنابراین باید بتوانید به صورت جداگانه، کالری دریافتی خود از طریق نان را هم برآورد کنید.

ارزش غذایی عدسی

همان‌طور که احتمالا بارها شنیده‌اید، عدس یکی از بهترین حبوبات محسوب می‌شود و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. بنابراین عدسی هم قطعا از ارزش غذایی قابل توجهی برخوردار خواهد بود.

ارزش غذایی عدسی

در ادامه سعی می‌کنیم به بررسی مهم‌ترین فواید مصرف عدسی برای سلامتی بپردازیم:

عدس سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی است

عدس هرگز به اندازه ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای که دارد، جدی گرفته نمی‌شود. این دانه‌ها سرشار از ویتامین B، پتاسیم و منیزیم هستند. از طرفی دیگر، عدس حاوی 25 درصد پروتئین است و به همین دلیل، یک جانشین عالی برای گوشت محسوب می‌شود.

دانه‌های عدس، به عنوان یک منبع غنی از آهن هم شناخته می‌شوند. از آن‌جایی که رژیم‌های گیاهخواری معمولا شامل آهن کافی نیستند، اضافه کردن عدس به برنامه غذایی روزانه، این مشکل را کاملا حل خواهد کرد.

به طور کلی، 200 گرم عدس پخته شده، دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری کربوهیدرات پروتئین چربی فیبر فولات آهن منیزیم فسفر پتاسیم
232 40 گرم 18 گرم 0.8 گرم 16 گرم 90 درصد 37 درصد 17 درصد 28 درصد 16 درصد

عدس سرشار از فیبر است. این ماده مغذی باعث رشد باکتری‌های مفید روده و همچنین فعالیت منظم روده‌ها می‌شود. بنابراین خوردن یک کاسه عدسی، می‌تواند عملکرد کلی روده شما را بهبود بخشد.

علاوه بر این، عدس حاوی طیف وسیعی از ترکیبات گیاهی مفید به نام فیتوکمیکال است. بسیاری از این ترکیب‌ها برای مقاومت در برابر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 مفید هستند.

عدسی برای سلامت قلب مفید است

حالا که خیالتان از کالری عدسی راحت شده است، باید این خبر خوب را هم بدهیم که مصرف این غذا، می‌تواند به طور کلی برای سلامت قلب شما هم مفید باشد.

بر اساس برخی از تحقیقات، خوردن 60 گرم عدس پخته شده در روز، باعث افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) و کاهش قابل توجه سطح کلسترول LDL (بد) می‌شود.

عدس همچنین ممکن است به کنترل فشار خون بالا کمک کند. یک تحقیق روی موش‌ها نشان داد که مصرف عدس در مقایسه با مصرف نخود و لوبیا، تاثیر بیشتری روی کاهش فشار خون دارد.

علاوه بر این، پروتئین‌های موجود در عدس می‌توانند آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین I را که معمولا باعث انقباض عروق خونی و در نتیجه افزایش فشار خون می‌شود، مسدود کنند.

سایر فواید عدس برای سلامتی 

در کنار فوایدی که برای عدس نام بردیم، موارد زیر را هم می‌توانید به خواص فراوان این دانه شفابخش اضافه کنید:

  • با توجه به فیبر زیادی که دارد، می‌تواند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارد.
  • می‌تواند در کنترل دیابت نوع 2 مفید باشد.
  • با توجه به سطح بالای فولات، تولید گلبول‌های قرمز را بیشتر می‌کند.
  • برای رشد سالم جنین در دوران بارداری مفید است.
  • با توجه به اینکه سرشار از آهن است، می‌تواند به رفع خستگی کمک کند.
  • به سلامت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و پوست کمک می‌کند.

عوارض مصرف عدسی کدامند؟

عدس از آن دسته مواد غذایی است که مصرف آن، عوارض چندانی به همراه ندارد. بنابراین می‌توانید با خیال راحت آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. (البته مصرف بیش از اندازه هر غذایی خطرناک است!)

از آن‌جایی که فیبر موجود در عدس، به سختی در بدن تجزیه می‌شود، مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث ایجاد نفخ شود. بنابراین اگر از قبل سابقه نفخ دارید، در مصرف این غذا احتیاط کنید.

فراموش نکنید که عدس قرمز، سریع‌ترین زمان پخت را دارد و در کمتر از 5 دقیقه آماده می‌شود. سایر انواع عدس برای پخت کافی، به حداقل 20 دقیقه زمان نیاز دارند.

کلام آخر

عدسی یکی از آن صبحانه‌هایی است که به سختی می‌توان قید آن را زد! با این‌حال بسیاری از افراد به واسطه نگرانی در ارتباط با کالری موجود در این آش، از میل کردن آن صرف نظر می‌کنند. در حالی که حتی در این زمینه هم جای نگرانی وجود ندارد.

در این مقاله به صورت کامل به کالری عدسی و ارزش غذایی آن پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.2 | (10)
منبع webmd healthline
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x