درب و پنجره ضد سرقت چه ویژگی هایی باید داشته باشد ؟

در هر ساختمانی دو راه ورود بسیار ساده و در دسترس وجود دارد. راه اول درب‌های ورودی اصلی و راه دوم پنجره‌ها هستند. بنابراین اگر روی امنیت بیشتر این قسمت‌ها تمرکز شود؛ قطعا امنیت ساختمان افزایش پیدا خواهد کرد. ساده‌ترین روش انجام این کار نیز استفاده از درب و پنجره ضد سرقت است.

درب ضد سرقت چیست؟

درب ضد سرقت به نوعی از درب با بدنه چوبی یا فلزی گفته می‌شود که در لایه میانی آن یک ورق فولادی ضخیم کار گذاشته می‌شود. این ورق مستحکم از درب در برابر ضربه و فشارهای مختلف محافظ کرده و مانع از شکستن و آسیب‌دیدگی ساختار کلی محصول می‌شود.

وجود ورق فولادی در بدنه داخلی درب‌های ضد سرقت باعث می‌شود که ضخامت این درب نسبت به دیگر درب‌های معمولی بیشتر شود. علاوه بر ورق فولادی، در ساخت این محصول از یراق‌آلات و تجهیزات دیگری نیز با هدف افزایش مقاومت درب در برابر ورودهای غیرمجاز استفاده می‌شود.

انواع درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت بر اساس جنس رویه به دو دسته درب‌های ضد سرقت بدنه چوبی و درب‌های ضد سرقت بدنه فلزی تقسیم می‌شوند. رویه نهایی و نمای کار در درب‌های ضد سرقت چوبی از چوب طبیعی یا فرآورده‌های حاصل از این ماده طبیعی مانند MDF ساخته می‌شود و فقط ساختار داخلی آن حاوی ورق فولادی است.

این درب‌های از نظر ظاهری بسیار شکیل هستند و از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار می‌باشند. در نقطه مقابل این درب‌ها، درب ضد سرقت فلزی وجود دارد که علاوه بر بدنه داخلی فولادی، روکش آن نیز از جنس فلز است.

گرچه استفاده از فلز به عنوان رویه درب موجب افزایش مقاومت آن در برابر فشار و ضربه می‌شود؛ اما به دلیل اینکه فلز قابلیت فرم‌پذیری بالایی ندارد هر طرح و رنگی را نمی‌توان روی این درب‌ها پیاده کرد.

از طرفی درب‌های ضد سرقت بر اساس کشور سازنده نیز قابل تقسیم به سه گروه درب‌های چینی، ایرانی و ترک هستند. درب‌های ضد سرقت چینی ارزان‌ترین مدل درب ضد سرقت موجود در بازار بوده و از کیفیت پایین‌ترین نسبت به سایر محصولات مشابه برخوردار است.

این در حالی است که تنها تفاوت درب‌های ضد سرقت ایرانی و ترک، قیمت پایین‌تر نمونه‌های تولیدی در داخل است. در حقیقت اکثر درب‌های ضد سرقتی که در بازار به عنوان درب تولید داخل به مشتریان عرضه می‌شوند همان درب‌هایی هستند که مراحل اولیه ساخت را در کشور ترکیه طی کرده و در داخل فقط چهارچوب‌شان ساخته و عملیات مونتاژ‌کاری روی آنها انجام می‌شود.

بنابراین از نظر کیفیت ساخت و دوام، هر دو محصول در یک رتبه قرار دارند.

انواع درب ضد سرقت

قیمت درب ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت بر اساس جنس بدنه، کشور سازنده، کیفیت یراق‌آلات و نوع تجهیزاتی که روی آنها کار گذاشته شده است از قیمت‌های متنوعی برخوردار هستند.

به عنوان مثال یک درب ضد سرقت بدنه چوبی که ساخت کشور ترکیه است و از یراق‌آلات برندهای مطرح مانند کاله در ساخت آن استفاده شده است؛ نسبت به درب بدنه فلزی ساخت کشور چین گران‌تر بوده و به همان میزان نیز عمر طولانی‌تر و استحکام بیشتری دارد. بنابراین برای تعیین قیمت درب ضد سرقت باید به عوامل متعددی توجه کرد.

پنجره ضد سرقت چیست؟

پنجره ضد سرقت نوعی پنجره دو جداره ساخته شده از مواد UPVC است که از چهار بخش اصلی پروفیل، شیشه، دستگیره و یراق‌آلات تشکیل شده است. پروفیلی که روی این پنجره‌ها کار گذاشته می‌شود به عنوان نگهدارنده عمل کرده و سایر اجزای محصول اعم از یراق، شیشه و دستگیره را در دل خود جای داده و باعث می‌شود این اجزا به صورت یک کل در کنار هم عمل کنند.

پروفیلی که بر اساس استانداردهای جهانی تولید شود؛ می‌تواند امنیت پنجره دو جداره ضد سرقت را تا حدود زیادی افزایش دهد. علاوه بر این استفاده از رین فورس (گالوانیزه) مقاوم و استاندارد در تولید این محصول یکی از عوامل موثر در ضد سرقت بودن درب یا پنجره UPVC است. شیشه نیز می‌تواند میزان مقاومت پنجره در برابر ضربه را تعیین کند. از آنجایی که اگر سارقان تصمیم بگیرند از راه پنجره وارد خانه شوند اول به سراغ پنجره‌ها می‌روند؛ حتما باید در ساخت پنجره ضد سرقت از شیشه مقاوم و نشکن استفاده شود.

در غالب محصولاتی که تحت عنوان پنجره ضد سرقت به بازار عرضه می‌شوند از دستگیره کلیدخور استفاده می‌شود. این قابلیت باعث می‌شود فقط شخصی بتواند پنجره را باز کند که کلید را در دسترس داشته باشد.

یراقی که برای ساخت این مدل پنجره به کار برده می‌شود نیز باید دارای ویژگی‌های خاصی باشد. به عنوان مثال یراق باید آنقدر محکم باشد که با فشار فیزیکی آسیب نبیند. در بیشتر کارگاه‌های تولید درب و پنجره ضد سرقت از پین‌های قارچی شکل برای افزایش امنیت محصول خروجی از خط تولید استفاده می‌شود.

پنجره ضد سرقت چیست

انواع شیشه‌های ضد سرقت

برای تولید پنجره ضد سرقت می‌توان از دو نوع شیشه دوجداره به نام‌های شیشه دوجداره لمینت شده و شیشه دوجداره ضد سرقت و ضد گلوله استفاده کرد. شیشه‌های لمینت حاوی دو لایه بیرونی و داخلی هستند.

لایه بیرونی نیز خودش متشکل از دو لایه است که با استفاده از طلق PVB به یکدیگر چسبیده‌اند. اما لایه داخلی شیشه‌های لمینت شده از یک شیشه تک جداره که معمولا جنس آن سکوریت است ساخته می‌شود. وجود طلق در بین لایه‌های این نوع شیشه باعث می‌شود که با فشار و ضربه، لایه بیرونی نشکند.

شیشه دوجداره ضد سرقت و ضد گلوله علاوه بر اینکه خاصیت ضد سرقت دارد؛ در برابر گلوله نیز بسیار مقاوم است و به سادگی نمی‌شکند. این شیشه‌ها بعد از تولید و قبل از اینکه وارد خط تولید پنجره ضد سرقت ضد گلوله شوند؛ تست‌های مختلفی را طی می‌کنند. در این آزمایشات گلوله‌های فلزی در ابعاد و با فاصله‌های مختلف به شیشه شلیک شده تا میزان مقاومت آن در برابر این فشار ناگهانی تعیین شود.

چرا باید از درب و پنجره ضد سرقت استفاده کنیم؟

همانطور که مشاهده کردید؛ درب و پنجره ضد سرقت دو محصول بسیار ایمن، مطمئن و مقاوم هستند که می‌توانند ساختمان محل سکونت یا محل کار شما را به مکانی امن و قابل اعتماد تبدیل کنند. این محصولات غالبا دارای عمر طولانی‌تر و امنیت بیشتری نسبت به درب‌ها و پنجره‌های معمولی بوده و به همین دلیل می‌توانند تا حد بسیار زیادی ضریب امنیت ساختمان را افزایش دهند.

طراحی مهندسی شده درب و پنجره‌های ضد سرقت نیز سبب کاربردی شدن و جذابیت بصری این محصولات شده است. از طرفی یکی از عوامل مهمی که در ساخت درب و پنجره ضد سرقت به آن توجه می‌شود؛ عایق بودن آنهاست. شما با نصب این درب‌ها و پنجره‌ها در ورودی‌های ساختمان می‌توانید هم از ورود صدای محیط بیرون به داخلی جلوگیری کنید و هم از هدر رفتن انرژی در اثر تبادل دما پیشگیری کنید.

بنابراین با وجود اینکه به نظر می‌رسد به دلیل قیمت بالا‌تر این محصولات نسبت به درب و پنجره‌های معمولی، این تصمیم از نظر اقتصادی منطقی نباشد؛ اما در دراز مدت، ایمنی بالا و میزان صرفه‌جویی که در هزینه‌ها ایجاد می‌کنند می‌توانند پاسخگوی قیمت بالای محصول باشند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x