لوازم مورد نیاز سفر که هر گردشگر باید داشته باشد

سفر کردن بهترین هدیه‌ای است که می‌توانید به خودتان بدهید. سفر اعتماد به نفس و خلاقیت را افزایش می‌دهد، استرس را کم می‌کند و آرامش ذهنی به ارمغان می‌‌آورد؛ اما اگر برنامه مشخصی برای این کار نداشته باشید و لوازم مورد نیاز سفر را به همراه نبرید، از لذت این رویداد هیجان‌انگیز محروم می‌شوید.

بخش مهمی از سفر به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی ملزومات مورد نیاز اختصاص دارد. چه یک جهانگرد باتجربه باشید و چه بخواهید برای اولین بار سفر کنید، آشنایی با تجهیزات لازم برای سفر همیشه مفید است و به شما کمک می‌کند که راحت‌تر تمام وسایل ضروری را تهیه کرده و خودتان را به بهترین شکل آماده کنید.

در این مقاله از ایده آل مگ قرار است در مورد لوازم مورد نیاز برای مسافرت صحبت کرده و شما را با مهم‌ترین ملزوماتی که باید به همراه داشته باشید، آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

کوله پشتی یا چمدان مسافرتی

وقتی در حال آماده کردن لوازم مورد نیاز سفر هستید، کوله پشتی یا چمدان اولین چیزی است که باید به سراغ آن بروید؛ چون باید سایر لوازم ضروری برای سفر را با همین وسیله جا به جا کنید.

چمدان مسافرتی

اگر به یک سفر کوتاه می‌روید و وسایل و تجهیزات کمی دارید، می‌توانید از کوله پشتی استفاده کنید. در هنگام انتخاب کوله پشتی باید به نوع بندهای به‌کار رفته در آن و ضد‌آب بودن آن توجه کنید.

کوله پشتی مناسب برای سفر باید بندهای محکم داشته باشد تا در اثر استفاده طولانی‌مدت پاره نشوند. مقاومت کوله پشتی در برابر نفوذ آب به شما اجازه می‌دهد که از آن در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده کنید.

اگر می‌خواهید وسایل بیشتری به همراه ببرید، ساک گزینه مناسبی است. حمل ساک نسبتا راحت است و اگر با ماشین سفر می‌کنید، در مقایسه با چمدان فضای کمتری از صندوق عقب را اشغال می‌کند.

ساک کوچک برای طبیعت گردی

برای انتخاب ساک مسافرتی هم باید به محکم بودن بندها و مقاومت آن در برابر نفوذ آب توجه کنید؛ به علاوه، بندها باید دارای پدهای اسفنجی نرم باشند تا فشار زیادی به دست شما وارد نشود.

برای سفرهای طولانی و حمل وسایل زیاد چاره‌ای جزء استفاده از چمدان ندارید. چمدان‌ها در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ ساخته می‌شوند که می‌‌توانید با توجه به نیاز خود بهترین مورد را انتخاب کنید.

نکته مهم برای استفاده از چمدان حفظ امنیت وسایل شما است. چمدانی که با خود به مسافرت می‌برید باید قفل رمزدار داشته باشد تا در طول سفر نگران وسایل‌تان نباشید.

اندازه ساک یا چمدان مسافرتی باید متناسب با نیازتان باشد، به طوری که هم بتوانید تمام وسایل‌تان را در آن جا بدهید و هم به راحتی آن را حمل کنید. برای اینکه انتخاب خوبی داشته باشید، مدت زمان سفر و فعالیت‌هایی را که قرار است در مقصد انجام دهید، در نظر بگیرید.

زیباترین شهرهای ایران + معرفی 36 شهر زیبای کشورمان

پاور بانک

این روزها گوشی موبایل به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی تبدیل شده است، به طوری که برای بعضی از افراد حتی یک ساعت جدایی از آن ترسناک به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل، در سال‌های اخیر اصطلاحی به نام نوموفوبیا (Nomophobia) رایج شده که به ترس ناشی از عدم دسترسی به موبایل اشاره کرد.

پاور بانک

اهمیت گوشی موبایل در سفر دوچندان می‌شود؛ چراکه برای ارتباط با اعضای خانواده، دسترسی به اینترنت، پیدا کردن مسیر و… به آن نیاز دارید. اکنون تصور کنید در حال لذت بردن از سفر خود هستید که ناگهان چشم‌تان به درصد پایین شارژ گوشی می‌افتد. چه می‌کنید؟

اینجا است که پاور بانک می‌تواند به کمک شما بیاید. پاور بانک دستگاه کوچکی است که در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم، به ویژه علاقه‌مندان به سفر، قرار گرفته است.

پاور بانک با ذخیره کردن انرژی الکتریکی به شما اجازه شارژ مجدد دستگاه‌های مختلف را می‌دهد. از این وسیله می‌توان برای شارژ کردن گوشی موبایل، لپ‌تاپ، تبلت، اسپیکرهای پرتابل و… استفاده کرد؛ به همین دلیل یکی از ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز سفر محسوب می‌شود.

ظرفیت مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی پاور بانک است که بر حسب میلی‌آمپر ساعت (mAh) بیان می‌شود. در حال حاضر، پاور بانک‌های 10000 میلی‌آمپر ساعتی از محبوب‌ترین محصولات بازار هستند.

نکته مهم دیگر که باید برای انتخاب پاور بانک مناسب در نظر بگیرید، تعداد پورت‌ها است. هر چقدر تعداد پورت‌های پاور بانک بیشتر باشد، می‌توانید دستگاه‌های بیشتری را به طور همزمان شارژ کنید. استفاده از پاور بانک با پورت‌های زیاد به خصوص زمانی که با اعضای خانواده به مسافرت می‌روید، کارگشا است.

بطری آب جمع شونده

ضروری است در طول سفر، آب کافی بنوشید، به خصوص وقتی در فصل تابستان سفر می‌کنید یا به مناطق گرم می‌روید. آب بیشتر وزن بدن را تشکیل می‌دهد، از این‌رو کم آبی تاثیر منفی روی سلامتی دارد و به خستگی و بروز مشکلات گوارشی منجر می‌شود.

بطری آب جمع شونده

هنگام سفر یک بطری آب به همراه ببرید تا همیشه و همه جا به آب آشامیدنی تمیز و مطمئن دسترسی داشته باشید. این روزها اگر در بازار گشتی بزنید با طیف وسیعی از بطری‌ها در جنس‌‌ها و اندازه‌های مختلف روبرو می‌شوید.

قطعا بطری‌های بزرگ و دست و پا گیر مناسب سفر نیستند، چون هم وزن زیادی دارند و هم فضای زیادی اشغال می‌کنند. بهتر است تا حد امکان به سراغ بطری‌های پلاستیکی هم نروید، چراکه به محیط زیست آسیب‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

از این‌رو، تولیدکنندگان شروع به ساخت بطری‌های آب جمع شونده کرده‌اند که برای طبیعت‌گردان و دوستداران سفر گزینه پرکاربردی به شمار می‌روند. این بطری‌های جمع و جور هم به راحتی حمل می‌شوند و هم برای نگهداری به فضای زیادی نیاز ندارند.

بالش دور گردنی بادی

بالش مسافرتی از جمله وسایلی است که بدون تردید باید در لیست لوازم مورد نیاز سفر قرار بگیرد. فرقی ندارد که سفرتان هوایی باشد یا زمینی، وقتی مجبور هستید مسافت زیادی را تا مقصد طی کنید، داشتن یک بالش مناسب جزء ضروریات است. با بهره‌گیری از یک بالش خوب راحت‌تر می‌خوابید و سفر لذت‌بخش‌تری را تجربه می‌کنید.

بالش دور گردنی

بالش‌های مسافرتی از سر و گردن شما محافظت کرده و این امکان را برایتان فراهم می‌کنند که حتی در جاهای تنگ بتوانید استراحت کنید؛ پس بهتر است همیشه یک بالش مسافرتی راحت، کم حجم و سبک همراه داشته باشید تا در طول سفر با خستگی کمتری مواجه شوید.

این روزها بالش‌ مسافرتی در شکل‌ها و طرح‌های مختلف تولید می‌شود که یکی از بهترین انواع آن بالش‌ گردنی است. بالش گردنی که می‌توانید از آن در انواع وسایل نقلیه استفاده کنید، گردن را در وضعیت مناسب قرار می‌دهد تا همان‌طور که نشسته‌اید، استراحت کنید.

یکی از بهترین انواع بالش گردنی، بالش بادی است که می‌توان آن را هنگام استفاده باد کرد و بعد از برگشتن از سفر باد آن را خالی کرد؛ به این ترتیب در چمدان یا ساک شما جای زیادی اشغال نمی‌کند.

کفش‌های مناسب و ضدآب برای پیاده‌روی

از قدیم گفته‌اند که پا، قلب دوم انسان محسوب می‌شود و محافظت از آن ضروری است. بروز کوچک‌ترین مشکل در پاها ادامه راه را غیرممکن کرده و لذت سفر را از بین می‌برد؛ از این‌رو، به جرات می‌توان گفت که مهم‌ترین چیزی که با خود به سفر می‌برید و برای راه رفتن به آن نیاز دارید، کفش‌های شما هستند.

کفش و لوازم مورد نیاز سفر

هر کسی با نیت متفاوتی سفر می‌کند. سفر ممکن است برای انجام ماموریت‌های کاری، تفریح و ده‌ها دلیل دیگر انجام شود. در تمام این سفرها احتمال دارد با پیاده‌روی‌های طولانی مواجه شوید که اگر کفش مناسب نداشته باشید، مشکلات زیادی برایتان پیش می‌آید. استفاده از کفش‌های نامناسب باعث ایجاد تاول و زخم می‌شود و به انگشت‌ها و مچ پا آسیب می‌زند.

اگر قصدتان مسافرت است، باید کفش مناسب را در لیست لوازم مورد نیاز سفر قرار دهید. برای انتخاب کفش مناسب و راحت باید چند فاکتور مختلف را در نظر بگیرید، از جمله هدف از سفر و فصل سفر.

کفشی که باید در مناطق کویری بپوشید با کفش مناسب مناطق ساحلی متفاوت است. اگر قرار است چند ساعت پیاده‌روی کنید، کفش‌ سبک و اسپورت بپوشید تا دچار کمردرد و پادرد نشوید و اگر قصد سفر به دل طبیعت را دارید یا می‌خواهید در فصل بارندگی سفر کنید، بهتر است از کفش‌های ضدآب استفاده کنید.

در سفر کفش نو نپوشید. کفش نو ممکن است به خاطر خشکی و عدم انعطاف به پاهای شما آسیب بزند و ادامه مسیر را برایتان مشکل کند.

دوربین عکاسی سبک وزن

یکی از مهم‌ترین فواید مسافرت این است که روابط خانوادگی و دوستانه را تقویت می‌کند. وقتی همراه با اعضای خانواده و دوستان خود به نقاط دور و نزدیک مسافرت می‌کنید، در کنار یکدیگر خاطرات شیرینی خلق می‌کنید که تا سال‌ها به یادتان می‌ماند و با یادآوری آن‌ها احساس لذت‌بخشی کل وجودتان را در برمی‌گیرد.

دوربین عکاسی

برای ثبت این خاطرات شیرین و به یاد ماندنی به یک دوربین عکاسی باکیفیت و سبک وزن نیاز دارید. خیلی حیف است که به جاهای مختلف سفر کنید، اما هیچ عکسی از این مناطق یا لحظاتی که در کنار عزیزان‌تان سپری کرده‌اید، نداشته باشید.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و مجهز شدن گوشی‌های هوشمند به دوربین‌های پیشرفته، اکثر افراد از گوشی موبایل برای ثبت تصاویر سفر خود استفاده می‌کنند، اما دوربین عکاسی در مقایسه با گوشی‌های هوشمند کیفیت بالاتری دارد. اگر می‌خواهید با عکس‌های بهتری خاطرات‌تان را ثبت کنید، باید دوربین عکاسی را در لیست لوازم مورد نیاز سفر قرار دهید.

لباس راحت و مناسب

انتخاب لباس مناسب سفر احتمالا از مهم‌ترین مواردی است که پیش از شروع مسافرت ذهن‌تان را به خود مشغول می‌کند.

لباس و لوازم مورد نیاز سفر

بهتر است لباس‌هایی را انتخاب کنید که هم به اندازه کافی راحت و سبک باشند و هم آن‌ها را دوست داشته باشید. به جای اینکه بیشتر درگیر رنگ و مدل لباس باشید، به کاربردی بودن و جنس پارچه آن توجه کنید. معمولا الیاف طبیعی مثل نخ یا چرم برای سفر مناسب هستند.

علاوه بر این، همیشه قبل از سفر آب و هوای مقصد را بررسی کرده و با در نظر گرفتن آن لباس‌ها و لوازم مورد نیاز سفر را آماده کنید.

به عنوان مثال، برای سفر به مناطق گرم یا مرطوب به لباس‌های گشاد، نخی و پوشیده نیاز دارید تا از گرما و آفتاب سوختگی در امان بمانید یا برای مسافرت به مناطق سردسیر باید لباس‌‌های گرم و در عین حال سبک به همراه ببرید.

نکته مهم دیگری که باید به یاد داشته باشید این است که در بعضی از مناطق اختلاف دمای زیادی بین روز و شب وجود دارد؛ بنابراین، ممکن است شب‌ها لازم باشد لباس‌های گرم‌تری بپوشید.

جوراب، لباس زیر و اگر به مناطق ساحلی سفر می‌کند لباس شنا را فراموش نکنید. شما باید به تعداد روزهایی که به سفر می‌روید، جوراب و لباس زیر اضافه داشته باشید. گاهی اوقات، لازم است در مناطق سردسیر دو جفت جوراب بپوشید تا بدن‌تان گرم بماند.

علاوه بر لباس، سایر وسایل مثل کلاه، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب و موارد دیگر هم از اهمیت زیادی برخوردارند.

اگر می‌خواهید چمدان سبک‌تری داشته باشید، بهتر است از لباس‌هایی که رنگ خنثی دارند، استفاده کنید. چون راحت‌تر با هم ست می‌شوند.

کیسه خواب

اگر تا به حال کوهنوردی یا طبیعت‌گردی کرده باشید، حتما می‌دانید که کیسه خواب یکی از ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز سفر است. وقتی می‌خواهید یک شب را در دل طبیعت سپری کنید و در هوای باز بخوابید، هیچ چیز مثل کیسه خواب نمی‌تواند آسایش و راحتی شما را فراهم کند.

کیسه خواب و لوازم مورد نیاز سفر

کیسه خواب با ایفای نقش یک تختخواب گرم به شما کمک می‌کند که شب راحت بخوابید و صبح روز بعد با انرژی کافی از خواب بیدار شوید. از سوی دیگر حتی اگر از چادر استفاده کنید، کیسه خواب در مقایسه با لحاف و تشک فضای کمتری اشغال می‌کند و به همین دلیل استفاده از آن در طول سفر منطقی‌تر است.

انتخاب کیسه خواب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها آب و هوای مقصد یا فصل سفر است. شما باید با توجه به دمایی که می‌توانید تحمل کنید و همچنین فصلی که در آن سفر می‌کنید، یک کیسه خواب مناسب تهیه کنید.

برخلاف تصور عموم مردم کیسه خواب باعث تولید گرما نمی‌شود، بلکه دمای بدن را حفظ می‌کند.

به طور کلی، کیسه خواب‌‌ها به دسته تابستانی، زمستانی و سه فصل تقسیم می‌شوند. کیسه‌ خواب سه فصل در مقایسه با کیسه خواب تابستانی از عایق گرمایشی بیشتری برخوردار بوده و برای دماهای 10 تا 32 درجه سانتی‌گراد مناسب است. از کیسه خواب تابستانی برای دماهای بالای 32 درجه سانتی‌گراد و از کیسه خواب زمستانی برای دماهای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود.

کیسه  خواب‌ها به عنوان عایق حاوی پر یا الیاف مصنوعی هستند. کیسه خوابی که پر دارد سبک‌تر است، جای کمتری اشغال می‌کند و راحت‌تر جمع می‌شود. کیسه خواب پر از الیاف برای مکان‌های خیس و مرطوب مناسب است، اما سنگین و حجیم‌ است.

دیدنی ترین شهرهای ایتالیا | سفر به کشور چکمه

هندزفری

در گذشته که تکنولوژی مثل امروز پیشرفت نکرده بود، مجبور بودید در طول سفر از نوار کاست یا سی‌دی استفاده کنید که این موضوع محدودیت‌های زیادی را به دنبال داشت. برای مثال وقتی قصد پیاده‌روی در دل طبیعت را داشتید، از شنیدن آهنگ مورد علاقه خود محروم می‌شدید.

هندزفری و لوازم مورد نیاز سفر

اما این روزها به لطف گوشی‌های هوشمند این مشکل به خاطره بدل شده است. فقط کافی است یک هندزفری داشته باشید، دیگر در همه جا می‌توانید از گوش دادن به موسیقی لذت ببرید.

هنگامی که در طبیعت پیاده‌روی می‌کنید، در داخل اتوبوس، قطار یا هواپیما هستید و نمی‌خواهید صدای پیرامون خود را بشنوید یا نمی‌خواهید صدای آهنگ‌تان برای دیگران مزاحمت ایجاد کند، می‌توانید از هندزفری استفاده کنید؛ علاوه بر این وقتی رانندگی می‌کنید، استفاده از هندزفری پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی را برایتان راحت‌تر می‌کند.

کتاب

اگر قرار است برای رسیدن به مقصد یک مسافت طولانی را طی کنید، بهتر است به فکر اوقات فراغت خود باشید. کتاب یکی از بهترین وسایل سرگرمی است که می‌توانید در لیست لوازم مورد نیاز سفر قرار دهید. اگر فکر می‌کنید کتاب چمدان شما را سنگین می‌کند و جای زیادی می‌گیرد، چند کتاب الکترونیکی تهیه کنید.

وقتی برای مدت طولانی مجبور هستید در ماشین، اتوبوس، قطار یا هواپیما بنشینید، کودکان خسته و کلافه می‌شوند. بهتر است همیشه چند کتاب برای سرگرم کردن فرزندان خردسال خود به همراه داشته باشید.

جمع‌بندی

سفر یک تجربه جذاب و لذت‌بخش است، به شرطی که تمام وسایل ضروری برای برآورده کردن نیازهای روزانه خود را به همراه داشته باشید. فراموش کردن یک وسیله مهم می‌تواند شما را با مشکلات فراوان روبرو کرده و سفر را به کام‌تان تلخ کند.

در این مطلب به چند نمونه از ضروری‌ترین لوازم مورد نیاز سفر اشاره کردیم، اما ممکن است با توجه به نوع سفر خود به وسایل دیگری هم نیاز داشته باشید. خوشحال می‌شویم که تجربه‌های خود را برای استفاده ما و سایر خوانندگان مجله در قسمت نظرات همین مقاله بیان کنید.

سوالات متداول

وسایل مورد نیاز سفر هوایی چیست؟

کارت شناسایی، بلیت و در صورت لزوم پاسپورت معتبر، دارو، بالش مسافرتی، پاور بانک، کتاب یا مجله و ضدعفونی‌کننده دست از مواردی هستند که باید با خودتان به داخل هواپیما ببرید. بردن بعضی وسایل مثل مایعات قابل اشتعال و لوازم تیز به داخل هواپیما ممنوع است.

لوازم مورد نیاز پیک نیک چیست؟

برای پیک نیک به وسایلی مثل زیرانداز، سبد یا کوله پشتی، پاور بانک، هندزفری، وسایل پخت و پز، آب برای مصارف مختلف و وسایل تفریح و بازی نیاز دارید.

کدام لوازم برای سفر با کودک ضروری هستند؟

کودکان در هر سنی نیازهای ویژه‌ای دارند، بنابراین باید با توجه به نیازهای فرزندتان لوازم مورد نیاز سفر را آماده کنید. از لوازم مورد نیاز کودکان می‌توان به شیرخشک، شیشه شیر، پوشک، زیرانداز تعویض نوزاد، پتو، کیسه مخصوص زباله و لباس‌های کثیف، آغوشی نوزاد، کلاه آفتاب‌گیر و اسباب‌بازی اشاره کرد.

امتیاز شما به این پست
منبع evernote
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x