آشنایی با لیست مهارت های اجتماعی و اهمیت آن‌ها

مهارت‌ اجتماعی ابزاری است که ما هر روز برای برقراری ارتباط با دیگران از آن‌ استفاده می‌کنیم و به همین دلیل، ساخت روابط شخصی و حرفه‌ای مستلزم آشنایی با لیست مهارت های اجتماعی است.

درک عمیق این مهارت‌ها و بهبود آن‌ها تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در دستیابی به اهداف شغلی، گسترش روابط اجتماعی، پیدا کردن دوست و بهبود کیفیت زندگی نقش دارد.

در این مقاله از ایده آل مگ، درباره مهم‌ ترین مهارت ‌های اجتماعی و چرایی اهمیت آن‌ها صحبت می‌کنیم. ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

چرا باید مهارت‌های اجتماعی را کسب کنیم؟

مهارت‌ اجتماعی ابزاری است که به افراد اجازه می‌دهد ارتباط برقرار کنند، یاد بگیرند، درخواست کمک کنند، نیازهای خود را به شیوه مناسب برآورده کنند، با دیگران کنار بیایند، دوست پیدا کنند، روابط سالم ایجاد کنند و از خود محافظت کنند.

اهمیت مهارت های اجتماعی

به عبارت دیگر، مهارت اجتماعی چیزی است که ما از آن برای برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، چه به صورت کلامی و چه به صورت غیرکلامی، استفاده می‌کنیم.

مهارت‌ یا آداب معاشرت کلامی به معنی گفتگو و استفاده از کلمات و واژه‌ها است، در حالی که مهارت های غیرکلامی شامل زبان بدن، حالات چهره و تماس چشمی می‎شود.

آشنایی با لیست مهارت ‌های اجتماعی و به‌کارگیری آن‌ها در زندگی روزمره به ایجاد، حفظ و رشد روابط موفق حرفه‌ای و شخصی کمک می‌کند و این امکان را به ما می‌دهد که ارتباط موثرتر و کارآمدتری با دیگران داشته باشیم.

علاوه بر این، توسعه مهارت‌های اجتماعی  به ما کمک می‌کند که نیازها و خواسته‌های خود را به طور شفاف بیان کنیم، شبکه اجتماعی خود را برای یادگیری و کشف فرصت‌های جدید گسترش دهیم و زندگی شادی‌تری داشته باشیم.

افرادی که در مهارت‌های اجتماعی ضعیف هستند، احساسات منفی مثل استرس، ناامیدی، عصبانیت، طرد شدن و… را تجربه می‌کنند و بیش از دیگران مستعد ابتلا به اضطراب و افسردگی هستند.

به مهارت‌های اجتماعی «مهارت‌های بین فردی» یا «مهارت‌های نرم» هم گفته می‌شود.

لیست مهم ترین مهارت های اجتماعی

اهمیت مهارت‌های اجتماعی غیرقابل انکار است. آن‌ها در زندگی روزمره نقش اساسی دارند، چون رفاه و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مهارت های اجتماعی مهم که می‌توانند به ایجاد تعاملات بهتر کمک کنند عبارتند از:

1. ارتباط موثر

ارتباط موثر اولین موردی است که هنگام بررسی لیست مهارت های اجتماعی به آن می‌پردازیم.

ارتباط موثر

ارتباط موثر فرآیند تبادل ایده‌ها، افکار، نظرات و داده‌ها است، به طوری که پیام به طور واضح و شفاف دریافت و درک شود. توانایی برقراری ارتباط موثر یک مهارت مهم است که کمک می‌کند همه افرادی که با هم در حال تعامل هستند، احساس رضایت ‌کنند. اکثر مردم می‌دانند که بدون این مهارت نمی‌توانند در زندگی پیشرفت زیادی داشته باشند.

تمرکز بر ارتباط موثر به شما کمک می‌کند که افکار و ایده‌های خود را به طور واضح با دیگران به اشتراک بگذارید، به شغل مناسب یا جایگاه شغلی بالاتر برسید و دوستان جدیدی پیدا کنید؛ همچنین به بهبود سلامت عاطفی و روانی، کاهش استرس و افزایش شادی در زندگی منجر می‌شود.

افرادی که از این مهارت مهم برخوردارند، رهبران خوبی هستند؛ چون می‌توانند پروژه‌ها و اهداف را به شیوه‌ای قابل فهم توضیح دهند.

2. حل تعارض

مورد دیگری که می‌توان در فهرست مهارت های اجتماعی گنجاند، حل تعارض است. حل تعارض به معنی توانایی پیدا کردن منبع مشکل و یافتن راه حل قابل اجرا برای برطرف کردن آن است.

حل تعارض در لیست مهارت های اجتماعی

به عبارت دیگر، فرآیندی است که طی آن دو یا چند نفر می‌توانند برای رفع اختلاف به یک راه حل مسالمت‌آمیز برسند.

در هر شرایطی ممکن است اختلاف نظر و نارضایتی وجود داشته باشد؛ بنابراین، نباید از اختلاف بترسید یا به دنبال راهی برای اجتناب از آن بگردید، بلکه باید یاد بگیرید که چگونه آن را به روشی سالم حل کنید.

وقتی تعارض به درستی مدیریت نشود، آسیب زیادی به یک رابطه وارد می‌کند؛ اما وقتی با آن به شیوه‌ای محترمانه و مثبت برخورد می‌شود، می‌تواند فرصت مناسبی را برای تقویت پیوند بین دو یا چند نفر فراهم ‌کند.

چه در خانه دچار اختلاف و تعارض شوید و چه در محل کار یا مدرسه، یادگیری این مهارت‌ به شما کمک می‌کند که با حل اختلافات به شیوه سالم بتوانید روابط قوی‌تر و مفیدتری ایجاد کنید.

3. گوش دادن فعال

یکی دیگر از مهارت‌ های اجتماعی مهم که به شما کمک می‌کند با دیگران تعامل خوبی داشته باشید، گوش دادن فعال است. گوش دادن فعال به این معنی است که  در حین گفتگو روی صحبت‌های طرف مقابل تمرکز کنید، با او تماس چشمی برقرار کنید، گاهی برای تایید سرتان را تکان دهید یا برای فهم بهتر مطلب از او سوال بپرسید.

گوش دادن فعال

شنونده‌های فعال معمولا به دلیل توجه و احترامی که برای دیگران قائل هستند، مورد احترام دوستان، همکاران و سایر افراد قرار می‌گیرند. شما می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را با تمرکز بر گوینده، دوری از حواس‌پرتی و اجتناب از قطع صحبت‌های او افزایش دهید.

دفعه بعد که شخصی با شما وارد گفتگو شد، تلویزیون، کامپیوتر یا موبایل را کنار گذاشته و روی صحبت‌های او متمرکز شوید. احتمالا تعجب خواهید کرد که چقدر بهتر متوجه صحبت‌های او می‌شوید و بعدها چقدر بهتر می‌توانید جزییات این مکالمه را به یاد بیاورید.

4. همدلی

همدلی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که می‌توان در لیست مهارت های اجتماعی قرار داد. همدلی به این معنی است که بتوانید احساسات دیگران را شناسایی و درک کنید، مسائل را از دریچه چشم آن‌ها ببینید و خود را جای آن‌ها تصور کنید.

همدلی کردن در روابط اجتماعی

برای مثال وقتی شخصی به دلیل از دست دادن یکی از عزیزانش ناراحت است، خود را در موقعیت او قرار می‌دهید و آنچه را که بر او می‌گذرد، احساس می‌کنید.

اگر از این مهارت اجتماعی مهم برخوردار باشید، می‌توانید با دیگران روابط قوی‌تر و محترمانه‌تری داشته باشید و اعتماد آن‌ها را جلب کنید؛ چون درک افکار و احساسات مردم این امکان را برایتان فراهم می‌کند که در موقعیت‌های اجتماعی مختلف واکنش مناسب نشان دهید.

همدلی باعث ترویج کمک کردن به همنوع می‌شود. نه تنها زمانی که با دیگران احساس همدلی می‌کنید، احتمال بیشتری وجود دارد که رفتارهای مفید انجام دهید، بلکه سایر افراد هم زمانی که همدلی را تجربه می‌کنند، بیشتر به شما کمک می‌کنند.

همدلی مستلزم تلاش آگاهانه برای بررسی دقیق احساسات دیگران و برخورداری از هوش هیجانی بالا است.

5. مدیریت روابط

یکی از چیزهایی که روی زندگی تاثیر می‌گذارد و در لیست مهارت های اجتماعی قرار می‌گیرد، رابطه ما با اعضای خانواده، دوستان، همکاران، شرکا، مدیران، کارمندان و… است.

مدیریت روابط

دعوا کردن با یکی از نزدیکان، بی‌پاسخ ماندن تماس تلفنی از سوی یک دوست یا اظهارات تند رئیس می‌تواند روز شما را کاملا خراب کند. به همین ترتیب، بیرون رفتن با دوستان یا یک گفتگوی خوب با اعضای خانواده می‌تواند شما را فوق‌العاده خوشحال کرده و به تقویت خلق و خو کمک کند.

مدیریت روابط همان‌طور که از نامش پیدا است، به معنی توانایی ایجاد ارتباطات کلیدی و حفظ روابط سالم است. برای برخورداری از یک زندگی شاد داشتن رابطه خوب و قوی با دیگران اهمیت زیادی دارد. روابط بد می‌تواند بر ذهن و بدن تاثیر بگذارد و هم شما و هم اطرافیان‌تان را تحت فشار قرار دهد.

اگر فکر می‌کنید مهارت‌های بین فردی خوبی ندارید و به همین دلیل است که نمی‌توانید روابط خود را حفظ کنید، جای نگرانی نیست. خوشبختانه، مهارت‌های بین فردی را می‌توان آموخت.

6. احترام گذاشتن

احترام گذاشتن به دیگران یکی از مهم‌ترین مواردی است که در لیست مهارت های اجتماعی گنجانده می‌شود. وقتی به مردم احترام می‌گذارید، آن‌ها هم به شما احترام می‌گذارند.

احترام گذاشتن به دیگران

رعایت نکات زیر به توسعه این مهارت کمک می‌کند:

  • مهم نیست که با چه کسی صحبت می‌کنید یا روز خود را چگونه سپری کرده‌اید، در هر صورت داشتن اخلاق خوب و رفتار مودبانه یک الزام است.
  • وقتی شخصی با شما صحبت می‌کند، با او تماس چشمی برقرار کنید و به آنچه که می‌گوید به دقت گوش دهید.
  • قبل از پاسخگویی منتظر بمانید که صحبت‌های طرف مقابل تمام شود. اینکه در یک گروه بدون قطع کردن صحبت‌های دیگران به آن‌ها اجازه اظهار نظر بدهید، یک مهارت ارتباطی ضروری است.
  • از توهین، تحقیر یا مسخره کردن افراد و عقاید آن‌ها خودداری کنید. در عوض، سعی کنید یک راه سازنده برای سازش یا حل مشکلات بیابید.
  • بیش از حد انتقاد نکنید که انتقاد مداوم باعث دلسرد شدن دیگران می‌شود.

7. مدیریت خشم

خشم یک احساس کاملا طبیعی و سالم انسانی است، اما هنگامی که از کنترل خارج می‌شود می‌تواند به بروز مشکلاتی در محل کار و روابط شخصی منجر شود.

خشم مانند سایر احساسات با تغییرات فیزیولوژیکی و بیولوژیکی همراه است. هنگامی که عصبانی می‌شوید، به دلیل افزایش هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین ضربان قلب و فشار خون شما بالا می‌رود.

راه طبیعی و غریزی برای ابراز خشم، پاسخ پرخاشگرانه است. این پاسخ به شما اجازه می‌دهد که وقتی مورد حمله قرار می‌گیرید، بجنگید و از خود دفاع کنید؛ بنابراین، مقدار مشخصی از خشم برای بقای انسان ضروری است.

با این حال نمی‌توانیم هر شخصی را که ما را آزار می‌دهد، از نظر فیزیکی مورد حمله قرار دهیم. قوانین، هنجارهای اجتماعی و عقل سلیم محدودیت‌هایی را در مورد اینکه خشم ما تا کجا می‌تواند پیش برود، تعیین می‌کنند؛ به همین دلیل، مهم است که راه‌های کنترل خشم را بیاموزید.

کلام پایانی

مهارت‌ اجتماعی ابزاری است که همه ما از آن برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده می‌کنیم. این مهارت‌ هم شامل مهارت‌های کلامی و هم شامل مهارت‌های غیرکلامی می‌شود.

در این مقاله، لیست مهارت های اجتماعی مهم را با شما به اشتراک گذاشتیم تا برای داشتن تعاملات بهتر از آن‌ها استفاده کنید. باید بدانید که تسلط بر همه مهارت های اجتماعی به سرعت و یک شبه اتفاق نمی‌افتد. با مطالعه و تمرین منظم است که می‌توانید از این مهارت‌ها به طور طبیعی در زندگی روزمره خود استفاده کنید.

4.5 | (2)
منبع indeed
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
3
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x