حیوانات به ترتیب طول عمر بیشتر ؛ طولانی‌ترین عمر در حیوانات

چندی قبل محققان ژاپنی دریافتند که انسان‌ها در شرایط مطلق (بدون هیچ بیماری، تهدید، تصادف و …) می‌توانند حداکثر 250 سال عمر کنند! این رقم در مقایسه با برخی از موجودات که می‌توانند بیش از هزار سال عمر کنند (برخی حتی می‌توانند جاودانه باشند) بسیار ناچیز است!

واقعیت این است که ما انسان‌ها برای طول عمرهای طولانی خلق نشده‌ایم! اما در همین مدت کوتاه، سعی می‌کنیم تا حد امکان از این هستی پهناور سردربیاوریم! یکی از دغدغه‌های همیشگی انسان هم، طولانی‌ترین عمر در حیوانات است!

اگر از شما بپرسند کدام حیوان یا جاندار است که بیشترین طول عمر را دارد، چه جوابی می‌دهید؟ ما در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم با معرفی حیوانات به ترتیب طول عمر بیشتر به این سوال جالب و ماجراجویانه پاسخ دهیم.

نکته‌ای که باید در همین ابتدا به آن اشاره کنیم، این است که این طول عمر، بر اساس شرایط مطلق و بدون هیچ تهدید خارجی محاسبه شده است. طولانی‌ترین عمر در حیوانات به ترتیب به هیدرا (عمر جاودانه)، چتر دریایی (عمر جاودانه)، اسفنج شیشه‌ای، مرجان سیاه، صدف کوهوگ، کرم لوله‌ای، یک نوع کوسه، صدف مروارید آب‌های شیرین، سنگ ماهی خشن، نهنگ کمانی، خارپشت قرمز دریایی و یک نوع لاک‌پشت متعلق است.

نام حیوان طول عمر
هیدرا جاودانه
چتر دریایی جاودانه
اسفنج شیشه‌ای بیش از 10 هزار سال
مرجان سیاه بیش از 4 هزار سال
صدف کوهوگ بیش از 500 سال
کرم لوله‌ای بیش از 300 سال
کوسه گرینلند بیش از 270 سال
صدف مروارید آب‌های شیرین بیش از 250 سال
سنگ ماهی خشن بیش از 200 سال
نهنگ کمانی بیش از 200 سال
خارپشت قرمز دریایی بیش از 200 سال

لاک پشت غول پیکر سیشل

بیش از 190 سال

12 – لاک پشت غول پیکر سیشل: بیش از 190 سال

لاک پشت‌ها را معمولا با طول عمر بالا به خاطر می‌آوریم. کما این‌که قدیمی‌‌ترین جانور فعلی روی خشکی، یک لاک پشت غول پیکر سیشل 190 ساله است که جاناتان نام دارد.

لاک پشت غول پیکر سیشل

این لاک پشت در سال 1882 از سیشل به جزیره سنت هلنا در اقیانوس آرام منتقل شده و همچنان در این مکان زندگی می‌کند. جالب است بدانید که جاناتان در آن زمان، 50 ساله بود!

در 12 ژانویه 2022 سازمان جهانی گینس اعلام کرد که جاناتان قطعا پیرترین موجود زنده روی زمین است! این لاک پشت غول پیکر سیشل اکنون به عنوان نمادی برای مقاومت در برابر تغییرهای مختلف شناخته می‌شود.

لاک پشت‌های غول پیکر باید برای مدت طولانی زندگی کنند تا بتوانند بارها و بارها تولید مثل کرده و تخم‌های زیادی تولید کنند؛ زیرا بسیاری از تخم‌های آن‌ها، توسط شکارچیان خورده می‌شود.

بر اساس تحقیقات انجام شده، توانایی آنها برای از بین بردن سریع سلول‌های آسیب دیده (که معمولا با افزایش سن از بین می‌روند)، ممکن است به لاک پشت‌ها کمک کند تا اینقدر عمر کنند.

11- خارپشت قرمز دریایی: بیش از 200 سال

تا چندی پیش، دانشمندان تصور می‌کردند که خارپشت‌های قرمز دریایی به سرعت رشد کرده و حداکثر 10 سال عمر می‌کنند! اما بررسی‌های اخیر نشان داده است که تعدادی از آن‌ها می‌توانند به آرامی رشد کرده و بیش از 2 قرن عمر کنند!

خارپشت قرمز دریایی

البته این خارپشت‌ها با تهدهای زیادی از قبیل شکارچیان دریا، ماهی‌گیران، بیماری‌ها و … مواجه هستند. به همین دلیل است که معمولا به بیشترین طول عمر ممکن نخواهند رسید.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2003 در مجله Fishery Bulletin منتشر شد، خارپشت‌های دریایی قرمز یافت شده در واشنگتن و آلاسکا، احتمالا بیش از 100 سال عمر می‌کنند. البته طولانی‌ترین عمر به ساکنین بریتیش کلمبیا در کانادا تعلق دارد که به 200 سال سن هم می‌رسد.

10- نهنگ کمانی: بیش از 200 سال

نهنگ‌های کمانی دارای بیشترین طول عمر در میان پستانداران هستند. البته که طول عمر نهنگ‌های کمانی قطب شمال معلوم نیست؛ اما تحقیقات نشان داده که آن‌ها به راحتی می‌توانند بیش از 200 سال عمر کنند!

نهنگ کمانی

این نهنگ‌ها در یکی از ژن‌های خود به نام ERCC1 با جهش‌هایی مواجه شدند که  باعث ترمیم DNA آسیب دیده می‌شود. این مورد باعث می‌شود نهنگ کمانی در برابر سرطان (یکی از عوامل اصلی مرگ و میر)، مقاوم شود.

علاوه بر این، نهنگ کمانی در یکی دیگر از ژن‌های خود با نام PCNA، دارای نوعی تکرار است. این تکرار در نهایت باعث ترمیم سلول‌ها شده و پیری را کند می‌کند.

نهنگ‌ها از باشکوه‌ترین موجودات دنیا هستند اما جایی در میان زیباترین حیوانات جهان ندارند.

9- سنگ ماهی خشن: بیش از 200 سال

سنگ ماهی خشن نوعی صخره ماهی است که مانند سایر اعضای خانواده خود، طول عمر طولانی مدتی دارد و گاهی می‌تواند تا 205 سال هم زندگی کند.

سنگ ماهی خشن

این ماهی‌های صورتی یا قهوه‌ای رنگ در اقیانوس آرام (از کالیفرنیا تا ژاپن) زندگی می‌کنند. سنگ ماهی خشن تا 1 متر هم رشد می‌کنند و معمولا از ماهی‌های کوچک‌تر و میگوها تغذیه می‌کنند.

حیوانات منقرض شده در ۱۰۰ سال گذشته + عکس‌

در سال 2021 و در یک مطالعه که روی ژنتیک این ماهی‌ها انجام شد، مشخص گردید که بدن آن‌ها می‌تواند با ترمیم DNA آسیب‌دیده، به خوبی در مقابل سرطان مقاومت نماید.

8- صدف مروارید آب های شیرین: بیش از 250 سال

صدف مروارید آب های شیرین که معمولا در رودخانه‌ها یافت می‌شوند، از فیلتر کردن ذرات غذای موجود در آب، تغذیه می‌کنند. این صدف‌ها در اروپا و آمریکای شمالی یافت می‌شوند.

صدف مروارید آب های شیرین

پیرترین گونه شناخته شده در میان صدف‌ مروارید‌های آب شیرین، 280 ساله بود. به نظر می‌رسد که متابولیسم پایین بدن این بی‌مهرگان، باعث طول عمر بالای آن می‌شود.

صدف مروارید آب شیرین یک گونه در خطر انقراض محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد فعالیت‌های انسانی، آسیب و تغییر زیست‌گاه و … از جمله عوامل تهدید کننده این جانور محسوب می‌شوند.

7- کوسه گرینلند: بیش از 270 سال

کوسه‌های گرینلند (Somniosus microcephalus) در اعماق اقیانوس‌های منجمد شمالی و اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کنند. جالب است بدانید که آن‌ها می‌توانند تا 7.3 متر هم رشد کنند.

کوسه گرینلند

رژیم غذایی این کوسه شامل انواع پستانداران دریایی از جمله فوک و همچنین ماهی‌های مختلف می‌شود. در سال 2016 و در طی یک تحقیق که روی چشم کوسه گرینلند انجام شد، مشخص گردید که این حیوان می‌تواند تا 272 سال هم عمر کند.

البته برخی از تحقیقات غیر رسمی و اثبات نشده، نشان دادند که این کوسه می‌تواند تا 500 سال هم زندگی کند. با این‌حال، قطعی‌ترین عدد در مورد سن این شکارچی خطرناک، همان 272 سال است.

6- کرم لوله‌ای: بیش از 300 سال

کرم‌های لوله‌ای بی‌مهره‌هایی هستند که در کف اقیانوس زندگی می‌کنند. این کرم می‌تواند در لوله‌های خود، از مواد شیمیایی قند ایجاد کرده و از آن به عنوان غذا استفاده نماید.

کرم لوله‌ای

اگرچه برخی از این کرم‌ها در اطراف دریاچه‌های گرمابی هم زندگی می‌کنند؛ با این‌حال آن‌ها که بیشترین طول عمر را دارند؛ معمولا در محیط‌های سردتر و پایدارتر کف اقیانوس قرار دارند.

در سال 2016 و در طی یک تحقیق مشخص شد که یکی از این کرم‌های لوله‌ای که در خلیج مکزیک زندگی می‌کند، می‌تواند تا 200 سال به راحتی عمر کند. با این‌حال برخی دیگر ممکن است 300 سال را هم رد کنند!

این کرم‌ها متابولیسم کمی دارند و با تهدیدهای زیادی هم رو به رو نمی‌شوند؛ به عبارتی دیگر، آن‌ها شکارچی خاصی ندارند و به همین دلیل، معمولا طول عمر بالایی را تجربه می‌کنند.

5- صدف کوهوگ اقیانوسی: بیش از 500 سال

این صدف که در اقیانوس اطلس شمالی زندگی می‌کند، می‌تواند طول عمری حتی 2 برابر بیشتر از صدف مروارید آب‌های شیرین را تجربه نماید. یکی از صدف‌های اقیانوسی که در سواحل ایسلند در سال 2006 یافت شد، 507 سال سن داشت!

صدف کوهوگ اقیانوسی

جالب است بدانید که به این صدف، لقب صدف مینگ داده‌اند؛ به این دلیل که وقتی که به دنیا آمد (سال 1499 میلادی) سلسله مینگ در چین حکمرانی می‌کرد!

در آب‌های اطراف ایسلند که سردتر هستند، این صدف می‌تواند متابولیسم کمتری داشته باشد و حتی بیش از 507 سال هم عمر کند!

4- مرجان سیاه: بیش از 4 هزار سال

اگرچه بیشتر افراد مرجان‌ سیاه را با سنگ‌ها و گیاهان زیر اقیانوس اشتباه می‌گیرند؛ ولی واقعیت این است که این جاندار، از یک اسکلت بی‌مهره به نام پولیپ برخوردار است.

مرجان سیاه

این پولیپ‌ها به طور مداوم تکثیر می‌شوند و با ایجاد یک کپی ژنتیکی یکسان، جایگزین خود می‌شوند، که با گذشت زمان، باعث می‌شود ساختار اسکلت بیرونی مرجان، بزرگ و بزرگ‌تر شود.

بنابراین مرجان‌ها به جای اینکه یک ارگانیسم واحد باشند، از ارگانیسم‌های متعدد یکسان تشکیل شده‌اند. پس طول عمر یک مرجان، بیشتر یک تلاش گروهی است.

مرجان‌های سیاه اعماق اقیانوس، بیشترین عمر را در بین همه مرجان‌ها دارند. دانشمندان اخیرا در سواحل هاوایی یک مرجان سیاه را پیدا کردند که 4256 سال عمر داشت!

3- اسفنج شیشه‌ای: بیش از 10 هزار سال

اسفنج‌ها هم ساختاری شبیه به مرجان‌ها دارند و می‌توانند هزاران سال عمر کنند. در این میان، اسفنج شیشه‌ای می‌تواند بیشترین عمر را در میان همه انواع این جانداران داشته باشد.

اسفنج شیشه ای

اسفنج‌های شیشه‌ای اغلب در اعماق اقیانوس یافت می‌شوند و اسکلتی شبیه به شیشه دارند. در سال 2012 و در یک تحقیق مشخص شد یک اسفنج شیشه‌ای متعلق به گونه Monorhaphis chuni حدود 11 هزار سال قدمت دارد.

2- چتر دریایی: جاودانه

بله درست خواندید؛ چتر دریایی می‌تواند به صورت بالقوه برای همیشه زنده بماند! این جاندار قبل از استقرار در قعر دریا و تبدیل شدن به پولیپ، زندگی خود را به عنوان لارو شروع می‌کند.

چتر دریایی

طبق گفته دانشمندان، چتر دریایی در صورت آسیب فیزیکی یا گرسنگی می‌تواند به پولیپ تبدیل شده و دوباره خود را باز تولید کند! بنابراین به نوعی فناناپذیر محسوب می‌‎شود!

چتر دریایی که بومی مدیترانه است، می‌تواند این شاهکار را چندین بار تکرار کرده و چرخه زندگی خود را معکوس نماید! بنابراین هرگز از پیری یا زوال نیرو، نمی‌میرد!

البته چتر دریایی ممکن است توسط ماهی‌ها خورده شده و هرگز به جاودانگی نرسد! با این‌حال در شرایط طبیعی، فقط پایان جهان می‌تواند پایان زندگی یک چتر دریایی را رقم بزند!

1- هیدرا: جاودانه

هیدرا هم به گروه بی‌مهرگان کوچک تعلق دارد و مانند چتر دریایی، توانایی جاودانه شدن را دارد. این بی‌مهرگان عمدتا از سلول‌های بنیادی تشکیل شده‌اند که به طور مداوم از طریق تکثیر یا شبیه‌سازی، بازسازی می‌شوند، بنابراین این حیوانات با افزایش سن، زوال نمی‌یابند.

هیدرا

البته ممکن است بر اثر شکار یا عوامل خارجی از بین بروند؛ اما هیدراها در شرایط طبیعی، هرگز نمی‌میرند؛ زیرا همیشه در حال بازسازی خود هستند.

بی‌مهره‌ها در فهرست باهوش ترین حیوانات جهان هم یک نماینده دارند. اما کدام یک از بی‌مهره‌ها بسیار باهوش است؟ مطلب ایده آل مگ را بخوانید تا با فهرستی جذاب از حیوانات باهوش آشنا شوید.

کلام پایانی

اکنون با 12 حیوان با بیشتری طول عمر در جهان آشنا شدیم و حتی دانستیم که برخی جانداران مانند چتر دریایی و هیدرا، می‌توانند برای همیشه زندگی کنند!

در این مقاله به بررسی لیست حیوانات به ترتیب طول عمر بیشتر پرداختیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

کدام حیوان طولانی ترین عمر را دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، هیدرا و چتر دریایی که از بی‌مهرگان کف اقیانوس هستند، در شرایط طبیعی می‌توانند به صورت جاودانه و همیشگی زندگی کنند.

کدام حیوان روی خشکی بیشتری طول عمر را دارد؟

بر اساس بررسی‌ها، لاک پشت سیشل با طول عمری بیشتر از 200 سال، طولانی‌ترین عمر را در میان موجودات ساکن روی خشکی دارد.

4.4 | (7)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x