تفاوت تمساح و کروکودیل { تمساح قوی تر است یا کروکودیل}

تمساح و کروکودیل شبیه‌ترین جانوران به دایناسورها هستند. قدمت حضور این موجودات روی زمین، به بیش از 70 میلیون سال می‌رسد! البته شباهت بسیار زیاد این دو به یکدیگر، باعث نمی‌شود از تفاوت تمساح و کروکودیل چشم‌پوشی کنیم.

کروکودیل و تمساح از نظر اندازه، رفتار و ظاهر شباهت زیادی به هم دارند؛ به حدی که گاهی تشخیص آن‌ها از هم‌دیگر واقعا دشوار می‌شود! با این‌حال با کمی تیزبینی، می‌توانید متوجه تمایزهای این دو بازمانده از نسل دایناسورها شوید.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی مهم‌ترین تفاوت تمساح و کروکودیل بپردازیم. اگر تا امروز در تشخیص این دو جانور از هم مشکل داشتید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تفاوت کروکودیل و تمساح در رنگ پوست

یکی از مهم‌ترین وجه تمایزهای تمساح و کروکودیل، رنگ پوست آن‌ها است. اکثر کروکودیل‌ها به رنگ سبز، قهوه‌ای، خاکستری یا سیاه هستند. آن‌ها معمولا دارای یک الگوی خالدار هستند که باعث استتار موفق، در میان جلبک‌ها می‌شود.

زیر شکم کروودیل‌ها معمولا سفید یا زرد است. این ویژگی هم باعث می‌شود آن‌ها در هنگام شکار، به راحتی با آب ترکیب شده و برای قربانی، قابل تشخیص نباشند.

تفاوت تمساح و کروکودیل در رنگ پوست

کروکودیل آب شور، بهترین نمونه از یک کروکودیل سبز رنگ است. فلس‌های سبز تیره این حیوان، به او کمک می‌کند تا به راحتی با جلبک‌ها هم‌سان شود.

از طرفی دیگر، کروکودیل نیل دارای لکه‌های سبز و خاکستری است که به او کمک می‌‌کند تا به راحتی، به بستر رودخانه نیل تطبیق پیدا کند.

در مقابل، تمساح‌ها معمولا به رنگ سبز تیره یا سیاه هستند. تمساح آمریکایی به رنگ سبز براق است که در نور، تقریبا سیاه دیده می‌شود. رنگ این تمساح، بسیار تیره‌تر از کروکودیل است.

رنگ تمساح‌ها هم مانند کروکودیل‌ها، بر اساس زیست‌گاهشان متفاوت است. تمساح‌هایی که در آب‌های آزاد زندگی می‌کنند، معمولا به رنگ سبز هستند تا بتوانند در میان جلبک‌ها استتار کنند.

از طرفی دیگر، تمساح‌هایی که در ساحل رودخانه یا دریاچه‌ها زندگی می‌کنند، رنگی شبیه به گل و لای دارند. اینجا هم استتار محیطی، حرف اول را می‌زند.

تفاوت تمساح و کروکودیل را در این فیلم ببینید

تفاوت تمساح و کروکودیل در اندازه

بیشتر گونه‌های کروکودیل، از تمساح‌ها بزرگ‌تر هستند. کروکودیل آب شور به عنوان بزرگترین گونه، گاهی تا 7 متر هم رشد می‌کند! این در حالیست که کروکودیل آمریکایی معمولا 6 متر طول دارد.

اندازه کروکودیل

البته بیشتر کروکودیل‌ها طولی معادل 4.5 تا 5 متر دارند. وزن بیشتر گونه‌های این حیوان، بین 360 تا 450 کیلوگرم متغیر است.

از طرفی دیگر، تمسا‌ح‌ها چه از نظر طول و چه به لحاظ وزن، از کروکودیل‌ها کوچکتر هستند. طول تمساح نر به طور متوسط بین 3.6 تا 3.9 متر متغیر است و می‌تواند تا 450 کیلوگرم (به ندرت) وزن داشته باشد.

تمساح‌های ماده بین 2.5 تا 3 متر طول دارند و وزن آن‌ها هم بین 220 تا 320 کیلوگرم متغیر است. البته از فاصله دور، تمساح‌های نر و ماده، تقریبا هم‌اندازه دیده می‌شوند.

اندازه تمساح

کروکودیل‌ها بین 1.2 تا 1.8 متر از تمساح‌ها بزرگتر هستند. اما همچنان از فواصل دور، تقریبا هم‌اندازه دیده می‌شوند. از آن‌جایی که کمتر کسی هوس می‌‌کند از نزدیک با این شکارچیان مواجه شوند، بنابراین اندازه، معیار مناسبی برای بررسی تفاوت کروکودیل و تمساح نیست.

اختلاف شکل پوزه در بین تمساح و کروکودیل

اگر می‌خواهید در کمترین زمان ممکن کروکودیل را از تمساح تشخیص دهید، باید به شکل پوزه و فک آن‌ها نگاه کنید. این روش ساده‌ترین راه برای بررسی تفاوت تمساح و کروکودیل است.

به طور کلی تمساح‌ها پوزه بزرگ و پهنی دارند که از دور به حرف انگلیسی U شبیه است. این در حالیست که پوزه همه کروکودیل‌ها، تیزتر است و شباهت زیادی به حرف V دارد.

اختلاف شکل پوزه در تمساح و کروکودیل

پوزه کروکودیل ممکن است بسیار پهن یا بسیار باریک باشد؛ با این‌حال، همیشه شکل V خود را حفظ می‌کند. علاوه بر این، آرواره‌های این حیوان، از بالا به پایین بسته می‌شوند.

اگر به فک کروکودیل دقت کنید، متوجه می‌شوید که دندان‌های بالا و پایین به صورت ناهموار و نامنظم، مشخص هستند؛ حتی وقتی که پزوه آن کاملا بسته باشد.

برخلاف کروکودیل، آرواره‌های تمساح به شکلی بسته می‌شود که شما فقط می‌توانید دندان‌های بالای آن را ببینید. بریدگی‌هایی که در فک پایین این حیوان ایجاد می‌شوند، دندان‌های پایین را پنهان می‌کند.

البته شما که قصد ندارید آنقدر به تمساح یا کروکودیل نزدیک شوید که بتوانید دندان‌های بالا یا پایین آن‌ها را مشاهده کنید! یک‌بار دیدن دندان‌های هر کدام از این دو حیوان از نزدیک، آخرین تجربه شما در جهان هستی خواهد بود!

تفاوت تمساح و کروکودیل از نظر قدرت فک

دندان‌های کروکودیل به صورت نوک تیز و برای پاره کردن طعمه طراحی شده‌اند. این شکارچی، قدرت فک باور نکردنی 3700 پوند بر اینچ را به شکار خود تحمیل می‌کند.

از طرف دیگر، دندان‌های تمساح برای خورد کردن طعمه و نه پاره کردن آن طراحی شده‌اند. به همین دلیل است که شکل آن‌ها، به جای نوک تیز، مخروطی است. قدرت فک تمساح، 2500 پوند بر اینچ است.

بررسی خال‌های روی پوست تمساح و کروکودیل

کروکودیل‌ها و تمساح‌ها هر دو روی پوست خود، دارای گیرنده‌های فشار گنبدی شکل هستند. این گیرنده‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا فشار آب را در هنگام شنا تنظیم کرده و جهت امواج را تشخیص دهند.

بررسی خال های روی پوست کروکودیل و تمساح

گیرنده‌های فشار تمساح به صورت خال‌های ریز سیاه، در کنار فک و پوزه این حیوان قابل مشاهده هستند. این در حالیست که گیرنده‌های کروکودیل، شفاف و در سراسر بدن او پراکنده هستند. به همین دلیل است که کروکودیل در آب‌های آزاد، شناگر بهتری است.

کروکودیل‌ها روی زبان خود دارای غدد نمکی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهند در مناطقی با شوری بالا، به راحتی تنظیم شده و دوام بیاورند. این در حالیست که تمساح، این غده‌ها را ندارد.

تفاوت تمساح و کروکودیل در زیستگاه

بیشتر کروکودیل‌ها در تالاب‌ها و مرداب‌های کنار رودخانه‌ها و دریاچه‌ها زندگی می‌کنند. گاهی اوقات، آن‌ها ممکن است به رودخانه‌ها و کانال‌های آبی در حال حرکت هم بروند؛ زیرا در آب‌های شور به خوبی دوام می‌آورند.

تمساح‌ها معمولا نزدیک‌تر به ساحل زندگی می‌کنند. زیستگاه طبیعی آنها بیشتر زمین‌های باتلاقی، دریاچه‌ها و مناطق کم جریان رودخانه‌ها است. آ‌نها قادر به زندگی در آب‌های شور نیستند.

اگرچه هر دو گونه خونسرد هستند؛ با این‌حال، کروکودیل‌ها برای بقا، به دمای هوای بالاتری نیاز دارند. شما می‌توانید کروکودیل‌ها را در محدوده دمایی 85 تا 93 درجه فارنهایت پیدا کنید. این در حالیست که تمساح‌ها می‌توانند در دمای 79 درجه هم زنده بمانند.

به همین دلیل است که تمساح‌ها نسبت به دمای پایین، مقاوم‌تر از کروکودیل‌ها هستند و در مناطق سردسیر، راحت‌تر دوام می‌آورند.

مقایسه قدمت و تاریخ کروکودیل و تمساح

قدمت کروکودیل‌ها را می‌توان به 70 میلیون سال قبل نسبت داد؛ اما اصل و نسب آن‌ها، حتی به میلیون‌ها سال قبل هم بازمی‌گردد. حیواناتی که بعدا تبدیل به کروکودیل شدند، با نام Thalattosuchia شناخته شده و بیش از 200 میلیون سال قبل، زندگی می‌کردند!

مقایسه قدمت و تاریخ کروکودیل و تمساح

اولین کروکودیل خشکی را سارکوسوچوس می‌نامند که حدود 110 میلیون سال قبل می‌زیست و بیش از 12 متر طول داشت.

تمساح‌هایی که امروزه در طبیعت مشاهده می‌کنیم، به قدمت کروکودیل‌ها نیستند. تمساح‌های اولیه شامل Deinosuchus و Mourasuchus بودند و نسب آن‌ها به دوران کرتاسه برمی‌گردد.

تفاوت تمساح و کروکودیل از نظر تعداد گونه ها

تمساح و کروکودیل، هر دو به دسته Crocodilia تعلق دارند. با این حال، این دو حیوان اگرچه از یک دسته هستند، اما در یک خانواده قرار نمی‌گیرند.

کروکودیل ها از خانواده Crocodylidae هستند که شامل 13 گونه مختلف است. این گون‌ها را می‌توان در ایالات متحده، استرالیا، هند، آفریقا و آسیای جنوب شرقی یافت.

این در حالیست که تمساح‌ها از خانواده Alligatoridae هستند. این خانواده شامل دو گونه تمساح و پنج گونه کایمان است.

مقایسه تهاجمی بودن کروکودیل و تمساح

کروکودیل‌ها به ویژه کروکودیل آب شور، به دلیل حملات زیاد به انسان‌ها شناخته می‌شوند. کروکودیل یک شکارچی فرصت‌طلب است که اگر گرسنه باشد، در حمله به انسانی که به او نزدیک شده باشد، تردید نمی‌کند.

مقایسه تهاجمی بودن کروکودیل و تمساح

هر ساله، صداها حمله کروکودیل به انسان در سراسر جهان گزارش می‌شود. جالب است بدانید که تعداد این حمله‌ها، از حملات کوسه به انسان هم بیشتر است.

بیشتر حملات در استرالیا (جایی که کروکودیل آب شور زندگی می‌کند) گزارش شده‌اند. با این حال، کروکودیل نیل هم بسیار خطرناک است!

تمسا‌ح‌ها روحیه تهاجمی کمتری دارند. آن‌ها معمولا از انسان‌ها می‌ترسند و ترجیح می‌دهند با شما رو به رو نشوند. در حقیقت یک تمساح تنها زمانی به انسان حمله می‌کند، که برایش مزاحمت ایجاد کرده باشد!

نتیجه گیری

با مقایسه کروکودیل و تمساح به این نتیجه رسیدیم که کروکودیل‌ها بزرگ‌تر، تهاجمی‌تر و البته خطرناک‌تر هستند. از طرف دیگر تمساح‌ها آرام‌تر بوده و در مناطق سردسیر بهتر دوام می‌آورند.

در این مقاله به بررسی تفاوت تمساح و کروکودیل پرداختیم. در صورتی که همچنان در این مورد سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.4 | (18)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x