تمساح چگونه حیوانی است؟ زیستگاه، طول عمر و حقایق جالب تمساح

تمساح (به انگلیسی Alligator) یک خزنده بزرگ، گوشتخوار و نیمه آبزی است که با چهار پای کوچک و یک دم بسیار بزرگ (بیش از نصف طول بدنش) شناخته می‌شود. این دم به حرکت سریع این حیوان در آب کمک می‌کند.

اگرچه هیچ کدام از ما دوست نداریم یک تمساح را از نزدیک ملاقات کنیم (زیرا به احتمال زیاد آخرین قرار حضوری ما خواهد بود!)، با این حال، حقایق و دانستنی‌های زیادی درباره این خزنده قدرتمند وجود دارند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما را با تمساح، زیستگاه، طول عمر و … آن بیشتر آشنا کنیم. اگر از علاقمندان به حیات وحش هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

تمساح در یک نگاه کلی !

تمساح یک خزنده از کایمان‌های گرمسیری آمریکا (خانواده Alligatoridae) است. این حیوان از یک دم قدرتمند برخوردار است که هم در حمله و هم در شنا، از آن به خوبی استفاده می‌کند.

نگاه کلی به تمساح

چشم‌ها، گوش‌ها و سوراخ‌های بینی تمساح در بالای سر بلندش واقع شده‌اند. بنابراین زمانی که این خزنده در حال شنا کردن است، آن‌ها کمی بالاتر از سطح آب قرار می‌گیرند.

تمساح‌ها پوزه‌ای به شکل U دارند و تمام دندان‌‌های فک پایین، در داخل دندان‌های فک بالا قرار می‌گیرند. این مهم‌ترین تفاوت تمساح و کروکودیل است (کروکودیل پوژه‌ای به شکل V دارد). همچنین چهارمین دندان بزرگ در هر طرف فک پایین تمساح، در یک حفره در فک بالا قرار می‌گیرد.

تمساح‌ها گوشتخوار هستند و در کناره آب‌های دائمی مانند دریاچه‌ها، باتلاق‌ها و رودخانه‌ها زندگی می‌کنند. آنها معمولا لانه‌هایی را حفر می‌کنند تا در آن‌ها به استراحت پرداخته و از تغییرات آب و هوایی، در امان بمانند.

میانگین طول عمر تمساح‌ها در طبیعت، حدود 50 سال است. با این‌حال، در برخی موارد دیده شده که آن‌ها تا 70 سال هم زندگی کرده‌اند.

تمساح چقدر رشد می‌کند؟

در حال حاضر، تنها دو گونه از تمساح‌ها در طبیعت باقی مانده‌اند: تمساح آمریکایی و تمساح چینی!

طبق گفته پارک جانورشناسی ملی اسمیتسونیان، یک تمساح آمریکایی بالغ می‌تواند تا 3.4 متر طول و نزدیک به نیم تن (454 کیلوگرم) وزن داشته باشد.

تمساح چقدر رشد می کند

این در حالیست که تمساح چینی بسیار کوچک‌تر است. این گونه از تمساح‌ها تا 1.5 متر طول و تنها 22 کیلوگرم وزن دارند.

زیستگاه اصلی تمساح کجاست؟

تمساح آمریکایی در جنوب ایالات متحده از شرق تگزاس و اوکلاهاما تا کارولینای شمالی زندگی می‌کند و در سراسر فلوریدا به راحتی قابل مشاهده است. این خزنده‌ها در باتلاق‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های این مناطق دیده می‌شوند.

تمساح‌های چینی در شرق چین زندگی می‌کنند و به منطقه کوچکی در حوضه رودخانه یانگ تسه در نزدیکی اقیانوس آرام محدود می‌شوند.

زیستگاه تمساح‌های چینی

آن‌ها به طور سنتی در رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، برکه‌ها و باتلاق‌ها یافت می‌شوند، اما در حال حاضر بیشتر به خندق‌ها و برکه‌های روی زمین‌های کشاورزی محدود می‌شوند. بسیاری از زیستگاه تمساح چینی، امروزه به شالیزارهای برنج تبدیل شده است.

سبک زندگی تمساح‌ها چگونه است؟

تمساح‌ها موجوداتی اجتماعی هستند که اغلب به صورت گروهی دور هم جمع می‌شوند. این گروه‌ها معمولا در زیر نور خورشید یا در حال شنا کردن دیده می‌شوند.

تمساح‌ها دمای بدن خود را از بیرون تنظیم می‌کنند و مانند بسیاری دیگر از خزندگان، گرمازا یا خونسرد هستند. این بدان معنی است که آن‌ها قادر به کنترل دمای داخلی خود نیستند.

سبک زندگی تمساح‌ها چگونه است

در روزهای آفتابی می‌توانند از لبه‌های آب برای گرم شدن استفاده کنند یا برای خنک شدن وارد آب شوند. زمانی که هوا خیلی سرد می‌شود، تمساح‌های آمریکایی نیز زمان بیشتری را در آب می‌گذرانند که گرما را طولانی‌تر از هوای بیرون نگه می‌دارد.

در برخی موارد، اگر آب یخ بزند، ممکن است آن‌ها غواصی کنند و بینی‌های خود را از بالای یک صفحه یخ زده، بیرون نگه دارند.

تمساح‌ها در خشکی قدرت چندانی ندارند؛ اما در آب شکارچی‌های بسیار خطرناکی هستند. این خزنده‌ها با استفاده از دم خود، خیلی سریع شنا می‌کنند و همین عامل سبب می‌شود طعمه خود را خیلی سریع بگیرند.

یک تمساح سالم می‌تواند با سرعت 32 کیلومتر در ساعت، در آب شنا کند. این در حالیست که روی زمین، قادر است با سرعت 17 کیلومتر بر ساعت بدود.

تمساح‌ها چه می‌خورند؟

تمساح در خوردن غذا خیلی سخت‌گیر نیست و از آن‌جایی که گوشت‌خوار است، تقریبا هر طعمه‌ای را می‌خورد. ماهی، نرم تنان، پرندگان، پستانداران کوچک، سایر خزندگان و … از جمله طعمه‌های محبوب این حیوان قدرتمند محسوب می‌شوند.

نکته جالب در مورد تمساح این است که اگرچه به عنوان یک جانور گوشت‌‌خوار شناخته می‌‎شود، اما از خوردن انواع مختلف میوه‌ها هم لذت می‌برد.

تمساح چگونه تولید مثل می‌کند؟

تمساح‌ها در ماه ژوئن جفت‌گیری می‌کنند. نرها ممکن است چندین ماده را در طول فصل جفت‌گیری بارور کنند. این در حالیست که ماده‌ها فقط یک جفت دارند.

تمساح چگونه تولید مثل می کند

تمساح‌های ماده به شدت مراقب و محافظ هستند. آن‌ها در ماه ژوئیه از گل، گیاهان و چوب، لانه‌هایی ایجاد کرده و تخم‌های خود را در این پناه‌گاه‌ها قرار می‌دهند. هر تمساح می‌تواند در هر زمان، 10 تا 50 تخم بگذارد.

نکته جالب این‌که دمای لانه تعیین می‌کند که جنسیت نوزادان چیست! تمساح‌های ماده زمانی متولد می‌شوند که دما زیر 28 درجه سانتی‌گراد باشد. این در حالیست که دمای بالاتر از 34 درجه منجر به تولد فرزندان نر می‌شود.

با جوجه کشی تخم‌ها در لانه، مادر همچنان مراقب آن‌ها است. در ماه سپتامبر نوزادان آماده بیرون آمدن هستند و این‌جا هم مادر به آن‌ها کمک می‌کند.

آیا تمساح در خطر انقراض است؟

طبق فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت از گونه‌های در معرض خطر، تمساح چینی به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. پیشبینی می‌شود هم‌اکنون کمتر از 130 تمساح چینی در طبیعت یافت می‌شوند.

در سال 1967 تمساح آمریکایی هم در خطر انقراض قرار گرفت. با این‌حال مراقبت‌های ویژه کارساز بود و این خزنده 20 سال بعد، به کلی از خطر منقرض شدن نجات پیدا کرد.

حقایقی جالب درباره تمساح‌

  • کلمه تمساح از کلمه اسپانیایی “el lagarto” گرفته شده که به معنای “مارمولک” است.
  • اگرچه بیشتر افراد از تمساح‌ها می‌ترسند، اما این خزنده‌ها معمولا به انسان‌ها حمله نمی‌کنند؛ مگر این‌که آن‌ها را تهدید کنید.
  • تمساح زمانی که در حال شنا کردن است، به یک کنده شناور شبیه می‌شود و به این ترتیب، طعمه متوجه او نمی‌شود.
  • تمساح نر و ماده از نظر وزن، شکل ظاهر، قد و قدرت، هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند.
  • تمساح‌های بزرگ می‌توانند تا 18 ماه بدون غذا زندگی کنند. این زمان نادر است؛ اما غیر ممکن نیست!
  • لاک پشت‌ها محبوب‌ترین شکار برای تمساح به شمار می‌روند. قورباغه‌ها، مارها و سمورها از دیگر طعمه‌های مورد علاقه این خزنده به شمار می‌روند.
  • تمساح‌ها تنها در فصل تولید مثل اجتماعی زندگی می‌کنند و در سایر فصل‌ها، تنها هستند.
  • تمساح‌ها در حدود 74 تا 80 دندان در آرواره‌های خود دارند. تعداد دندان‌ها در طول عمر تمساح، به بیش از 2 هزار عدد می‌رسد.
  • ساده‌ترین راه تشخیص تفاوت تمساح و کروکودیل از شکل پوزه آن‌ها است. پوزه تمساح به شکل U و پوزه کروکودیل به شکل V است.

کلام پایانی

تمساح خزنده‌ای است که برخلاف ظاهر بسیار خشن و ترسناکش، به انسان حمله نمی‌کند. این حیوان قدرتمند در حال حاضر تنها در چین و آمریکا یافت می‌شود و گونه چینی، به شدت در معرض انقراض قرار دارد.

در این مقاله سعی کردیم شما را با ویژگی‌های مختلف تمساح‌ها از جمله طول عمر، زیستگاه و میزان رشد آشنا کنیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

وزن و طول تمساح بالغ چقدر است؟

یک تمساح بالغ می‌تواند تا سقف 425 کیلوگرم وزن داشته باشد و 3.4 متر طول داشته باشد.

آیا تمساح به انسان حمله می کند؟

خیر . در حالت عادی تمساح به انسان حمله نمی‌کند؛ مگر این‌که تهدید شود.

3.6 | (7)
منبع livescience nationalgeographic gatoralleyfarm
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x