حیوانات به ترتیب وزن بیشتر {سنگین ترین حیوان جهان}

سنگین ترین حیوانات جهان معمولا از نظر اندازه هم بزرگ‌ترین هستند؛ اما آیا وزن یک جاندار، فقط به اندازه آن بستگی دارد؟ پاسخ این سوال منفی است؛ زیرا ساختار و استخوان‌بندی بدن حیوان‌ها هم در سنگینی آن‌ها، دخالت مستقیم دارد.

به عنوان مثال، یک شترمرغ در بالاترین وزن خود، به 121 کیلوگرم می‌رسد. این در حالیست که یک شتر نر بالغ با همان اندازه و ارتفاع، می‌تواند تا 600 کیلوگرم هم رشد کند!

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم حیوانات به ترتیب وزن بیشتر را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین، برای آشنایی با سنگین ترین حیوانات جهان تا انتها با ما همراه باشید.

10 – خرس قطبی با وزن 800 کیلوگرم

این خرس بزرگ زیبا که برای زندگی در مناطق یخ زده قطب شمال تکامل یافته است، دارای موهای شفافی است که البته در چشم انسان، سفید به نظر می‌رسند. زیر این موها، پوست سیاه و زیر پوست، یک لایه ضخیم چربی قرار گرفته است.

خرس قطبی

پاهای بزرگ و پشمالوی خرس قطبی باعث می‌شوند او وزن خود را روی یخ‌ها پخش کرده و بدون مشکل، راه برود. از طرفی دیگر، این پاها به شنا کردن این حیوان هم کمک فراوانی می‌کنند.

دندان‌های خرس قطبی بسیار قوی و تیز بوده و برای شکار و خوردن فوک‌ها، کاملا مناسب به نظر می‌رسند. همان‌طور که اشاره شد، یک خرس نر بالغ قطبی، می‌تواند تا 800 کیلوگرم وزن داشته باشد. البته بزرگترین خرس قطبی شناخته شده، بیش از 1 تن بود!

حیوانات منقرض شده در ۱۰۰ سال گذشته + عکس‌

تغییرات آب و هوایی باعث کوچک شدن یخ‌های قطبی در دریای قطب شمال و در نتیجه، کوچک شدن زیستگاه این حیوان شده است. متاسفانه خرس قطبی، در خطر انقراض قرار دارد.

9 – گاو وحشی با وزن 1400 کیلوگرم

بزرگترین گاوهای جهان که به گاوهای وحشی یا گاوهای کوهان‌دار آمریکایی معروف هستند، بومی آمریکای شمالی، اوراسیا و آفریقا هستند. سنگین‌ترین آن‌ها در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شوند که وزن آن‌ها تا 1650 کیلوگرم (1.65 تن) هم می‌رسد!

گاو وحشی یکی از سنگین ترین حیوانات جهان

گاومیش کوهان‌دار آمریکایی می‌تواند تا 1400 کیلوگرم هم وزن داشته باشد. در حالی که گاومیش‌های کوهان‌دار اروپایی که به آن‌ها “wisent” هم گفته می‎‌شود، نهایتا تا 1100 کیلوگرم رشد می‌کنند.

گاومیش آفریقایی هم یکی دیگر از سنگین ترین حیوانات جهان است که وزن آن به 1.1 تن می‌رسد. سبک‌ترین گاو وحشی هم، گاومیش جنگلی است که فقط 500 کیلوگرم وزن دارد.

8 – تمساح آب شور با وزن 1450 کیلوگرم

در حالی که کروکودیل نیل به دلیل شکار عمدی انسان‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، تمساح آب شور به مراتب سنگین‌تر است و وزن آن، به 1450 کیلوگرم (1.45 تن) هم می‌رسد!

تمساح آب شور

این تمساح هر حیوانی را که از عهده شکارش بربیاید، می‌گیرد و می‌خورد؛ بنابراین بسیار خطرناک است! انسان، بز، گوزن کوهی، کانگورو، گاومیش آبی، میمون و حتی خفاش، همه و همه از دست این حیوان قدرتمند و خطرناک در امان نیستند!

جالب است بدانید که از آن‌جایی که کروکودیل آب شور در سواحل جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه، در آب‌های نمکی یا شور زندگی می‌کند، حتی به خوردن کوسه‌ها نیز معروف است!

7 – زرافه با وزن 2 تن

زرافه نه تنها در لیست سنگین ترین حیوانات جهان قرار می‌گیرد، بلکه بلندترین جاندار روی کره زمین هم به شمار می‌رود. در حالی که وزن یک زرافه به 2 تن می‌رسد، قد آن به بیش از 5.5 متر هم افزایش پیدا می‌کند!

زرافه یکی از سنگین ترین حیوانات جهان

قد بلند باعث می‌شود که زرافه‌ها به خوبی برای زندگی در میان درختان بلند در ساوانای خشک و توده‌های اقاقیا در جنوب صحرای آفریقا سازگار باشند.

زرافه صبح و عصر آب می‌نوشد و سپس بقیه روز را صرف غذا خوردن و استراحت می‌کند. اگر فکر می‌کنید آب خوردن برای این حیوان آسان است، سخت در اشتباهید! خم کردن گردن به پایین باعث تغییر شدید فشار خون شده و ممکن است باعث خونریزی مغزی شود!

زرافه‌ها از زیباترین موجودات حیات وحش هستند اما در فهرست زیباترین حیوانات جهان جایی ندارند.

6 – فیل دریایی با وزن 4 تن

یک فیل نر دریایی بالغ می‌تواند تا 4 تن وزن و بیش از 6 متر طول داشته باشد! جالب است بدانید که بینی این جانور در فصل جفت‌گیری باد کرده و باعث می‌شود صدای شیپور مانند آن از دور دست‌ها شنیده شود.

فیل دریایی

فیل‌های دریایی نر در فصل جفت‌گیری به ساحل می‌آیند و معمولا بین آن‌ها درگیری‌های خونین صورت می‌گیرد! در نهایت فیل برنده، حاکم ساحل می‌شود و برای خود، یک حرمسرا با بیش از 100 فیل دریایی ماده می‌سازد!

فیل دریایی به جز در فصل جفت‌گیری، در بقیه سال راهی دریا می‌شود و ماهی مرکب، اسکیت و کوسه‌های کوچک را شکار می‌کند. برای این کار، او گاهی تا عمق 1 کیلومتری آب هم می‌رود و 20 دقیقه نفس خود را حبس می‌کند!

از آن‌جایی که فیل‌ها در حالی که در خشکی در حال تولید مثل یا پوست‌اندازی خز هستند، غذا نمی‌خورند، در دریا بدون استراحت زیاد و به صورت شبانه‌روزی شکار می‌کنند.

5 – اسب آبی با وزن 4.5 تن

شاید گیاه‌خوار بودن، بدن بشکه‌ای شکل و سبک زندگی تقریبا آرام، این حقیقت را پنهان کرده که اسب آبی، در کنار یکی از سنگین ترین حیوانات جهان بودن، یکی از خطرناک‌ترین‌ها هم به شمار می‌رود!

اسب آب یکی از سنگین ترین حیوانات جهان

این حیوان با 4.5 تن وزن، هیچ مشکلی برای واژگون کردن خود روی قایق‌ها و کشتن انسان‌های مزاحم ندارد! البته نباید دندان‌های تیز و استخوان شکن آن را هم فراموش کنیم.

البته اسب آبی یک حیوان مفید هم به شمار می‌رود؛ زیرا از گوشت آن برای تغذیه حیوانات در باغ وحش‌ها استفاده شده و از پوستش هم چرم تولید می‌شود. البته چه کسی به ما حق داده از پوست یک حیوان، چرم درست کنیم؟

4 – کرگدن با وزن 4.5 تن

در حال حاضر 5 گونه از کرگدن در طبیعت وجود دارند که 2 گونه در آفریقا و 3 گونه دیگر در آسیا یافت می‌شوند. سنگین‌ترین آن‌ها، کرگدن سفید است که 4.5 تن وزن دارد! حیوانی که اخیرا و در نهایت تاسف، منقرض شد.

کرگدن

البته کرگدن سفید به هیچ وجه سفید نبود و رنگ آن بیشتر به خاکستری می‌زد. برخی از کارشناسان معتقد هستند که کلمه سفید که روی این حیوان گذاشته شد، یک برداشت اشتباه از زبان آفریقایی یا هندی بوده است!

کرگدن هندی با وزن 4 تن، کمی سبک‌تر از کرگدن سفید است. بعد از آن هم کرگدن سیاه و کرگدن جوان به ترتیب با 2.9 و 2.3 تن وزن قرار دارند.

متاسفانه کرگدن سیاه هم به شدت در معرض انقراض قرار دارد و تاکنون، سه زیرگونه آن منقرض شده‌اند. کرگدن جاوه هم گرچه قبلا در سراسر آسیا یافت می‌شود، اکنون فقط در جاوه دیده می‌شود.

3 – فیل با وزن 11.5 تن

فیل‌ها بزرگترین حیوانات خشکی هستند. یک فیل بوته‌ای آفریقایی می‌تواند تا 11.5 تن وزن داشته باشد. این در حالیست که فیل آسیایی 8 تن و فیل جنگلی آفریقایی 6.5 تن وزن دارد.

فیل سنگین ترین حیوان روی خشکی

فیل‌ها در گله‌هایی متشکل از ماده‌های بالغ و نرهای جوان زندگی می‌کنند و فیل‌های نر بعد از بالغ شدن، گله را ترک می‌کنند. گله‌های فیل‌های آفریقایی توسط یک مادرسالار هدایت می‌شوند، در حالی که گله‌های فیل‌های آسیایی، سلسله مراتب کمتری دارند.

اگرچه فیل‌های آفریقایی به هیچ عنوان رام نمی‌شوند، فیل‌های آسیایی را می‌توان اهلی کرد و به کار گرفت. متاسفانه هر دو گونه این حیوان، در خطر انقراض قرار دارند.

فیل هم‌چنین یکی از باهوش ترین حیوانات جهان است.

۱۰ تا از خطرناک ترین حیوانات دنیا ؛ یک فهرست غافلگیرکننده

2 – کوسه نهنگ با وزن 20 تن

کوسه نهنگ در حقیقت یک نهنگ نیست؛ بلگه سنگین‌ترین ماهی جهان است که می‌تواند تا 20 تن هم وزن داشته باشد. کوسه بالگرد هم با 18 تن وزن، در رده دوم قرار دارد.

کوسه نهنگ

هر دو کوسه برای انسان بی‌خطر هستند؛ زیرا فقط پلانکتون می‌خورند. آن‌ها این کار را با باز کردن دهان خود و شنا کردن درست در میان ابرهای پلانکتون، ماهی‌های ریز و بی‌مهرگان انجام می‌دهند و با استفاده از شن‌کش آبشش، آن‌ها را از آب خارج می‌کنند.

تفاوت این دو کوسه در این است که کوسه نهنگ می‌تواند به طور فعال آب را از طریق آبشش‌های خود پمپ کند. این در حالیست که کوسه بالگرد باید حتما رو به جلو شنا کند تا بتواند آب را از میان آبشش‌هایش بشوید.

1 – وال با وزن 219 تن

رده اول در میان سنگین ترین حیوانات جهان به وال اختصاص دارد! نوعی نهنگ که وزن آن به 219 تن هم می‌رسد. جالب است بدانید 10 حیوان سنگین جهان، همگی از زیرگونه‌های نهنگ هستند!

وال سنگین ترین حیوان جهان

نهنگ باله، نهنگ رنگین کمان و نهنگ راست شمال اقیانوس آرام، همگی بیش از 120 تن وزن دارند. پس از آن‌ها، نهنگ راست اقیانوس اطلس شمالی و نهنگ راست جنوبی قرار دارد که هر دو، بیش از 110 تن وزن دارند.

نهنگ اسپرم با وزن 57 تن، نهنگ گوژپشت با وزن 48 تن و نهنگ خاکستری با وزن 45 تن، همچنان با اختلاف از تمام موجودات جهان، سنگین‌تر هستند!

نتیجه گیری

هدف ما در این مقاله مرتب کردن حیوانات به ترتیب وزن بیشتر بود. البته تاکید ما روی گونه‌های سنگین بود و نه زیرگونه‌ها. زیرا همان‌طور که گفته شد، 10 حیوان سنگین دنیا، همگی گونه‌های مختلفی از نهنگ هستند.

امروز به معرفی سنگین ترین حیوانات جهان پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

سنگین ترین حیوان جهان کدام است؟

سنگین ترین حیوان جهان یکی از گونه‌های نهنگ یا همان وال است که وزن آن می‌تواند تا 219 تن هم افزایش پیدا کند.

سنگین ترین حیوان روی خشکی کدام است؟

فیل بوته‌ای آفریقایی سنگین‌ترین حیوان روی خشکی است که وزن آن می‌تواند به 11.5 تن هم برسد.

3.6 | (29)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x