خواص میخک: از ضد دندان درد تا ضد سرطان | برای چه کسانی مضر است؟

میخک گیاهی خوشبو است که در گذشته هم‌سنگ با طلا بوده و فقط پادشاهان می‌توانسته‌اند از آن استفاده کنند.

این گیاه که بومی جزایر اندونزی و هند است، در اواخر قرون وسطی به نقاط دیگر در آسیا و اروپا ارسال و تبدیل به یک گیاه با خواص دارویی و غذایی مختلف شد.

امروزه این گیاه در ایران بیشتر به عنوان نماد عشق و محبت شناخت می‌شود و برخی از مردم محلی به عنوان زینت از آن استفاده می‌کنند. همین امر سبب شده تا خواص میخک پنهان بماند.

میخک طعمی گرم و خشک داشته و حاوی مقدار زیادی منگنز است. این ماده معدنی به ترمیم استخوان‌ها و ساخت هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین می‌تواند بدن را در برابر رادیکال‌های آزاد مضر، محافظت نماید.

میخک منبع خوبی برای ویتامین K، پتاسیم، بتاکاروتن و اوژنول است. از زمان‌های دور تاکنون از میخک برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شده است.

در این مقاله از ایده آل مگ به بررسی خواص و مضرات میخک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

خواص میخک

میخک خواص متفاوتی دارد و می‌تواند برای بیمارهای مخصوص زنان و مردان مفید باشید. در ادامه به بررسی بیشتر خواص میخک خواهیم پرداخت.

خواص میخک در درمان بیماری ها

1. کاهش التهاب

میخک حاوی مقدار قابل توجهی اوژنول است که می‌تواند برای کاهش التهابات بدن موثر باشد. کسانی که مبتلا به بیماری‌هایی مانند التهاب مفصل هستند، می‌توانند با مصرف میخک از علائم بیماری خود بکاهند. همچنین مصرف میخک می‌تواند به کاهش التهاب گلو و درمان سرفه نیز کمک نماید.

2. کاهش زخم معده

مصرف میخک می‌تواند به درمان زخم معده کمک کند. از آنجایی که اکثر زخم‌های معده به دلیل نازک شدن لایه‌های مخاطی ایجاد می‌شود، میخک با تغلیظ این پوشش مخاطی از آن محافظت کرده و باعث کاهش ابتلا به زخم معده می‌شود. همچنین زخم‌هایی که از قبل وجود داشتند را درمان می‌کند.

3. بهبود عملکرد کبد

از دیگر خواص میخک می‌توان به بهبود عملکرد کبد اشاره کرد. اوژنول موجود در میخک تا حد قابل توجهی به کاهش علائم سیروز کبدی و بیماری کبد چرب کمک می‌کند.

4. کاهش درد دندان

قبل از پیشرفت علم دندان‌پزشکی، مردم از میخک برای کاهش درد دندان استفاده می‌کردند، زیرا این گیاه خوشبو یک بی‌حس کننده طبیعی محسوب می‌شود، هرچند شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد میخک می‌تواند باکتری‌های عامل دندان درد را از بین ببرد. استفاده از روغن میخک روی دندان‌ها می‌تواند از مینای دندان در برابر آسیب‌های مختلف محافظت کند.

5. کاهش قند خون

خواص میخک روی کاهش سطح قند خون بدن را نمی‌توان نادیده گرفت. البته کسانی که دیابت داشته و دارو مصرف می‌کنند، باید با نظر دکتر اقدام به خوردن میخک کنند، زیرا ممکن است مصرف همزمان میخک و انسولین، موجب کاهش بیش از حد قند خون شود.

6. کمک به درمان سرطان

خواص میخک برای درمان بیماری ها

مطالعات متعددی روی تاثیر میخک در درمان سرطان انجام شده است. این مطالعات نشان داده که خواص آنتی اکسیدانی میخک می‌تواند در کند کردن رشد سلول‌های سرطانی مانند سرطان روده بزرگ و سرطان سینه موثر باشد.

7. درمان سرماخوردگی

هنگام سرماخوردگی از داروهای مختلفی برای درمان آن و باز کردن سیستم تنفسی استفاده می‌شود. شاید ندانید که تنفس بخار حاصل از میخک جوشانده شده می‌تواند مجاری بینی را باز کند و برای کاهش گلودرد و سرفه نیز مفید باشد. البته از این خواص میخک برای سایر بیماری‌های تنفسی نیز می‌توان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: 100 گیاه دارویی پرخاصیت و پرکاربرد در ایران

8. درمان جوش‌های پوستی

از میخک می‌توان برای درمان جوش‌های سرسیاه صورت و رفع آکنه استفاده کرد. خواص آنتی اکسیدانی میخک برای جوان‌سازی پوست بسیار موثر بوده و از ایجاد چین و چروک صورت جلوگیری می‌کند. همچنین روغن میخک برای تسکین خارش پوست مفید است. کسانی که با مشکلات پوستی و سوزش یا خشکی پوست مواجه هستند، می‌توانند از این گیاه جادویی استفاده کنند.

9. کمک به کاهش وزن و لاغری

گنجاندن میخک در فهرست غذایی می‌تواند با چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب مبارزه کرده و باعث کاهش وزن شود، زیرا میخک دارای ترکیبات ضد چربی و ضد کلسترولی است و به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: دمنوش‌های معجزه‌گر: بهترین دمنوش برای دل درد و حالت تهوع!

10. بهبود سلامت دستگاه گوارش

جویدن میخک یا مصرف آن به شکل چای می‌تواند به بهبود هضم غذا، تسکین علائم سوء‌هاضمه و کاهش نفخ و گاز معده کمک نماید.

11. کمک به ترک اعتیاد سیگار

اگر در حال ترک سیگار هستید و مدام هوس سیگار کشیدن می‌کنید، می‌توانید با جویدن یک دانه میخک، ذهن خود را منحرف کنید. میخک خواص ضد استرس و اضطراب دارد و به شما کمک می‌کند تا در ترک سیگار موفق باشید.

فواید میخک برای مردان

فواید میخک برای مردان و زنان

در طب سنتی از گیاه میخک برای درمان بیماری‌های مختلف مردان استفاده می‌شود. برخی از بیماری‌ها که میخک برای آن‌ها مفید است، به شرح زیر است:

1. جلوگیری از انزال زودرس

میخک با افزایش جریان خون و افزایش دمای بدن می‌تواند از انزال زودرس جلوگیری کند. اگر میخک با عسل مصرف شود، اثربخشی بهتری دارد. البته نباید آن را با معده خالی مصرف کنید.

بیشتر بخوانید: خواص گل یاس؛ داروی لاغری و افزایش قوای جنسی

2. افزایش تعداد اسپرم

از خواص میخک برای مردان، افزایش تعداد اسپرم است. میخک به طور قابل توجهی روی باروری مردان تاثیر می‌گذارد، زیرا دارای طیف وسیعی از فلاونوئیدها است که خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد. همچنین مقدار قابل توجهی کربوهیدارت و پروتئین دارد که می‌تواند اسپرم را تقویت کند.

3. افزایش میل جنسی

میخک یک داروی طبیعی برای افزایش میل جنسی است که مردان می‌توانند از آن استفاده کنند. ترکیب میخک با جوز هندی ممکن است اثربخشی بیشتری در این مورد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی 11 داروی گیاهی برای سرماخوردگی که معجزه می‌کنند

4. بهبود سطح تستوسترون

جوانه‌های گل میخک به افزایش سطح تستوسترون در بدن مردان کمک می‌کند.

فواید میخک برای زنان

البته خواص میخک تنها برای مردان نبوده بلکه زنان می‌توانند در درمان مشکلات و بیماری‌های مختلف از آن استفاده کنند؛ مانند:

1. افزایش میل جنسی

از آنجایی که میخک طبع گرمی دارد، می‌تواند به بهبود میل جنسی زنان کمک کند. همچنین با کاهش استرس یا خستگی ممکن است افزایش میل جنسی را افزایش دهد. بوی اسانس میخک همچنین باعث ترشح استیل کولین شده که نقش مهمی در برانگیختگی زنان ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی 30 مورد از انواع دمنوش های مفید برای بدن

2. افزایش شانس بارداری

خواص میخک برای افزایش شانس بارداری نیز قابل توجه است. آب میخک می‌تواند به افزایش تخمک‌گذاری کمک کند. عصاره میخک باعث ترشح هورمونی می‌شود که به تخمدان‌ها در آزادسازی تخمک کمک می‌کند.

3. کاهش دردهای قاعدگی

اسانس میخک قادر است که درد و گرفتگی عضلات پیش از قاعدگی را کاهش دهد. همچنین برای پاکسازی رحم از خون کهنه نیز مفید است.

4. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های مقاربتی معمولا توسط باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود. مطالعات انجام شده روی خواص میخک نشان داده که این گیاه خواص ضد میکروبی داشته و می‌تواند در کاهش و پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی کمک کند.

عوارض مصرف میخک

شاید خواص میخک وسوسه‌تان کند که آن را مصرف کنید، اما باید توجه داشته باشید که میخک عوارضی نیز دارد که می‌تواند سلامت‌تان را به خطر بیندازد. مهم‌ترین عوارض میخک عبارتند از:

  • مصرف میخک در دوران بارداری یا شیردهی ممکن است آسیب‌زا باشد. بدون مشورت با پزشک آن را مصرف نکنید.
  • اگر رقیق کننده‌های خون مصرف می‌کنید یا اختلال خونریزی دارید، مصرف میخک ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در شما شود.
  • مصرف میخک قبل یا بعد از جراحی می‌تواند باعث لخته شدن خون شود.
  • مصرف همزمان میخک با داروهای دیابت می‌تواند سطح قند خون را به طور خطرناکی پایین بیاورد.
  • اگر روغن میخک را روی پوست یا دهان مصرف کنید، می‌تواند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک روی پوست یا دهان شود. البته استفاده از آن در دهان نیز ممکن است باعث ایجاد آلرژی روی لثه‌ها شود.
  • روغن میخک قابل اشتعال بوده و در صورت بلعیده شدن می‌تواند هنگام قرار گرفتن در مجرای تنفسی، کشنده باشد.
  • مصرف زیاد میخک ممکن است منجر به نارسایی کبدی شود.
  • مصرف میخک برای کودکان خطرناک بوده و ممکن است باعث کما، تشنج، آسیب کبدی مانند یرقان و مشکلات لخته شدن خون شود.

نحوه نگهداری و مصرف میخک

نحوه نگهداری و مصرف میخک

میخک را می‌توان به صورت کامل یا آسیاب شده استفاده کرد. گل‌های خشک شده میخک را می‌توان در عطاری‌ها و برخی فروشگاه‌های مواد غذایی سالم پیدا کرد.

میخک آسیاب شده را می‌توانید همراه با سایر ادویه‌ها مخلوط کرده و در طیف گسترده‌ای از غذاها استفاده کنید. میخک طعم فوق‌العاده متفاوتی به غذاها می‌بخشد.

نوع دیگر استفاده از میخک که بیشتر از آن استفاده می‌شود، روغن میخک است. این روغن برای تسکین دندان درد کاربرد دارد. همچنین در برخی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میخک را می‌توان به چای اضافه کرد یا دمنوش آن را تهیه کرد و نوشید. همچنین می‌توان آن را در ترشی‌ها و دسرها استفاده کرد.

برخی از افراد نیز میخک را در آب خیس کرده و آب را آن را می‌خورند.

سوالات متداول

آیا جویدن میخک قبل از خواب مفید است؟

بله. جویدن میخک قبل از خواب می‌تواند برای خواب بهتر، رفع مشکلات تنفسی و کمک به هضم غذا مفید باشد. البته باید در مصرف آن اعتدال را رعایت کرد، زیرا ممکن است باعث تحریک دهان و گلو شود.

به طور معمول چند دانه میخک را می‌توان در طول روز مصرف کرد؟

مصرف معمول میخک در روز حدود یک تا 3 دانه است. این مقدار متوسط کمک می‌کند که بدون مصرف بیش از حد از مزایای آن استفاده کنید.

آیا میخک تداخل دارویی نیز دارد؟

میخک با داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین و وارفارین و همچنین داروهای انسولینی تداخل دارد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x