خواص آنغوزه: گیاهی که انرژی‌های شیطانی را دفع می‌کند!!

آنغوزه گیاهی باستانی است که در گذشته بیشتر در مناسک آیینی از آن استفاده می‌شده است.

بسیاری از مردمان صمغ به دست آمده از آن را دور گردن خود می‌بستند تا انرژی‌های منفی و شیطانی را از خود دور کنند. همچنین از آن به عنوان ماده‌ای برای فراخواندن خدایان مرده استفاده می‌کرده‌اند.

بر اساس افسانه‌های قدیمی، گیاه آنغوزه را غذای خدایان می‌دانستند. مردم نیز از آن به عنوان چاشنی در غذای خود استفاده می‌نمودند. همچنین برای درمانی بیماری‌هایی مانند سرفه، آسم، برونشیت، سرماخوردگی، ناباروری و غیره نیز کاربرد داشت.

گیاه آنغوزه که بیشتر بومی ایران و افغانستان است، گیاهی بدبو است که بویی شبیه سیر دارد. البته عصاره و صمغ آن است که خواص درمانی دارد و فصل تابستان از طریق برش‌هایی که به ساقه آن می‌زنند، به دست می‌آید.

احتمالا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که تاکنون چیزی درباره خواص شگفت‌انگیز آنغوزه نشنیده‌اید. برای آشنایی با این گیاه باستانی و مفید، با ایده آل مگ همراه باشید.

طبع آنغوزه

آنغوزه جزو گیاهان دارویی و خوراکی است که دارای طبع گرم و خشک است. این گیاه که به نام‌های آسافوتیدا یا هینگ نیز شناخته می‌شود، ریشه و ساقه ضخیم و گوشتی دارد و ارتفاعش به 2 متر می‌رسد. گل‌های این گیاه زردرنگ بوده و مانند چتری روی ساقه می‌روید.

گیاه آنغوزه

خواص آنغوزه

امروزه خواص آنغوزه به مدد علم و تجربه ثابت شده است. در طب گیاهی از آن برای درمان بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین خواص این گیاه ذکر خواهد شد:

1. مفید برای دستگاه گوارش

مهم‌ترین خاصیت آنغوزه، اثر مثبت آن روی دستگاه گوارش است. به همین جهت اکثر مردمان جهان از پودر آن به عنوان چاشنی غذا استفاده می‌کنند.

مصرف خوراکی این گیاه تاثیرات قابل توجهی در درمان نفخ، زخم معده ناشی از استرس و اسپاسم عضلانی معده دارد. همچنین می‌توان آن را در آب داغ حل کرده و هنگام نفخ و اسپاسم معده، پارچه‌ای را به آن آغشته کرده و روی شکم کشید.

2. درمان سرفه و سرماخوردگی

از خواص آنغوزه که از قدیم‌الایام تاکنون رایج بوده، درمان سرفه و سرماخوردگی و مشکلات تنفسی است. این گیاه خلط آور بوده و از تب نیز جلوگیری می‌کند. همچنین بخور دادن آن به درمان احتقان بینی کمک می‌کند.

از آنغوزه می‌توان برای مقابله با آنفولانزای خوکی و آنفولانزای اطفال نیز استفاده کرد.

3. درمان برخی سرطان‌ها

مطالعاتی که روی آنغوزه انجام شده، نشان داده که این گیاه می‌تواند به طور قابل توجهی از رشد سلول‌های سرطانی در سرطان سینه جلوگیری کرده و باعث کاهش آنها شود. هم‌چنین می‌توان آن را بعد از شیمی درمانی مصرف کرد.

خواص گیاه آنغوزه

4. کاهش فشار خون بالا

از آنغوزه می‌توان برای کاهش فشار خون بالا استفاده کرد. آنغوزه با پایین آوردن میانگین فشار خون شریانی می‌تواند در طولانی مدت به طور قابل توجهی آن را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: فشار خون بالا : علل و علائم

5. درمان گزیدگی و نیش حشرات

آنغوزه دارای خاصیت پادزهر است و می‌توان از آن برای رفع گزیدگی و نیش حشرات استفاده کرد. برای این کار باید کمی سیر و آنغوزه را با هم ترکیب کرده و روی محل گزیدگی بگذارید.

6. کاهش اختلالات عصبی

در طب گیاهی مدرن از آنغوزه به عنوان آرام‌بخش برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی مزمن استفاده می‌شود. البته برای مصرف آن باید با پزشک مشورت کرد.

7. تسکین آسم

استفاده از آنغوزه برای تسکین مشکلات تنفسی چیز جدیدی نیست. از آنجایی که این گیاه دارای تاثیرات ضد التهابی است، می‌تواند برای تسکین اختلالات تنفسی مانند آسم و برونشیت مورد استفاده قرار گیرد.

8. مفید برای بیماری‌های خونی و عروقی

از خواص دیگری که می‌توان برای آنغوزه نام برد، تاثیر آن روی بیماری‌های خونی و عروقی است. در آزمایش‌های انجام شده روی صمغ این گیاه، اثرات آن بر باز شدن عروق و رفع گرفتگی عضلات کاملا مشهود بوده است. این گیاه همچنین دارای فعالیت ضد انعقادی است و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

9. خواص آنغوزه برای لاغری

از آنغوزه می‌توان در رژیم غذایی لاغری استفاده کرد زیرا می‌تواند به کاهش وزن و چربی سوزی بدن کمک کند. آنغوزه با افزایش متابولیسم بدن، می‌تواند تا حد زیادی به افزایش سوخت و ساز چربی در بدن کمک کند و برای لاغری مفید باشد.

10. خواص آنغوزه برای زنان

خواص آنغوزه برای زنان همواره مورد توجه طب گیاهی و سنتی بوده است. از آنغوزه معمولا برای درمان بیماری‌های مختلف زنان مانند سقط جنین ناخواسته، زایمان زودرس و یا کاهش دردهای قاعدگی استفاده می‌شود.

مصرف این گیاه باعث افزایش و ترشح هورمون‌های زنانه می‌شود و می‌تواند در درمان کیست‌های تخمدان موثر باشد.

بیشتر بخوانید: 100 گیاه دارویی پرخاصیت و پرکاربرد در ایران

آنغوزه همچنین برای زنان بعد از زایمان هم مفید است و با توجه به خواص ضد نفخ و گوارشی که دارد، می‌توان بعد از زایمان آن را مصرف کرد. در جنوب هند، پودر این گیاه را با برنج مخلوط کرده و بعد از زایمان به زنان می‌دهند.

از دیگر اثرات مفیدی که آنغوزه برای زنان دارد، درمان عفونت‌ها و ترشحات غیرطبیعی و بدبوی بدن است.

11. خواص آنغوزه برای مردان

مردمانی که در نپال زندگی می‌کنند، از آنغوزه در رژیم غذایی خود استفاده کرده و معتقدند که می‌تواند سبب تقویت میل جنسی در مردان شود.

بیشتر بخوانید: خواص گل یاس؛ داروی لاغری و افزایش قوای جنسی

همچنین بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2009 روی گروهی از مردان انجام شد، نشان داد که مصرف این گیاه در دوزهای معین می‌تواند برای تقویب باروری و میل جنسی و بهبود عملکرد نعوذ مفید باشد.

فواید و مضرات گیاه آنغوزه

همچنین مطالعه دیگری که در سال 2015 انجام شد، نشان داد که احتمالا از خواص آنغوزه می‌توان برای بهبود تولید اسپرم استفاده کرد. البته از آنجایی که مقدار دوز مصرفی در این موارد اهمیت بسزایی دارد، مصرف آن باید زیر نظر پزشک صورت گیرد.

12. خواص آنغوزه برای پوست

امروزه تحقیقات زیادی روی خواص آنغوزه انجام شده و اثرات مفید آن مخصوصا بر پوست مشاهده شده است. برخی از مهم‌ترین کاربردهای آنغوزه برای رفع مشکلات پوستی عبارتند از:

  • رفع آکنه: از ماسک آنغوزه می‌توان برای درمان جوش‌ها و آکنه‌های صورت استفاده کرد.
  • درخشان شدن پوست: آنغوزه با ترمیم بافت‌های صورت کمک می‌کند تا پوستی صاف و درخشان داشته باشید.
  • درمان میخچه: از آنغوزه می‌توان برای درمان میخچه نیز استفاده کرد.

ماسک آنغوزه

برای استفاده از خواص آنغوزه در درمان مشکلات پوستی، باید ماسک آن را تهیه نمایید. برای تهیه ماسک می‌توانید ابتدا پودر آن را با آب و گلاب ترکیب کرده و خمیر درست کنید. سپس مقدار کمی پودر چوب صندل نیز به آن اضافه نمایید. بعد آن را روی پوست خود بگذارید.

طریقه مصرف آنغوزه

آنغوزه را می‌توان به صورت‌های مختلفی در بازار تهیه کرد. این گیاه به صورت صمغ در بسیاری از عطاری‌ها وجود دارد که نوع آنغوزه اشکی آن بهتر و مرغوب‌تر است. این گیاه را می‌توان به صورت پودری نیز استفاده کرد که احتمالا به اسم پودر هینگ بتوان آن را پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی 30 مورد از انواع دمنوش های مفید برای بدن

هندی‌ها برای اینکه بوی بد آنغوزه را کاهش دهند، معمولا آن را با ادویه‌های دیگر مانند زردچوبه یا زیره ترکیب می‌کنند تا طعمی معطر به غذاها بدهد.

طرز مصرف آنغوزه

همچنین ممکن است برای استفاده از خواص آنغوزه در درمان بیماری‌ها، آن را به صورت کپسولی نیز عرضه نمایند. از روش‌های دیگر استفاده از آنغوره، بخور دادن آن است.

اما بیشترین کاربرد آن به صورت پودر همراه با غذا است. مخصوصا اگر از رژیم‌های غذایی بدون گلوتن پیروی می‌کنید، می‌توانید از پودر آن برای مخلوط کردن با برنج استفاده نمایید.

مضرات استفاده از آنغوزه

مصرف زیاد این گیاه می‌تواند باعث بروز نفخ، اسهال، اضطراب، سردرد و تورم دهان شود. همچنین استفاده از آن برای کودکان و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

از آنجایی که آنغوزه باعث کاهش فشار خون می‌شود، از استفاده همزمان آن با داروهای فشارخون باید جدا پرهیز شود. همچنین ممکن است باعث تشدید بیمارهای سیستم عصبی مرکزی مانند صرع شود. در نتیجه قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

سوالات متداول

آیا آنغوزه تداخل دارویی دارد؟

بله، ممکن است با داروهای فشار خون یا رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. به همین جهت قبل از استفاده حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

مصرف چه مقدار آنغوزه در روز بی‌خطر است؟

آنغوزه اگر در دوزهای پایین مصرف شود، مثلا در حد مقادیری که معمولا در آشپزی استفاده می‌شود، بی‌خطر است؛ اما مصرف زیاد و مداوم آن می‌تواند اثرات بدی روی بدن داشته باشد.

طریقه مصرف آنغوزه برای سرماخوردگی به چه شکل است؟

در هنگام سرماخوردگی می‌توان آنغوزه را به صورت خوراکی یا بخور استفاده کرد.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x