خواص گل یاس ؛ داروی لاغری و افزایش قوای جنسی

از خواص گل یاس چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید که این گیاه خوشبوی کوچک در پشت آن عطر دلکشش چه خواص بی‌شماری را در خود جای داده است. سال‌هاست که ما از گل یاس به عنوان منبعی برای عطرسازی استفاده می‌کنیم، غافل از آنکه می‌توان از این گل برای درمان بسیاری از مشکلات همچون پیشگیری از انواع سرطان، پیشگری از دیابت، درمان اضطراب و افسردگی و همین‌طور کاهش وزن استفاده کرد.

مردم بسیاری از کشورها از گل یاس به عنوان چای استفاده کرده و از فوایدش بهره می‌برند. در ادامه بخشی از خواص گل یاس ذکر خواهد شد. با ایده آل مگ همراه باشید.

همیشه پای یک ایرانی در میان است

در تمام دنیا گل یاس را به نام ایرانی‌اش یاسمین می‌شناسند. گل یاس که امروزه بیشتر از 200 نوع آن در سراسر دنیا وجود دارد، برای اولین بار توسط ایرانیان شناخته شد. بعدها جهانگردان کشورهای مختلف آن را به اطراف جهان برده و با همین نام پخش کردند.

این گل یکی از خوشبوترین گل های دنیا است. رایحه دل‌انگیز این گل باعث شده تا در بسیاری از فرهنگ‌ها مورد قداست قرار گرفته و در مراسم‌های مذهبی خود از آن استفاده کنند.

خواص گل یاس

بودایی‌ها یکی از طرفداران بزرگ این گل زیبا هستند که آن را به شکل‌های مختلفی در زندگی روزمره خود می‌گنجانند؛ گاهی به عنوان تاجی برای بودا، گاهی در تزئینات مراسمات مذهبی و عروسی و گاهی نیز به عنوان زینتی برای موهای زنان.

گل یاس نماد کشورهای اندونزی، فلیپین، پاکستان و تونس است. در تایلند از آن به عنوان نماد مادر استفاده می‌شود که همه این‌ها نشان می‌دهد تمامی مردم جهان به این گل علاقه دارند.

امروزه بسیاری از خواص گل یاس ثابت شده و مصارف متعددی چون عطرسازی، چای و روغن دارد. با مطالعه راهنمای کاشت و تکثیر گل یاس می‌توانید این گیاه را در خانه هم پرورش دهید.

خواص گل یاس

خواص گل یاس بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. گل یاس را می‌توان به صورت چای یا دمنوش آماده کرده و نوشید و از روغن آن می‌توان برای ماساژ استفاده کرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین خواص گل یاس اشاره خواهد شد.

خواص گل یاس

1. سرشار از آنتی‌اکسیدان

اگر گل یاس به عنوان چای استفاده شود، ماده‌ای به نام پلی‌فنل در آن آزاد می‌شود که مانند آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. این آنتی‌اکسیدان از بدن در برابر بیمارهای قلبی و برخی انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

در مطالعات آزمایشگاهی که روی برخی حیوانات انجام شد، نشان داده که مصرف چای سبز آن می‌تواند منجر به کاهش اندازه تومور و مرگ سلول‌های سرطانی شده و از رشد و گسترش آن جلوگیری کند. در این مطالعه افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ بودند با مصرف روزانه 10 فنجان کوچک، با کاهش رشد سلول‌های سرطانی تا 51.6 درصد مواجه شدند.

از دیگر خواص گل یاس این است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات و سینه را کاهش دهد.

2. کاهش وزن با گل یاس

چندین مطالعه نشان داده که یکی از خواص گل یاس، کاهش وزن و لاغری است. چای گل یاس می‌تواند متابولیسم بدن را 4 تا 5 درصد افزایش داده و منجر به کاهش وزن 10 تا 16 درصدی شود. یعنی با مصرف این چای، بدن می‌تواند در طول روز 70 تا 100 کالری اضافی را بسوزاند.

بهترین رژیم لاغری: چگونه با ۸ رژیم معروف وزن کم کنیم؟

3. تقویت قلب و عروق

کلسترول بد LDL با تجمع در شریان‌ها موجب ایجاد حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. پلی‌فنل‌های موجود در دمنوش گل یاس از تجمع این کلسترول در رگ‌ها جلوگیری کرده و خطر سکته قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.

خواص دمنوش گل یاس

4. جلوگیری از آلزایمر و پارکینسون

چای گل یاس دارای ماده‌ای به نام EGCG یا اپی گالوکاتچین گالات است که می‌تواند خطر ابتدا به پارکینسون و آلزایمر را کاهش دهد.

5. جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع دو

انسولین هورمونی است که به انتقال قند از خون به سلولها کمک می‌کند. زمانی که بدن نتواند از انسولین استفاده کند، فرد به دیابت نوع دو مبتلا می‌شود. EGCG یا اپی گالوکاتچین گالات موجود در چای گل یاس می‌تواند به بدن کمک کند تا بهتر بتواند از انسولین استفاده کرده و در نتیجه خطر ابتلا به این نوع دیابت را کاهش می‌دهد.

6. یک داروی خانگی فوق‌العاده

از دیگر خواص گل یاس، استفاده از آن به عنوان روغن است. روغن گل یاس می‌تواند به عنوان یک داروی خانگی فوق‌العاده در نظر گرفته شود. برای موارد چون گرفتگی عضلات، ماساژ دادن و درمان برفک دهان می‌توان از این روغن استفاده کرد.

خواص روغن گل یاس

7. تقویت قوای جنسی

روغن یاس می‌تواند به تقویت قوای جنسی کمک کند. برای همین در فرهنگ مردم هند از این گیاه به عنوان تزئین اتاق عروس استفاده می‌شود و این مساله امروزه به کمک علم ثابت شده است.

این گل زیبا احساسات عاشقانه و مثبت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر مقداری از روغن را به پوست گردن بزنید با گرمای بدن تقویت شده و ضمن خوشبو کردن بدن به تقویت میل جنسی نیز کمک می‌کند.

8. کاهش علائم یائسگی

از دیگر خواص گل یاس به صورت روغن، کاهش علائم یائسگی است. زنان در دوران یائسگی با مواردی مثل گرگرفتگی، افسردگی و استخوان درد مواجه می‌شوند. اگر هر هفته یک بار بدن را با روغن گل یاس ماساژ دهید، تا حد قابل توجهی این علائم کاهش خواهند یافت.

خواص روغن گل یاس

روش‌های استفاده از گل یاس

گل یاس را می‌توان به صورت چای، دمنوش و روغن استفاده کرد. همان‌طور که گفته شد هر کدام از این روش‌ها خواص و مزایای خاص خود را دارند.

1. چای گل یاس

چینی‌ها اولین مردمانی بودند که از چای گل یاس استفاده کردند. این چای در اصل سبز رنگ است اما چای سفید و چای سیاه آن نیز موجود است. چای گل یاس علاوه بر عطر و بوی دلپذیر، طعمی شیرین و لطیف هم دارد.

برای درست کردن چای گل یاس، زمانی که گل‌ها هنوز شکوفه هستند و باز نشده‌اند، برداشت می‌شوند. گل‌ها را تا شب در جایی خنگ نگه داشته و زمانی که باز می‌شوند، برای تهیه چای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گل یاس را هم می‌توان با چای ترکیب کرد و هم می‌توان آن را خشک کرده و به عنوان چای استفاده کرد. چای گل یاس حاوی مقدار زیادی کافئین است و می‌توان آن را به رژیم غذایی اضافه کرد زیرا به هضم غذا نیز کمک می‌کند.

2. دمنوش گل یاس

گل یاس را می‌توان به صورت دمنوش هم استفاده کرد. در این‌صورت می‌تواند یک داروی آرام بخش و ضدافسردگی باشد. دمنوش گل یاس حاوی ال تیانین است که به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کند.

3. روغن گل یاس

روغن گل یاس بیشتر به عنوان یک داروی خانگی با قابلیت‌های متفاوت کاربرد دارد. روغن این گل خواص ضدباکتریایی داشته و می‌توان برای ضدعفونی کردن بدن از آن استفاده کرد.

همچنین می‌توان برای درمان و پیشگیری از عفونت‌های پوستی و در موارد عفونت‌های دهانی مثل برفک به عنوان شوینده آن را به کار برد.

روغن گل یاس دارای خواص ضدالتهابی است و در بیماری‌های پوستی چون پسوریازیس می‌تواند مفید باشد. گاهی برای بهبود زخم‌های مزمن مانند زخم‌های دیابتی هم می‌شود از آن استفاده نمود.

خواص دمنوش و چای و روغن گل یاس

آیا استفاده از گل یاس عوارض هم دارد؟

خوشبختانه گل یاس عوارض زیادی ندارد. کافئین موجود در آن می‌تواند مانع از جذب آهن شود و کسانی که فقر آهن دارند، بهتر است در استفاده از آن زیاده‌روی نکنند. همچنین ممکن است برخی افراد نسبت به آن آلرژی داشته باشند.

آیا می‌توان گل یاس را در خانه پرورش داد؟

بله می‌توانید گل یاس را در گلدان‌های بزرگ پرورش دهید. در تابستان باید آن را با کود پتاس و در زمستان با کود دامی تغذیه نمود. این گل را می‌توان از طریق لایه‌بندی و قلمه‌زدن تکثیر کرده و از خواص آن استفاده کرد.

استفاده از چای گل یاس به چه شکل است؟

امروزه چای گل یاس در تمامی بازارها وجود دارد و می‌توان آن را به شکل چای کیسه‌ای یا چای خشک شده تهیه کرده و استفاده نمود.

5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x