دمنوش‌های معجزه‌گر: بهترین دمنوش برای دل درد و حالت تهوع!

دل درد یکی از بیماری‌های شایع است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد؛ اما اغلب اوقات با یک روش ساده خانگی و چند مدل دمنوش برای دل درد می‌توان آن را درمان نمود.

به این ترتیب، زمانی که احساس تهوع یا دل درد دارید، می‌توانید با یکی از دمنوش‌های خانگی آن را مداوا کنید. دمنوش‌ها سالیان طولانی است که برای درمان دل درد و سایر مشکلات معده استفاده می‌شود.

دمنوش زنجبیل، بابونه، چای سبز، ریشه شیرین بیان و غیره، بخشی از این دمنوش‌هاست که می‌توان آن را به راحتی در منزل تهیه کرده و میل نمود.

هرچند این دمنوش‌ها نمی‌توانند جایگزینی برای مراقبت‌های پزشکی به شمار بیایند، اما در هنگام دل دردهای خفیف قابل استفاده هستند.

مردمان سراسر جهان انواع مختلفی از دمنوش‌ها را دارند که به طور سنتی برای برطرف کردن دل درد از آن‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه بهترین انواع دمنوش برای دل درد و طرز تهیه هرکدام خواهد آمد.

1. دمنوش شیرین بیان

بهترین دمنوش ها برای دل درد

شیرین بیان یک گیاه بومی اروپا و آسیا است که در طب سنتی چینی‌ها و مصری‌ها کاربردهای زیادی دارد.

دمنوش شیرین بیان جزء بهترین دمنوش برای دل درد به شمار می‌رود که نه تنها برای تسکین معده مفید است، بلکه می‌تواند زخم معده را نیز درمان کند. شیرین بیان هم‌چنین دارای خواص ضدالتهابی است.

برای استفاده از این دمنوش کافی است یک تا پنج گرم ریشه شیرین بیان را بجوشانید و سه بار در روز مصرف نمایید.

البته استفاده بیش از حد از دمنوش شیرین بیان عوارضی مانند سردرد و مشکلات قلبی دارد. برای جلوگیری از این عوارض بهتر است یک هفته به صورت روزانه مصرف شود و سپس دو تا سه هفته استفاده نشود.

2. دمنوش زنجبیل

از جمله بهترین دمنوش برای دل درد، زنجبیل است که سابقه‌ای طولانی در درمان مشکلات گوارشی و معده درد دارد. ترکیبات شفابخش موجود در زنجبیل کمک می‌کند تا روند تسکین دل درد، سریع‌تر پیش برود.

دمنوش زنجبیل هم‌چنین در درمان سریع حالت تهوع نیز موثر است و می‌تواند حالت تهوع صبحگاهی در زنان باردار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

برای تهیه آن کافی است یک تکه زنجبیل تازه را آسیاب کرده و به مدت 10 تا 20 دقیقه بجوشانید. می‌توانید آن را همراه لیمو و عسل نیز مصرف کنید.

استفاده زیاد از زنجبیل می‌تواند موجب سوزش سر معده و اسهال شود.

هم‌چنین برای آشنایی بیشتر با خواص زنجبیل می‌توانید 10 تا از خواص زنجبیل برای مردان که همه باید بدانند را بخوانید.

3. دمنوش بابونه برای دل درد

بابونه خواص بسیاری دارد. ازجمله مهمترین خواص این گیاه دارویی درمان دل درد است. این گیاه دارویی یک دمنوش تسکین دهنده، آرامش بخش و مفید برای درمان دل درد است.

بابونه خواص ضد نفخ دارد و به کاهش دردهای ناشی از گرفتگی معده کمک می‌کند. دمنوش بابونه هم‌چنین دارای خواص ضد التهابی بوده و می‌تواند به تسکین دل درد ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر کمک کند. در مقاله ی خواص و مضرات بابونه می‌توانید بیشتر درباره این گیاه دارویی بدانید. 

دمنوش بابونه را می‌توان با جوشاندن یک قاشق غذاخوری از آن همراه با آب جوش درست کرد.

البته باید توجه داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف دمنوش بابونه می‌تواند منجر به اسهال حاد شود.

4. دمنوش نعنا

دمنوش نعنا برای دل درد مفید است

نعنا نیز جزء بهترین دمنوش برای دل درد است که خواص بی‌شماری دارد و می‌تواند دردهای ناشی از قاعدگی، روده بزرگ و دردهای عضلانی معده را برطرف کند.

دمنوش نعنا را می‌توان به چندین صورت مصرف کرد:

  1. استفاده از برگ‌های تازه نعنا: در این روش می‌توانید چند برگ نعنا را با آب داغ ترکیب کرده و بگذارید به مدت دو تا پنج دقیقه دم بکشد و سپس آن را میل کنید.
  2. استفاده از برگ‌های خشک شده نعنا: می‌توان از نعنای خشک شده نیز برای تهیه دمنوش استفاده کرد. در این شیوه کافی است برگ خشک شده را همراه با آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید.

اگر دچار مشکلات رفلاکس معده هستید، بهتر است از مصرف دمنوش نعنا خودداری نمایید زیرا این دمنوش برای کاهش دل درد، ماهیچه‌ها را شل می‌کند که باعث ورود اسید معده به مری شده و سوزش سر معده را بدتر می‌کند. در مقاله خواص عرق نعنا، می‌توانید خواص این گیاه که به شکل عرق گیاه است را نیر مطالعه نمایید. 

5. دمنوش نعنا فلفلی

نعنا فلفلی دارای خواص ضد عفونی کننده، تسکین دهنده و ضد درد است و می‌توان از آن برای درمان دل درد استفاده نمود.

از خواص دیگر آن می‌توان به درمان تهوع، نفخ و گاز معده اشاره نمود. از نعنا فلفلی می‌توان برای کاهش دردهای ناشی از سندرم روده تحریک‌پذیر نیز استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: 100 گیاه دارویی پرخاصیت و پرکاربرد در ایران

برای تهیه دمنوش آن، یک فنجان آب را همراه با یک قاشق غذاخوری برگ نعنا فلفلی خرد شده بجوشانید و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. می‌توان آن را سه بار در روز و بعد از غذا نوشید.

بهتر است در مصرف این دمنوش زیاده‌روی نکنید زیرا می‌تواند رفلاکس معده را شدیدتر نماید.

6. دمنوش زیره سبز و درمان دل درد

از گذشته تاکنون، دمنوش زیره سبز برای درمان دل درد استفاده می‌شده است. مطالعات زیادی روی خواص این گیاه انجام شده که نشان می‌دهد می‌توان برای کاهش درد معده، تهوع و سوزش معده از آن استفاده نمود.

برای تهیه این دمنوش می‌توان یک تا دو قاشق غذاخوری از آن را همراه با یک فنجان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه جوشاند.

بیشتر بخوانید: 9 داروی گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مصرف بالای دمنوش زیره سبز می‌تواند تاثیر معکوس داشته و باعث افزایش مشکلات معده شود. هم‌چنین مصرف بیش از حد آن اعتیادآور بوده و بهتر است بیش از یک فنجان در روز مصرف نشود.

7. دمنوش رازیانه

دمنوش رازیانه به کاهش درد معده کمک می‌کند

خواص دمنوش رازیانه بیشمار است. این گیاه به دلیل داشتن خواص ضد اسپاسم در فهرست بهترین دمنوش برای دل درد قرار گرفته است.

دمنوش رازیانه می‌تواند معده را تحریک کرده و به کاهش درد آن کمک کند. هم‌چنین برای رفع سوءهاضمه، کاهش گاز و نفخ معده مفید است.

دمنوش رازیانه را می‌توان به دو صورت مصرف نمود:

  1. یک تا دو قاشق چای‌خوری دانه رازیانه را در چای بریزید. این کار را می‌توانید به صورت روزانه انجام دهید.
  2. یک تا دو قاشق غذاخوری از دانه رازیانه را همراه با آب به مدت 15 دقیقه بجوشانید و سپس میل کنید.

دمنوش رازیانه به طور کلی بی‌خطر است اما استفاده از آن در دوران شیردهی باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

برای آشنایی بیشتر با رازیانه مقاله 10 خاصیت دمنوش رازیانه برای سلامت و لاغری را بخوانید.

8. دمنوش چای سبز

تحقیقات زیادی روی خواص چای سبز انجام شده که از جمله نشان می‌دهد، مصرف منظم آن می‌تواند اختلالات گوارشی از جمله دل درد را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

چای سبز با تحریک معده به هضم غذا کمک کرده و از نفخ و گاز معده جلوگیری می‌نماید. هم‌چنین برای کاهش التهاب و دل درد مفید است.

چای سبز را می‌توانید به دو صورت مصرف کنید:

  1. چای کیسه‌ای آماده را تهیه کرده و آن را در آب جوش بیندازید.
  2. برگ‌های خشک شده چای سبز در بازار نیز وجود دارد که می‌توانید آن را تهیه کنید. در این روش کافی است مقداری از برگ‌ها را همراه با آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و میل کنید.

توجه داشته باشید که چای سبز را حتما بعد از وعده‌های غذایی میل کنید. مصرف این دمنوش با معده خالی نه تنها کمکی به درمان دل درد نمی‌کند، بلکه می‌تواند مشکلات معده را نیز بیش‌تر کند.

9. دمنوش کاسنی بهترین دمنوش برای دل درد

دمنوش کاسنی که با استفاده از ریشه آن تهیه می‌شود، از جمله بهترین دمنوش برای دل درد به شمار می‌آید.

این دمنوش علاوه بر اینکه برای کاهش دل درد مناسب است، می‌تواند به رفع یبوست، نفخ و گرفتگی معده کمک کند. کاسنی با تحریک اسید معده، به هضم غذا نیز کمک می‌نماید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین دمنوش های خواب آور برای یک خواب راحت شبانه

برای تهیه این دمنوش کافی است یک قاشق غذاخوری ریشه کاسنی را همراه با یک لیوان آب جوش به مدت 20 دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم بکشد. می‌توان مقداری نبات نیز به آن اضافه کرد.

از عوارض مصرف بی‌رویه دمنوش کاسنی می‌توان به افزایش مشکلات معده اشاره نمود. همچنین زنان باردار نباید از آن استفاده کنند.

10. دمنوش به‌لیمو برای تسکین دل درد

دمنوش به لیمو از بهترین دمنوش ها برای دل درد

دمنوش به‌لیمو با برگ‌های خشک شده به‌لیمو تهیه می‌شود. این دمنوش دارای خواص ضد التهابی بوده و اسید معده را کنترل می‌کند.

دمنوش به‌لیمو ضد نفخ است و به کاهش دل درد کمک فراوانی می‌کند. این دمنوش را می‌توان برای کاهش دل درد کودکان بالای 3 سال هم به کار برد.

برای تهیه این دمنوش چند برگ خشک به‌لیمو را همراه یک لیوان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت بگذارید تا دم بکشد. می‌توانید کمی عسل یا نبات هم به آن اضافه کنید.

11. دمنوش بادرنجبویه

بادرنجبویه از جمله بهترین دمنوش برای دل درد است که برای دردهای عصبی استفاده می‌شود.

این دمنوش خواص ضد التهابی داشته و با تقویت ترشحات گوارشی، ماهیچه‌های معده را شل می‌کند. بادرنجبویه همچنین دمنوشی ضد میکروب و ضد عفونت است که می‌تواند با عفونت‌ها و میکروب‌های معده و روده مقابله کند.

بیشتر بخوانید: درمان گیاهی اسهال با بهترین گیاهان دارویی و دمنوش ها

این دمنوش را می‌توانید با یک تا سه قاشق چای‌خوری بادرنجبویه تازه یا خشک درست کنید. این مواد را همراه با یک لیوان آب جوش به مدت 5 دقیقه روی حرارت گذاشته و سپس میل کنید.

استفاده زیاد از این دمنوش می‌تواند باعث افزایش اشتها، دل درد، حالت تهوع و استفراغ شود.

12. دمنوش ریحان

ریحان یک گیاه پرطرفدار و از شمار بهترین دمنوش برای دل درد است که به راحتی می‌توان آن را در خانه تهیه کرد.

ریحان برای کاهش دل دردهای شدید معده، اسهال و تهوع مفید است. هم‌چنین با کاهش میزان استرس و اضطراب بدن، دل دردهایی که منشا عصبی دارند را درمان می‌کند.

بیشتر بخوانید: برای درمان یبوست چه بخوریم : درمان با داروهای گیاهی و دمنوش ها

تهیه دمنوش ریحان نیز مانند سایر دمنوش‌های خانگی است. کافی است مقداری از برگ تازه یا خشک آن را به مدت پنج تا 6 دقیقه جوشانده و میل کنید.

13. دمنوش چای سیاه و دارچین

ترکیب چای سیاه و دارچین برای کاهش درد معده

ترکیب چای سیاه و دارچین یک دمنوش خانگی عالی برای کاهش دردهای ناشی از ورم معده است.

چای سیاه زمانی که با دارچین ترکیب شود، طبعی گرم و تسکین دهنده پیدا می‌کند. این دمنوش را می‌توان به راحتی در محل کار و خانه آماده و مصرف کرد.

برای تهیه آن می‌توانید مقداری چوب دارچین یا پودر آن را به چای سیاه اضافه کنید.

14. دمنوش تخم کتان

از جمله بهترین دمنوش برای دل درد که در سال‌های اخیر خواص آن آشکار شده، دمنوش تخم کتان است.

تخم کتان خواص ضدالتهابی داشته و برای درمان ناراحتی‌های شدید معده و دستگاه گوارش مفید است. هم‌چنین با درمان فوری نفخ و ورم معده و کنترل اسیده معده، به کاهش دل درد کمک می‌کند.

توجه داشته باشید که این دمنوش را باید حتما حدود 30 دقیقه قبل از غذا میل کنید تا بتواند موثر باشد.

بیشتر بخوانید: خواص گل یاس ؛ داروی لاغری و افزایش قوای جنسی

یک قاشق چای‌خوری تخم کتان آسیاب شده را همراه با یک فنجان آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت غیرمستقیم بگذارید. می‌توانید مقداری عسل یا دارچین نیز به آن اضافه کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

15. دمنوش آویشن برای دل درد

دمنوش آویشن

آویشن یک دمنوش خانگی پرطرفدار است که خواص زیادی دارد. این دمنوش به کاهش دردهای عضلانی معده، کاهش نفخ و گاز، تهوع، استفراغ، اسهال و سوزش معده کمک می‌کند.

مصرف روزانه دو فنجان دمنوش آویشن می‌تواند تهوع ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد.

برای تهیه این دمنوش یک قاشق غذاخوری آویشن را همراه با یک لیوان آب جوش به مدت پنج دقیقه بجوشانید؛ سپس آن را از صافی رد کرده و میل نمایید.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این دمنوش می‌تواند برعکس عمل کرده و مشکلات معده را تشدید کند.

سوالات متداول

آیا دمنوش‌ها حالت تهوع را تشدید می‌کنند؟

در حالت کلی دمنوش‌ها برای درمان حالت تهوع مصرف می‌شوند، اما مصرف بی‌رویه آن‌ها می‌تواند موجب تشدید حالت تهوع شود. مخصوصا اگر حاوی کافئین باشد.

آیا می‌توان به دمنوش‌ها لیمو اضافه کرد؟

اضافه کردن چند قطره لیمو به دمنوش، ضمن اینکه طعم آن را بهتر می‌کند، می‌تواند برای کاهش حالت تهوع نیز مفید باشد.

آیا می‌توان دمنوش‌ها را به طور هم‌زمان استفاده کرد؟

درنظر داشته باشید که دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توانند مانند داروها با یکدیگر تداخل داشته باشند. بنابراین بهتر است بدون تحقیق، آن‌ها را با یکدیگر ترکیب نکنید.

5 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x