چه کسانی کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان هستند؟

کاشت ایمپلنت دندان یک روش درمانی برای جایگزینی دندان های از دسته رفته است. ایمپلنت ها علاوه ظاهری زیبا و طبیعی، مزایای بسیاری را برای بیماران به همراه دارند، برای مثال از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌کنند.

در برخی موارد خاص امکان کاشت ایمپلنت وجود ندارد اما یک متخصص ایمپلنت در اکثر موارد می‌تواند امکان کاشت ایمپلنت را برای بیمار فراهم کند.

با مطالعه این مقاله شما میتوانید شرایطی که ممکن است در کاشت ایمپلنت اختلال ایجاد کند و آنچه که دندانپزشک برای افزایش شانس موفقیت درمان به شما توصیه خواهد کرد آشنا شوید:

ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی ظاهر طبیعی و نتایج دائمی دارند. این روش برای بسیاری از بیماران درمانی ایده آل برای بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندان های از دست رفته است. کاشت ایمپلنت نیاز به جراحی دارد و ممکن است برای برخی بیماران مناسب نباشد.

کاندیدای ایده آل برای ایمپلنت

عوامل مختلفی وجود دارد که مشخص میکند شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت هستید از جمله:

لثه‌های سالم

سالم بودن لثه ها برای کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. بنابراین بیمارانی که مبتلا به عفونت های لثه مانند ژنژیویت یا بیماری پریودنتال هستند احتمالا کاندید آیده آلی برای این روش نیستند.

تراکم استخوان کافی

برای محافظت و ثابت ماندن ایمپلنت ها باید استخوان های فک تراکم کافی داشته باشند. قوی بودن فک برای کاشت ایمپلنت بسیار مهم است. البته کسانی که بخشی از استخوان فک خود را از دست داده اند به کمک برخی درمان های اضافی برای ترمیم استخوان از دست رفته میتوانند از ایمپلنت های دندانی استفاده کنند.

سلامت و بهداشت دهان و دندان

برای کاشت ایمپلنت دهان و دندان های بیمار باید عاری از هرگونه عفونت یا سایر مشکلات دندانی که در روند جراحی اختلال ایجاد میکنند باشند. بیماران همچنین باید بعد از کاشت ایمپلنت بهداشت  دهان و دندان به ویژه لثه های اطراف را  به خوبی رعایت کنند. استفاده روزانه از مسواک و نخ دندان و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی ایمپلنت های دندانی است.

شرایطی که در کاشت ایمپلنت اختلال ایجاد می‌کند

شرایطی که در کاشت ایمپلنت اختلال ایجاد می کنند

در اکثر موارد بیماران واجد شرایط برخی از انواع ایمپلنت های دندانی هستند. اما بیمارانی که هر یک از مشکلات زیر را داشته باشند ممکن است برای جراحی ایمپلنت دچار مشکل شوند:

  • سیگار کشیدن: سیگار کشیدن روند ترمیم طبیعی بدن را کند میکند و بر روند پیوند استخوان و ایمپلنت تاثیر میگذارد. افراد سیگاری با افزایش خطر عفونت و شکست ایمپلنت مواجه هستند. اگر سیگاری ها برای مدت مشخصی قبل و بعد از جراحی ایمپلنت از کشیدن سیگار خودداری کنند ممکن است شرایط مناسب برای کاشت ایمپلنت را پیدا کنند. اگر سیگاری هستید باید درباره مدت زمان ترک سیگار با دندانپزشکتان صحبت کنید.
  • بیماری لثه: بیماری جدی و درمان نشده لثه باعث فرسایش لثه و استخوان فک میشود اگر به بیماری پریودنتال مبتلا هستید تا زمانی که بیماری لثه شما درمان نشود نمیتوانید برای کاشت ایمپلنت اقدام کنید.
  • سلامت عمومی: برای کاشت ایمپلنت باید طی چند ماه مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید از جمله یک جراحی نسبتا تهاجمی که در آن برش هایی روی لثه های شما ایجاد میشود، بخشی از فک شما خالی میشود، ایمپلنت ها در فک شما کاشته میشوند و لثه بخیه میشود. این مراحل تحت بی حسی انجام میشود. شما باید قبل از ادامه دادن درمان به طور کامل بهبود بیابید. در نتیجه بدن شما باید به طور کلی در شرایط خوبی قرار داشته باشد تا امکان انجام جراحی و سایر مراحل درمان وجود داشته باشد.
  • دیابت: دیابت بر فرایند ترمیم طبیعی بدن تاثیر میگذارد. با توجه به اینکه بیماران مبتلا به دیابت پس از جراحی کاشت ایمپلنت مشکلات بیشتری در روند بهبودی خواهند داشت اگر دیابت آنها به خوبی کنترل نشده باشد ممکن است کاندید مناسبی برای کاشت ایمپلنت دندان نباشند. شما باید کاشت ایمپلنت را تا زمانی که دیابت خود را کنترل نکرده اید عقب بیاندازید. به طور کلی کنترل دیابت نوع یک دشوارتر است بنابراین خطر عوارض امیپلنت دندانی برای این بیماران نسبت به بیماران مبتلا به دیابت نوع دو بیشتر است.
  • داروها: مصرف برخی داروها مانند دارو های استروئیدی و رقیق کننده های خون ممکن است بر کاشت ایمپلنت تاثیر گذار باشند. دندانپزشک شما میتواند تشخیص دهد که آیا خطرات مرتبط با داروها را میتوان با تنظیم دوزها و پرهیز از مصرف آن دارو برای مدتی کنترل کرد یا خیر.
  • پرتو درمانی: بیمارانی که در حال انجام پرتور درمانی (یا کسانی که در گذشته پرتو درمانی کرده اند)  در نواحی صورت و گردن هستند به احتمال زیاد با شکست ایمپلنت مواجه میشوند. پرتو درمانی خطر ایمپلنت را دو یا سه برابر میکند. البته تاثیر پرتو درمانی بر کاشت ایمپلنت به دو عامل بستگی دارد. اول اینکه پرتو درمانی  بر روی چه قسمتی از بدن شما انجام شده و دوم اینکه میزان تابش چقدر بوده است. برخی از مطالعات نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض 55  گری (Gy) اشعه ممکن است خطر شکست ایمپلنت را افزایش دهد. اگر پرتو درمانی کرده اید دندانپزشک شما باید با انکولوژیست مشورت کند تا مشخص شود که آیا امکان کاشت ایمپلنت وجود دارد یا چگونه میتوان خطرات ایمپلنت را به حداقل رساند.

اکثر افراد معتقدند که تنها در صورتی میتوانید ایمپلنت انجام دهیدکه فقط یک دندان از دست رفته داشته باشید. با این حال شما میتوانید ایمپلنت دندان کامل انجام دهید. بنابراین حتی اگرتمام دندان های خود ار از دست داده اید همچنان میتوانید ایمپلنت انجام دهید.

دندانپزشک چگونه شرایط شما را برای کاشت ایمپلنت بررسی می‌کند؟

مطمئن ترین راه برای تشخیص این موضوع مراجعه به متخصص ایمپلنت است. پزشک با کمک اشعه ایکس و بررسی شرایط پزشکی شما میتواند با دقت بیشتری این موضوع را مشخص کند.

روش‌هایی که می‌توانند کاشت ایمپلنت را امکان پذیر کنند

روش هایی که می توانند کاشت ایمپلنت را ممکن کنند

اگر در حال حاضر شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را ندارید ممکن است با کمک برخی روش های درمانی کاشت ایمپلنت برای شما امکان پذیر شود. چند درمان رایج که دندانپزشک میتواند برای این کار به شما توصیه کند عبارتند از:

  • پیوند استخوان: پیوند استخوان شامل جایگزین کردن استخوان ضعیف با استخوان انسان، حیوان یا استخوان مصنوعی است. پیوند استخوان ضعف استخوانی را برطرف میکند در نتیجه امکان کاشت ایمپلنت فراهم میشود.
  • سینوس لیفت: سینوس لیفت نوعی پیوند استخوان در قوس بالای فک است. این روش زمانی ضروری است که غشای سینوس پایین بیایید و به ناحیه ای که ایمپلنت کاشته میشود آسیب وارد کند. روند بهبودی لیفت سینوس مانند همه پیوندهای استخوانی چندین ماه طول میکشد.
  • درمان بیماری لثه: حتی بیماران مبتلا به بیماری لثه پیشرفته در صورتی که مشکلشان با درمان پریودنتال کنترل شود میتوانند کاشت ایمپلنت انجام دهند. پس از کنترل بیماری لثه کاشت ایمپلنت امکان پذیر است.

درمان جایگزین برای کسانی که شرایط کاشت ایمپلنت را ندارند.

همه افراد شرایط کاشت ایمپلنت را ندارند و دلیل آن اغلب به استخوان مربوط میشود. اگر فردی به دلیل بیماری یا نداشتن طولانی مدت دندان های طبیعی دچار کاهش قابل توجه حجم استخوان فک شده باشد ممکن است فک او استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت نداشته باشد. اگر دندانپزشک نتواند حجم از دست رفته استخوان را از طریق پیوند استخوان به اندازه کافی بازگرداند شما باید روش درمانی دیگری را انتخاب کنید.

در این صورت دندان مصنوعی میتواند گزینه مناسبی باشد. با پیشرفت های مداوم در ساخت مواد و کاربرد های جدید دندان های مصنوعی سنتی همچنان روشی موثر و مهم برای بازگرداندن لبخندی زیبا است.

دندان مصنوعی از تاج های چینی ساخته میشود. روکش های انتهایی روی دندان ها در هر طرف فضای خالی دندان قرار میگیرند. به این روکش ها تکیه گاه گفته میشود که از پل دندان های مصنوعی حمایت میکنند. تاج های وسط جایگزین دندان هایی میشوند که از دست رفته اند.

نزدیک به یک قرن است که استفاده از بریج ها روشی موثر برای جایگزینی دندان های از دست رفته بوده است. برای رسیدن به نتایج مطلوب باید بخشی از ساختار دندان های پایه برداشته شود تا تاج ها روی آنها قرار بگیرد. این وضعیت دائما شرایط دندان ها را تغییر میدهد بنابراین از آن زمان به بعد نیاز به ترمیم خواهند داشت.

قیمت ایمپلنت دندان ممکن است گران باشد؛ پس قبل از کاشت ایمپلنت با یک متخصص ایمپلنت مشاوره کنید و مطمئن شوید که شما کاندیدای مناسب برای ایمپلنت دندان هستید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x