آشنایی با انواع مهارت های شغلی و اهمیت آن‌ها

علاوه بر دانش مورد نیاز برای هر حرفه، تقریبا همه کارکنان به مجموعه خاصی از مهارت‌های عمومی نیاز دارند که باعث تمایز آن‌ها از دیگران می‌شود. ممکن است در آگهی‌های استخدامی به انواع مهارت های شغلی اشاره نشده باشد، اما چنین مهارت‌هایی برای کسب موفقیت در محل کار ضروری هستند.

به طور کلی، مهارت‌های مورد نیاز برای پیشرفت به دو دسته نرم و سخت تقسیم می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهد که 85 درصد موفقیت شغلی از مهارت‌های نرم مثل حل مسئله و توانایی رهبری ناشی می‌شود و 15 درصد آن به مهارت‌های سخت وابسته است که معمولا از طریق شرکت در دوره‌های آموزشی کسب می‌شوند!

کارفرمایان دقیقا در متقاضیان استخدام به دنبال چه مهارت‌هایی می‌گردند؟ کدام مهارت‌ها موفقیت شغلی را تضمین می‌کنند؟ این‌ها سوالاتی هستند که در این مقاله از ایده آل مگ به آن‌ها پاسخ خواهیم داد. با ما همراه باشید.

چرا باید انواع مهارت های شغلی را کسب کنیم؟

مهارت برخلاف استعداد ذاتی نیست، بلکه اکتسابی است و از طریق آموزش و تمرین کسب می‌شود. بسیاری از مهارت‌های مورد علاقه کارفرمایان در همه مشاغل مورد نیاز هستند؛ بنابراین، باید انواع مهارت‌ های شغلی مورد نظر کارفرمایان را کشف کرده و تا حد امکان آن‌ها را در خود توسعه دهید.

اهمیت یادگیری انواع مهارت های شغلی

یادگیری این مهارت‌ها با مزایای زیادی همراه است، به عنوان مثال:

  • فرصت‌های شغلی بیشتری را پیش‌روی شما قرار می‌دهد.
  • کارفرما دید مثبت‌تری نسبت به شما پیدا می‌کند. بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند افرادی را استخدام کنند که همواره در حال یادگیری مهارت‌های جدید هستند.
  • در طول مصاحبه اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.
  • می‌توانید با همکاران و مدیران خود ارتباط موثرتری برقرار کنید.
  • نقش خود را در تیم به خوبی درک کرده و از عهده وظایف‌تان برمی‌آیید.
  • می‌توانید جایگاه شغلی خود را ارتقا دهید.
  • در جذب و حفظ مشتری موفق‌تر هستید.
  • کمتر دچار استرس می‌شوید.
  • امنیت شغلی بالاتری دارید.

معرفی 10 مهارت شغلی مهم

فرقی ندارد که تازه فارغ‌التحصیل شده باشید یا بعد از مدتی کار کردن به دنبال ارتقای شغلی باشید، در هر صورت داشتن بعضی از مهارت‌ها به شما کمک می‌کند که راحت‌تر به جایگاه شغلی دلخواه‌تان برسید. مهم‌ترین این مهارت‌ها عبارتند از:

1. یادگیری و آموزش‌پذیری

هنگام صحبت درباره انواع مهارت های شغلی بهتر است از یادگیری و آموزش‌پذیری شروع کنیم، چون مهم‌ترین مهارتی است که در قرن 21 برای موفقیت به آن نیاز دارید.

الوین تافلر (Alvin Toffler) می‌گوید:

بی‌سوادان قرن 21 کسانی نیستند که نمی‌توانند بخوانند و بنویسند، بلکه افرادی هستند که نمی‌توانند بیاموزند.

این روزها که همه چیز به سرعت در حال تغییر و تحول است، موفقیت بیشتر از اینکه به چیزهایی که از قبل می‌دانید مربوط باشد، به تطبیق مهارت‌های شما با نیاز روز وابسته است؛ بنابراین باید بتوانید در پاسخ به هر تغییر یا نیاز جدیدی اطلاعات و مهارت‌های لازم را کسب کنید.

2. تاب‌آوری

تاب‌آوری به توانایی شما برای رویارویی با مشکلات اشاره دارد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که کارفرمایان در افراد جویای کار به دنبال آن می‌گردند.

تاب‌آوری در محل کار

چقدر با موقعیت‌های استرس‌زا یا مشکلات کنار می‌آیید؟ در برابر تغییرات یا مشکلات غیرمنتظره‌ای که در حین کار رخ می‌دهند، چه واکنشی نشان می‌دهید؟

شکست بخشی از زندگی است، اما نحوه برخورد شما با موانع و مشکلات بسیار مهم است. از شما انتظار نمی‌رود که تحت تاثیر این رویدادها قرار نگیرید، اما باید بتوانید به آن‌ها واکنش مثبت نشان دهید و راهکارهای مناسب برای مقابله با آن‌ها را بیابید.

افرادی که تاب‌آوری بالا دارند، روی فراز و نشیب‌ها تمرکز نمی‌کنند. در عوض، روی اهداف بلندمدت خود متمرکز می‌شوند و هرگز اعتماد به توانایی خود را از دست نمی‌دهند.

3. کار تیمی

در دنیای به شدت به هم پیوسته امروز، دیگر از ما انتظار نمی‌رود که به صورت فردی کار کنیم.  این روزها پروژه‌ها پیچیده‌تر شده‌اند، بنابراین توانایی کار کردن به صورت گروهی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

با توجه به ماهیت در حال رشد کارها، توانایی شما برای همکاری، به اشتراک گذاشتن دانش و کمک به تیم برای رسیدن به اهداف و نتایج مشترک بسیار مهم است.

شما باید مهارت‌های بین فردی لازم را برای برقراری ارتباط موثر و مدارا با دیگران داشته باشید و بتوانید مسئولیت‌ها را با سایر اعضای تیم تقسیم کنید.

4. ارتباط کلامی

پیشرفت در زندگی حرفه‌ای فقط به کاری که انجام می‌دهید، مربوط نمی‌شود. گاهی اوقات، برای پیشرفت شغلی مجبور می‌شوید از مهارت ارتباط کلامی برای فروش محصولات یا خدمات خود به دیگران یا ارائه ایده‌های خود به آن‌ها استفاده کنید.

اهمیت ارتباط کلامی

چه زمانی که می‌خواهید از کارفرما ارتقای شغلی بگیرید و چه زمانی که با مشتری‌ها وارد گفتگو می‌شوید، باید بتوانید به خوبی ارتباط برقرار کنید.

از سوی دیگر، تقریبا همه مشاغل به صحبت در جمع و آداب معاشرت کلامی نیاز دارند. اگرچه ممکن است به طور منظم سخنرانی‌های طولانی نداشته باشید، اما احتمالا باید در طول جلسات صحبت کنید یا اطلاعاتی را در اختیار همکاران‌تان قرار دهید. افراد موفق می‌توانند شفاف و واضح با دیگران صحبت کنند و اطلاعات لازم را به طور موثر ارائه دهند.

5. ارتباط نوشتاری

ارتباط نوشتاری هم یکی از انواع مهارت های شغلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. در هر جایگاه شغلی که قرار داشته باشید، گاهی اوقات مجبور می‌شوید با مدیران، همکاران و مشتریان به طور مکتوب ارتباط برقرار کنید.

منظور ‌‌‌از مهارت ارتباط نوشتاری این است که شما بتوانید افکار، ایده‌ها و مفاهیم را به شکل شفاف و با ساختار مناسب از طریق شیوه‌های مختلف مثل نامه، ایمیل و… به دیگران منتقل کنید یا به گونه‌ای آن‌ها را ثبت کنید که برای خودتان قابل استفاده باشد.

مهارت ارتباط نوشتاری یک مهارت پیچیده است که برای یادگیری آن به تمرین مستمر نیاز دارید. شما باید بتوانید در هنگام ارسال ایمیل‌های کاری، ارتباط با مشتری، ارائه بیزینس پلن (طرح تجاری) و… سریع، دقیق و موثر مکاتبه کنید.

6. حل مسئله

وقتی صحبت از لیست مهارت های شغلی می‌شود، توانایی حل مسئله از مواردی است که باید به آن توجه کرد. شما باید توانایی اتخاذ یک رویکرد منطقی و تحلیلی برای حل مسائل و مشکلات مختلف را داشته باشید و بتوانید از زوایای مختلف آن‌ها را بررسی کنید.

توانایی حل مسئله

برخورداری از این مهارت ضروری است، چون کارفرمایان برای افرادی که می‌توانند به تنهایی یا به عنوان یک عضو موثر تیم مسائل را تعریف کنند، راه حل مناسبی برای آن‌ها بیابند، افکارشان را با دیگران به اشتراک بگذارند و تصمیم درست بگیرند، ارزش قائل هستند.

7. رهبری و مدیریت موثر

اهمیت فرهنگ‌سازی صحیح در شرکت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت، بنابراین مهارت داشتن در هدایت و توانمندسازی دیگران و ایجاد انگیزه در آن‌ها عامل بسیار مهمی برای کسب موفقیت محسوب می‌شود.

حتی اگر برای یک جایگاه مدیریتی درخواست شغل نمی‌کنید، باز هم باید به کارفرمایان نشان دهید که پتانسیل رهبری و ایجاد انگیزه در دیگران را برای دستیابی به اهداف مشترک دارید.

علاوه بر این، باید مهارت خود‌مدیریتی را اثبات کنید. خودمدیریتی به این معنی است که بدون نظارت دیگران وظایف خود را انجام دهید و آن‌ها را در موعد مقرر به پایان برسانید؛ همچنین بتوانید برای اطمینان از انجام به موقع کارها بعضی از آن‌ها را بر عهده دیگران بگذارید.

8. مدیریت زمان

یکی از انواع مهارت های شغلی که باعث تمایز افراد می‌شود، مدیریت زمان است. معمولا در محل کار موظف به انجام وظایف مختلف هستید؛ از این‌رو، باید بتوانید زمان خود را به خوبی بودجه‌بندی کنید تا بدون احساس خستگی همه کارها را در یک ضرب‌الاجل معین به پایان برسانید.

مدیریت زمان و انواع مهارت های شغلی

این کار ممکن است ساده به نظر برسد، اما یکی از مهم‌ترین مهارت‌ های کاری محسوب می‌شود. کارمندانی که به موقع یا زودتر از موعد سر کار حضور پیدا می‌کنند، اغلب از نظر کارفرمایان سخت‌کوش‌تر هستند (حتی اگر واقعا این‌طور نباشد)؛ بنابراین، می‌توانید با چند دقیقه زودتر حضور یافتن در محل کار و جلسات، شانس موفقیت خود را افزایش دهید.

9. مذاکره و متقاعدسازی

متقاعدسازی به این معنی است که بتوانید پیام و درخواست خود را به گونه‌ای منتقل کنید که مخاطب پاسخ مثبتی به شما بدهد. کسب این مهارت به شما این امکان را می‌دهد که دیگران را نسبت به انجام یک کار خاص یا منع انجام آن متقاعد کنید.

زمانی که درباره حقوق و دستمزد خود مذاکر می‌کنید، در حال نهایی کردن معامله با یک مشتری هستید یا می‌خواهید با هم تیمی‌های خود برای انجام یک پروژه اهداف مشترک تعیین کنید، داشتن مهارت مذاکره بسیار مهم است.

برخورداری از مهارت مذاکره به شما کمک می‌کند که در حین ایجاد روابط مهم و موثر به هدف خود که همان کسب موفقیت است، برسید.

10. فناوری

فناوری با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تغییر است و به همین دلیل همگام بودن با آن اهمیت زیادی دارد. فناوری به شما کمک می‌کند که شغل‌تان را بهتر مدیریت کنید، در بازار کار از دیگران متمایز شوید، برندسازی کنید و روابط مهمی را که برای موفقیت نیاز دارید برای خودتان بسازید.

توانایی استفاده از کامپیوتر

مهارت فناوری شامل استفاده از کامپیوتر، کار با نرم‌افزارهای مختلف مثل WORD، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، آشنایی با زبان برنامه‌نویسی، دانستن نحوه استفاده از تجهیزات اداری مثل دستگاه کپی و… می‌شود.

کلام پایانی

صرف نظر از مسیر شغلی انتخابی‌تان، باید انواع مهارت‌ های شغلی مورد نیاز را کسب کنید تا در رقابت با دیگران متمایز به نظر برسید. این مهارت‌ها می‌توانند شامل انواع مهارت‌های نرم یا سخت باشند.

مهارت‌های نرم مثل تاب‌آوری، متقاعدسازی و مدیریت زمان مهارت‌های غیرملموسی هستند که به رشد فکری شما بستگی دارند و با مطالعه و تمرین به دست می‌آیند. مهارت‌های سخت مثل دانش استفاده از کامپیوتر مهارت‌های فنی هستند که از طریق دانشگاه، کلاس‌های آموزشی یا تجربه با آن‌ها آشنا می‌شوید.

اگر به دنبال شغل دلخواه خود هستید یا می‌خواهید جایگاه شغلی بهتری داشته باشید، باید هم مهارت‌های نرم خود را ارتقا دهید و هم دانش فنی و تخصصی‌تان را به‌روزرسانی کنید.

3.7 | (3)
منبع forbes thebalancecareers
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x