رشد فردی چیست و چه جنبه هایی دارد؟

رشد فردی را می‌توان یکی از رایج‌ترین و پرتکرارترین کلمات عصر ما دانست. از این عبارت به عنوان خود بهبودی و توسعه شخصی هم یاد می‌شود و می‌تواند روی تمام جنبه‌های روانی، شخصیتی و جسمی ما تاثیر بگذارد.

این مفهوم یک امپراطوری کامل را ایجاد کرده است و می‌توان ادعا کرد که بیش از هر اصل دیگری، خوشبختی، سعادت، موفقیت و دستیابی به آرزوهای انسان را تبیین می‌کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کامل مفهوم رشد فردی و جنبه‌های مختلف آن بپردازیم. اگر شما هم به دنبال راهی برای طی کردن ایمن مسیر سعادت هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

رشد فردی چیست و چگونه تعریف می‌شود؟

اگر موفق‌ترین افراد را در حوزه‌های مختلف (سیاست، اقتصاد، ورزش و …) مورد مطالعه قرار دهیم، احتمالا همگی در یک نکته مشترک خواهند بود:

آن‌ها اهمیت فوق‌العاده‌ای برای رشد و توسعه شخصی قائل هستند. این افراد با این‌که در اوج حرفه خود قرار دارند، همچنان بخشی از وقت خود را صرف آزاد کردن پتانسیل‌های درونی خود می‌کنند.

اما چرا رشد فردی تا این اندازه مهم است؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال، باید به صورت دقیق با تعریف این مفهوم آشنا شویم:

رشد یا توسعه شخصی به معنی بهبود مهارت‌ها، دانش، خرد، عادات، رفتار و ویژگی‌های شخصی ما است. رشد شخصی به شما این امکان را می‌دهد که به پتانسیل کامل خود برسید و بهترین خود باشید.

رشد فردی چیست و چرا مهم است؟

مسیر رشد و توسعه شخصی، در حقیقت داستان سفر زندگی یک فرد است! زیرا این مسیر از اوایل کودکی شروع می‌شود و تا لحظه مرگ هم ادامه دارد. بنابراین هر کس به تنهایی باید در مسیر رشد فردی خود گام بردارد.

اگرچه در نهایت به خود فرد بستگی دارد که چه مسیری را برای توسعه شخصی طی کند و مقصد کجا باشد؛ با این‌حال به نظر می‌رسد چند سوال در میان همه انسان‌هایی که به دنبال تعالی هستند، مشترکند:

  • وضعیت الان من چگونه است؟
  • وضعیت ایده آل من چیست؟
  • من باید چه کاری انجام بدهم و به چه چیزهایی نیاز دارم؟

رشد شخصی را به عنوان هر تحول مثبت جسمی، ذهنی و روحی در نظر بگیرید. بنابراین این مفهوم فقط به یادگیری محدود نمی‌شود. شما زمانی در مسیر رشد و توسعه فردی قدم برمی‌دارید که از چیزهایی که یاد گرفته‌اید برای بهبود شخصیت خود استفاده کنید.

از طرفی دیگر، رشد شخصی موفق، مستلزم انگیزه، میل به پیشرفت و تمایل به تلاش برای ایجاد تغییرات است. بنابراین باید تصمیم بگیرید که از منطقه امن و راحت زندگی خود فاصله گرفته و با چالش‌های جدید مواجه شوید.

ذهن باز و میل به یادگیری هم مهم است. تا زمانی که هیچ تلاشی نکنید، هیچ کس در خانه شما را نمی‌زند تا رشد شخصی و مهارت‌ها و ایده‌های جدید را به شما تعارف بزند.

چرا رشد فردی اینقدر مهم است؟

یک نسخه بهبود یافته از خودتان را تصور کنید که اعتماد به نفس کافی برای انجام کارها و موفق شدن در آن‌ها را دارد. یک نسخه که از هر نظر، از آن‌چه که الان هستید، بهتر است! همین یک جمله برای بیان اهمیت رشد فردی کافی به نظر می‌رسد.

چرا رشد شخصی اینقدر مهم است؟

تنها در مسیر رسیدن به رشد و توسعه شخصی است که می‌توانید در تمام زمینه‌های جسمی، روحی، ذهنی و … به کمال برسید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های خود بهبودی اشاره خواهیم کرد:

شادی را افزایش می دهد

کاملا بدیهی است که وقتی به عنوان یک فرد در حال رشد و توسعه هستید، احساس شادی بیشتری را تجربه خواهید کرد. این موضوع در نهایت به روابط موفق‌تر و پیشرفت بیشتر در محیط کار منجر می‌شود.

باعث رشد معنوی می‌شود

هرچقدر که در مسیر رشد شخصی گام برمی‌داریم، به لحاظ معنوی هم انسان کامل‌تری می‌شویم و هیچ تردیدی در این رابطه وجود ندارد. به این ترتیب، برای مواجهه با شرایط سخت و استرس‌زا، قدرت بیشتری را در خود احساس می‌کنیم.

رشد معنوی ما باعث می‌شود نسبت به این‌که چه کسی هستیم و چگونه باید با دنیای اطراف خود ارتباط داشته باشیم، اعتماد به نفس بیشتری را احساس کنیم.

رشد معنوی همچنین راهی عالی برای یادگیری بیشتر در مورد خودمان است (که در نهایت منجر به خرد می‌شود) که می‌تواند در زندگی روزمره ما اعمال شود.

ارتباط بهتر را آسان می‌کند

وقتی که در حال رشد دادن خودتان هستید، به این نتیجه می‌رسید که مهارت‌های زیادی دارید که تاکنون از بودن آن‌ها بی‌اطلاع بوده‌اید! یکی از این استعدادها، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران است.

ارتباط بهتر را آسان می کند

با یادگیری هرچه بیشتر و تقویت مهارت‌ها که بخش جدایی‌ناپذیر رشد شخصی هستند، به مرور زمان ارتباط کلامی، نوشتاری، دیداری و … شما با دیگران بهتر و بهتر خواهد شد.

باعث بالا رفتن اعتماد به نفس می‌شود

به عنوان یکی از بهترین امتیازهایی که رشد و توسعه شخصی برای افراد به ارمغان می‌آورد، می‌توان به افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد که در نهایت، باعث می‌شود فرد در تمام جنبه‌های زندگی موفق‌تر از قبل ظاهر شود.

هر روز که در مسیر خود بهبودی هستید، بیشتر به توانایی‌ها و استعدادهای خود واقف می‌شوید. خب اصل افزایش اعتماد به نفس هم همین است! باور کردن خود و مهارت‌هایی که داریم و این‌که از پس انجام دادن کارها برمی‌آییم.

از طرفی دیگر، هرچقدر که اعتماد به نفس شما بالاتر می‌رود، گام برداشتن در مسیر رشد فردی آسان‌تر می‌شود! بنابراین این دو اصل، به نوعی مکمل همدیگر بوده و به موازات هم جلو می‌روند.

استرس را کمتر می‌کند

یک واقعیت کاملا پذیرفته شده و قطعی وجود دارد و آن هم این است که استرس برای سلامتی روحی و جسمی ما کاملا مضر است. خبر خوب این‌که یکی از جنبه‌های موثر رشد شخصی، کاهش استرس محسوب می‌شود.

اگر همیشه درباره چیزهای کوچک و پیش پا افتاده زندگی نگران باشید، استرس از شما جدا نخواهد شد! اما اگر روی اهداف عالی و رشد مداوم و پیوسته خود متمرکز شوید، دیگر زمانی برای نگرانی‌های جزئی و روزمره نخواهید داشت.

سلامتی جسمی را بهبود می‌بخشد

شاید کمی عجیب به نظر برسد، ولی زمانی که در مسیر رشد هستید، انگیزه بیشتری برای مراقبت از سلامتی خود و به ویژه ورزش کردن به دست خواهید آورد.

رشد شخصی باعث بهبود سلامتی می شود

زمانی که ذهن شما از افکار پوچ روزانه خالی شود، بیشتر به اهمیت سلامتی پی می‌برید. همین موضوع سبب می‌شود در رژیم غذایی، فعالیت‌های بدنی، استرس، اضطراب و … بیش از قبل مراقب خودتان باشید.

بهره‌وری را بیشتر می‌کند

در یک دنیای ایده آل همه ما می‌توانیم کارها را به موقع و درست انجام دهیم و کلی هم وقت برای خودمان داشته باشیم. اما متاسفانه این دنیا اصلا ایده آل نیست و همه چیز برخلاف پیش‌بینی‌ها و تمایل ما حلو می‌رود!

تنها زمانی می‌توانیم بیشترین بهره‌‌وری را داشته باشیم که برای لحظه لحظه از زمان خود برنامه داشته باشیم و در یک مسیر درست و رو به رشد حرکت کنیم.

چگونه رشد فردی را شروع کنیم ؟

اگر تصمیم گرفته‌اید در مسیر رشد و توسعه خود قدم بردارید، کارهای زیادی هستند که برای شروع می‌توانید انجام دهید. از شرکت در یک دوره آموزشی گرفته یا آغاز مطالعه. یک گوشه دنج پیدا کنید روزی چند دقیقه مطالعه کنید؛ همین برای شروع کافی است.

شروع کردن به رشد شخصی

اما هرگز نباید به این مقدار بسنده کنید. همانطور که گفتیم رشد فردی به معنی بهبود همه ویژگی‌های شخصیتی شما است. بنابراین با ایجاد یک برنامه منظم، اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را شناسایی کنید.

بعد از شناسایی هدف‌ها، ابزارها، مهارت‌ها، توانایی‌ها و زمان لازم برای رسیدن به این هدف‌ها را هم مشخص کنید. سپس مطابق با همین موارد، شروع به یادگیری، حرکت و تلاش کنید.

البته گفتن این موارد قطعا راحت‌تر از انجام دادنش است. با این‌حال، به جز این، راهی برای رسیدن به اهداف، آرزوها و در نهایت رشد شخصی و توسعه نخواهید داشت.

منطقه امن زندگی، خوابیدن تا لنگ ظهر، تنبلی، کرختی، منفعل بودن و … را فراموش کنید. این‌ها ویژگی‌هایی نیستند که شما را به کمال برسانند. برای توسعه و رشد، باید تلاش کنید، زحمت بکشید، شکست بخورید و همچنان استوار جلو بروید.

لذت یک‌بار موفقیت به تجربه هزاران شکست می‌ارزد. فراموش نکنید که شما تنها کسی هستید که می‌توانید انگیزه‌های لازم برای رشد فردی را در خودتان ایجاد کنید. پس منتظر نباشید تا دستی از آسمان شما را بلند کند!

کتاب‌های تهییج کننده، مقاله‌ها، سخنرانی‌های انگیزشی و … خوب هستند؛ اما کافی نیستند! تا زمانی که خودتان به ارزش تک تک لحظه‌های زندگی پی نبرید، انگیزه لازم برای شروع را پیدا نخواهید کرد.

زندگی فقط یک‌بار است و به قول سهراب، چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود! همین یک‌بار است و بس، روزی کاملا تصادفی تمام می‌شود. زیبایی زندگی همین نیست؟ این‌که هر لحظه می‌تواند آخرین نگاه ما به آفتاب باشد؟

پس اجازه ندهید که این لحظه‌های به غایت ارزشمند، صرف مسائل بی‌ارزش شوند. (تا ارزش از نگاه هر کس چه باشد!) هر هدفی که می‌تواند به زندگی شما معنی دهد را دنبال کنید؛ چه برسید و چه ناکام بمانید، در پایان راه خوشحال خواهید بود.

کلام آخر

حرکت به سمت کمال از دید هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. سعادت و خوشبختی مثل ریاضیات نیست که قطعیت داشته باشد! آن‌چه من را به قله نیک‌بختی می‌رساند، ممکن است از نظر شما ارزش یک لحظه وقت گذاشتن را هم نداشته باشد.

در این مقاله به بررسی ماهیت و تعریف رشد فردی پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

امتیاز شما به این پست
منبع high5test successconsciousness toppractices
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x