همه چیز درباره سیاهی زیر چشم | علل، درمان، پیشگیری

بسیاری از مردان و زنان جهان از سیاهی زیر چشم ناراضی هستند . وجود این تیرگی‌ها در اطراف چشم، فرد را مسن‌تر نشان می‌دهد. این مشکل ‌می‌تواند برای هرکسی به وجود بیاید؛ اما به طور معمول افراد سالخورده، افراد دارای سابقه ژنتیکی و کسانی که رنگ پوست تیره دارند بیشتر در معرض سیاهی پوست اطراف چشم قرار می‌گیرند.

اگرچه خلاص شدن از سیاهی زیر چشم کمی دشوار است، اما راهکارهای درمانی متعددی برای رفع این مشکل وجود دارد. در این مقاله به بررسی علل بروز، نحوه پیشگیری و روش درمان تیرگی زیر چشم می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سیاهی زیر چشم به چه دلایلی رخ می دهد؟

علل فراوانی می‌توانند در ایجاد تیرگی اطراف چشم دخیل باشند. اما شایع‌ترین دلایل بروز این مشکل عبارت‌اند از:

کمبود خواب و خستگی

خستگی بیش از حد و کم خوابی می‌تواند به سیاهی زیر چشم بیانجامد. کمبود خواب یا حتی خواب بیش از حد دو عاملی هستند که منجر به نمایان شدن رگ‌ها و لایه‌های تیره موجود در زیر پوست می‌شوند. در نتیجه، تیرگی اطراف چشم پدید می‌آید. خستگی همچنین می‌تواند مایعاتی را در زیر چشم فرد ایجاد کرده و پف زیر چشم را تشکیل دهد.

افزایش سن

سپری شدن سال‌ها و افزایش سن افراد نیز یکی از عوامل ایجاد سیاهی زیر چشم است. هرچه انسان مسن‌تر می‌شود، پوست او نازک‌تر شده چربی و کلاژن خود را از دست می‌دهد. کاهش کلاژن و چربی خاصیت ارتجاعی پوست را تا حد زیادی از بین می‌برد. در نتیجه، علاوه بر تشکیل چین و چروک، رگ‌ها و لایه‌های تیره‌رنگ زیر پوست خود را بیشتر نشان می‌دهند.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه کامپیوتر، تلویزیون و تلفن همراه فشار زیادی به چشم وارد می‌کند. این فشار ممکن است رگ‌های خونی موجود در اطراف چشم را گشاد کند. با بزرگ شدن رگ‌های خونی تیره‌رنگ، پوست اطراف چشم نیز تیره خواهد شد.

آلرژی

یکی دیگر از دلایل سیاهی زیر چشم واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم است. وقتی بدن درگیر آلرژی می‌شود، برای مبارزه با باکتری‌های مضر هیستامین آزاد می‌کند. هیستامین یک گشادکننده رگی است؛ در نتیجه با افزایش ترشح آن علاوه بر ایچاد پف زیر چشم، ممکن است پوست اطراف چشم نیز تیره به نظر برسد. اگر فرد دارای آلرژی چشم خود را مالش داده یا بخاراند، ممکن است تورم و سیاهی زیر چشم را تشدید کند.

کم آبی

کم آبی بدن یکی از شایع‌ترین دلایل سیاهی اطراف چشم است. وقتی که به بدن آب کافی نرسد، پوست زیر چشم لک‌دار و تیره می‌شود. همچنین ممکن است خود چشم نیز فرورفته به نظر برسد.

نور خورشید

اگر فرد برای مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، بدن مقدار زیادی رنگدانه ملانین تولید می‌کند. رنگدانه ملانین مسئول ایجاد رنگ پوست است. در نتیجه، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید منجر به تیرگی پوست بخصوص زیر چشم می‌شود.

ژنتیک

ژنتیک نیز یکی از دلایل سیاهی زیر چشم به شمار می‌رود. اگر سابقه تیرگی پوست اطراف چشم در خانواده فرد وجود داشته باشد، او نیز ممکن است به این مشکل دچار شود. همچنین گاهی اوقات بیماری‌هایی مانند مشکلات ریوی و غده تیروئید نیز می‌توانند مسبب سیاهی دور چشم شوند.

تاثیر-ژنتیک-در-سیاهی-دور-چشم

چگونه سیاهی زیر چشم را درمان کنیم؟

درمان تیرگی دور چشم بستگی به علت آن دارد. اما روش‌های خانگی و پزشکی متعددی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای رفع این مشکل استفاده نمود. در ادامه، متداول‌ترین راهکارهای درمان سیاهی زیر چشم را بیان می‌کنیم:

راهکارهای خانگی

  • خواب: با داشتن خواب مناسب و کافی می‌توان سیاهی دور چشم را درمان کرده و از بروز آن نیز پیشگری نمود. از داشتن 7-8 ساعت خواب شبانه باکیفیت اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از بالش اضافه: هنگام خوابیدن با استفاده از دو یا چند بالش سر خود را متمایل به سمت بالا نگه دارید. این کار از تجمع مایعات در زیر چشم جلوگیری کرده و تیرگی و پف زیر چشم را کاهش می‌دهد.
  • کمپرس سرد: اگر تیرگی زیر چشم به علت گشادی رگ‌ها رخ داده باشد، می‌توان رگ‌ها را با کمپرس سرد منقبض کرده و پف و سیاهی زیر چشم را کاهش داد. برای این کار، مقداری یخ را درون کیسه پارچه‌ای قرار داده و روی چشم قرار دهید.
  • محافظت از پوست در برابر نور خورشید: به منظور درمان تیرگی دور چشم، تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کرده و یا از کرم‌های ضد آفتاب مرغوب استفاده نمایید.
  • کرم‌های مرطوب کننده: در داروخانه‌ها کرم‌های مرطوب کننده زیادی برای درمان سیاهی زیر چشم عرضه می‌شود. برای یافتن اینگونه محصولات با داروساز مشورت کنید.
  • ماسک خیار: استفاده از خیار می‌تواند درمان موثری برای پف و تیرگی زیر چشم باشد. ابتدا یک خیار خنک شده را به شکل دایره‌های ضخیم برش داده و سپس روی چشم و اطراف آن قرار دهید. پس از گذشت 10 دقیقه پوست را بشویید. برای کسب نتیجه مطلوب، این روش را روزی 2 بار تکرار نمایید.
  • روغن بادام و ویتامین E: این روش برای درمان تیرگی اطراف چشم بسیار محبوب است. ابتدا مقدار مساوی از روغن بادام و ویتامین E را مخلوط کنید. سپس این مخلوط را قبل از خواب روی نواحی تیره دور چشم ماساژ دهید و صبح ناحیه مورد نظر را با آب سرد بشویید. این روند را تا کسب نتیجه دلخواه هر شب تکرار نمایید.
  • چای کیسه‌ای (تی بگ): بسیاری از افراد موفق به رفع سیاهی زیر چشم با استفاده از چای کیسه‌ای شده‌اند. در این روش ابتدا دو چای کیسه‌ای را در آب گرم قرار دهید. سپس آن‌ها را برای دقایقی در فریزر قرار دهید تا خنک شوند. روی هر چشم یک کیسه چای قرار دهید و بعد از گذشت 5 دقیقه ناحیه اطراف چشم را با آب سرد بشویید.

راهکارهای-خانگی-درمان-سیاهی-دور-چشم

راهکار‌های پزشکی

  • کرم روشن کننده زیر چشم: پزشک ممکن است برای درمان تیرگی دور چشم فرد کرم‌های روشن کننده پوست تجویز کند. این کرم‌ها معمولاً حاوی موادی مانند آزلائیک اسید، گلیکولیک اسید و هیدروکینون و کوجیک اسید می‌باشند.
  • لیزر درمانی: با استفاده از دستگاه لیزر می‌توان سلول‌های آسیب دیده و تیره را از بین برد تا با سلول‌های جدید جایگزین شوند. لیزر علاوه بر روشن کردن رنگ پوست، کلاژن‌سازی را نیز افزایش می‌دهد.
  • لایه برداری شیمیایی: پزشک ممکن است برای روشن کردن پوست اطراف چشم، کرم‌های لایه بردار سبک را به فرد پیشنهاد دهد. لایه بردارهای شیمیایی می‌توانند حاوی گلیکولیک اسید، رتینوئیک اسید، لاکتیک اسید و سالیسیلیک اسید باشند.
  • بلفاروپلاستی: با جراحی بلفاروپلاستی پلک پایین می‌توان چربی زیر چشم را خارج کرده و پف و تیرگی را رفع نمود.
  • تزریق فیلر: با تزریق فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید (مانند برندهای ژوویدرم و رستیلن) به زیر چشم می‌توان تیرگی و پف آن را از بین برد.

راهکارهای-پزشکی-درمان-سیاهی-دور-چشم

چگونه از بروز تیرگی دور چشم پیشگیری کنیم؟

  1. خواب کافی و باکیفیت داشته باشید.
  2. آب فراوان بنوشید و از مصرف الکل و نمک خودداری نمایید.
  3. همواره از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  4. یک رژیم غذایی سالم را رعایت کرده و مصرف میوه و سبزیجات را از یاد نبرید.
  5. برای پیشگیری از بروز چین و چروک و تیرگی اطراف چشم، به پوست خود ویتامین E بمالید.
  6. از استعمال دخانیات پرهیز کنید.
  7. مصرف شکلات تلخ برای حفظ سلامتی پوست توصیه می‌شود؛ اما در مصرف آن افراط نکنید.
  8. هنگام خواب با کمک بالش سر خود را بالاتر از دیگر اندام‌ها قرار دهید.
  9. چشم‌هایتان را نمالید.
  10. هنگام خروج از خانه عینک آفتابی بزنید.
  11. آرایش خود را قبل از خواب پاک کرده و از محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت استفاده نمایید.

به طور کلی، سیاهی زیر چشم خطرناک نبوده و اغلب نشانه خستگی، کم آبی بدن یا افزایش سن است. با این حال، بسیاری از افراد از تاثیر نامطلوب آن بر زیبایی ناراضی هستند. با به کارگیری روش‌هایی که در این مقاله بیان شد، می‌توان تیرگی دور چشم را به راحتی رفع کرد. اگر نمی‌دانید کدام روش برایتان موثرتر است، می‌توانید با متخصص پوست مشورت نمایید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x