روانشناسی رنگ سبز : رنگ سبز چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که رنگ‌های مختلف می‌توانند واکنش‌های روانشناختی را برانگیزند. به عنوان مثال، اغلب تصور می‌شود رنگ بر روحیه و احساسات تأثیر می‌گذارد. بعضی اوقات این واکنش‌ها مربوط به شدت یک رنگ است؛ در حالی که در موارد دیگر محصول تجربه و تأثیرات فرهنگی است. رنگ سبز چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ بسیاری از افراد با طبیعت ارتباط تنگاتنگی دارند و بلافاصله رنگ سبز در سرسبزی چمن، درختان و جنگل‌ها را در ذهن خود تداعی می‌کنند. شاید به دلیل اینکه سبز خیلی زیاد با طبیعت در ارتباط است، اغلب به عنوان یک رنگ طراوت و آرام توصیف می‌شود.

سبز، رنگ زندگی است؛ و نمادی از تجدید و رشد است. این رنگی است که بیشتر در محیط طبیعی مشاهده می‌کنید. بنابراین، رنگ بهار است؛ وقتی همه چیز زنده می‌شود. و دوره‌ای را نشان می‌دهد که همه چیز زنده است و روند طبیعی را طی می‌کند. وقتی چیزی سبز می‌بینید می‌دانید که زنده است. همچنین به معنای تعادل، آرامش و هماهنگی است. به همین دلیل است که وقتی در فضای آزاد قرار داریم احساس بزرگی می‌کنیم.

روانشناسی رنگ سبز

سبز، رنگی سرد است که نمادی از طبیعت و جهان طبیعی است. بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها، به دلیل ارتباطات محکم با طبیعت، اغلب تصور می‌شود که سبز نشان دهنده آرامش، شانس، سلامتی و حسادت است. محققان همچنین دریافتند که سبز می‌تواند توانایی خواندن را بهبود بخشد. برخی دانش‌آموزان ممکن است دریابند که گذاشتن یک برگه شفاف از کاغذ سبز بر روی مطالب، باعث افزایش سرعت خواندن و درک مطلب می‌شود.

سبز از مدت‌ها پیش سمبل باروری بوده است و زمانی انتخاب رنگ ارجح برای لباس عروسی در قرن پانزدهم میلادی بود.  سبز اغلب به دلیل خاصیت آرامش بخش در تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، مهمانانی که منتظر حضور در برنامه‌های تلویزیونی هستند، اغلب در یک “فضای سبز” منتظر هستند تا استراحت کنند. تصور می‌شود که سبز استرس را تسکین داده و به بهبودی کمک می‌کند. کسانی که محیط کار سبز دارند، کمتر احساس درد می‌کنند. در نظر بگیرید که چگونه از رنگ سبز در زبان انگلیسی استفاده می‌شود: green thumb (خوش دست در به عمل آوردن گیاهان)، green with envy (بسیار حسود)، greenhorn (ادم خام یا ناشی).

صفات مثبت و منفی رنگ سبز

  • صفات مثبت عبارتند از: رشد و نشاط، تجدید و ترمیم، اعتماد به نفس، قابلیت اطمینان، مهربانی، متعادل بودن و آرامش عاطفی، عاشق طبیعت و خانواده محور، خاکی، بی‌غرور و تکبر، دلسوزانه، پرورش دهنده، سخاوتمندانه، مهربان و وفادار بودن با یک حس اخلاقی بالا، سازگار، “پیوستن اجتماعی”
  • صفات منفی عبارتند از: شخصی بودن و مادی بودن، بی‌تفاوت و بیش از حد محتاطانه، حسادت، خودخواه، حریص و بدبخت، گمراهی با پول، نامفهوم، بی‌تجربه، یک فرد افسرده.

صفات مثبت و منفی سبز

رنگ سبز نمایانگر موارد زیر است

  • هارمونی و تعادل: سبز متعادل کننده انرژی‌های ذهنی، عاطفی و جسمی ماست. به همین دلیل در سیاره ما بسیار سبز وجود دارد. سبز مرکز قلب بدن است.
  • رشد: همانطور که در طبیعت، برگ‌های سبز نشانه‌ای است که گیاه هنوز در حال رشد است.
  • امید: سبز پیش‌بینی چیزهای آینده است.

سبز متعادل کننده انرژی‌های ذهنی، عاطفی و جسمی ماست.

اثرات رنگ سبز

رنگ سبز چه احساسی در شما ایجاد می‌کند؟ آیا شما سبز را با خصوصیات یا موقعیت‌های خاصی مرتبط می‌کنید؟ اثرات این رنگ شامل موارد زیر است.

  • جوان‌سازی: سبز وقتی از نظر جسمی، ذهنی یا عاطفی خسته می‌شویم، ما را زنده می‌کند.
  • تغذیه: به دلیل پیوند آن با قلب، سبز ما را ترغیب می‌کند که دیگران را تغذیه کنیم. سبز نیز برای ما الهام‌بخش تغذیه است – یکی دیگر از دلایلی که این رایج‌ترین رنگ روی زمین است.
  • قابل اعتماد، قابل قبول و دیپلماتیک: سبز به ما کمک می‌کند تا شرایط را از همه طرف به وضوح ببینیم.
  • انحصارطلبی: سبز رنگی است که ما را ترغیب می‌کند تا بخواهیم مالک چیزها و افراد باشیم و جمع آوری و تملک کنیم. سبز ماتریالیسم را تشویق می‌کند.
  • حسادت: سبز با حسادت یک عبارت رایج و یک واکنش منفی به رنگ سبز است.
روانشناسی رنگ بنفش : رنگ بنفش چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟

در مورد برخی از پاسخ‌های زیر که افراد به اشتراک گذاشته‌اند، بیشتر بدانید که دیگران درباره سبز چه می‌گویند.

سبز آرامش بخش است

افراد اغلب می‌گویند که سبز دارای یک اثر آرام‌بخش است. یکی از افراد گفت: “من در جایی خوانده‌ام که سبز آرام‌بخش است یا رنگی است که به تمرکز کمک می‌کند.” خواننده دیگری توضیح داد: “سبز‌های تیره بسیار تسکین‌دهنده هستند. من متوجه شده‌ام که هر وقت از چیزی احساس عصبانیت یا نگرانی می‌کنم، نشستن در اتاق نشیمن سبز تیره باعث می‌شود احساس آرامش بیشتری داشته باشم.” “من حدس می‌زنم به همین دلیل آنها” اتاق‌های سبز “برای بازیگران دارند که قبل از شروع صحنه روی صحنه بنشینند. این احتمالاً به آنها کمک می‌کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشند.” اثرات آرامش بخش سبز ممکن است به دلیل ارتباط آن با طبیعت باشد، که افراد اغلب احساس آرامش و طراوت می‌کنند.واکنش خود شما به رنگ سبز بسیار شخصی است.

سبز هیجان‌انگیز است

در حالی که برخی  افراد از رنگ سبز، احساس آرامش بخش را می‌یابند، برخی دیگر احساس می‌کنند که این رنگ هیجان را به آنها منتقل می‌کند. یکی از افراد گفت: “سبز به من عجله می‌دهد. من همه چیز را با رنگ سبز می‌خرم مانند عکس‌هایی که رنگ سبز زیادی در آنها وجود دارد. شخصیت‌ها را با موهای سبز، چشم‌ها و لباس‌های سبز رنگ را به طور خودکار دوست دارم”.

این می‌تواند به ویژه در مورد سایه‌های پر جنب و جوش و سرسبز سبز صدق کند. خواننده توضیح داد: “من یک سبز بسیار روشن و پر جنب و جوش را دوست دارم! به نظر می‌رسد بسیار پر انرژی و انگیزه‌دهنده است. مثل اینکه همیشه هر زمان که در اطراف یک منشور روشن یا سبز آهک هستم احساس الهام‌بخشی و شارژ بودن می‌کنم.

روانشناسی رنگ آبی : رنگ آبی چه احساسی را در شما ایجاد می‌کند؟

سبز تداعی شفقت است

“وقتی می‌بینم کسی رنگ سبز پوشیده است، احساس می‌کنم او مهربان، مفید و دلسوز است. این رنگی است که فقط شفقت می‌کند.”

سبز طبیعی است

“سبز برای من نمادی از رشد طبیعت است. وقتی متوجه رنگ سبز می‌شوم احساس آرامش می‌کنم.”

“رنگ سبز من را به یاد دنیای طبیعی می‌اندازد. من دوست دارم سبز را در دکوراسیون داخلی و کمد لباس خود بگنجانم زیرا به طبیعت نزدیک است.”

رنگ سبز نماد طبیعت

سبز خوش‌بینانه است

“امیدوار، خوش‌بین، بخشنده، پرانرژی، استراحت، سلطنتی، زیبا، غنی، سالم، بازیگوش، محترم، مسئول، ثروتمند، محتاط، صلح آمیز، گرم، پایدار، قد بلند، تمیز، پایدار، راحت، محکم، قوی و دلسوز. این رنگ مورد علاقه من است”

“سبز رنگی است که برای من سمبل آغاز جدیدی است. من تصور می‌کنم گیاه تازه سبز از خاک بیرون می‌آید. هر وقت سعی می‌کنم برای مقابله با یک هدف جدید و یا شروع کردن به چیزی انگیزه پیدا کنم، اطرافم با رنگ سبز می‌تواند کاملاً مفید باشد.”

سخن پایانی ایده‌آل مگ

واکنش خود شما به رنگ سبز بسیار شخصی است. تجربیات گذشته و همچنین تمایلات شخصی و فرهنگی همه می‌توانند در چگونگی احساس این رنگ نقش داشته باشند. از آنجا که سبز آنقدر با طبیعت در ارتباط است، مردم اغلب آن را به عنوان طبیعت، تازه بودن و حس استراحت توصیف می‌کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که همه واکنش‌ها به رنگ نیز توسط تأثیرات فرهنگی و تجربیات فردی شکل می‌گیرد. دفعه بعد که خود را در حال مشاهده رنگ سبز یافتید، خواه در یک اتاق، در یک نقاشی و یا در فضای باز، لحظه‌ای به بررسی انواع احساسات و حالات خود بپردازید که رنگ تمایل به بیرون کشیدن دارد.

4 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x