تحلیل و تفسیر نقاشی کودکان در مورد خانواده

والدین اغلب نگران محتوای آثار هنری فرزندشان هستند و کنجکاو‌اند که تفسیر نقاشی کودکان به آن‌ها چه می‌گوید؟ در بسیاری از موارد، هیچ نگرانی راجع‌به نقاشی کودک وجود ندارد؛ زیرا کودکان هر از گاهی، چیزهای بسیار عجیب و غریب می‌کشند. زمانی که فرزند شما 6 ساله می‌شود، نقاشی‌های او، وزن و ارزش واقعی پیدا می‌کنند.

در این زمان، بچه‌ها از تخیل خود به همراه تجربه‌های واقعی زندگی برای کشیدن نقاشی استفاده می‌کنند که می‌تواند راهکاری برای پیدا کردن مشکل کودکان باشد. در اینجا ما در مورد معنای نقاشی فرزندتان و همچنین نشانه‌هایی که باید یا نباید نگران آن‌ها باشید صحبت می‌کنیم. با این شناخت، روند تربیتی و مراقبتی بهتری برای رشد سالم کودک پیش خواهید گرفت.

پرتره خانوادگی در نقاشی کودکان؛ گویاترین تفسیر از باورهای کودک

با تهیه وسایل نقاشی مانند دفتر نقاشی بزرگ سیمی و مداد رنگی، به کودک اجازه دهید تا اوقاتی از روز را مشغول نقاشی کشیدن باشد. پیام‌هایی مانند رابطه کودکان با والدین، احساسی که در خانه دارند و بسیاری دیگر را می‌توان در تفسیر نقاشی کودکان از خانواده یافت. اگر کودکی پرتره خود را دور از والدین بکشد، نشان‌دهنده داشتن محیط خانه‌ای پر سر‌و‌صدا و بهم ریخته است. همچنین نشان می‌دهد که والدین زمان کمتری را با کودک خود در طول روز سپری می‌کنند. رفع این مشکل هم بسیار ساده است و فقط باید زمان بیشتری برای تفریح، در کنار کودک خود باشید.

کودکانی که هریک از اعضای خانواده را با ویژگی‌های خاصی ترسیم می‌کنند، نشانه‌هایی از هوش بیشتر در خود نشان می‌دهند؛ زیرا آن‌ها دلایل منحصربه‌فرد بودن افراد را درک می‌کنند. از کودک بخواهید تا نقاشی خود را برای شما توضیح دهد. اگر کودکی خانواده خود را در حال انجام یک فعالیت گروهی ترسیم کرد، یعنی احساس همدلی در کودک با اعضای دیگر خانواده شکل گرفته است.

تحلیل و تفسیر نقاشی کودکان در مورد خانواده

سلف پرتره کودک در نقاشی؛ نمایانگر احساس او نسبت به خود

هنگامی که کودکان طرح‌هایی از خود می‌کشند، جزئیات مهم زیادی را بازگو می‌کنند. روشی که کودک خود را با مداد رنگی و روی کاغذ به تصویر می‌کشد، احساس او را نسبت به خود مشخص می‌کند. اغلب موضوعاتی مانند ناامنی و تضاد درونی را، می‌توان در جزئیات یک پرتره و تفسیر نقاشی کودکان شناسایی کرد.

به قسمت‌هایی که کودک خودش را ترسیم یا با رنگ سیاه کرده است، بیشتر دقت کنید. هر دو این موارد، نشان‌دهنده تغییر دیدگاه کودک نسبت به خودش است. اگر کودکی بیشتر اوقات خود را غمگین و ناراحت می‌کشد، تضاد درونی او را نشان می‌دهد.

تفسیر نقاشی کودکان با طرح‌های نامناسب و خشونت‌آمیز

اگر کودک ۳ ساله شما، نقاشی فردی با اندام‌های خصوصی اغراق‌آمیز می‌کشد، نگران نشوید. زیرا کودکان در این سن کنجکاو هستند و صرفا برای کشف دنیای اطراف خود، موضوعات نامناسب را نقاشی می‌کنند. کودکان ۳ ساله نسبت به قسمت‌های مختلف بدن کنجکاوی می‌کنند که یک موضوع طبیعی در رشد کودکان محسوب می‌شود. هنگام تفسیر نقاشی کودکان با این موضوعات، زمانی باید نگران شد که کودک تاکنون هیچ ارتباطی با آن موضوع نداشته است! باید با کودک راجع‌به نقاشی صحبت کنید و سوال‌های مرتبط با آن موضوع بپرسید. به‌طور‌مثال، از او سوال کنید «آنچه را که کشیده، کجا دیده است؟»

ترسیم موضوعات خشن برای کودک چندان غیرعادی نیست. البته، اگر کودک خود را در حال کشیدن تصاویر خشونت‌آمیز می‌بینید، باید در مورد تصاویر با او صحبت کنید. با صحبت مستقیم در مورد آثار هنری آن‌ها می‌توانید معنای واقعی پشت نقاشی را بفهمید و نگرانی خود را از بین ببرید. گاهی کودکان آنچه را که در تلویزیون یا رسانه‌های اجتماعی می‌بینند، نقاشی می‌کنند. این موضوع، نشان‌دهنده تماشای بیش از حد تلویزیون یا انجام بازی‌های ویدیویی است.

آیا نقاشی‌ کودک، همیشه معنایی پنهان دارد؟

همیشه تفسیر نقاشی کودکان لازم نیست و نیاید حساسیت بیش‌از‌حد به خرج داد! به خاطر بسپارید که نگاه کردن به نقاشی فرزندتان، فقط بینش شما را نسبت به افکار درونی او آگاه‌تر می‌کند. گاهی اوقات، یک نقاشی ممکن است نشانه بدی به نظر برسد؛ در حالی‌که واقعا جای نگرانی نیست. صحبت کردن با کودک، در مورد نقاشی‌ها و پرسیدن درباره جزئیات نقاشی، به رفع نگرانی‌های غیرضروری کمک می‌کند. فقط مطمئن شوید که سوالاتی بپرسید که کودک نیاز به توضیح داشته باشد. به‌طور‌مثال، از کودک بپرسید: «برای من بگو چی کشیدی؟ این افرادی که کشیدی، چه کسانی هستند و چه کار می‌کنند؟». کودک را وادار به صحبت و توضیح درباره نقاشی کنید.

کریستن کالن شارما (Kristen Cullen Sharma) یک عصب‌روان‌شناس در دانشگاه نیویورک، توضیح می‌دهد که بسیاری از درمانگران به دلیل ماهیت مبهم هنر نقاشی، آن را برای تفسیر اتفاقات درونی کودک مناسب نمی‌دانند. در واقع او می‌گوید: «همکار من ممکن است نقاشی‌ها را مانند من تفسیر نکند؛ بنابراین باید به تحقیق درباره تفسیر نقاشی کودکان ادامه داد تا بتوانیم دقیق‌تر بر آن‌ها تکیه کنیم.»

نقاشی کودک از خود

استفاده زیاد از جوهر سیاه و قرمز در نقاشی کودکان؛ زنگ خطری بزرگ

گاهی طراحی‌های کودک به طرز باورنکردنی گویا هستند و تفسیر نقاشی کودکان راهکاری مفید برای والدین خواهند بود. بعضی از نقاشی‌ها نشان می‌دهد که موضوعی کودک شما را آزار می‌دهد. اگر آثار هنری فرزندتان،‌ ناگهانی و به‌طورچشمگیری تغییر کرد، به آن توجه کنید. به‌عنوان‌مثال، اگر کودک شما، هرگز در زندگی خود تصویر خشونت‌آمیزی نکشیده است و ناگهان شروع به کشیدن موضوعات خشونت‌آمیز می‌کند، باید نگران شد. در واقع، شما باید به الگوهای رفتاری بیشتر از موضوع نقاشی، دقت داشته باشید.

درمانگران رنگ‌ها را هم در تفسیر نقاشی کودکان در نظر می‌گیرند. استفاده بیش از حد از دو رنگ قرمز و مشکی در طراحی‌های کودک، اهمیت پیدا می‌کند. استفاده زیاد از رنگ سیاه، اغلب با افسردگی دوران کودکی مرتبط بوده و استفاده افراطی از رنگ قرمز، نشانه عصبانیت و پرخاشگری در کودک است. اگر مدام در نقاشی کودک، استفاده افراطی از این رنگ‌ها را مشاهده کردید، درصورتی‌که کودک به سایر رنگ‌ها هم دسترسی دارد، برای پیدا کردن مشکل، با او صحبت کنید.

نقاشی های ترسناک کودکان

تفسیر و درمان واکنش‌های عاطفی کودک با وسایل نقاشی ایران تحریر

در رابطه با نقاشی‌های فرزندتان، از نتیجه‌گیری سریع خودداری کنید. در عوض، بهتر است از یک کودک درمانگر کمک حرفه‌ای بگیرید. تفسیر نقاشی کودکان را به متخصص بسپارید تا دقیق‌تر راجع‌به آن‌ها مطلع شوید. کودکان بسیار خلاق هستند و هر موضوعی را که به ذهنشان خطور می‌کند ترسیم می‌کنند. گاهی اوقات این نقاشی‌ها معنا دارند و گاهی فقط کنجکاوی‌ها و روند رشد طبیعی آن‌ها را نشان می‌دهند. پس زود قضاوت نکنید.

تهیه وسایل نقاشی را برای کودکان جدی بگیرید و برای او، دفتر نقاشی، مداد رنگی، گواش و آبرنگ و قلمو بگیرید. سایت فروشگاهی ایران تحریر مجموعه کاملی از وسایل نقاشی را برای همه گروه‌های سنی دارد. از وسایل سایت ایران تحریر برای پرورش ذهن‌های کوچک استفاده کنید و بهترین انسان‌ها را پرورش دهید. برای خرید وسایل نقاشی به آدرس اینترنتی irantahrir.shop سر بزنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x