کراتینه‌‌ی مو چیست؟

امروزه روش‌های زیادی در سالن های زیبایی برای صافی مو به کار می رود از جمله: سشوار، اتوی مو و… ولی شاید از اینکه هر روز وقت زیادی را به صاف کردن موهای خود جلوی آینه اختصاص دهید خسته شده باشید.

 با مراجعه به آرایشگاه و سالن زیبایی، آرایشگر به شما می‌گوید چاره‌ی کار در کراتینه‌ کردن مو است. اما آیا کراتینه یک روشی دائمی در صافی مو است؟ آیا کراتینه عوارضی را برای مو ایجاد می‌کند؟ آیا کراتینه‌ی مو فقط برای صافی مو کاربرد دارد؟ با مجله زیبایی استایلی همراه باشید.

کراتینه‌‌ی مو چیست؟

 کراتینه مشتق شده از کلمه‌ی کراتین است که نوعی پروتئین است که سازنده‌ی مو، ناخن و پوست را به عهده دارد. در واقع خانم‌هایی که موهای وز دارند به این معنی است که کراتین موجود در موهای آن‌ها به میزان کافی وجود ندارد که بتواند ساختمان مویشان را نرم کند.

کراتین مو برای افرادی مناسب است که موهای بسیار وزی دارند. برای کراتینه کردن یک آرایشگر ماهر باید اینکار را انجام دهد زیرا مستلزم کار با مواد است بنابراین آرایشگری را انتخاب کنید که تبحر کافی در این امر را داشته باشد. در نظر داشته باشید که کراتینه کردن اغلب پر هزینه است.

آیا کراتینه‌ی مو فقط برای صافی مو کاربرد دارد؟

از کراتین علاوه بر صافی برای ترمیم موهای آسیب دیده به جهت استفاده‌ی زیاد از مواد دکلره ، رنگ و… نیز استفاده می‌شود.

روش کراتینه‌ی مو به چه صورت است؟

آرایشگر ابتدا یک محصول که مخصوص کراتینه‌ی مو می‌باشد را روی موهای فرد متقاضی قرار می‌دهد و از یک اتوی مو برای جذب مواد کراتینه استفاده می‌کند زیرا اتوی مو حرارت زیادی را تولید می‌کند و به جذب آن کمک می‌کند. به طور کلی میانگین زمان انجام کراتینه‌ی مو 90 دقیقه یا بیشتر است که بستگی به اندازه‌ی مو دارد.

عوارض کراتینه‌ی مو چیست؟

فرد متقاظی برای انجام کراتینه‌ی مو باید نسبت به وقوع عوارض کراتینه مطلع باشد، سپس نسبت به انجام آن اقدام نماید.

  • بروز آلرژی یا حساسیت

اگر جزو افرادی هستید که دچار حساسیت‌های پوستی و مشکلات تنفسی مثل آسم می‌شوید برای انجام کراتینه‌ی مو کمی درنگ کنید زیرا در برخی افراد علائمی مثل خارش و یا وجود دانه‌های قرمز در پوست سر مشاهده و همینطور استنشاق فرمالدئید باعث سرفه، سوزش گلو، خارش چشم و حتی گاهی ممکن است خونریزی از بینی را در پی داشته باشد.

  • ریزش مو و نازک شدن آن

اولین نشانه‌ایی که پس از انجام کراتینه کردن مو رخ می‌دهد ریزش مو است هر چند که آرایشگر شما محصولاتی را برای مراقب از مو به شما پیشنهاد کنند باز هم این حالت برای افرادی که کراتینه کرده‌اند رخ می‌دهد چرا که حرارت زیاد اتوی مو باعث ریزش و نازک شدن مو می‌شود.

  • سرطان

فرمالدئید در مواد کراتینه حتی در مواد کراتینه‌های برزیلی که مشهور هستند نیز یافت می‌شود و این ماده باعث ایجاد صافی می‌شود. در واقع فرمالدئید ماده‌ایی سرطان‌زاست. اغلب آرایشگران از ماسک هایی استفاده می‌کنند که تا حد زیادی این مواد را از روی مو پاک کنند اما باز هم مقدار کمی ار این ماده جذب پوست می‌شود و راهی برای حذف کامل آن کشف نشده است.

  • خطرات جدی برای خانم‌های باردار

خانم‌های باردار در دوران بارداری نباید موهای خود را کراتینه کنند زیرا خطرات جدی برای مادر و جنین در پی دارد. همچنین مادران باردار در دوران بارداری از قرار گرفتن در محیط‌هایی که کراتینه انجام می‌شود اجتناب کنند.

  • شکنندگی  و آسیب مو

پس از انجام کراتینه، موهای شما صاف خواهد شد ولی بعد از چند هفته و شستشو ممکن است موهای شما خشک و شکننده شود و آسیب جدی به موهای شما وارد کند.می‌توان علت اصلی آن را ناشی از حرارت بسیار بالای اتوی مویی که در تماس با مو قرار می‌گیرد دانست.

ماندگاری کراتینه‌ی مو چقدر است؟

نمی‌توان گفت کراتین روشی است که تا آخر عمر موهای شما را صاف نگه می‌دارد ولی این نتیجه در برخی افراد متفاوت است ممکن است در برخی بعد از چند هفته موها به حالت قبل بازگردد و در برخی دیگر ممکن است ماه‌ها کراتینه‌ی موهایشان ماندگار باشد.

مراقبت‌های لازم پس از کراتینه‌ی مو

پس از انجام کراتین، موهای خود را 2 الی 3 روز نشویید.

در معرض نور خورشید قرار نگیرید، زیرا باعث خشکی مو می‌شود.

از شامپوهای سولفات استفاده نکنید، زیرا ممکن است به موهای شما آسیب بزند.

تا 3 روز پس از کراتینه‌ی مو، موهای خود را با کش، گیر و… نبندید.

کراتینه کردن مو به روش خانگی

  • کراتینه مو با مواد غذایی

تغذیه، نقش اساسی در سلامت مو دارد بنابراین بهتر است از مواد غذایی حاوی پروتئین‌ها و ویتامین‌ها استفاده کنید. ویتامین ای، آهن، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ به جهت تامین پروتئین لازم، میوه و سبزیجات و همینطور مواد معدنی مثل، منیزیوم، مس و سلنیوم برای تامین مواد مغذی مو نیازمند و موثر هستند.

  • کراتینه‌ی مو با روغن‌های گیاهی

روغن‌هایی شامل زیتون، روغن آرگان به سلامت موهای شما کمک می‌کند بهتر است شبها قبل از خواب مقداری از روغن نارگیل یا روغن زیتون را به ریشه‌ی مو زده و ماساژ دهید سپس موهای خود را درون کلاه قرار دهید و صبح آن را بشویید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید تا موهای شما نرم و لطیف گردد.

منبع: مجله زیبایی استایلی

پایان رپورتاژ آگهی

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x