جاذبه های گردشگری کومله

شهرستان کومله از توابع لنگرود در استان گیلان به شمار می رود که در میان کوه های سرسبز احاطه شده است .  همین موقعیت جغرافیایی بی نظیر بر زیبایی های این شهر افزوده است. کومله در ۶ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد که جلگه های آن پوشیده از شالیزارها و مزارع چای است. این شهر علاوه بر تولید برنج ، از مراکز مهم تولید چای در ایران نیز محسوب می شود.

تولید مرکبات،شغل دیگر اهالی و کشاورزان این شهر است،که این فعالت در اقتصاد خانوار آنان نقش بسزایی را ایفا می کند. شهر کومله در منطقه کوهستانی و در میان کوه های پوشیده از جنگل و گیاهان قرار گرفته است. این کوه‌ها بیشتر در جنوب این شهر دیده می شوند و وقتی شما به اطراف تان نگاه می کنید در مقابل خود جنگل بسیار زیبا و سرسبز را مشاهده خواهید کرد.  کنده زری، زرده گیللی، پرشکوه، ملات کوه و لیلاکوه از مهم ترین کوه های واقع در این منطقه به شمار می روند .

شهر زیبای کومله در لنگرود

قدمت کومله

این شهر قدمتی به طول تاریخ ایران دارد . مورخان کومله را متعلق به دوران تیموریان می دانند و البته بناهای تاریخی واقع در شهر هم گواه این ادعا هستند . وجود مناطقی در کومله بنام‌های (علی کیابیجار-علی کیاسل و مهدی کیاسل) بیانگر اهمیت کومله در عصر حکمرانی سادات آل کیا است. ملاط که یکی از روستاهای این بخش است مهد سلسله سادات کیا بوده که در تاریخ ایران و تشیع نقش مهمی را ایفا نموده‌اند.

همچنین در بخش جنوبی شهر کومله ، کندزر وجود دارد که در قرون پیشین شهر بوده ‌است. بعضی از معمرین گفته‌اند که سکه‌هایی در همین کندزر پیدا شده ‌است که قدمت آن ها بیشتر از دوره تیموریان بوده ‌است. همه این شواهد و آثار نشان می دهد که کومله از تاریخی کهن برخوردار است و کاوش های بیشتر می تواند تعداد این آثار را افزایش دهد.

تاریخ و قدمت کومله

کشاورزی

کومله یک منطقه کشاورزی است و روستائیان و ساکنان این منطقه بیشتر از این راه، به امرار معاش می پردازند. از عمده محصولات این شهر می توان به برنج،  چای، مرکبات و  کرم ابریشم اشاره کرد. کاشت برنج بیشتر در دشت ها و جلگه های این شهر صورت می گیرد ، در حالی که کشت چای بیشتر در مناطق کوهستانی و تپه های کومله در جریان است. مردم این منطقه در کنار این دو محصول، مرکبات هم تولید می کنند که به اقتصاد خانوار کمک شایانی می کند. پرورش کرم ابریشم نیز از فعالیت های دیگر این منطقه است که مردم گاها به تولید آن می پردازند.

کشاورزی در شهر کومله

وجه تسمیه

نام کومله در اصل کوملا بوده است و این واژه مرکب است از «کو» و «ملا» ، که به معنی اسکان و پناه گرفتن درجای امن می‌باشد. کومله در دامنه کوه‌های مرتفع واقع شده و از آرامش خاصی برخوردار است. این منطقه از گذشته های دور نیز مکان ساکتی بوده و معمولا برای در ماندن از خطرات به این جا پناه می آوردند.

ارتفاعات شهر کومله

رودخانه کومله

رودخانه کومله برای مردم این شهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ، چرا که آب بیشتر این منطقه از طریق آن تامین می گردد. وجود این رودخانه دست کم دو مزیت برای اهالی کومله دارد : نخست آنکه مزارع آنها آبیاری می شود و دوم اینکه در جذب گردشگر تاثیر موثری دارد.

در کومله فقط یک رودخانه به نام خرشتم لات جریان دارد که ادامه آن همان شلمان رود است و سرچشمه آن از سلسله جبال البرز می باشد . این رود پس از سیراب ساختن زمین های اطراف در چمخاله به پای خزر می ریزد . همچنین در این شهر دو استخر بزرگ وجود دارد که با آب باران های فصلی پر می شود و از آنها برای آبیاری مزارع برنج استفاده می کنند.

رودخانه کومله | طبیعت و گردشگری

آب و هوای کومله

این شهر دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است ولی به دلیل همجواری با کوه ها ، محیط ییلاقی به خود گرفته است . این فضا باعث شده که آب و هوای بهتری در این بخش استان گیلان ایجاد شود تا مورد توجه گردشگران قرار گیرد. اما ویژگی دیگر آب و هوایی کومله، وزش باد های ساحلی در آن است که محیط و فضای زندگی در این منطقه را با تغییراتی روبروکرده است. شهر کومله به علت مشرف بودن به دریا دارای جریان بادهای ساحلی است که جهت آن روزها از ساحل به دریا و شب ها از دریا به ساحل می باشد.

مانعی در راه وزش باد به کومله وجود ندارد و به همین دلیل نسبت به سایر شهرهای ساحلی خنک تر است.کومله از نقاط پر باران ایران است به همین جهت مرتع و کشتزار همه جا را پوشانده است و زمین های خشک و عاری از درخت در آن دیده نمی شود.

آب و هوای شهر کومله

دریاچه کومله

یکی از جاذبه های گردشگری کومله دریاچه این شهر می باشد. این دریاچه در جنوب روستای کومله واقع در ۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لنگرود قرار دارد. وجود شالیزارها و مزارع چای از ویژگی های این بخش از کومله است و در این نقطه فاصله کم استخر تا کوه ها نمایی بسیار زیبا به این منطقه داده است. این دریاچه همچنین محل حضور پرندگان است که زیبایی خاصی به این محیط بخشیده است. پرندگان مهاجر عموما برای زمستان گذرانی به این منطقه مهاجرت می کنند. قایق سواری و فعالیت انواع رستوران از جمله امکانات دیگر این دریاچه است.

این دریاچه که از جاذبه های گردشگری کومله به شمار می رود ، شامل ۳ آبگیر جدا از هم است که طول بزرگترین این آبگیرها حدود ۱ کیلومتر و عرض آن حدود ۴۰۰ متر است. فاصله ی دریاچه تا سواحل دریای خزر و ساحل زیبای چمخاله در حدود ۱۰ کیلومتر و فاصله آن تا ارتفاعات شمالی البرز و کوه پرش تنها حدود ۱ کیلومتر است. این فاصله کم تا کوه نمایی بسیار زیبا به این منطقه ی گردشگری داده است.

دریاچه زیبای کومله

دیدنی های دیگر کومله

شهر کومله از شهرهای جدیدالتوسعه کشور است که در دامنه شمالی سلسله جبال البرز در دامنه کوه های کم ارتفاعی به نام های زرد گیلی و کند زر قرار گرفته است. با اینحال در مورد جاذبه های گردشگری کومله می توان ساعت ها صحبت کرد . توسعه در این شهر به دلیل وجود مزارع متوازن نیست. کومله از لحاظ شکل ظاهری یک شهر فلاحتی است و منازل در میان باغ ها و زمین های زراعتی و بدون حصار به طور پراکنده قرار گرفته اند. البته این شکل از خانه ها در اغلب شهرهای استان گیلان دیده می شود اما در کومله این نوع قرارگیری خانه ها بیشتر به چشم می آید.

بیشتر بخوانید :

معرفی اماکن گردشگری قره ضیاءالدین
لاهیجان، شهر همیشه سبز ایران
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x