بهترین پارک های شرق تهران کدامند ؟

پارک‌ها از محبوب‌ترین نقاط در هر شهری به شمار می‌روند. متاسفانه فضای شهرها روز به روز بیشتر به سمت ماشینی شدن پیش می‌رود. ساختمان‌های بلند، ماشین‌های پرتعداد در خیابان‌ها، آلودگی‌های مختلف، استرس، شلوغی و هزاران اتفاق دیگر باعث می‌شوند که ساکنین شهرها و به طور ویژه شهرهای بزرگ، شدیدا به پارک‌ها و اماکن و فضاهای سبز احتیاج پیدا کنند .

پارک‌ها بهترین مکان برای به دست آوردن آرامش دوباره، خالی کردن استرس‌های روزانه، گشت و گذار با خانواده و دوستان، سپری کردن یک بعد از ظهر تعطیل یا یک ملاقات عاشقانه محسوب می‌شوند.

مجله اینترنتی ایده آل مگ امروز همراه شما سری به شرق تهران خواهد زد تا پارک‌های این منطقه را به طور مختصر معرفی کند. معرفی پارک‌های شرق تهران، هدفی است که امروز و در این مطلب، به دنبال آن خواهیم بود .

پارک جنگلی سرخه حصار

در انتهای خیابان دماوند و نزدیکی ترمینال شرق، یکی از پارک های شرق تهران منتظر شماست. پارک جنگلی و بسیار زیبای سرخه حصار، با هر متر و معیاری که در نظر بگیریم، از زیباترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود .

پارک جنگلی سرخه حصاردر این پارک امکاناتی مانند آلاجیق، مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی ، باربیکیو و آب نمای سنگی در اختیار شما قرار دارند. سالن کشتی مجزا از دیگر برگ‌های برنده این پارک در مقایسه با سایر پارک‌های تهران به شمار می‌رود .

پارک سرخه حصار

سرخه حصار را می‌توان در زمره قدیمی‌ترین پارک‌های ایران به شمار آورد که قدمت آن به دوران حکومت قاجارها برمی‌گردد. این پارک از دو راه قابل دسترسی است:

  • جاده خجیر
  • جاده قصر فیروزه

اطلاعات پارک سرخه حصار را می‌توانید در جدول زیر به صورت کامل مشاهده نمایید:

نام پارک پارک جنگلی سرخه حصار
آدرس تهران، منطقه 13، محله سرخه حصار، تهرانپارس، روبروی ترمینال شرق
شماره تماس 021-77703119 – 021-77888835
نزدیک‌ترین پایانه تاکسی به سرخه حصار ترمینال شرق – تاکسی تهران شمال
نزدیک‌ترین ایستگاه بی آر تی به سرخه حصار ایستگاه BRT داریوش
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به سرخه حصار ایستگاه اتوبوس داریوش – کد 105 – غرب به شرق
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به سرخه حصار ایستگاه فرهنگسرا
ساعت کاری همه روزه از ساعت 09 صبح الی 22 شب

این پارک از نظر تقسیم‌بندی شهری، در منطقه 13 تهران واقع شده است و مساحتی بالغ بر 9200 هکتار دارد. سرخه حصار در سال 1359 به عنوان پارک ملی معرفی شد .

پارک سرخه حصار شرق تهران

به دلیل نزدیکی به دو منطقه جاجرود و دماوند، آب و هوای این پارک جنگلی نیمه خشک است. هوای آن شب‌ها به طرز ملموسی از روزها سردتر می‌شود و این نکته ناشی از اقلیم آب و هوایی آن است.

پارک ملی خجیر

یکی دیگر از پارک های شرق تهران، پارک ملی خجیر است که خیلی‌ها این منطقه را به عنوان قدیمی‌ترین منطقه شکار ممنوع تهران می‌شناسند.

پارک جنگلی خجیر

این پارک در سال 1361 به عنوان پارک ملی ثبت شد. خجیر با بیش از 10 هزار هکتار مساحت، یکی از بزرگترین پارک‌های تهران به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی گوناگون از یکی برجسته‌ترین ویژگی‌های این پارک به شمار می‌رود. ناگفته نماند خجیر بخشی از منطقه حفاظت شده جاحرود محسوب می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید به تمامی اطلاعات مهم درباره پارک جنگلی خجیر دسترسی داشته باشید:

نام پارک پارک ملی خجیر
آدرس تهران، انتهای اتوبان بابایی، پارک ملی خجیر
شماره تماس 02177355781
نزدیک‌ترین مسیر مسیر پاسداران به پارچین که به انتهای اتوبان شهید بابایی می‌رسد.
مسیر دسترسی دوم بخشی از جاده تهران به دماوند در نزدیکی منطقه صنعتی کمرد که از جاده هراز قابل دسترسی است و از حاشیه شمالی خجیر می‌گذرد.
نحوه بازدید برای بازدید از پارک خجیر، نیاز به اخذ مجوز از سازمان محیط زیست دارید
ساعت کاری به مجوز شما بستگی دارد

عقاب، شاهین، قرقی و کبک تنها چند نمونه از پرندگانی هستند که در این پارک به وفور یافت می‌شوند . دلیل تنوع زیاد گونه‌های جانوری، خجیر را باید در وضعیت آب و هوایی آن که ناشی از منقه جاجرود است، جستجو کرد.

آب در خجیر بسیار سخاوتمند است و همین زیاد بودن آب، به تنوع پوشش گیاهی این پارک کمک شایانی کرده است. این پارک بیشتر از آنکه یک مکان تفریحی باشد، یک جاذبه گردشگری است.

در واقع اگر برای تفریح به این پارک می‌روید خیلی راضی باز نخواهید گشت. چون امکاناتی که در سایر پارک ها می‌بینید، در اینجا وجود ندارند.

پارک جنگلی خجیر شرق تهران

اما اگر عاشق طبیعت هستید و دوست دارید انواع گیاهان و جانوران را ببینید، خجیر بهترین پارکی است که در تهران پیدا می‌کنید. کفش‌های مناسب بپوشید و دوربین عکاسی‌تان را بردارید و عازم این پارک شوید.

چیزی که در انتظار شماست، بیش از 35 گونه متنوع گیاهی و انواع و اقسام جانوران است. در این پارک قدم بزنید و به عکاسی بپردازید، این بهترین کاری است که می‌شود در خجیر انجام داد.

گونه های کمیاب جانوری در پارک خجیر

اگر هنوز به اندازه کافی برای دیدن این پارک هیجان ندارید به این آمار با دقت توجه کنید :

  • 38 گونه مختلف از جانوران پستاندار در این پارک زندگی می‌کنند
  • 115 گونه از پرندگان بر فراز این پارک مشغول پرواز هستند
  • 27 گونه خزنده در زمین این پارک در حال خزیدن هستند

هنوز هم در فوق العاده بودن پرک خجیر تردید دارید؟

پارک پلیس

اگر به دنبال یک پارک مناسب برای تفریح و گردش هستید، یکی از بهترین انتخاب‌های شما بدون شک، پارک پلیس خواهد بود. این بوستان زیبا یکی از پارک های شرق تهران به شمار می‌رود.

پارک پلیس در شرق تهران

در قدیم به این مکان، پارک اناری میگفتند و دلیل آن هم ناگفته پیداست: تعدد درختان انار در این پارک. البته و متاسفانه نباید خیلی به دلتان صابون بزنید؛ چون بر اثر عدم رسیدگی و کوتاهی‌هایی که در زمینه حفظ این درختان صورت گرفته است، امروزه بسیاری از آن‌ها از بین رفته‌اند.

در بخش شمالی پارک می‌توانید موزه گرافیک ایران را ببینید که وجود همین موزه، اهمیت این پارک را دو چندان کرده است. داخل پارک، خیابانی قرار دارد که فضای پارک پلیس را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم کرده است.

اقاقیا، بید مجنون، یاس زرد و زرشک گیاهانی هستند که در این بوستان کاشت شده‌اند و می‌توانید از دیدن آن‌ها در پارک پلیس لذت ببرید.

پارک پلیس تهران شرق

رستوران، کتابخانه، زمین بازی کودکان، آب نما و سرویس بهداشتنی از جمله امکانات این بوستان زیبا به شمار می‌روند. جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین آثار به جا مانده از دوران قاجار در این مکان واقع شده است.

عمارت ارباب هرمز که متعلق به زرتشتیان است و به وسیله یکی از ارباببان زرتشتی به اسم ارباب هرمز بنا شده است، به پارک پلیس اعتبار تاریخی هم بخشیده است.

در جدول زیر می‌توانید به مهم‌ترین اطلاعات پارک پلیس دسترسی داشته باشید:

نام پارک پارک پلیس
آدرس تهران، تهران‌پارس، خیابان توحید
شماره تماس 77361770 -021
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو ایستگاه تهرانپارس (3 کیلومتر)
نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس ایستگاه پارک پلیس
برخی از امکانات  نمازخانه و کتابخانه، رستوران، زمین بازی کودکان، وسایل بدن‌سازی و زمین ورزشی، آلاچیق، برکه و آب‌نما و سرویس بهداشتی
ساعت کاری همه روزه

این بوستان زیبا و تفریحی در منطقه تهرانپارس واقع شده است و برای دسترسی به آن، می‌توانید از اتوبوس‌های شرکت واحد استفاده کنید.

البته از طریق ایستگاه‌های مترو هم می‌توانید راهی این پارک شوید. بعد از ایستگاه متروی تهرانپارس 3 کیلومتر با پارک پلیس فاصله خواهید داشت.

اما اگز از اتوبوس‌های خط واحد استفاده کنید، می توانید مستقیما از طریق ایستگاه پارک پلیس، به این مکان عالی و زیبا دسترسی داشته باشید.

پارک الغدیر

این پارک بیشتر برای استفاده معلولان و جانبازان عزیز تعبیه شده است. طراحی و فضاسازی این پارک به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که افراد دارای ملولیت‌های جسمی به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

پارک الغدیر شرق تهران

 رمپ‌هایی با شیب استاندارد در کنار اختلاف سطح‌های این پارک دیده می‌شوند که نشان از مناسب‌سازی پارک الغدیر برای معلولان عزیز است.

در جدول زیر می‌توانید به اطلاعات پارک الغدیر دسترسی داشته باشید:

نام پارک پارک الغدیر
آدرس تهران خیابان هنگام، نرسیده به میدان الغدیر
هزینه ورودی رایگان
مدت زمان لازم برای بازدید 1 الی 2 ساعت
سال تاسیس 1392
برخی از امکانات سرویس بهداشتی, آنتن دهی موبایل, دسترسی به اینترنت, فضای سبز, آب خوری, نمازخانه, نیمکت
ساعت کاری همه روزه

موسسه خیریه آموزشی نگین تهران در این پارک، اقدام به برگزاری کلاس‌های رایگان آموزشی برای جانبازان و معلولین نموده است. همچنین سالن آمفی تئاتر هم رو به روی این مرکز قرار دارد و افراد، می‌توانند از آن استفاده کنند.

این پارک در خیابان هنگام و نرسیده به بیمارستان الغدیر واقع شده است .

پارک جنگلی یاس

این پارک در منطقه شمال شرق تهران قرار گرفته است و از بهترین مکان‌ها برای رهایی از شلوغی و آلودگی هوای پایتخت محسوب می‌شود.

پارک جنگلی یاس

در اتوبان بابایی که پیش بروید، نرسیده به خیابان استخر، به این پارک جنگلی زیبا بر می‌خورید که از پارک های شرق تهران به شمار می‌رود.

جالب است بدانید این پارک، بزرگترین پارک جنگلی تهران به شمار می‌رود که البته به دو بخش شمالی (واقع در منطقه 1) و جنوبی (واقع در منطقه 4) تقسیم می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید به اطلاعات کامل بوستان یاس دسترسی داشته باشید:

نام پارک پارک جنگلی یاس
آدرس تهران، بزرگراه شهید بابایی، نرسیده به خیابان استخر
هزینه ورودی رایگان
مدت زمان لازم برای بازدید 2 الی 4 ساعت
سال تاسیس 1394
برخی از امکانات آلاچیق و باربکیو، پارکینگ، نمازخانه و سرویس بهداشتی
ساعت کاری همه روزه

در سال 1393، کارهای احداث این پارک آغاز شد و در سال 94 به بهره برداری رسید. 9 زمین بازی برای کودکان و 6 زمین برای بزرگسالان در نظر گرفته شده‌اند که در کنار آلاچیق های زیبای آن، می توانند آخر هفته بسیار خوبی را برای شما رقم بزنند. زبان گنجشک، سرو نقره ای و اقاقیا از جمله درختانی هستند که در این پارک می‌توانید مشاهده کنید.

برای رفتن به این پارک بهتر است از خودروی شخصی استقاده کنید. بعد از ورود به پارک می‌توانید خودروی خود را در پارکینگ پارک کرده و همراه با خانواده، از محیط بی‌نظیر پارک جنگلی یاس لذت ببرید.

پارک جنگلی لویزان

مانند پارک جنگلی یاس، این پارک هم در شمال شرق تهران و در منطقه شمیرانات واقع شده است. لویزان را با نام پارک جنگلی شیان هم می‌شناسند.

پارک جنگلی لویزان

این پارک زیبا یکی از بهترین مکان‌ها برای طبیعت‌گردی در پایتخت به شمار می‌رود. در این پارک، استخر، سونا، بیلیارد و بولینگ فراهم شده است که لذت شما را در زمان حضور در این مکان، دو چندان خواهد کرد.

از زیبایی‌های این منطقه تا ساعت‌ها می‌توان نوشت. مسیر ورودی این پارک با طبیعت زیبا و منحصر به فرد شما را از همان ابتدا سر ذوق خواهد آورد.

در داخل پارک هم که تعداد زیادی کباب‌پز برای استفاده خانواده‌ها در نظر گرفته شده است. حالا فقط تصور کنید شبانه به این پارک بروید و بخواهید منظره تهران را از آن بالا ببینید. هیجان انگیز نیست ؟

پارک جنگلی لویزان شرق تهران

یکی از ویژگی‌های جدید این پارک، باغ پرندگان است که از سال 1393 به این مجموعه اضافه شده است. در این باغ 250 نوع پرنده وجود دارند که دیدن آن‌ها به هیچ وجه خالی از لطف نیست.

در جدول زیر می‌توانید به اطلاعات پارک جنگلی لویزان دسترسی داشته باشید:

نام پارک پارک جنگلی لویزان
آدرس تهران- شمال شرق تهران- اتوبان هنگام- بالاتر از چهارراه استقلال
شماره تماس 021-77446862
هزینه ورودی رایگان
مدت زمان لازم برای بازدید 1 الی 5 ساعت
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو حسین آباد و نوبنیاد
سال تاسیس 1340
برخی از امکانات هتل شیان و تالار های عروسی، رستوران، سفره‌خانه سنتی، بوفه، کافی‌شاپ، مجموعه ورزشی، دستگاه‌های بدن‌سازی و ۶ زمین بازی برای کودکان
ساعت کاری همه روزه

از طریق ایستگاه‌های متروی حسین آباد و نوبنیاد امکان دسترسی به این پارک فراهم شده است. راه دیگر دسترسی پارک جنگلی لویزان، این است که از بزرگراه صدر به سمت بزرگراه بابایی شرق حرکت کنید و در خروجی هنگام بپیچید. ورودی شرقی بوستان در پیش روی شما خواهد بود.

کلام آخر

پارک‌ها همیشه جذاب هستند؛ به ویژه در شهر بزرگ و شلوغی مانند تهران! یک آخر هفته جذاب بدون گشت و گذار چند ساعتی در یک پارک زیبا و آرام، تکمیل نخواهد شد.

در این مقاله به معرفی بهترین و دنج‌ترین پارک های شرق تهران پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

سوالات متداول 

بهترین پارک های شرق تهران کدامند؟

پارک سرخه حصار، پارک پلیس، پارک خجیر، بوستان الغدیر، پارک اناری یا پلیس، پارک جنگلی لویزان، پارک یاس و … از بهترین و زیباترین پارک‌های شرق پایتخت محسوب می‌شوند.

آیا بازدید از پارک خجیر برای همه افراد آزاد است؟

خیر – برای ورود به پارک خجیر باید مجوزهای لازم را از محیط زیست، دریافت کرده باشید.

چگونه به پارک جنگلی لویزان برویم؟

از بزرگراه صدر به سمت بزرگراه بابایی شرق حرکت کنید و در خروجی هنگام بپیچید. ورودی شرقی بوستان در پیش روی شما خواهد بود.

3.4 | (8)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x