کوچک ترین کشورهای جهان: مقاصد گردشگری منحصر به فرد و جذاب

وقتی به ما می‌گویند که در جهان بیش از 194 کشور وجود دارند؛ اولین تعبیری که از کلمه کشور به ذهنمان خطور می‌کند سرزمینی عظیم با جمعیتی زیاد است.

اما جالب است بدانید برخی از کشورها به حدی کوچک هستند که شهرهای سایر کشورها مانند روسیه و هندوستان در مقایسه با آن‌ها، غول محسوب می‌شوند.

در مناطقی مانند کارائیب و اقیانوس آرام کشورهای زیادی با مساحت کمتر از 400 کیلومتر مربع وجود دارند؛ اما تعداد کشورهای کوچک در اروپا بیش از سایر نقاط جهان است. در ادامه با کوچک ترین کشور جهان بیشتر آشنا خواهیم شد:

10 کشور کوچک جهان روی هم 1491 کیلومتر مربع مساحت دارند؛ یعنی نصف مساحت شهرستان ورامین! البته باید بدانیم که برخی از کشورهای کوچک در زمره ثروتمندترین و جذاب‌ترین مناطق جهان به شمار می‌روند. در این مقاله از ایده آل مگ نگاهی به 10 کشور کم مساحت جهان می‌اندازیم؛ با ما همراه باشید.

10 – مالت (316 کیلومترمربع)

مالت یک کشور جزیره‌ای در سواحل دریای مدیترانه است. جمهوری مالت از سه جزیره: گوزو، کومینو و مالت تشکیل شده است. این کشور با بیش از 450 هزار نفر جمعیت، یکی از متراکم‌ترین مناطق جهان محسوب می‌شود.

مالت

مالت به دلیل سواحل آفتابی، آب و هوای فوق‌العاده، تاریخی غنی و البته زندگی شبانه پر زرق و برق به یکی از مقاصد توریستی محبوب در اروپا تبدیل شده است.

نام کشور مالت
پرچم پرچم کشور مالت
مساحت 316 کیلومتر مربع
جمعیت بیش از 500 هزار نفر
پایتخت والتا
قاره اروپا

9 – مالدیو (300 کیلومتر مربع)

یک مقصد توریستی محبوب که در اقیانوس هند واقع شده است. مالدیو هم از نظر مساحت و هم از نظر جمعیت، کوچک ترین کشور در قاره آسیا و نهمین کشور کوچک در جهان محسوب می‌شود.

مالدیو

بیش از 1919 جزیره مرجانی در منطقه مالدیو قرار دارند. مالدیو در طول تاریخ مستعمره بسیاری از امپراطوری‌ها از جمله پرتغال، هلند و انگلیس بوده است؛ اما بالاخره در سال 1965 به کشوری مستقل تبدیل شد.

امروزه این کشور به دلیل داشتن سواحل ماسه‌ای سفید و آب‌های کریستالی، دارای اقتصادی قوی در زمینه گردشگری است.

نام کشور مالدیو
پرچم پرچم مالدیو از کوچک ترین کشورهای جهان
مساحت 300 کیلومتر مربع
جمعیت بیش از 550 هزار نفر
پایتخت ماله
قاره آسیا

8 – سنت کیتس و نویس ( 261 کیلومتر مربع )

یکی دیگر از کوچکترین کشورهای جهان، کشور سنت کیتس و نویس است. این کشور از دو جزیره سنت کیتس و نویس تشکیل شده است که از اولین محل‌هایی بودند که مورد اشغال اروپایی‌ها قرار گرفتند.

Saint Kitts and Nevis

اقتصاد این کشور به گردشگری و البته کشاورزی وابسته است. این چزایر به دلیل داشتن زندگی دریایی متنوع، به یکی از محبوب‌ترین مناطق برای غواصی تبدیل شده‌اند.

نام کشور سنت کیتس و نویس
پرچم پرچم سنت کیتس و نویس
مساحت 261 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 53 هزار نفر
پایتخت باستره
قاره آمریکای شمالی
بلندترین آبشار جهان {معرفی 25 آبشار حیرت‌انگیز دنیا}

7 – جزایر مارشال (181 کیلومتر مربع)

جزایر مارشال که به صورت رسمی با نام جمهوری جزایر مارشال شناخته می‌شود؛ یک کشور جزیره‌ای کوچک در اقیانوس آرام است که به طور تقریبی در حد واسط ایالات هاوایی و قاره استرالیا واقع شده است.

جزایر مارشال

این کشور از با داشتن بیش از 800 گونه ماهی و 160 گونه مراجان، از نظر بیولوژیکی در جهان بی‌نظیر است.

نام کشور جزایر مارشال
پرچم پرچم جزایر مارشال از کوچک ترین کشور جهان
مساحت 181 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 60 هزار نفر
پایتخت ماژورو
قاره اقیانوس آرام

6 – لیختن اشتاین (160 کیلومتر مربع)

این کشور آلمانی زبان، تنها کشور جهان است که به صورت کامل در آلپ واقع شده است. این کشور کوچک که در بین سوئیس و اتریش واقع شده است؛ از نظر سرانه تولید ناخالص، ثروتمندترین کشور جهان محسوب می‌شود.

لیختن اشتاین

همچنین بد نیست بدانید لیختن اشتاین با نرخ بیکاری 1.5 درصد نیز در دنیا سرآمد محسوب می‌شود. ورود به این کشور بسیار دشوار است؛ زیرا هیچ فرودگاهی در داخل مرزهای آن وجود ندارد. مسافرانی که قصد سفر به لیختن اشتاین را دارند باید از طریق فرودگاه زوریخ در سوئیس برای این کار اقدام نمایند.

نام کشور لیختن اشتاین
پرچم پرچم کشور لیختن اشتاین
مساحت 160 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 40 هزار نفر
پایتخت وادوژ
قاره اروپا

5 -سن مارینو (61 کیلومتر مربع)

سن مارینو در رده پنجم کوچک ترین کشور جهان قرار دارد. این کشور به عنوان بی سر و صداترین و آرام‌ترین کشور جهان نیز شناخته می‌شود.

سن مارینو

بر اساس برخی از ادعاها، این کشور قدیمی‌ترین تمدنی بوده که بر جهان حکومت کرده است. سن مارینو سومین کشور کوچک اروپا محسوب می‌شود و از نظر سرانه تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

نام کشور سن مارینو
پرچم پرچم سن مارینو از کوچک ترین کشور جهان
مساحت 61 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 35 هزار نفر
پایتخت سن مارینو
قاره اروپا

4 – تووالو (26 کیلومتر مربع)

تووالو که قبلا به عنوان جزایر الیس معروف بود، در اقیانوس آرام در شمال شرقی استرالیا واقع شده است. این کشور تنها 10 هزار نفر جمعیت دارد و فقط 8 کیلومتر جاده دارد.

تووالو

از جالب‌ترین نکاتی که درباره تووالو باید بدانیم این است که تنها یک بیمارستان دارد! این کشور زمانی مستعمره انگلیس بود اما در سال 1978 به استقلال زسید. با توجه به موقعیت جغرافیایی آن، از نظر گردشگری اصلا محبوب نیست و مسافران بسیار کمی دارد.

نام کشور تووالو
پرچم پرچم کشور تووالو
مساحت 26 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 10 هزار نفر
پایتخت فونافوتی
قاره اقیانوس آرام

3 – نائورو (21 کیلومتر مربع)

این کشور که در شرق استرالیا واقع شده است، کوچک ترین کشور جزیره‌ای در جهان محسوب می‌شود.  نائورو در گذشته به خاطر معدن‌های سرشار از فسفات شناخته می‌شد؛ اما اکنون یک مقصد عالی برای گردشگران است.

نائورو

به دلیل کاهش معادن فسفات در این کشور، نرخ بیکاری تا 90 درصد افزایش یافته است و 10 درصد باقیمانده نیز کارمند دولت هستند.

نائورو را چاق‌ترین کشور جهان می‌دانند؛ زیرا 97 درصد از مردان و 93 درصد از زنان آن از اضافه وزن رنج می‌برند. با توجه به وضعیت چاقی در این کشور، طبیعی است که نائورو بیشترین سطح دیابتی دنیا را نیز به خود اختصاص داده است. بیش از 40 درصد از مردم این کشور به بیماری دیابت نوع 2 میتلا هستند.

نام کشور نائورو
پرچم پرچم کشور نائورو
مساحت 21 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 10 هزار نفر
پایتخت یارن
قاره اقیانوس آرام

2- موناکو (2 کیلومتر مربع)

موناکو واقع در رودخانه فرانسه، بیشترین تعداد میلیونرها و میلیاردرهای جهان را به خود اختصاص داده است. این کشور را به عنوان یک زمین بازی برای ثروتمندان می‌شناسند که از 3 طرف با فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه هم مرز است.

موناکو

بیشتر ساکنین موناکو فرانسوی زبان هستند. جالب است بدانید موناکو با 36 هزار نفر جمعیت، متراکم‌ترین کشور جهان به شمار می‌رود.

نام کشور موناکو
پرچم پرچم کشور موناکو
مساحت 2 کیلومتر مربع
جمعیت کمتر از 40 هزار نفر
پایتخت موناکو
قاره اروپا

1- واتیکان (440 هزار متر مربع)

بالاخره به رتبه اول کوچک ترین کشور جهان رسیدیم: واتیکان. این کشور به صورت کامل در رم پایتخت ایتالیا قرار دارد و مرکز کلیسای کاتولیک در جهان محسوب می‌شود.

واتیکان

بزرگترین کلیسای جهان یعنی “St. Peter’s Basilica” نیز در این کشور قرار دارد. درآمد این کشور از کمک‌های داوطلبانه بیش از 1 میلیارد عضو کلیسای کاتولیک روم در سراسر جهان حاصل می‌شود. باقیمانده اقتصاد آن از طریق فروش تمبرهای پستی، یادداشت‌های توریستی و هزینه‌های ورود به موزه‌ها حاصل می‌شود.

نام کشور واتیکان
پرچم پرچم کشور واتیکان
مساحت 440 هزار متر مربع
جمعیت 453 نفر
پایتخت واتیکان
قاره اروپا

کلام آخر

همان‌طور که مشاهده کردید، در جهان کشورهایی وجود دارند که وسعت آن‌ها حتی از یکی از خیابان‌های تهران هم کمتر است. با این‌حال، این کشورها کاملا به رسمیت شناخته شده و پایتخت، سرود رسمی و … دارند.

در این مقاله به معرفی 10 مورد از لیست کوچک ترین کشور جهان پرداختیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

4.3 | (50)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
12
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x