دکوراسیون مینیمال و هر آنچه که باید درباره مینیمالیسم بدانید

یکی از شیک‌ترین نوع دکوراسیون‌های اخیر، دکوراسیون مینیمالیستی می‌باشد. این نوع دکوراسیون به دور از آشفتگی و هرج و مرج شهری‌ست و یک سادگی و آرامش خاصی را با خود به همراه دارد. شاید شرایط روحی و روانی مناطق شهری باعث شده است که مردم برای تجربه یک محیط آرام و دنج به این نوع دکوراسیون تمایل پیدا کنند.

مفهوم مینیمال نه تنها در دکوراسیون، بلکه نوع لباس و موسیقی را نیز در برمیگیرد. دراین مقاله سعی کرده‌ایم ظرافت‌های دکوراسیون مینیمالیستی و ایده‌های دیزاین مثال زدنی و زیبایی را جمع‌آوری کنیم؛ تا بتوانید از آن استفاده کنید. اگر بخواهیم کمی ساده‌تر به این موضوع بپردازیم می‌توانیم بگوییم که سبک مینیمال طرفدار ساده گرایی‌ست.

دکوراسیون به سبک مینیمال

یک سبک طراحی‌ست که ساده و بدون تزئینات پر‌زرق‌ و برق اضافی ا‌ست. تقسیم صحیح فضا در چنین طراحی بسیار مهم است. فضای داخلی مینیمالیستی معمولا جمع‌وجور و به‌رنگ‌های سیاه و خاکستری و از اشکال هندسی دقیقی برخورد دار است.

برای دیزاین یک دکور مینیمالیستی باید با پرده‌های کلاسیک و سنگین، لوسترهای بزرگ و پرزرق و برق، وسایل تزئینی و دکوری اضافی، فرش‌های پرنقش و نگار خداحافظی کنید. یادتان باشد دکور مینیمال طرفدار ساده گرایی‌ست. هرچقدر وسایل کمتر و فضا بزرگ‌تر باشد بیشتر به سبک دلخواه نزدیک می‌شوید.

درواقع این اصل ساده گرایی یکی از بزرگ‌ترین تفاوت این نوع دکوراسیون با کل دکوراسیون‌های دیگر است. جمعیت زیاد و آشفتگی حاصل از آن، که نتیجه طبیعی زندگی مدرن است؛ که باعث اختلالات فیزیولوژیکی و روانی می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از این نوع هرج و مرج به دکوراسیون مینیمالیستی روی می‌اوریم. از آنجا که این دکوراسیون کاملا سادگی و یکپارچگی را در برمی‌گیرد باید همان شرایط را رعایت کنیم.

 

چگونه خانه را به سبک مینیمال طراحی کنیم

دکوراسیون مینیمالیستی چیست؟

معنی کلمه مینیمالیسم، یعنی کم‌ترین، کوچک‌ترین یا بهتر بگوییم ساده‌ترین. می‌توان گفت روندی وجود دارد که مبتنی ‌بر ساده‌سازی تقریبا در هر جنبه از زندگی می‌باشد. هر شاخه هنری، از موسیقی گرفته تا نقاشی؛ تحت تاثیر این روند بوده.

درست است که بگوییم دکوراسیون نیز سهم خود را از این سبک بدست آورده است. برای یافتن راه‌حلی برای فرار از زندگی پرزرق و برق شهری و آشفتگی آن، این دکوراسیون بوجود آمد تا فضای آرام و بازتری ایجاد کند.

دکوراسیون مینیمالیستی مبتنی‌بر مفهوم تعادل است. هرچه تعادل و نظم بیشتری درخانه برقرار شود، راحت‌تر و بیش‌تر به این سبک نزدیک می‌شوید. بر این اساس هرچقدر از وسایل کم‌تری استفاده کنید، ارامش بیش‌تری تجربه خواهید کرد.

در این سبک از دکوراسیون همه توجه‌ها روی نقطه خاصی از خانه متمرکز می‌شود و درآنجا مبلمان چیده می‌شود و بسیاری از جاهای دیگر باید خالی بماند. اگر تمامی این شرایط را رعایت کنید، به این ترتیب می‌توان گفت شما دکور مینیمالیستی دارید.

چگونه دکوراسیون مینیمالیستی درست کنیم؟

خانه های مینیمالیستی

اول از همه باید در نظر داشته باشید که اگر قصد یک دکور مینیمالیستی دارید؛ باید تمام وسایل آنجا را کم کنید و فقط بگذارید آنچه که واقعا به آن نیاز دارید بماند. مثلا فرض کنید اگر می‌خواهید اتاق خواب خود را به این سبک دیزایین کنید باید همه وسایل اضافی را خارج نمایید. از قاب عکس‌های رنگی رنگی گرفته تا مجسمه‌های کوچک وبزرگی که روی قفسه‌ها گذاشته‌اید.

وسایل آرایشی که روی میز آرایشی‌تان گذاشته‌اید را جمع کنید و درون یک کشو قرار دهید. در واقع بعضی از اتاق خواب‌های به سبک مینیمال، بجز تخت خواب و فرش و اینه و کمد لباس هیچ چیز دیگری  ندارند! حتی شده در این بین ممکن است یک گلدان وجود داشته باشد یا یک قاب عکس بزرگ بر روی دیوار نصب بوده باشد. اگر فکر می‌کنید پرده های پرزرق و برق داری دارید آنها را با یک پرده ساده تعویض کنید. کلا تا جایی که می‌توانید مکان را از وسایل دست و پاگیر غیرضروری خالی کنید تا به فضای بیشتری دست پیدا کنید.

پس از اینکه وسایل را از اتاق یا مکان مورد نظر خارج ساختید حالا نوبت به کنترل رنگ آن می‌رسد. اشتباه نکنید، رنگ یکی از مهم‌ترین عامل در دکوراسیون مینیمال است. پس هیچ‌وقت از رنگ غافل نشوید. یک رنگ را مدنظرتان بگیرید، حالا از سایه‌‌های روشن‌تری از این رنگ استفاده کنید. و از تن‌های جیغ و زننده دوری کنید. مراقب باشید همه وسایل شما یک رنگ باشد. هر کدام رنگ جداگونه‌ای نداشته باشند. هرچقدر رنگ‌هایی که انتخاب می‌کنید روشن‌تر باشد بیشتر به سبک دلخواه‌تان نزدیک‌تر می‌شوید.

اجازه دهید مبلمان به طرز صحیح در اتاق چیده شوند. اگر به طور مثال چهارصندلی در اتاق دارید، باید آنها را به طور درست و مساوی در اتاق بچینید تا یک میز قهوه‌ای در وسط آنها قرار گیرد.

سه مورد وجود دارد که بجز مبل ها می‌توانید برای طراحی دکوراسیون نشیمن استفاده کنید که آن‌هم فرش، پرده و لوستر است.

پیشنهاداتی برای ساخت یک نوع دکور مینیمالیستی

نباید فراموش کنید که اولین شرط برای نزدیک شدن به یک دکور مینیمال، دوری از زیاده‌خواهی در چیدمان خانه می‌باشد. در واقع ساده بودن منطق این سبک است. پس یادتان باشد تمام وسایل موجود در سالن را به حداقل برسانید و از دیزاین ساده شروع کنید.

بیشتر مردم این اشتباه را دارند که در ابتدا یک دیزاین ساده را در نظر می‌گیرند اما وقتی نوبت به دیوار یا مکان‌های خالی می‌رسد سعی می‌کنند با وسایل پرزرق و برق آنجا را تزئین کنند. این کار درست نیست. سبک مورد نظر شما کاملا مخالف هرنوع دیزاین پرزرق و برق است. زیرا الویت فقط ساده گراییست! شما می‌توانید تمام تزئینات خود را در یک گلدان بزرگ جا دهید و آنرا یک گوشه از سالن قرار دهید.

خانه به سبک مینیمال

یا بجای اینکه دیوار خود را با تابلو‌های کوچک و زیادی که پوشانده‌اید خالی کنید و فقط یک قاب عکس بزرگ یا متوسط روی دیوار خود نصب کنید. به جای اینکه وسایل تزئینی روی میز خود قرار دهید یک میز بزرگ بگیرید و هیچ چیزی روی آن قرار ندهید. به این ترتییب قوانین این سبک زیبا را رعایت کنید. هرچقدر سعی کنید فضای بیشتری ذخیره کنید و وسایل بیشترو غیرضروری زیادی از اتاق خارج سازید کار شما نتیجه مطلوب‌تری خواهد گرفت.

رنگ سیاه و سفید

هیچوقت نباید از ست قرار دادن این تناژ رنگ چشم‌پوشی کنید. شاید برخی از افراد مینیمال را فقط با این دو رنگ یادآوری کنند. اما به یاد داشته باشید که نباید از این دو رنگ به صورت کاملا مساوی استفاده کنید. سعی کنید یک رنگ برتری بیشتری نسبت به رنگ دیگر داشته باشد. مثلا می‌توانید مبلمان خود را به رنگ مشکی انتخاب کنید و یک لوستر بزرگ سفید در مقابل آن به کار ببرید.

وسایل تزئینی اما موثر

درست است که ما می‌گوییم هرچقدر کم‌تر بهتر. و شاید شما هم به این نتیجه رسیده‌اید که خب باید وسایل در اتاق به حد صفر برسد، درواقع اینطور نیست. اما قطعا نباید بیش از حد آز انها استفاده شود و زیاده‌روی کنید. در دکوراسیون مینیمال نباید از فریم یا اندازه‌های کوچک استفاده کنید. چون فقط از یک مورد استفاده می‌کنید پس اندازه آن بزرگ باشد بهتر است و ظاهر زیباتری به خانه می‌بخشد. برای مثال به جای استفاده از گلدان‌های کوچک و زیادی که در یک گوشه از خانه قرار داده‌اید، فقط یک گلدان بزرگ تهیه کنید و در آن گوشه قرار دهید.

طراحی مینیمالیسم

انتخاب مبلمان مناسب و به جا

هنگامی که دیوارهای خود را به رنگ سفید در می‌آورید باید مبلمان خود را مطابق با ان انتخاب کنید، مثلا مبلمانی به رنگ سیاه. البته این فقط یک نوع مثال بود. شما می‌توانید مبلمان خود را از رنگ‌های سفید، خاکستری، مشکی، طوسی انتخاب کنید. می‌توانید برای دیزاین  سالن از یک میز قهوه‌ای بزرگ استفاده کنید که از یک چوب طبیعی ساخته شده باشد. می‌توانید دکوراسیونی شیک داشته باشید به شرطی که همه شرایط را رعایت کنید.

اصل”کمتر، بیشتر”

پیروی از اصل “کمتر، بیشتر” است می‌تواند به شما کمک زیادی بکند. این اصل طرفدار وسایل کم و کاربردیست. از اشیاءهای بی کاربرد دوری کنید. اگر وسایل زیادی دارید و نمی‌دانید که باید آنها را کجا بگذارید، می‌توانید با نصب کابینت یا قفسه‌های شناور آنها را از بلاتکلیفی رها کنید. هنگام دیزاین مبلمان باید به یاد داشته باشید که وسایل شخصی شما باید دور از چشم باشند. از کمدهایی با کشوهای کمتر و مبل کمتر استفاده کنید.

خداحافظ پرده ها

در خانه‌هایی که فضای کمتری دارند نباید از پرده‌های بزرگ و پر زرق و برق دار استفاده کرد، باید بگذارید نور طبیعی خانه را پرکند. می‌دانید چرا؟ نور یکی از عواملیست که خانه‌ها را بزرگتر نشان می‌دهد. پس با پرده‌های دست و پاگیر و کلفت خداحافظی کنید. اگر پنجره شما طوریست که فضای خانه شما نشان داده نمی‌شود که کار شما راحت‌تر است. می‌توانید پرده‌ها را جداکرده و قاب چوبی روی ویندوزهای خود نصب کنید. اما اگر پنجره شما به بیرون دید دارد و فضای خانه معلوم است از پرده‌های ساده با رنگ‌های روشنی چون سفید، بژ یا شیری استفاده کنید.

سقف به سبک مینیمالیسم

سقف نباید زیاد پر از زرق‌وبرق باشد. اینگونه فضا سنگین‌تر می‌شود. از گچ‌بری کردن یا ایجاد نقاشی بر روی آن خودداری کنید. سقفی ساده با رنگ‌های روشن مناسب این طرح می‌باشد.

دیوار به سبک مینیمالیست

دیوارها در این طرح می‌توانند در بافت‌های گچی یا کاشی‌های براق بزرگ یا کاغذ دیواری نیز استفاده شوند. حتی در این سبک می‌توان دیوارها را از جنس شیشه، بتون یا سنگ طبیعی برجسته هم استفاده کرد.

چگونه خانه را به سبک مینیمال دیزاین کنیم

استفاده از مواد طبیعی

سعی کنید در دکوراسیون خود از مواد طبیعی استفاده کنید. مثلا جنس مبلمان شما از مواد طبیعی باشد به طور مثال میزهای شما از جنس درخت بامبو باشد. فرش و ملحفه‌ها را نیز نباید فراموش کنید. اگر نمی‌توانید لوسترمناسب خانه خود استفاده کنید از چراغ‌های ال ای دی استفاده کنید. که  لامپ‌های ال ای دی با مکانیسم اشعه روشنایی زیبایی به خانه خود ببخشید.

از خطوط مدرن استفاده کنید

به خصوص باید در مبلمان خود از خطوط مدرن استفاده کنید. شما میتوانید مبلمان راحتی با جنس فلز با پارچه جیر انتخاب کنید. اما باید مراقب باشید که از طرح‌های خشن استفاده نکنید. این جزئیات تاثیر زیادی روی دکور دلخواه شما دارد. پس فراموش نکنید که با دقت مبلمان خود را انتخاب کنید.

نمونه‌های دکوراسیون مینیمال کدام هستند؟

سبک دکوراسیون مینیمال حتی در خانه‌های کوچک نیز به کار می‌رود. یادتان باشد که سبک مینیمال به دنبال صرفه جویی در فضاست. و شما با این سبک می‌توانید فضای زیادی از خانه خود را ذخیره کنید. به خصوص در خانه‌هایی که در مرکز شهر هستند یا حتی آپارتمان‌ها هم برای این دکور مناسب می‌باشند. به لطف این دکوراسیون می‌توان در فضاهای کوچک و مبلمان‌های کم بهترین و آرام‌ترین مکان را برای خود دست و پا کرد.

سالن سبک مینیمالیستی

اتاق های نشیمن به سبک مینیمال

اگر قصد دارید از دکوراسیون مینیمالیستی برای خانه خود استفاده کنید، ابتدایی‌ترین راه شما باید روشنایی باشد. هرچه در این زمینه حرفه‌ای تر عمل کنید چیدمان داخلی خانه شما نتیجه مثبت‌تری به دنبال خواهد داشت. می‌توانید از دیوارهای شیشه‌ای استفاده کنید. شیشه و فلز نور را به راحتی منعکس می‌کنند. نور هرچقدر در خانه شما بازتاب بیشتری داشته باشد، خانه  شما بزرگتر و جادارتر دیده خواهد شد.

اتاق خواب سبک دکوراسیون مینیمال

سادگی باید خط مقدم یک اتاق خواب باشد. مانند سایر قسمت‌های خانه، وسایل غیرضروری را در کمدهای خود نگهداری کنید؛ یا اصلا از اتاق خارج کنید تا فضا با کمی بهم ریختگی آشفته دیده نشود.

آباژورهای موجود باید اشکال ساده هندسی داشته باشند. از دو عسلی در اتاق خودداری کنید و فقط یک میز عسلی برای شما کفایت می‌کند.

اتاق خواب به سبک مینیمال

آشپزخانه به سبک دکوراسیون مینیمال

یک آشپزخانه که با روحیه مینیمالیسم طراحی شده است، باید نظم و نظافت را تنفس کند. مانند هر جای دیگر باید عاری از هر کثیفی و لک و عاری از هر وسایل اضافی باشد. سعی کنید همه وسایل آشپزخانه را درون کابینت‌ها قرار دهید. یادتان باشد همه لوازم آشپزخانه در سبک مینیمال باید کاملا پنهان شوند چون هدف، فراهم کردن محیطی بزرگ و جادارتر است. به این خاطر است که هرگوشه از خانه باید تا حد امکان ساده و دنج طراحی شود

طراحی مینیمال در آشپزخانه ها

نتیجه گیری

– طراحی داخلی به سبک مینیمالیسم مدرن، حاکی از فضای زیادی‌ست. بنابراین باید از پارتیشن‌های اضافی خلاص شوید.

– برای پر کردن اتاق از نور زیاد نیاز به پنجره‌های بزرگ داریم.

– رایج‌ترین رنگی که در این سبک انتخاب می‌شود، سفید و خاکستری می‌باشد.

– میز، مبل، مبلمان، لوسترهایی که به سبک مینیمالیسم می‌خواهید در خانه بچینید باید دارای اشکال هندسی ساده‌ای باشند.

– از استفاده کردن از قاب عکس‌ها یا تابلوهای هنری خودداری کنید. برای تزیین دیوارها یک قاب عکسی که یک نقاشی ساده دارد کافیست.

– طراحی مینیمال توسط مبلمان و چیدمانش تعریف می‌شود. پس حتما در انتخاب و تناسب رنگی مبلمانی که استفاده می‌کنید دقت بالایی داشته باشید.

طراحی های مینیمالیسم

– به جای پرده‌های بلند و ضخیم از پرده‌های کوچک  به صورت عمودی یا افقی استفاده کنید.

– استفاده از لوسترهای بزرگ و پرزرق‌وبرق دار برای این سبک از طراحی اصلا انتخاب مناسبی نمی‌باشد. لامپ‌های سقفی نئونی یا هالوژن اغلب استفاده می‌شود.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x