بهترین راه برای بهبود فضای آشپزخانه: کابینت جزیره

بسیاری از افراد با هدف افزایش زیبایی، کارایی و همچنین استفاده بهینه از فضای آشپزخانه، به سراغ کابینت جزیره می‌روند. کابینت جزیره، کابینتی است که به صورت مستقل در آشپزخانه تعبیه می‌شود و به دیوارها متصل نیست.

در این مطلب از ایده آل مگ، ویژگی‌های کابینت جزیره مناسب را بررسی می‌کنیم و به معرفی انواع کابینت جزیره و کاربردهای آن می‌پردازیم. بنابراین در انتها متوجه می‌شوید که چگونه با کابینت جزیره و ترفندهای زیباسازی آن، آشپزخانه ایده آل و جذاب‌تری داشته باشید.

کابینت جزیره برای چه سبک و ابعاد آشپزخانه‌ای مناسب است؟

از کابینت جزیره می‌توانید در تمامی سبک‌های دکوراسیونی زیر استفاده کنید و هیچ محدودیتی وجود ندارد:

  • کلاسیک
  • نئوکلاسیک
  • مدرن و …

اما در مورد ابعاد، اگر چه کابینت جزیره برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب‌تر است، اما برخی از انواع آن در آشپزخانه‌های کوچک نیز قابل استفاده هستند. به عنوان مثال در آشپزخانه‌های کوچک، کابینت جزیره را به صورت جزیره متحرک و یا کانتر تاشو می‌سازند. در بخش انواع کابینت جزیره با این اصلاحات آشنا می‌شوید.

بنابراین کابینت جزیره، در آشپزخانه‌ها با اندازه‌ها و سبک‌های مختلف قابل استفاده است.

3 ویژگی اصلی کابینت جزیره مناسب چیست؟

قبل از اجرا و نصب کابینت جزیره در آشپزخانه خود، باید ویژگی‌های جزیره مناسب را بدانید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

1.    دارای ابعاد مناسب و استاندارد

کابینت جزیره ابعاد استانداردی دارد و نباید به اندازه‌ای بزرگ باشد که رفت و آمد در آشپزخانه به سختی انجام شود. همچنین توجه به ارتفاع و عمق کابینت جزیره مهم است و توصیه می‌شود ارتفاع آن برابر یا بیشتر از سایر کابینت‌ها باشد.

2.    دارای جنس باکیفیت

پیشخوان جزیره چون در معرض انواع مواد غذایی قرار می‌گیرد، بایستی جنس مناسب و طول عمر بالایی داشته باشد. کابینت جزیره همچنین باید در برابر خراش و رطوبت مقاوم باشد. به همین علت باید از متریال باکیفیتی ساخته شود.

3.    محل قرارگیری مناسب در آشپزخانه و دسترسی آسان

کابینت جزیره را باید طوری نصب کنید که موقع رفت و آمد و استفاده از وسایل دیگر آشپزخانه، مزاحمتی به وجود نیاید. همچنین باید دسترسی مناسب به تجهیزات مورد نیاز، با توجه به کاربرد این نوع کابینت وجود داشته باشد. برای مثال اگر قصد دارید از جزیره برای قرار دادن وسایل برقی استفاده کنید، باید به خروجی‌های برق توجه داشته باشید.

در بخش بعدی در مورد کاربردهای مختلف کابینت جزیره برای آشپزخانه شما توضیح می‌دهیم.

4 کاربرد مهم کابینت جزیره در آشپزخانه چیست؟

در این بخش به 4 مورد از مهم‌ترین کاربردهای کابینت جزیره در آشپزخانه اشاره می‌کنیم:

1. قابل استفاده به عنوان میز نهارخوری

افراد خانواده یا مهمانان می‌توانند از کابینت جزیره برای نشستن، استراحت و غذا خوردن استفاده کنند. اگر تمایل دارید فضای بیشتری به این کار اختصاص دهید، بهتر است در دو طرف جزیره از صندلی استفاده کنید تا افراد بیشتری از این فضا بهره‌مند شوند.

2. فضایی برای پخت و پز غذا

اگر کابینت جزیره به اجاق گاز مجهز باشد، می‌توانید از آن برای پخت و پز غذا استفاده کنید. نکته مهم این است که طراحی این فضا باید طوری باشد که رفت و آمد بین منطقه آماده‌سازی غذا، سینک، اجاق گاز و یخچال به‌راحتی انجام شود. پیشنهاد می‌شود در صورت نصب اجاق گاز روی کابینت جزیره، هود و خروجی‌های برق را در محل مناسب تعبیه کنید.

3. فضایی برای شستشوی ظروف

در صورت نصب سینک روی کابینت جزیره، می‌توانید از فضای بیشتری برای شستن ظروف استفاده کنید. با این کار می‌توانید در حین شستن ظروف، به مهمان‌ها و یا سایر بخش‌های خانه نظارت داشته باشید.

4. فضایی برای نگهداری لوازم آشپزخانه

تعبیه قفسه و کشو برای کابینت جزیره، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که انواع مواد غذایی فاسد نشدنی و وسایل مختلف آشپزخانه را در آن نگهداری کنید. همچنین می‌توانید از آن به‌عنوان ویترین استفاده کنید و لوازم دکوری را در قفسه‌های اطراف آن قرار دهید.

کابینت جزیره

پس از بررسی کاربردهای کابینت جزیره، در ادامه با انواع آن آشنا می‌شوید.

انواع مدل‌های کابینت جزیره را بشناسید

کابینت جزیره انواع مختلفی دارد که در ادامه، 8 مورد از مهم‌ترین آن‌ها را با هم مرور می‌کنیم.

1. جزیره مستطیلی

کابینت جزیره مستطیلی یک پیشخوان مستطیل شکل دارد و برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است. از این جزیره به عنوان میز کار برای پخت غذا استفاده می‌کنند و گاهی روی آن سینک ظرفشویی نیز قرار می‌دهند.

2. جزیره دایره‌ای

این شکل از جزیره با این که طرح مناسبی برای میزبانی از مهمان است، اما فضای قابل توجهی را اشغال می‌کند. از کابینت جزیره دایره‌ای برای آماده کردن غذا و به عنوان میز غذاخوری استفاده می‌شود.

3. جزیره منحنی

کابینت جزیره منحنی، یک جزیره ساده با لبه‌های منحنی است. از این نوع کابینت که معمولا ظاهری بیضی شکل دارد، به دلیل نداشتن کنج، معمولا برای نگهداری از وسایل آشپزخانه استفاده می‌کنند.

کابینت جزیره

4. جزیره U شکل

کابینت جزیره U شکل فضای پیشخوان قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. به همین علت رفت و آمد در آشپزخانه به سختی انجام می‌شود. با این حال از این نوع جزیره برای نشستن، غذا خوردن و پخت غذا استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید اجاق گاز و سینک را روی آن تعبیه کنید.

5. جزیره L شکل

کابینت جزیره L شکل برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است و می‌توانید از دو قسمت ال شکل آن به طور مجزا، برای میز غذاخوری، آشپزی و یا شستشوی ظروف استفاده کنید. این جزیره هم مشکلاتی برای رفت و آمد در آشپزخانه ایجاد می‌کند.

6. جزیره G شکل

آشپزخانه‌های کوچک U شکل را می‌توان به شبه جزیره تبدیل کرد به این صورت که جزیره از یک طرف به دیوار متصل می‌شود و شکل آشپزخانه به صورت G تغییر می‌کند.

7. جزیره T شکل

در کابینت جزیره T شکل امکان استفاده از تجهیزات مختلف مانند اجاق گاز یا سینک وجود دارد. همچنین می‌توانید همزمان از آن به عنوان میز غذاخوری استفاده کنید. این نوع جزیره برای آشپزخانه‌های بزرگ مناسب است.

8. جزیره با میز متحرک یا چرخدار

جزیره متحرک که قابلیت جابه‌جایی دارد، برای آشپزخانه‌های کوچک گزینه مناسبی است. در این نوع جزیره‌ها امکان تعبیه اجاق گاز یا سینک ظرفشویی وجود ندارد اما می‌توانید از آن به عنوان میز غذاخوری، میز بار، یا فضای نگهداری وسایل آشپزخانه استفاده کنید.

چند ترفند برای داشتن کابینت جزیره زیباتر در آشپزخانه

با استفاده از برخی تکنیک‌ها در طراحی کابینت جزیره، می‌توانید آشپزخانه جذاب‌تری داشته باشید. به عنوان مثال توصیه می‌کنیم از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • از رنگ‌های شاد و متنوع برای کابینت جزیره استفاده کنید
  • استفاده از پوشش سنگ و چوب برای جزیره، ظاهر زیبایی به آشپزخانه می‌دهد
  • جزیره را به روکش‌های براق و شیک مزین کنید
  • در لبه‌های کابینت جزیره انحنا ایجاد کنید
  • در جزیره، فضایی برای تعبیه یخچال توکار قرار دهید
  • از طرح‌های جذابی مانند جزیره آشپزخانه آکواریوم استفاده کنید

کابینت جزیره ای

راهکارهای مذکور تنها بخشی از تکنیک‌هایی است که با اجرای آن‌ها روی کابینت جزیره، می‌توانید جذابیت آشپزخانه را بیشتر کنید.

کلام پایانی

کابینت جزیره در آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک و با سبک‌های مختلف مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک قابل استفاده است. این نوع کابینت باعث افزایش کارایی و زیبایی فضای آشپزخانه می‌شود. کابینت جزیره از لحاظ مدل و شکل ظاهری انواع مختلفی دارد که می‌توان به جزیره مستطیلی، دایره‌ای، متحرک، U شکل، L شکل و … اشاره کرد. از کابینت جزیره می‌توانید به عنوان میز غذاخوری، سینک طرفشویی و سایر موارد استفاده کنید.

در نهایت برای شناخت بیشتر کابینت جزیره، می‌توانید به سایت‌های مربوطه مراجعه نمایید.

1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x