شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان + عوارض

آلرژی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن جهان است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی مثل گرده گیاهان، گرد و غبار یا شوره حیوانات بیش از حد واکنش نشان می‌دهد؛ در نتیجه، هیستامین ترشح می‌کند که التهاب را افزایش می‌دهد، عروق خونی را گشاد می‌کند و به عطسه، سرفه، آبریزش بینی، قرمزی و آبریزش چشم‌ها، خارش پوست و خس‌خس سینه منجر می‌شود.

آنتی‌هیستامین‌ها داروهایی هستند که معمولا برای درمان آلرژی استفاده می‌شوند. این داروها در درمان سایر بیماری‌ها مانند سرماخوردگی هم کاربرد دارند.

دس‌لوراتادین (Desloratadine) یا نئوتادین (Neotadin)، یکی از بهترین آنتی‌هیستامین‌هایی است که پزشکان برای کنترل علائم آلرژی تجویز می‌کنند. گاهی اوقات، پزشکان از قرص و شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان هم استفاده می‌کنند.

برای اینکه درباره این دارو و عوارض احتمالی آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله امروز ایده آل مگ را تا انتها بخوانید.

نئوتادین چیست؟

نئوتادین یک آنتی‌هیستامین است که با سرکوب ماده‌ای به نام هیستامین در بدن به کنترل علائم آلرژی کمک می‌کند. عطسه، خارش و آبریزش بینی، آبریزش چشم، خارش پوست، بثورات پوستی، کهیر و مشکلات تنفسی از علائم آلرژی هستند.

نئوتادین یک داروی خوراکی است که به شکل قرص و شربت تولید می‌شود. بزرگسالان و کودکان بزرگ‌تر از چهار سال می‌توانند از این دارو استفاده کنند.

فواید و نحوه مصرف 10 قویترین داروی گیاهی ضد سرفه

مکانیسم اثر قرص و شربت نئوتادین

هیستامین اثرات خود را با اتصال به گیرنده‌هایی که روی سطح سلول‌ها قرار دارند، اعمال می‌کند. چهار نوع گیرنده هیستامین وجود دارد: H3 ،H2 ،H1 و H4. گیرنده H1 نقش مهمی در ایجاد واکنش‌های آلرژیک دارد.

شربت یا قرص نئوتادین با هیستامین برای اتصال به گیرنده‌های H1 در دستگاه گوارش، رحم، عروق خونی بزرگ و عضله صاف راه‌های هوایی رقابت می‌کند؛ در نتیجه، هیستامین نمی‌تواند به این گیرنده‌ها متصل شود که این باعث تسکین علائم آلرژی می‌شود.

موارد مصرف قرص و شربت نئوتادین

از شربت و قرص نئوتادین برای کنترل علائم تب یونجه و آلرژی استفاده می‌شود. این دارو همچنین می‌تواند کهیر و خارش را در افراد مبتلا به واکنش‌های پوستی مزمن درمان کند. گاهی اوقات، پزشکان دس‌لوراتادین را برای اهداف دیگری هم تجویز می‌کنند؛ برای مثال، ممکن است از شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان استفاده کنند.

یک در کنار درخت پرشکوفه که عطسه می‌کند

آیا نئوتادین برای گلو درد خوب است؟

این دارو علائم مربوط به آلرژی مانند خارش گلو را تسکین می‌دهد؛ اما برای گلودرد موثر نیست و حتی در بعضی از افراد ممکن است باعث گلودرد شود.

چگونه نئوتادین را مصرف کنیم؟

قرص یا شربت نئوتادین را همراه با غذا یا بدون آن و طبق دستور پزشک (معمولا یک بار در روز) مصرف کنید. از این دارو دقیقا طبق دستورالعمل استفاده کنید و دوز آن را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

اگر از شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان یا بزرگسالان استفاده می‌کنید، مقدار محلول را با استفاده از قطره‌چکان اندازه بگیرید. برای این کار از قاشق خانگی استفاده نکنید؛ چون ممکن است در تعیین دوز مناسب دچار اشتباه شوید.

قبل از مصرف قرص‌های حل‌شونده در دهان، دست‌های خود را بشویید و کاملا خشک کنید؛ سپس قرص را از بسته‌بندی آن خارج کنید و روی زبان خود قرار دهید. قرص به سرعت حل و همراه با بزاق وارد دستگاه گوارش می‌شود. این نوع قرص‌ را می‌توانید همراه با آب یا بدون آن مصرف کنید.

1. دوز مصرف برای بزرگسالان

پزشکان قرص یا شربت نئوتادین را در مقادیر زیر تجویز می‌کنند:

  • قرص حل‌شونده در دهان: 5 میلی‌گرم، یک بار در روز
  • قرص: 5 میلی‌گرم، یک بار در روز
  • شربت: 2 قاشق چای‌خوری سرپر، یک بار در روز
دوز این دارو برای بیماران مختلف متفاوت است. اگر دوزی که پزشک برای شما مشخص کرده است با مقادیر فوق تفاوت دارد، خودسرانه آن را تغییر ندهید.

2. دوز مصرف برای کودکان

معمولا مقادیر توصیه شده برای کودکان به شرح زیر است:

قرص حل‌شونده در دهان

  • کودکان بالاتر از 12 سال: 5 میلی‌گرم، یک بار در روز
  • کودکان 6 تا 11 ساله: 2/5 میلی‌گرم، یک بار در روز
  • کودکان 4 تا 6 ساله: دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
  • شیرخواران و کودکان کمتر از 4 سال: استفاده از قرص نئوتادین توصیه نمی‌شود.

قرص

  • کودکان بالاتر از 12 سال: 5 میلی‌گرم، یک بار در روز
  • کودکان 4 تا 12 ساله: دوز باید توسط پزشک تعیین شود.
  • شیرخواران و کودکان کمتر از 4 سال: استفاده از قرص نئوتادین توصیه نمی‌شود.

دست یک کودک که یک قرص نئوتادین داخل آن است

شربت

  • کودکان بالاتر از 12 سال: 2 قاشق چای‌خوری سرپر، یک بار در روز
  • کودکان 6 تا 11 ساله: 1 قاشق چای‌خوری سرپر، یک بار در روز
  • کودکان 4 تا 5 ساله: نصف قاشق چای‌خوری سرپر، یک بار در روز
  • شیرخواران و کودکان کمتر از 4 سال: استفاده از شربت نئوتادین توصیه نمی‌شود.
پزشک دوز شربت یا قرص نئوتادین را بر اساس سن کودک، وضعیت سلامتی او، نوع بیماری و شدت بیماری مشخص می‌کند. بدون مشورت با پزشک، دوز تجویز شده را کم یا زیاد نکنید.

3. مصرف نئوتادین در دوران بارداری و شیردهی

در رده‌بندی داروها برای زنان باردار، قرص و شربت نئوتادین در دسته C قرار می‌گیرد. داروهای گروه C داروهایی هستند که روی جنین حیوانات تاثیر نامطلوب دارند، اما درباره تاثیر آن‌ها روی جنین انسان اطلاعات کافی وجود ندارد.

اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید، قبل از مصرف دس‌لوراتادین با پزشک صحبت کنید؛ همچنین در صورتی که در حین مصرف دارو باردار شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

دس‌لوراتادین وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می‌دهید، در مورد بی‌خطر بودن شربت یا قرص نئوتادین با پزشک مشورت کنید.

ممکن است لازم باشد شیردهی را قطع کنید یا مصرف دارو را کنار بگذارید.

4. مصرف نئوتادین در دوران کودکی

بدون مشورت با پزشک، از قرص یا شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان یا درمان آلرژی کودکان استفاده نکنید. این دارو ممکن است در کودکان کم‌سن و سال (به ویژه کودکان زیر چهار سال) به عوارض جانبی جدی یا حتی تهدیدکننده حیات منجر شود.

عوارض جانبی نئوتادین

از شایع‌ترین عوارض دس‌لوراتادین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلودرد
  • خشکی دهان
  • درد عضلانی
  • خستگی
  • خواب‌آلودگی
  • درد قاعدگی

اگر این علائم خفیف باشند، احتمالا ظرف چند روز یا چند هفته از بین می‌روند. در صورتی که علائم شدید بودند یا با گذشت زمان برطرف نشدند، با پزشک خود صحبت کنید.

یک زن خواب‌آلوده با چشم‌های بسته

چه زمانی با اورژانس تماس بگیریم؟

اگر علائم مربوط به واکنش‌های آلرژیک را تجربه کردید، فورا با اورژانس (تلفن 115) تماس بگیرید. این علائم عبارتند از: تنگی نفس، مشکل در بلع، سرگیجه، خستگی یا ضعف شدید، دانه‌های پوستی، خارش، کهیر و تورم لب‌ها، زبان، صورت و گلو.

آیا نئوتادین باعث تپش قلب می‌شود؟

اختلالات قلبی مانند تپش قلب در تعداد کمی از مصرف‌کنندگان این دارو گزارش شده است. در صورت بروز چنین مشکلی باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

چه مواقعی باید استفاده از نئوتادین را متوقف کنیم؟

اگر در حین مصرف دارو باردار شدید یا علائم شدیدی مثل تنگی نفس، سرگیجه یا تورم لب‌ها، زبان، صورت و گلو را تجربه کردید، فورا مصرف دارو را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت آلرژی و سرماخوردگی

تداخلات دارویی نئوتادین

دس‌لوراتادین ممکن است با بعضی از داروها، مکمل‌های غذایی یا گیاهان تداخل داشته باشد. قبل از تجویز این دارو، لیست تمام داروها و مکمل‌های مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

داروهای زیر میزان دس‌لوراتادین را در بدن افزایش می‌دهند که این می‌تواند به بروز عوارض جانبی شدید منجر شود:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها مثل کتوکونازول، اریترومایسین و آزیترومایسین
  • داروهای کاهش‌دهنده کلسترول مانند آتورواستاتین
  • داروهای HIV و هپاتیت C مانند لدیپاسویر، لوپیناویر، امبیتاسویر، پاریتاپرویر، ریتوناویر و ساکویناویر
  • داروهای ریتم قلب از جمله دروندارون
  • داروهای سرطان مانند تاکرولیموس، تاموکسیفن، سونیتینیب، وندتانیب، ومورافنیب و لاپاتینیب
  • داروی ضدافسردگی فلوکستین
  • سایمتیدین که کاهنده اسید معده است

فرق نئوتادین و لوراتادین چیست؟

هر 2 دارو آنتی‌هیستامین هستند، اما نئوتادین به طور قابل‌توجهی قوی‌تر از لوراتادین است.

آیا می‌توان نئوتادین را با لوراتادین مصرف کرد؟

خیر، چون شباهت زیادی به یکدیگر دارند و مصرف همزمان آن‌ها می‌تواند عوارض جانبی را تشدید کند.

آیا می‌توان نئوتادین را با آزیترومایسین خورد؟

خیر، این 2 دارو با هم تداخل دارند و مصرف همزمان آن‌ها ممکن است عوارض جانبی شدید ایجاد کند.

یک جعبه قرص آزیترومایسین

کلام پایانی

اگر پزشک قرص یا شربت نئوتادین را برای شما یا فرزندتان تجویز کرد، دارو را دقیقا طبق دستورالعمل مصرف کنید و دوز آن را خودسرانه کم یا زیاد نکنید. به یاد داشته باشید که این دارو برای مشکل فعلی شما تجویز شده است، بنابراین باید از مصرف آن در موارد مشابه خودداری کنید.

اگر در مورد نحوه مصرف قرص یا شربت نئوتادین برای سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان یا روش استفاده از آن برای درمان آلرژی سوالی دارید، آن را از پزشک یا داروساز بپرسید.

سوالات متداول

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه باید کرد؟

به محض یادآوری، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمان مصرف دوز بعدی نزدیک است، از انجام این کار بپرهیزید و دوز بعدی را سر ساعت بخورید. برای جبران هرگز دوز دارو را 2 برابر نکنید.

قرص یا شربت نئوتادین برای کدام بیماران مضر است؟

کسانی که به مشکلات کلیوی و کبدی یا بیماری فنیل‌کتونوری (PKU) مبتلا هستند، باید حتما زیر نظر پزشک از این دارو استفاده کنند.

نئوتادین با کدام غذاها و نوشیدنی‌ها تداخل دارد؟

گریپ‌فروت می‌تواند سطح دارو را در بدن افزایش دهد و عوارض جانبی آن را تشدید کند. الکل احتمال خواب‌آلودگی ناشی از مصرف این دارو را افزایش می‌دهد.

امتیاز شما به این پست
منبع mayoclinic healthline firedrug
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x