ده مولفه تاثیر گذار برای نوشتن طرح تجاری موفق

یک طرح تجاری برای شروع، رشد و موفقیت کلی یک شرکت ضروری است.  این طرح‌ها چشم‌اندازی برای آینده و استراتژی روشنی برای گسترش کسب‌وکار ارائه می‌کنند.

چندین مؤلفه اساسی در یک طرح تجاری مؤثر وجود دارد و درک هر یک از این مؤلفه ها می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه ای ایجاد کنید که شرکت شما را به سمت موفقیت سوق دهد. در این مقاله، به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا برنامه های کسب و کار مهم هستند و ده مولفه تاثیر گذار برای نوشتن طرح تجاری را باهم مرور خواهیم کرد.

خلاصه اجرایی

خلاصه اجرایی اولین و یکی از حیاتی‌ترین بخش های یک طرح تجاری است. این خلاصه یک نمای کلی از طرح کسب و کار به عنوان یک کل ارائه می‌دهد و آنچه را که طرح کسب و کار پوشش می دهد برجسته می کند.

اغلب بهتر است خلاصه اجرایی را در آخر بنویسید تا درک کاملی از برنامه خود داشته باشید و بتوانید به طور موثر آن را خلاصه کنید. خلاصه اجرایی شما شامل بیانیه ماموریت سازمان شما و محصولات و خدماتی است که قصد دارید ارائه دهید یا در حال حاضر ارائه می‌کنید باشد.

شرح کسب و کار

بخش بعدی طرح کسب و کار شرح کسب و کار است.  این مؤلفه شرح جامعی از کسب و کار شما و اهداف، محصولات، خدمات و پایگاه مشتریان هدف ارائه می دهد.

جزئیات مربوط به صنعتی که شرکت شما قصد دارد به آن خدمت کند همراه با هر گرایش و رقبای اصلی در صنعت را درج کنید. در شرح کسب و کار خود، تجربه خود و تیمتان را در صنعت و آنچه که شرکت شما را از رقبا متمایز می کند، اضافه کنید. بد نیست قبل از شروع از دفتر برنامه ریزی برای تدوین و جمع آوری این اطلاعات استفاده کنید.

شرح کسب و کار

تحلیل و استراتژی بازار

هدف از تجزیه و تحلیل بازار و جزء استراتژی یک طرح کسب و کار، تحقیق و شناسایی مخاطبان اصلی یک شرکت و مکان یافتن این مخاطبان است. عواملی که باید در این بخش پوشش داده شود عبارتند از:

  • موقعیت‌های جغرافیایی بازارهای هدف شما
  • نقاط درد اولیه ای که مشتریان هدف شما تجربه می کنند
  • برجسته ترین نیازهای بازار هدف شما و اینکه چگونه محصولات یا خدمات شما می توانند این نیازها را برآورده کنند
  • جمعیت شناسی مخاطبان هدف شما
  • جایی که بازار هدف شما بیشتر وقت خود را سپری می‌کند، مانند پلتفرم های رسانه های اجتماعی خاص و مکان‌های فیزیکی

طرح بازاریابی و فروش

این بخش از طرح کسب و کار شما، جزئیات نحوه برنامه ریزی برای بازاریابی و فروش محصولات و خدمات خود را پوشش می دهد. این بخش شامل:

  • استراتژی های بازاریابی و تبلیغات پیش بینی شده شما
  • برنامه‌های قیمت گذاری برای محصولات و خدمات شرکت شما
  • استراتژی‌های شما برای فروش
  • دلایل خرید مخاطبان هدف شما از شرکت شما در مقابل رقبا
  • پیشنهاد فروش منحصر به فرد سازمان شما
  • چگونه برنامه ریزی می کنید که محصولات و خدمات خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید

شرح مدیریت و سازمان

این بخش از طرح کسب و کار شما جزئیات استراتژی مدیریت و سازمانی کسب و کار شما را بررسی می کند. رهبران شرکت خود و صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های آنها را در کسب و کار خود معرفی کنید. همچنین می‌توانید نیازمندی‌های منابع انسانی و ساختار قانونی شرکت خود را نیز در نظر بگیرید.

توضیحات محصولات و خدمات

از این بخش برای گسترش بیشتر جزئیات محصولات و خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد که در خلاصه اجرایی توضیح داده اید، استفاده کنید. تمام اطلاعات مرتبط در مورد محصولات و خدمات خود را درج کنید. این شامل نحوه برنامه ریزی شما برای تولید آنها، مدت زمان ماندگاری آنها، نیازهایی است که ممکن است برآورده کنند و هزینه ایجاد آنها چقدر است.

تحلیل رقابتی

یک تجزیه و تحلیل رقابتی دقیق اضافه کنید که به وضوح مقایسه سازمان شما با رقبای شما را مشخص کند. نقاط ضعف و قوت رقبای خود را مشخص کنید و انتظار دارید شرکت شما چگونه با این موارد مقایسه شود. هر مزیت یا تمایزی که رقبای شما در بازار دارد را درج کنید. علاوه بر این، در صورت وجود، آنچه را که کسب‌وکار شما را از سایر شرکت‌های این صنعت متمایز می‌کند، به همراه مشکلات احتمالی که ممکن است هنگام ورود به بازار با آن مواجه شوید، کشف کنید.

برنامه عملیاتی

این بخش از طرح کسب و کار شما نحوه برنامه ریزی برای اداره شرکت خود را شرح می‌دهد. اطلاعاتی در مورد نحوه و مکان شرکت شما برای فعالیت، مانند تدارکات حمل و نقل یا حق ثبت اختراع برای مالکیت معنوی، درج کنید. برنامه عملیاتی همچنین جزئیات عملیات مربوط به پرسنل، مانند تعداد کارمندی که امیدوارید در بخش‌های مختلف استخدام کنید، را شرح می‌دهد.

پیش بینی مالی و نیازها

بخش مالی طرح کسب و کار شما توضیح می‌دهد که چگونه درآمد را پیش بینی می‌کنید. اگر برای کسب و کار خود به بودجه نیاز دارید، این بخش منابع و مبالغ آن بودجه را نیز توضیح می دهد. صورت‌های مالی خود، تجزیه و تحلیل این صورت‌ها و پیش‌بینی جریان نقدی خود را درج کنید.

نمایشگاه‌ها و ضمائم

آخرین بخش از طرح کسب و کار شما هر گونه اطلاعات اضافی را برای پشتیبانی بیشتر از جزئیات ذکر شده در طرح شما ارائه می دهد. همچنین می‌توانید نمایشگاه‌ها و ضمیمه‌هایی را برای پشتیبانی از دوام طرح کسب‌وکار خود بگنجانید و به سرمایه‌گذاران درک روشنی از تحقیقاتی که پشتوانه برنامه شما است ارائه دهید. اطلاعات متداول برای قرار دادن در این بخش عبارتند از:

  • رزومه مدیریت شرکت و سایر ذینفعان
  • تحقیقات بازاریابی
  • مجوزها
  • مواد بازاریابی پیشنهادی یا فعلی
  • مستندات قانونی مربوطه
  • تصاویر محصول شما
  • اسناد مالی
سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
1 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x