دلایل و عوامل تاثیرگذار بر چاقی کارمندان

این روزها بسیاری از مردم دچار اضافه وزن و مشکلات و بیماری‌های مزمن ناشی از آن هستند. این معضل روزافزون ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد اما در این مقاله دلایل و عواملی که به چاقی کارمندان منجر می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

علت چاقی چیست؟

مهم‌ترین علت چاقی در افراد مختلف این است که میزان کالری مصرف شده آنها از میزان کالری که بدن آنها می‌سوزاند، بیشتر می‌شود. این اتفاق ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • عوامل ژنتیکی: گاهی اوقات ژنتیک باعث چاقی و بالا رفتن وزن می‌شود و بر چگونگی سوزاندن کالری مصرفی در بدن تأثیر می‌گذارد.
  • نداشتن خواب کافی: بزرگسالانی که در شبانه‌روز کمتر از هشت ساعت می‌خوابند، با تغییرات هورمونی احساس می‌کنند که به مصرف غذاهای پرکالری بیشتری نیاز دارند تا خستگی ناشی از کم‌خوابی را جبران کنند. در نتیجه، دچار اضافه وزن می‌شوند.
  • بالا رفتن سن: وقتی سن ما بالاتر می‌رود، سرعت متابولیسم بدنمان کاهش می‌یابد و ممکن است دچار اضافه وزن شویم.

ابتلا به برخی بیماری‌ها: برخی از بیماری‌ها مانند کم‌کاری غذه تیروئید یا مصرف بعضی از داروها برای درمان بیماری‌ها نیز در ابتلا به چاقی نقش دارند.

عامل افزایش چاقی در کارمندان

عامل افزایش چاقی در کارمندان

دلایل چاقی کارمندان به دلایل اضافه وزن افراد معمولی شباهت بسیاری دارد. در واقع، افزایش وزن کسانی که بیشتر روز خود را پشت میز می‌گذرانند، همان دلایل اضافه وزن افراد معمولی به علاوه عوامل دیگر است. مهم‌ترین عامل چاقی کارمندان علاوه بر آنچه باعث افزایش وزن افراد دیگر می‌شود، رژیم غذایی و سبک زندگی آنها است. هر کارمند مجبور است ساعت‌ها از وقت خود در طول روز را پشت میز بگذراند. در نتیجه، تحرک کمتری خواهد داشت و این کم‌تحرکی سبب می‌شود که میزان کالری مصرفی بدن او از میزان کالری که می‌سوزاند کمتر شود. این اتفاق در نهایت به افزایش وزن و چاقی او منجر خواهد شد.

از سوی دیگر، استرس‌های کاری موجب می‌شود که بدن کارمند هورمون استرس یا کورتیزول بیشتری ترشح کند. افزایش ترشح این هورمون نیز باعث افزایش میل او به خوراکی‌های شیرین با کالری بالا می‌شود. به همین دلیل، بیشتر کارمندان روی میز خود خوراکی‌های شیرین حاوی قند مصنوعی دارند. در واقع، این خوراکی‌ها در مواقع پراسترس آنها را آرام می‌کند.

عامل مهم دیگری که در اضافه وزن کارمندان نقش دارد، تغذیه و برنامه‌‌ی غذایی آنها است. کم نیست تعداد کارمندانی که هر روز با فکر کردن به اینکه برای ناهار چه غذایی بخورند و سردرگمی، در آخر، به سفارش غذاهای آماده و فراوری شده رضایت می‌دهند. این غذاهای ناسالم نیز معمولا به صورت بهداشتی آماده نمی‌شوند و در ابتلای کارمندان به اضافه وزن و بیماری‌های مزمنی همچون دیابت نقش مهمی دارند. علاوه بر برنامه غذایی کارمندان، روش غذا خوردن آنها نیز علت چاقی آنها است. کارمندانی که فرصت کافی برای غذا خوردن ندارند، اغلب پشت میز غذا می‌خورند. این اتفاق سبب می‌شود که آنها خیلی زود دوباره احساس گرسنگی کنند و برای سیر کردن خود سراغ خوراکی‌ها و میان‌وعده‌های ناسالم بروند. نتیجه این اتفاق نیز چیزی جز اضافه وزن کارمند نخواهد بود.

چگونه شغل می‌تواند باعث چاقی‌مان شود؟

تاثیر شغل‌‌ بر چاقی یکی از موضوعاتی است که دانشمندان امروزه بر آن تأکید می‌کنند. کسانی که مشاغل پراسترس دارند یا بیشتر زمان خود را پشت میز می‌گذرانند، بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به چاقی و اضافه وزن هستند. همان‌طور که قبلا نیز توضیح دادیم، با افزایش استرس در مشاغلی مانند پرستاری یا مدیریت سازمان‌های بزرگ، هورمون استرس در بدن افراد بیشتر ترشح می‌شود. در نتیجه، میل آنها به شیرینی و خوراکی‌های شیرین افزایش می‌یابد و احتمال بالا رفتن وزن چنین افرادی بیشتر می‌شود.

پشت میز نشستن و کم‌تحرکی نیز به نوبه خود در کاهش میزان کالری سوزانده شده در بدن افراد نقش دارد. حالا تصور کنید این افراد مجبور باشند تا پاسی از شب را پشت میز بگذرانند. قطعا خطر ابتلا به چاقی آنها را بیشتر تهدید خواهد کرد. به همین علت، کسانی که مجبور به کار کردن در شیفت شب هستند یا اضافه کاری‌های بیش از حد دارند نیز بیش از سایرین دچار اضافه وزن می‌شوند.

 

نکات طلایی در رژیم کارمندی

مشاغل پراسترسی مانند کارمندی که افراد در آنها تحرک کمتری دارند، یکی از عوامل اصلی اضافه وزن در سراسر جهان محسوب می‌شوند. به همین دلیل، کارمندان و کسانی که شغل پراسترس دارند باید بیش از همه به سبک زندگی و رژیم غذایی خود توجه داشته باشند. اگر مدیر یک شرکت یا سازمان هستید یا به عنوان یک کارمند به تغذیه سالم در محیط کار فکر می‌کنید، باید چهار نکته طلایی را همواره در نظر داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • مصرف غذاهای سالم را در رژیم کارمندی خود بگنجانید. کارمندان باید هر روز غذاهای سالم تهیه شده از بهترین مواد اولیه را نوش جان کنند. این غذاها باید ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن آنها را تأمین کند. غذای پرسنلی کارمندان باید به صورت کاملا بهداشتی تهیه شود تا مشکلاتی مانند اضافه وزن برای آنها پیش نیاید.
  • زمانی را به عنوان وقت ناهار در نظر بگیرید. به این ترتیب، کارمندان فرصت می‌یابند تا در آرامش غذا بخورند و هیچ‌ کسی پشت میز غذا نخواهد خورد. به‌علاوه، کارکنان در وقت ناهار فرصت دارند تا با همکاران خود بیشتر آشنا شوند، زمانی را به پیاده‌روی اختصاص دهند یا کمی استراحت کنند. در نتیجه، بهره‌وری آنها افزایش می‌یابد و محیط کاری شما شاداب‌تر و پویاتر از قبل خواهد شد.
  • بهتر است مدیران یک شرکت سفارش غذای کارکنان خود را به عهده بگیرند. به این ترتیب، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارکنان برطرف خواهد شد. از کارمندان خود بخواهید تا غذاهای مورد علاقه‌شان یا رژیم‌های غذایی خاصی که دارند را به شما اعلام کنند تا شما بر اساس این اطلاعات، بهترین سرویس ارائه ناهار شرکتی را انتخاب کنید.
  • میان وعده های کارمندی نیز از جمله مواردی است که نباید از آن غافل شد. در صورت امکان، یک سرویس ارائه غذای سازمانی پیدا کنید که بتواند میان‌وعده‌های سالم در اختیار کارمندان شما بگذارد. با این کار، کم‌کم خوراکی‌های فراوری شده و ناسالم از روی میز کارمندان ناپدید می‌شوند و جای خود را به میان‌وعده‌های سالمی می‌دهند که شما برای آنها سفارش داده‌اید.

کلام آخر

ارائه میان‌وعده و ناهار سازمانی یکی از مهم‌ترین عوامل برای کاهش دغدغه‌هایی مانند اضافه وزن کارکنان است. برای تنظیم برنامه هفتگی کارمندان با غذاهای سالم می‌توانید روی مامان‌پز حساب کنید. سرویس ارائه غذای شرکتی مامان‌پز به شما این امکان را می‌دهد که غذاهایی تهیه شده از مواد اولیه سالم و باکیفیت را در اختیار کارمندان خود بگذارید. غذاهای مامان‌پز به صورت کاملا بهداشتی آماده می‌شوند و در بسته‌بندی‌های مناسب برای چند ساعت گرم باقی می‌مانند. بنابراین، کارمندان شما فرصت خواهند داشت تا در آرامش غذاهای خانگی سالم و خوشمزه خود را نوش جان کنند.

علاوه‌براین، مامان‌پز در تنظیم برنامه غذایی هفتگی کارکنان شما به ذائقه آنها توجه می‌کند و با توجه به آنچه شما در مصاحبه‌های اولیه درباره رژیم‌های خاص غذایی کارمندان خود اعلام کرده‌اید، غذاها را آماده می‌کند. با سفارش میان‌وعده و غذای سازمانی از مامان‌پز، می‌توانید مطمئن باشید که رژیم غذایی کارکنان شما سالم است. برای سفارش ناهار سازمانی مامان‌پز، کافیست به بخش سفارش غذای شرکتی از سایت مامان‌پز بروید و فرم آنلاین را تکمیل و ارسال کنید. پس از آن، کارشناسان پشتیبانی مامان‌پز با شما تماس می‌گیرند تا ادامه مراحل برای تکمیل سفارش را برایتان توضیح بدهند.

تلفن:09100016028

سایت:https://mamanpaz.ir

آدرس:خیابان قندی، خیابان عربعلی، کوچه ابراهیمی، پلاک ۱۰

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x