چابکسر کجاست ؟ جاذبه های گردشگری چابکسر

تصور کنید به شهری سفر کرده‌اید که در آن، جنگل و دریا، تنها 1 کیلومتر با هم فاصله دارند! به نظر شما، این شهر مصداق کامل ضرب المثل هم فال و هم تماشا نیست؟ چابکسر دقیقا همان شهری است که در آن می‌توانید فال جنگل بگیرید و به تماشای دریا بپردازید. 

بدون اغراق چابکسر یکی از زیباترین شهرهای ایران است. شهری با جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده و آب و هوای دلنواز که دریا و جنگل را سخاوتمندانه به مهمان‌های خود عرضه می‌کند. 

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم شما عزیزان را به صورت کامل با جاذبه‌های گردشگری چابکسر آشنا کنیم. اگر برای سفر شمال خود به دنبال یک مقصد عالی هستید، حتما تا پایان با ما همراه باشید. 

چابکسر کجاست ؟

چابکسر در شرقی‌ترین قسمت استان گیلان قرار گرفته است و از شمال به دریای خزر، از شرق به شهرستان رامسر در استان مازندران، از جنوب به رشته کوه البرز و از غرب، به کلاچای محدود می‌شود. 

چابکسر روی نقشه

در جدول زیر، می‌توانید به مهم‌ترین اطلاعات این شهر زیبا دسترسی داشته باشید: 

نام شهر چابکسر 
جمعیت بیش از 8 هزار نفر 
استان گیلان 
شهرستان رودسر 
ارتفاع از سطح دریا 216 متر 
زبان محلی  گیلکی 
ساحل  7 کیلومتر ساحل ماسه‌ای
کشاورزی  برنج، چای، کیوی، مرکبات 
فاصله از تهران  241 کیلومتر (4 ساعت و 51 دقیقه با خودروی شخصی)

به واسطه نزدیک‌ترین فاصله ممکن با رشته کوه البرز و دریای خزر، این شهر از نظر ویژگی‌های جغرافیایی از وضعیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. همین موضوع به شکل قابل ملاحظه‌ای، بر جذابیت‌های چابکسر افزوده است.

همان‌طور که اشاره شد، فاصله بین کوه و دریا در این شهر زیبای شمالی، کمتر از 1300 متر است و گردشگران در این نقطه شاهد تلاقی دو پدیده زیبای کوه و دریا هستند.

این بدان معناست که چنانچه تمایل داشته باشید از دریا به سمت دامنه کوه و جنگل‌های انبوه حرکت کنید، فقط لازم است 1300 متر را بپیمایید.

شهر چابکسر در استان گیلان

اگر قصد سفر به شهر چابکسر را دارید، توصیه می‌کنیم این کار را در یکی از فصل‌های بهار یا پاییز انجام دهید. در این زمان از سال، آب و هوای چابکسر و همچنین مناظر طبیعی آن، در بهترین و زیباترین حالت خود قرار دارند. 

اگر از علاقمندان به تماشای کاشت و برداشت برنج هستید، می‌توانید در فصول بهار و تابستان چمدان‌ها را ببندید و عازم چابکسر شوید. 

مناظر زیبایی که عملیات شالی‌کاری در این منطقه ایجاد می‌کنند؛، برای گردشگران بسیار دیدنی و مسرت‌بخش است. البته بوته‌های همیشه سبز و خرم چای، حتی در پاییز و زمستان، جلوه‌ای سرسبز به این منطقه می‌بخشند. 

جاذبه های گردشگری چابکسر

بعد از معرفی چابکسر به عنوان یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور، اکنون نوبت بررسی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا با یک مقصد بی‌نظیر برای سفری خاطره‌انگیز، بیشتر آشنا شوید. 

چشمه دمکش

چشمه دمکش از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که باعث ایجاد فضایی زیبا و جذاب شده است. این چشمه در ۵ کیلومتری غرب چابکسر و در زیر درختان تنومند قرار دارد.

چشمه دمکش

آب چشمه دمکش بر خلاف چشمه‌های معمولی دیگر، با قطع و وصل همراه است؛ به این معنی که هر چند دقیقه یک‌بار قطع می‌شود و سپس بار دیگر، گردش خود را آغاز می‌کند.

اتفاقی رازآلود و عجیب که کنجکاوی دانشمندان بسیاری را به خود معطوف کرده و حتی گفته می‌شود شیخ بهایی هم در پی رمزگشایی این چشمه بود.

جریان آب این چشمه خاصیت درمانی دارد و دارای مواد قلیایی و آهن است که برای دفع سنگ کلیه و جریان کمبود آهن بسیار مفید است.

این چشمه در اوج آب‌دهی خود، ۵۷۴ لیتر در ثانیه آب‌دهی دارد. چشمه دمکش در 5 کیلومتری چابکسر و در کنار روستای فکجور قرار دارد و یکی از دوازده چشمه بدون املاح خاورمیانه است که خواص بی‌نظیرش، سالانه گردشگران بسیاری را راهی این منطقه می‌کند.

چشمه سجیران

چشمه آب معدنی سجیران، یکی دیگر از چشمه‌های جذاب چابکسر است. این چشمه در منطقه “اِشکِوَر بالا” در بالادست روستاهای نیلوجیر کل و سجیران قرار دارد. خاصیت درمانی آب این چشمه، اخیرا برای اهالی این منطقه ثابت شده است.

چشمه سجیران از جاذبه های گردشگری چابکسر

آب این چشمه برای درمان برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کلیوی موثر است. این آب بسیار گوارا و سبک بوده و جرم و رسوب را به آسانی و در مدتی کم حل می‌کند.

استحمام در این چشمه، در درمان بیماری‌های پوستی به ویژه قارچ انگشتان و سایر نقاط بدن تأثیر مثبت دارد. گفته می‌شود پس از یک تا دو بار استفاده از آن، بیماری قارچی کاملا درمان می‌شود و پوست به حالت عادی خود باز می‌گردد. (نیازمند منبع معتبر)

در محدوده چشمه آب معدنی سجیران، با پرس و جو از بومیان محل می‌توانید از آبشار سجیران و سه آبشار موجود دیگر در این منطقه نمونه ملی گردشگری هم بازدید کنید.

روستای اوشیان

روستای زیبا و سرسبز اوشیان در سه کیلومتری چابکسر و دقیقا بر نقطه مرزی استان‌های گیلان و مازندران قرار دارد. این روستا که شرقی‌ترین روستای گیلان است؛ نزدیک‌ترین روستای گیلانی به استان مازندران هم به حساب می‌آید که تنها ۱۰ دقیقه با مرکز شهر چابکسر فاصله دارد.

روستای اوشیان

طبیعت تماشایی اوشیان و ساحل آرام و زیبای آن که یکی از آرام‌ترین سواحل منطقه هم به شمار می‌آید؛ از جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.

اوشیان از شمال به  ساحل دریای خزر و از جنوب به ارتفاعات کوه البرز متصل است. در سفر به اوشیان و ساحل زیبای آن، می‌توانید از امکانات تفریحی مانند قایق و جت اسکی هم استفاده کنید.

 روستای سرولات

از دیگر جاذبه‌های طبیعی چابکسر، روستای دیدنی و سرسبز سرولات است که در بین گردشگران هم محبوبیت زیادی دارد. دلیل شهرت بالای این روستا، عمدتا مهمان‌نوازی اهالی روستا و رستوران‌های محلی آن است. 

روستای سرولات

این عزیزان با غذاهای خوشمزه محلی از میهمانان پذیرایی کرده و در چشم‌اندازی بکر و خیره‌کننده، لحظات مفرحی را در خاطره مسافرانشان ثبت می‌کنند.

سرولات در ۲۲ کیلومتری رامسر و در نزدیکترین فاصله به شهر چابکسر (۳ کیلومتری جنوب چابکسر) در کنار رودخانه آچیرود در دامنه کوه‌های البرز قرار دارد. 

منظره‌ رو به دریا و باغ‌های میوه این روستا بسیار تماشایی هستند. همسایگی کوه و جنگل و دریا و رودخانه جذابیتی تمام نشدنی را برای این منطقه چشم‌نواز به ارمغان آورده و رطوبت کم و هوای خنک آن، بسیار دلچسب و دلپذیر است.

روستای لیمه ‌سرا

در کنار روستای سرولات، روستای زیبا و کوچک دیگری نیز وجود دارد که تنها 39 خانوار در آن ساکن‌اند. لیمه سرا از زیباترین و دیدنی‌ترین روستاهای اطراف چابکسر بوده که جنگل و دریا را همزمان در مقابل چشمانتان قرار می‌دهد. علاوه بر آن، از منظره‌‌ تماشایی که رو به دره‌های پرشیب و باریک و باغ‌های پرتقال قرار دارد هم نمی‌توان چشم پوشید.

روستای لیمه سرا از جاذبه های گردشگری چابکسر

رستوران‌های سنتی این روستا هم مانند رستوران‌های روستای سرولات، زبانزد خاص و عام‌اند و با غذاهای لذیذ و بی‌نظیر شمالی، به استقبال مهمانان خواهند رفت.

اگر اهل سفر باشید، حتما نام خاور خانم و رستوران سنتی‌اش زیاد به گوشتان خورده است. به سرولات و لیمه‌سرا بروید و از نزدیک طعم غذاهای خوشمزه خاور خانم را برای همیشه در خاطرتان ثبت کنید.

قلعه بندبن

روستای کوچک و زیبای بندبن یکی از روستاهای باستانی و قدیمی چابکسر است که در منطقه قاسم آباد قرار دارد. در این روستا برجی به ارتفاع 12 متر به چشم می‌خورد که قلعه‌ای سنگی، قدیمی و تاریخی متعلق به دوران باستان است.

قلعه بندبن

برجی مستحکم که در فاصله هزار متری روستای بندبن و بر بلندای کوهی صخره‌ای قرار دارد. متاسفانه امروزه جز یک دیوار سنگی با ملات گچ به طول پنج متر و به پهنای ۱۲۰ سانتی‌متر، چیز دیگری از آن بر جای نمانده است. 

قدمت این قلعه به صدها سال پیش باز می‌گردد. ظاهرا ساکنان این منطقه از آن به‌ عنوان قلعه دفاعی در برابر حملات دشمنان دریایی خود استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید در ساخت این قلعه از ترکیب خاص و عجیب مخلوط زرده تخم مرغ و ساروج استفاده شده است. این ترکیب، به منظور استحکام بنا و در بین سنگ‌ها به کار رفته است. اتفاقی که در کنار معماری بی‌نظیر قلعه بندبن، کارشناسان یونسکو را هم به وجد و تحسین و شگفتی وا داشته است.

این برج علاوه بر «بندبن» در نزد اهالی منطقه به «دُزبن» یا «دزبن» هم شهرت دارد. ماهیت برج نشان از کاربری دیدبانی و راهداری دارد و به گواه تاریخ شناسان، روزگاری قلعه نسبتا بزرگی بوده که بر پوزه کوهی، مسلط بر دهکده بندبن ساخته شده است. این قلعه از مهم‌ترین و زیبا‌ترین آثار باستانی استان گیلان به شمار می‌رود.

ساحل  طلایی قاسم‌ آباد

یکی از زیباترین جاذبه‌‌های گردشگری چابکسر، ساحل طلایی قاسم آباد است که از بهترین سواحل گردشگری استان گیلان نیز محسوب می‌شود.

ساحل طلایی قاسم آباد

این منطقه دیدنی و زیبا، مکانی مناسب برای ورزش و تفریحات آبی به شمار می‌رود و شامل امکانات تفریحی فراوانی مانند جت اسکی، قایق سواری، اسکی، شاتل، پاراسل و موتور چهارچرخ است. 

سفر به روستای زیبای قاسم آباد یکی از لذت بخش‌ترین تجربیات سفر به استان گیلان به شمار می‌رود. قاسم آباد از جمله روستاهایی است که فرهنگ اصیل و سنت‌های زیبای مردم این خطه را به خوبی نمایش می‌دهد. 

البته که تماشای لباس‌های رنگارنگ و سنتی گیلکی و رقص معروف قاسم آبادی را هم نباید از قلم انداخت.

مجتمع ساحلی گلسرخ

در کیلومتر ۳ جاده چابکسر به کلاچای و رو به روی جاده اصلی اوشیان، به مجتمع ساحلی گلسرخ چابکسر خواهید رسید. این منطقه به دليل عمق مناسب دريا و بستر هموار ماسه‌ای، از مستعدترين مناطق دريايی شرق گيلان برای شنای مسافران و گردشگران درفصل گرم سال است.

مجتمع گلسرخ

این مجتمع همچنین دارای ناجیان غریق، مرکز اقامتی، پذیرایی، امدادی، ورزشی، امنیتی و امکانات سرگرمی است.

سوغاتی‌ها و تولیدات چابکسر 

علاوه بر لذت از مناظر طبیعی و بکر و زیبای چابکسر، از این شهر سوغات و خوردنی‌های فراوانی را هم می‌توانید با خود به همراه ببرید.

از آنجا که بسیاری از ساکنان این شهر در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و از این راه امرار معاش می کنند؛ چهار محصول برنج،  چای، مرکبات و کيوی، عمده محصولات این شهر به شمار می‌روند. 

علاوه بر محصولات غذایی و انواع ماهی، ترشی، لواشک و شور، در روستای قاسم آباد علیا می‌توانید به دیدار و خرید پارچه‌هایی با طرح‌ها و رنگ‌های چشم‌نواز بروید که از نخ‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی خلق می‌شود و هنر دست زنان و دختران قاسم آبادی هستند.

به این نوع بافت پارچه، چادر شب بافی گفته می‌شود و قاسم ‌آباد روستای ملی چادر شب بافی در ایران نام گرفته است.

کلام آخر 

چابکسر را می‌توان یکی از بهترین مقصدها برای تجربه یک سفر ماندگار و خاطره‌انگیز دانست. نزدیکی همزمان به دریا و جنگل از یک طرف و انواع جاذبه‌های گردشگری از سویی دیگر، جذابیت و زیبایی خاصی به این شهر بخشیده‌اند. 

در این مقاله ضمن معرفی شهر چابکسر به بررسی مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن هم پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم. 

سوالات متداول 

چابکسر در کدام استان قرار دارد ؟

چابکسر از توابع شهرستان رودسر محسوب شده و در استان گیلان واقع شده است.

فاصله چابکسر تا رامسر چقدر است؟

شهر چابکسر ۱۲ کیلومتر از رامسر فاصله دارد. چابکسر در استان گیلان و رامسر در استان مازندران قرار دارد. با این وجود در صورتی که با اتومبیل قصد عزیمت از چابکسر به رامسر را داشته باشید؛ این مسافرت تنها ۷ دقیقه طول خواهد کشید.

ساحل چابکسر چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساحل چابکسر بر خلاف بیشتر ساحل‌های شمالی، کماکان بافت طبیعی خود را حفظ کرده و ساخت و سازهای شهری در آن صورت نگرفته است. این ساحل به تمیز بودن مشهور است و بسیاری از مسافران نیز، ساحل چابکسر را تمیزترین ساحل ایران می‌دانند. از تفریحاتی که در این ساحل می‌توانید انجام دهید؛ قایق سواری و اسکی روی آب می‌باشند. برای علاقمندان به شنا نیز، ساحل چابکسر یک انتخاب فوق العاده محسوب می‌شود.

بهترین دیدنی‌های چابکسر کجاست؟

از دیدنی های شهر چابکسر می‌توان به ساحل قاسم آباد، روستای سرولات، روستای لیمه سرا، چشمه دمکش، روستای اوشیان و قلعه بندبن اشاره کرد. همچنین با توجه به فاصله کم این شهر با شهرستان رامسر، می‌توانید از تله کابین رامسر نیز لذت ببرید.

2.7 | (6)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x