آموزش ساخت تراریوم کاکتوس ؛ چگونه یک تراریوم زیبا بسازیم ؟

امروزه نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی در خانه به شدت در میان مردم رایج شده است. این گیاهان علی‌رغم به ارمغان آوردن سرزندگی در فضای خانه، نیازمند مراقبت و زحمت زیادی هستند كه گاها افراد را فراری می‌دهد.

تراریوم‌ها این مشكل را حل کرده‌اند. با ساختن یك تراریوم زیبا می‌توانید بدون هزینه‌ زیاد و صرف وقت فراوان، گیاهان خود را پرورش دهید.

جالب‌ترین نكته در مورد تراریوم‌ها تنوع آن‌هاست كه در میان انواع مختلف آن، تراریوم كاكتوس لقب محبوب‌ترین را از آن خود کرده است. در این مقاله با آموزش ساخت تراریوم کاکتوس در خدمت شما خواهیم بود؛ با ما همراه باشید.

تراریوم (باغ شیشه‌ای) چیست؟

تراریوم شیشه ای چیست

تراریوم (باغ شیشه‌ای) ظرف شیشه‌ای در بسته‌ای است كه یك اكوسیستم محصور ایجاد می‌کند. به این صورت كه بخار تولیدشده توسط خاك و گیاه درون تراریوم، به شكل آب به خاك برمی‌گردد و توسط ریشه گیاهان جذب می‌شود. انواع مختلفی از گیاهان را می‌توان در ساخت تراریوم استفاده كرد؛ اما یكی از محبوب‌ترین این گیاه‌ها، کاکتوس‌ها و گیاهان مكنده هستند. کاکتوس‌ها برای این باغ شیشه‌ای انتخاب بسیار خوبی هستند و تنوع در سایز و شكل آن‌ها جلوه بی‌نظیری به تراریوم شما می‌دهد. یكی از دغدغه‌های اصلی صاحبان تراریوم کاکتوس‌ها، از بین رفتن شادابی این گیاهان و فاسد شدن آن‌هاست. کاکتوس‌ها به رطوبت كم، جریان هوای منظم و شرایط خاص محیطی نیاز دارند. پس اگر تصمیم به ساخت تراریوم كاكتوس دارید،ابتدا شرایط نگهداری آن رافراهم کرده و سپس با آموزش ساخت تراریوم کاکتوس ما همراه باشید.

در ادامه این مقاله به شما ٠ تا ١٠٠ ساخت یك تراریوم كاكتوس زیبا و سپس نكات پیرامون نگهداری حرفه‌ای از آن را آموزش خواهیم داد.

مواد مورد نیاز ساخت تراریوم (باغ شیشه‌ای) كاكتوس:

  • ظرف شیشه‌ای دارای حفره
  • شن یا سنگریزه
  • زغال فعال
  • کاکتوس‌های كوچك با نیازهای مشابه
  • خاك گلدان مخصوص كاكتوس
  • خزه و سایر عناصر تزئینی (اختیاری)

آموزش ساخت تراریوم کاکتوس 

مخزن شیشه‌ای مناسب تراریوم انتخاب كنید.

مخزن تراریوم کاکتوس

می‌توانید از هر مخزن شیشه‌ای برای ساختن یك تراریوم كاكتوس استفاده کنید. حتی بعضی‌ افراد از پلاستیک سنگین، ظروف مربا و… نیز استفاده می‌کنند. یک ظرف شفاف را كه به اندازه کافی بزرگ باشد مطابق باسلیقه خود انتخاب كنید تا هوا در بین گیاهان جریان یابد. اطمینان حاصل کنید كه دیوارهای مخزن تراریوم از کاکتوس‌های درون آن فاصله كافی داشته باشند. با این كار هم از صدمه دیدن گیاهان درون باغ شیشه‌ای جلوگیری می‌شود و هم هوای مورد نیاز کاکتوس‌های درون تراریوم به داخل، جریان پیدا خواهد كرد. علاوه بر آن، با انتخاب مخزنی جادارتر حق انتخاب بیشتری میان انواع گیاهان و عناصر تزئینی خواهید داشت. مخزن شیشه‌ای شما باید دارای دهانه‌ای باز باشد تا هنگام ساخت بتوانید لایه‌های تراریوم را به داخل محفظه منتقل كنید.

لایه‌ی زهكشی تراریوم كاكتوس خود را بسازید.

محفظه‌ی شیشه‌ای شما نیاز به سوراخ‌های زهكشی برای تخلیه آب اضافی خواهد داشت. در نتیجه شما باید سیستمی ایجاد كنید تا آب اضافی را از ریشه دور نگه دارد. برای این کار دو راه وجود دارد؛ اول اینكه می‌توان از یك لایه خزه در كف تراریوم استفاده كرد تا آب اضافی را جذب كند. اگر خزه ندارید نگران نباشید راه دوم به كمك شما خواهد آمد. سنگریزه‌ها می‌توانند همانند خزه‌ها عمل كنند و نقش لایه‌ی زهكشی را ایفا كنند. استفاده از خزه‌ها یا سنگریزه‌ها باعث می‌شود از پوسیدگی و فاسد شدن ریشه‌ها جلوگیری شود.

یك لایه تصفیه‌کننده با استفاده از زغال فعال بسازید.

بر روی لایه زهكشی به قطر 2.5 سانتی‌متر، نصف ضخامت لایه قبلی زغال فعال بریزید. زغال فعال علاوه بر تازه نگه‌داشتن آب و مواد مغزی خاك، موجب از بین بردن بوهای نامطبوع شده و رشد باکتری‌ها و آفت‌ها را در تراریوم شما به حداقل می‌رساند. به طور كلی این لایه وظیفه تصفیه كردن آب و خاك را بر عهده دارد. زغال فعال را می‌توانید از كود فروش‌ها یا آکواریوم فروشی‌ها تهیه کنید.

برای احتیاط یك لایه تفکیک‌کننده به تراریوم كاكتوس اضافه كنید.

قدم بعدی اضافه کردن خزه در بالای لایه‌ی سنگریزه‌ها و ذغال سنگ است. این امر برای جلوگیری از مخلوط شدن لایه بعدی (كه خاک گلدان می‌باشد) با لایه‌های قبلی است. این مرحله اختیاری است.

خاك مناسب پروش كاكتوس در تراریوم را بسازید.

در تراریوم یا باغ‌های شیشه‌ای كلاسیك هر نوع خاك حاصلخیزی قابل استفاده است؛ اما برای كاشتن كاكتوس یا از این قبیل گیاهان مكنده در تراریوم، باید خاك مخصوص استفاده شود.

خاک مورد استفاده در تراریوم برای كاشت کاکتوس‌ها و این‌گونه گیاهان ساكولنت باید حاوی تخلخل بالا باشد. برای ساخت چنین مخلوط خاكی باید از ترکیب٦٠ تا ٧٠ درصد ماسه همراه مقداری ورمی (نوعی کود آلی که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌گردد) و پیت ماس استفاده كرد. شاید از خود بپرسید پیت ماس چیست؟! در ادامه مطلب برای شما توضیح داده‌ایم.

پیت ماس چیست؟

پیت ماس چیست

پیت ماس مخلوط مغذی ویژه جهت كشت گل، گیاه، درخت‌های زینتی در گلدان، گلخانه یا تراریوم (باغ شیشه‌ای) می‌باشد. پیت ماس از این جهت ضروری می‌باشد كه دارای مواد مغذی مورد نیاز برای رشد گیاهانی است كه می‌خواهیم پرورش دهیم. حضور این ماده در خاك تراریوم كاكتوس الزامی است و موجب رشد پایدار ریشه‌ها می‌شود. پیت ماس در خاک تراریوم را تبدیل به یك محیط کاملاً استریل می‌کند که امکان رشد میکروب‌های بیماری‌زا در آن وجود ندارد.

خاك را به تراریوم خود اضافه كنید.

با یک قاشق بزرگ یا بیل کوچک خاک آماده‌شده را بر روی لایه قبلی بریزید. عمق خاک مناسب حدود ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد اما به صورت كلی بستگی به اندازه و نوع کاکتوس دارد. نكته حائز اهمیت این است كه به مقدار کافی خاك اضافه كنید تا کاکتوس‌ها و سایر ساكولنت‌ها بتوانند در تراریوم ریشه بزنند و رشد كنند.

کاکتوس‌ها درون خاك تراریوم بكارید.

برای محافظت از دستان خود دستکش‌های باغبانی‌تان را به دست كنید. سپس با ابزارهای مناسب حفره‌هایی متناسب با ریشه‌های کاکتوس‌های مورد نظرتان در خاك تراریوم (باغ شیشه‌ای) ایجاد كنید. اول از همه بزرگ‌ترین كاكتوس را در خاك بكارید و همین‌طور پیش بروید. بین هر٢ كاكتوس باید فاصله‌ای برای رشد آن‌ها باشد. پس از كاشت همه‌ی کاکتوس‌ها، تراریوم را به مدت ١٠ روز در مكانی آفتابی قرار دهید و آبیاری نكنید تا كاكتوس‌ها ریشه‌های جدید و مقاوم در خاک تراریوم ایجاد كنند.

 چگونه از تراریوم كاكتوس خود نگهداری كنیم؟

نور

نور تراریوم کاکتوس

بسته به نوع كاكتوس استفاده‌شده در تراریوم، مكان تراریوم را انتخاب كنید. بعضی از کاکتوس‌ها و ساكولنت تا كم نور هستند و نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند؛ چرا که مخزن تراریوم كاكتوس شما نیز شیشه‌ای است و شیشه نور خورشید را تشدید كرده و به سمت گیاهان درون باغ شیشه‌ای می‌فرستد. درنتیجه ممكن است گیاهان دچار سوختگی شوند. از طرف دیگر بعضی از کاکتوس‌ها نیازمند دریافت نور فراوان هستند، پس سعی نكنید آن‌ها را در محل تاریك یا بدون نور قرار دهید. چرا که با این کار رشد کاکتوس‌ها را متوقف خواهید كرد.

آبیاری

بسته به گیاهان موجود در تراریوم آبیاری متنوع می‌باشد؛ اما در كلیه زمینه تا آبیاری تراریوم نقش اساسی ایفا می‌کند. کاکتوس‌ها و ساكولنت تا به طور كلی گیاهانی هستند كه مقاومت بالایی در خشكی دارند، اما از طرفی بسیار در معرض پوسیدگی ریشه در تراریوم تا هستند. مخزن تراریوم نیز سوراخ زهكشی در انتهای ظرف ندارد؛ پس باید تراریوم كاكتوس دیر به دیر آبیاری شود. اگر برگ‌های كاكتوس شما به حالت چین‌خورده و خشک‌شده درآمد، وقت آبیاری بیشتر رسیده؛ و اگر برگ‌های آن به رنگ‌های قهوه‌ای سیاه یا قارچ گونه شده‌اند، باید آبیاری را كم كنید.

کود دهی

خاكی كه برای ساختن تراریوم كاكتوس خود استفاده كردید به تنهایی حاوی مواد مكمل رشد کاکتوس‌ها است؛ از این رو كاكتوس‌ها و ساكولنت‌ها به كود زیادی نیاز ندارند. تنها به تعداد محدود آن هم در فصل رشد آن‌ها را کود دهی كنید. همچنین برای احتیاط و جلوگیری از شیوع آفات، قارچ تا و پوسیدگی ریشه هر ٣ ماه یک‌بار تراریوم كاكتوس را سم‌زدایی كنید و برای این کار از قارچ‌کش‌های مخصوص کاکتوس‌ها استفاده كنید.

تهویه هوا

هرگز حفره‌ی بالایی یا كناری باغ شیشه‌ای كاكتوس خود را نپوشانید چرا که کاکتوس‌ها نیازمند جریان هوای بالا هستند و با گذاشتن درپوش باعث افزایش رطوبت درون تراریوم خواهید شد و درنتیجه‌ی رطوبت کاکتوس‌ها دچار پوسیدگی دائمی خواهند شد.

کلام پایانی

به طور كلی اگر علاقه‌مند به كاشت و پرورش گیاهان خانگی هستید اما فرصت یا فضای كافی برای انجام این كار ندارید، تراریوم كاكتوس مشكل شمارا حل خواهد كرد. با پیروی از دستورالعمل آموزش ساخت تراریوم کاکتوس در این مقاله، در كمتر از ١ ساعت تراریوم كاكتوس خود را با سلیقه‌ای منحصربه‌فرد بسازید و دیگر نگران از بین رفتن کاکتوس‌هایتان نباشد. با رعایت ٤ شرط ذکرشده در این مقاله، سلامت تراریوم كاكتوس خود را برای طولانی ‌مدت تضمین خواهید كرد.

4.3 | (7)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x