با پرفروشترین طرحهای فرش دستباف تبریز آشنا شوید

اگر گذرتان به استان آذربایجان افتاده باشد، محال است محو تماشای زیبایی حیرت انگیز فرش‌های دستباف تبریز نشده باشید. دستان توانگر هنرمندان تبریزی چنان طرح‌هایی را رقم زده‌اند که در بازار جهانی هم شناخته شده هستند. فرش‌های تبریز به نقش و نگارهای متنوع، رنگ بندی بی نظیر و کیفیت عالی شهرت دارند و وقتی صحبت از خرید فرش دستباف اعلی می‌رسد، محال است نام این فرش‌ها از قلم بیفتد!

اگر می‌خواهید یکی از زیباترین فرش‌های دستباف تبریز را به خانه ببرید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله می‌خواهیم با فرش دستباف تبریز و پرفروش‌ترین طرح‌های این هنر نفیس و با ارزش آشنا شویم.

فرش دستباف تبریز؛ هنری ماندگار و ارزشمند

شهر تبریز توسط شورای جهانی صنایع دستی به‌ عنوان «شهر جهانی بافت فرش» نام گذاری شده است و یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های تولید فرش دستباف کشور محسوب می‌شود. در نقشه این فرش‌ها اغلب از نقوش طبیعت (گُل، بُته، پیچک و…) و نقوش حیوانات و پرندگان (گنجشک، آهو، گوزن و…) استفاده می‌شود. جنس الیاف فرش‌های دستباف تبریز از پشم طبیعی گوسفند و رنگ الیاف بر پایه رنگ‌های طبیعی، زنده و فاقد هرگونه عامل حساسیت زا است.

فرش‌های دستباف تبریز در انواع نقش‌های سالاری، خطیبی، تقی زاده، هریس، گنبد، گلستان، بهشتی، موج مهر، ماهی، علیا، افشان، چالنگری و… بافته می‌شوند. قیمت فروش این فرش‌ها با در نظر گرفتن موارد مختلفی مانند ابعاد و سایز فرش، ریز بافت یا درشت باف بودن، کیفیت رنگ، ضخامت، تعداد رج و… مشخص می‌شود. به طور مثال قیمت فرش دستباف تبریز با گُل های ابریشم از سایر محصولات این گروه بیشتر است. همچنین قیمت فرش‌های نقش سالاری از سایر نقش‌ها بالاتر است.

قیمت فرش دستباف تبریز

9 طرح پرفروش فرش دستباف تبریز

فرش‌های دستباف تبریز مجموعه‌ای متنوع و الهام گرفته از طبیعت هستند. اهل فن معتقدند پیشینه این نقش‌ها به ذوق و هنر بافندگان دوران صفویه باز می‌گردد و حاصل تخیلات ذهنی آنهاست و نقشه از پیش تعیین شده‌ای برای طراحی آنها نداشته‌اند. این طرح‌ها فوق العاده متنوع هستند، ولی در ادامه می‌خواهیم پرفروش‌ترین آنها را به شما معرفی کنیم:

طرح هریس (هریز)

شهرستان هریس یکی از مراکز تولید فرش دستباف در استان آذربایجان شرقی است که فرش‌های دستباف آن به نقش هریس شهرت پیدا کرده‌اند و جزو پرفروش‌ترین فرش‌های دستباف تبریز در سطح جهان محسوب می‌شوند. وجه تمایز فرش‌های هریس نسبت به سایر طرح‌ها، عدم استفاده از خطوط منحنی و کاربرد گسترده نقش و نگارهای هندسی (مربع، لوزی، مستطیل و…) است.

طرح‌های مشهور هریس عبارتند از طرح صمد خانی، طرح داش خاتون، طرح حیاط گل، طرح رز گل، طرح توکلی و طرح تاجری.

طرح خطیبی

دومین طرح زیبا و پرفروش تبریز، طرح خطیبی است. این طرح از طرح‌های اصیل و قدیمی فرش‌های دستباف تبریز است که با گل‌های ابریشمی بافته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی فرش دست باف طرح خطیبی استفاده از گلُ های درشت و برجسته و تنوع رنگ بالاست. این فرش‌ها عموماً ریزبافت و ظریف هستند و بافت آنها با دقت بالایی انجام شده است.

طرح سالاری

نقش پرفروش بعدی، طرح سالاری است. این نقش یکی از پرآوازه‌ترین طرح‌های فرش تبریز است که به الوان و پُرگل بودن شهرت دارد. طرح‌های سالاری باغ بهشت و سالاری بوته دار، دو نقش پرطرفدار از فرش دستباف نقشه سالاری هستند که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند. در متن این فرش‌ها از دو رنگ اصلی و برای بافت بعضی از گُل های فرش از ابریشم خالص استفاده می‌شود.

طرح گلستان

طرح محبوب و پرطرفدار بعدی، گلستان است. همان طور که از نام این طرح پیداست، نقوش فرش ترکیبی از طرح گل‌ها، گیاهان و بناهای تاریخی است. مهم‌ترین ویژگی نقش گلستان، خشت خشت بودن طرح است. این ویژگی از فرش‌های نقش گلستان یک اثر هنری واقعی و تکرار نشدنی ساخته است.

طرح گلستان

طرح گنبد

طرح گنبد برگرفته از طرح مسجد شیخ لطف الله است که طرح سقف مسجد به وضوح در طرح این فرش‌ها دیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی طرح گنبد، وجود یک ترنج بزرگ و متفاوت در مرکز فرش، حاشیه‌های پهن و شلوغ و ظرافت بافت فرش است.

طرح علیا

یکی دیگر از طرح‌های جذاب و جوان پسند فرش‌های دستباف تبریز، نقش علیا است. نام این طرح از نام طراح آن یعنی تقی علیا گرفته شده است. طرح علیا کتیبه‌ای، علیا سرداری و علیا ستاره از پرفروش‌ترین فرش‌های طرح علیا هستند. استفاده از رنگ‌های گرم و روشن در بافت فرش، ویژگی منحصر به فرد طرح علیا است.

طرح ماهی

طرح ماهی در فرش‌های دستباف تبریز به فرش هرات شهرت دارد. این نقش تقریباً قدیمی‌ترین نقش فرش تبریز محسوب می‌شود که قدمت آن به حدوداً 600 سال قبل باز می‌گردد. تناژ رنگ فرش‌های طرح ماهی تیره و رنگ غالب آن‌ها قهوه‌ای و کرم است. معروف‌ترین طرح ریز ماهی، طرح کمال‌الملک است.

طرح موج مهر

فرش‌های نقش موج مهر از پشم و ابریشم بافته می‌شوند و معمولاً جنس الیاف گُل های فرش از ابریشم 100 درصد است. در چهار گوشه اغلب این فرش‌ها خطوط خمیده‌ای شبیه به موج طراحی شده که پر از نقش شکوفه‌های ریز و ظریف است و رنگ غالب آنها کرم قهوه‌ای است.

طرح تقی زاده

آخرین طرح محبوب فرش‌های تبریز، نقش تقی زاده است. این طرح حاوی اشکال هندسی، نقوش گیاهان و گل‌ها و نقوش اسلامی است و تنوع رنگی بسیار بالایی دارد. رنگ قرمز لاکی و کرم در اغلب فرش‌های طرح تقی زاده رنگ غالب است. اگر به دکورهای گرم و روشن علاقه دارید، طرح تقی زاده یک انتخاب ایده آل است

طرح نقی زاده

نکات مهم هنگام خرید فرش دستباف تبریز

در مورد خرید فرش‌های دستباف تبریز چند نکته مهم وجود دارد که آگاهی از آنها باعث می‌شود خرید بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. این نکات عبارتند از:

  1. اگر تجربه کافی در زمینه شناخت فرش‌های دستباف اصل تبریز را ندارید، بهتر است از فروشگاه‌های معتبر و مشهور خرید کنید یا از یک فرد باتجربه و حرفه‌ای مشورت بگیرید.
  2. تنوع طرح و رنگ فرش‌های دستباف تبریز ممکن است شما را سردرگم کند. برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید، بهتر است سبک دکوراسیون خانه و رنگ و طرحی که با گذر زمان شما را خسته و دل زده نمی‌کند، در صدر انتخاب‌های خود قرار دهید.
  3. حتماً پیش از خرید ،بودجه خود را مشخص کنید تا فروشنده طرح‌های متناسب با آن مبلغ بودجه را به شما معرفی کند و زودتر به نتیجه برسید.

معتبرترین فروشگاه آنلاین فرش دستباف تبریز

اگر طرح مورد علاقه تان را انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید آن را خریداری کنید، پیشنهاد ما فروشگاه معتبر و تخصصی فرش دستباف آریاس است. فرش دستباف تبریز یک کالای ارزشمند و نفیس است که فقط باید از فروشگاه‌های معتبری مانند آریاس خریداری شود. این فروشگاه به‌صورت تخصصی در زمینه فرش‌های پرطرفدار تبریز فعالیت می‌کند، بنابراین خیالتان از بابت اصالت فرش راحت خواهد بود.

برای بازدید از دنیای طرح‌های متنوع و جذاب فرش‌های تبریز آریاس، فقط کافی است به نشانی زیر مراجعه کنید.

arias.ir/product-category/handmade-carpet/tabriz-handmade-carpet

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x