معرفی جاهای دیدنی شیراز در بهار 1403

شیراز شهری است که بسیاری از ایرانی‌ها یا به آن سفر کرده‌اند یا در مورد زیبایی‌های آن شنیده‌اند. اگرچه در تمام فصول سال می‌توان به این شهر تاریخی سفر کرد، اما بیشتر افراد بازدید از جاهای دیدنی شیراز در بهار و پاییز را پیشنهاد می‌دهند و این دو فصل را برای سفر مناسب‌تر می‌دانند.

شهر شیراز که در جنوب غربی ایران واقع شده است، یک شهر قدیمی است که قدمت آن به 6 هزار و 500 سال قبل برمی‌گردد و در طول تاریخ بارها توسط سلسله‌های مختلف، به عنوان پایتخت انتخاب شده است.

این شهر به دلیل پیشینه تاریخی و فرهنگی خود و همچنین وجود بناهای کهن و باغ‌های زیبا از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است؛ به همین دلیل، تصمیم داریم در مقاله امروز ایده آل مگ به معرفی جاهای دیدنی شیراز در بهار بپردازیم. با ما همراه باشید.

چرا باید در بهار به شیراز سفر کنیم؟

آب و هوای شیراز معتدل است؛ به همین دلیل، در تمام فصول سال دمای مناسبی دارد و برای مسافرت گزینه ایده آلی به نظر می‌رسد.

شهر شیراز

با این حال، ممکن است دمای هوا در تابستان یا زمستان برای بعضی از افراد مطلوب نبوده و حتی آزاردهنده باشد؛ از این‌رو، بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند که در بهار یا پاییز به این شهر سفر کنند.

جاهای دیدنی شیراز در بهار

شیراز تعدادی از مهم‌ترین بناهای تاریخی، آرامگاه‌ها و باغ‌های زیبای ایران را در دل خود جای داده است که در ادامه به گوشه‌ای از جذابیت‌های آن اشاره می‌کنیم:

تخت جمشید

تخت جمشید که در جهان به نام پرسپولیس خوانده می‌شود، از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری شیراز و ایران است. به طوری که  از آن به عنوان نمادی از عظمت ایران باستان یاد می‌شود و باستان‌شناسان زیادی از سراسر دنیا برای بازدید از این بنای تاریخی به کشور ما سفر کرده‌اند.

تخت جمشید از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

تخت جمشید تقریبا 2500 سال پیش به دستور داریوش هخامنشی در نزدیکی شهر شیراز و در دامنه کوه‌های رحمت ساخته شد. البته ساخت این بنای باشکوه در دوره پادشاهان بعدی هم ادامه پیدا کرد و به همین دلیل تکمیل کاخ‌های موجود در محوطه تخت جمشید تا اواخر حکومت هخامنشیان طول کشید.

برای برپا کردن کاخ‌های مجلل تخت جمشید از تعداد زیادی هنرمند، معمار و کارگر زن و مرد استفاده شده است که همگی آن‌‌ها در قبال زحمت خود، دستمزد می‌گرفتند.

نحوه ساخت عمارت‌ها و مجسمه‌های تخت جمشید توجه بسیاری از مهندسان و طراحان امروزی را به خود جلب کرده است؛ چراکه کارگران با کندن کوه‌ها و حمل سنگ‌های بزرگ آن‌ها را تکمیل کرده‌اند و طراحی بخش‌های داخلی با توجه به معیارهای امروزی بسیار پیشرفته بوده است.

محوطه‌ داخلی تخت جمشید بسیار منظم بوده و حتی شواهد نشان‌دهنده وجود سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب در آن است. معماران ایران باستان بین کاخ‌ها را خیابان‌کشی کرده و برای آن‌ها کانال‌هایی در نظر گرفته بودند که در زمان بارندگی به هدایت آب‌های جاری کمک کنند.

تخت جمشید تا قبل از حمله اسکندر مقدونی محل سکونت پادشاهان هخامنشی بود. وقتی اسکندر با سربازان خود به پایتخت باشکوه هخامنشیان رسید، به دلیل نفرت و کینه‌ای که از آن‌ها داشت کاخ خشایارشاه را به آتش کشید که متاسفانه آتش به سایر قسمت‌ها سرایت کرد و بخش وسیعی از این میراث گران‌بها را از بین برد.

شروع بازسازی تخت جمشید در سال 1309 شمسی به کشف آثار و کتبیه‌های ارزشمندی منجر شد که امروزه تعدادی از آن‌ها در موزه تخت جمشید و موزه ملی ایران و تعدادی هم در موزه‌های اروپا و آمریکا نگهداری می‌شوند.

آدرس: شیراز، 11 کیلومتری شمال شرق مرودشت

حافظیه

حافظیه یکی از جاهای دیدنی شیراز در بهار است که به دلیل قرار گرفتن آرامگاه حافظ در آن، به این نام شهرت پیدا کرده است. حافظ ملقب به لسان الغیب از شاعران بزرگ قرن هشتم است که شهرت جهانی دارد. جالب است بدانید که یوهان ولفگانگ فون گوته، شاعر و سخنور آلمانی، دیوان شرقی-غربی خود را با الهام از افکار حافظ نوشته است.

حافظیه از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

حافظ بعد از فوت در باغ مصلی که محل گشت و گذار او بود به خاک سپرده شد و 65 سال بعد از آن شمس ‌الدین محمد یغمایی عمارتی گنبدی شکل را بر فراز قبر او بنا کرد. این بنا بارها مرمت شد تا اینکه در سال 1314 شمسی طرح آرامگاه حافظ توسط آندره گدار، شرق‌شناس بزرگ فرانسوی، تهیه و اجرا شد.

آدرس: بین چهارراه ادبیات و حافظیه، روبروی ورزشگاه حافظیه

سعدیه

سعدیه هم از سایر مکان های دیدنی شیراز در بهار است که همیشه مورد توجه گردشگران و به ویژه ادب‌دوستان بوده است. در این مکان همان‌طور که از نام آن مشخص است، مقبره سعدی قرار دارد که در قرن هفتم در شیراز می‌زیسته است. از این شاعر و نویسنده توانمند ایرانی آثار زیادی به جای مانده است که دو کتاب بوستان و گلستان از معروف‌ترین آن‌ها هستند.

سعدیه از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

مقبره سعدی بارها توسط اشخاص مختلف تخریب و دوباره ساخته یا مرمت شد. بنایی که امروزه بر فراز قبر سعدی می‌بینید، توسط علی اصغر حکمت و انجمن آثار ملی ایران با اقتباس از کاخ چهلستون ساخته شده است. این بنا از بیرون به شکل مکعب دیده می‌شود، اما از داخل هشت ضلعی است.

آدرس: انتهای خیابان بوستان، جنب باغ دلگشا

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی هم یکی از جاهای دیدنی شیراز در بهار است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. كمال‌الدين ابوالعطا محمود بن على بن محمود معروف به خواجوی کرمانی از شاعران دوران مغول است که در کرمان به دنیا آمد و در شیراز از دنیا رفت.

آرامگاه خواجوی کرمانی

آرامگاه خواجوی کرمانی یک آرامگاه روباز است که در دو طرف آن دو ستون تعبیه شده است. در اطراف آرامگاه سه عدد غار وجود دارد که می‌توانید در یکی از آن‌ها از بقعه خواجه عمادالدین محمود، وزیر دوره ایلخانی، دیدن کنید.

آدرس: ابتدای جاده شیراز-اصفهان، دامنه کوه صبوی

عمارت شاپوری

این باغ و عمارت زیبا که از یادگارهای دوران پهلوی اول است با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته شده است. این بنا به عبدالصاحب شاپوری، یکی از بزرگ‌ترین تجار شیراز، تعلق داشت که تا دهه 70 شمسی خانواده او در آن ساکن بودند.

عمارت شاپوری در زمینی به مساحت 4635 متر مربع و در دو طبقه ساخته شده است. این بنای زیبا و مجلل به دلیل داشتن راه پله در وسط خانه، اتاق‌های متعدد با کاربری‌های ویژه و حوض پنج‌پر و همچنین وجود بالکن در دوره خود بی‌نظیر بوده است.

آدرس: خیابان کریم خان زند، خیابان انوری

باغ ارم شیراز

این باغ به خاطر وجود درختان مرکبات و سروهای بلند یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در بهار است.

باغ ارم شیراز

اگرچه زمان ساخت باغ ارم شیراز به طور دقیق مشخص نیست، اما در سفره‌نامه‌های قرن دهم و یازدهم هجری به آن اشاره شده است. در طول تاریخ این باغ مالکان متعددی داشته است تا اینکه در دوران پهلوی بعد از مصادره شدن در اختیار دانشگاه شیراز قرار می‌گیرد.

پوشش گیاهی باغ ارم شیراز متنوع بوده و شامل درختان زینتی و درختان میوه می‌شود. در بین سرونازهای این باغ یک سروناز هزار ساله با 35 متر بلندی وجود دارد که به آن لقب بلندترین سروناز شیراز را داده‌اند.

علاوه بر این، باغ ارم شیراز دارای یک عمارت سه طبقه است که یک موزه به نام سنگ و گوهر دریای نور را در خود جای داده است. در این موزه از انواع سنگ‌ها و گوهرهای قیمتی و کمیاب نگهداری می‌شود.

آدرس: خیابان ارم، میدان ارم

باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا باغ گلشن یکی از زیباترین جاذبه‌ های گردشگری شیراز در بهار است که باید حتما از آن نام برد. این باغ که از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز به شمار می‌رود، در دوران صفویه بنا شده و از سوی پادشاهان ایرانی به عنوان تفرجگاه استفاده می‌شده است.

باغ عفیف آباد

در دوره قاجار فردی به نام میرزا علی خان قوام‌الملک باغ عفیف آباد شیراز را خریداری کرد و یک عمارت دو طبقه در آن ساخت. بعد از مرگ قوام عفیفه خانم، خواهرزاده او، تغییرات زیادی در این باغ ایجاد کرد که به همین دلیل عفیف آباد نام گرفت. در حال حاضر، باغ عفیف آباد در اختیار ارتش قرار داشته و به موزه نظامی تبدیل شده است.

آدرس: انتهای خیابان عفیف آباد

باغ دلگشا

باغ دلگشا هم از سایر جاهای دیدنی شیراز در بهار است که در شمال شرقی این شهر و نزدیک آرامگاه سعدی قرار دارد. این باغ در دوران ساسانیان ساخته شده است و  حتی در عهد صفویه و افشاریان هم آباد بوده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

باغ دلگشا از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

البته بعد از نادر شاه آسیب می‌بیند و دوباره در زمان کریم خان زند مرمت می‌شود. سابقه بعضی از ساختمان‌های آن هم به دوره قاجاریه برمی‌گردد.

باغ دلگشا در زمینی به مساحت 7/5 هکتار احداث شده است و دارای یک عمارت سه طبقه است که در طبقه میانی آن یک ایوان بزرگ رو به استخر وجود دارد. این ایوان دارای دو ستون است و پیرامون آن اشعاری از شوریده، یکی از شاعران دوره صفوی، نوشته شده است.

آدرس: نبش بلوار بوستان

باغ نارنجستان قوام

هنگام صحبت در مورد جاهای دیدنی شیراز در بهار نباید باغ نارنجستان قوام را فراموش کرد. این مجموعه بی‌نظیر که در دوران حکومت ناصرالدین شاه ساخته شد، دارالحکومه یا محل انجام امور سیاسی و نظامی بوده است.

مجموعه قوام از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موزه نارنجستان، خانه زینت‌الملوک، حمام گچینه، حسینه قوام و مکتب‌خانه قوام اشاره کرد.

آدرس: انتهای خیابان لطفعلی خان زند
دیدنی های دامغان تاریخی ؛ شهر صد دروازه و هزار جاذبه

خانه زینت‌الملوک

در سمت غربی نارنجستان قوام یک بنای زیبا و باشکوه قرار دارد که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد و به آن خانه زینت‌الملوک می‌گویند.

خانه زینت‌الملوک

این بنای جذاب در حقیقت اندرونی نارنجستان قوام است که با یک راهروی زیرزمینی به آن متصل می‌شود. در این خانه زنی خیر و مهربان به نام زینت‌الملوک زندگی می‌کرده است.

خانه زینت‌الملوک در جریان انقلاب و همچنین در زمان جنگ به دلیل اقامت خانواده‌های جنگ‌زده آسیب جدی دید؛ اما بعدها در دهه 70 شمسی مرمت شد و در زیر زمین آن آثار هنرمندان ایران و جهان به نمایش درآمد.

آدرس: انتهای خیابان لطفعلی خان زند، جنب نارنجستان قوام

مدرسه خان

مدرسه خان از سایر مکان‌هایی است که می‌توان نام آن را در لیست جاهای دیدنی شیراز در بهار قرار داد. این مدرسه یک ساختمان دو طبقه با 100 حجره بود که این روزها فقط 70 حجره از آن باقی مانده است.

مدرسه خان که به عنوان میراث ملی به ثبت رسیده است، به همت الله وردی خان گرجی احداث شد. الله وردی خان که در زمان سلسله صفوی از گرجستان به ایران تبعید شده بود، ابتدا به عنوان غلام وارد دربار شد، اما بعدها به فرمانروایی فارس رسید.

الله وردی خان با تبعید و زندانی کردن نوابع مخالف بود؛ بنابراین، از ملاصدرا که در آن زمان به قم تبعید شده بود برای تدریس در مدرسه دعوت کرد و از او خواست که طبق سلیقه خود علوم تدریس شده را انتخاب کند. البته الله وردی خان قبل از تکمیل مدرسه از دنیا رفت و پسرش ساخت آن را ادامه داد.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از سه راه احمدی
بردسکن ؛ شهر میوه‌ های بهشتی و برج‌ های تاریخی

ارگ کریم خان زند

ارگ کریم خان هم یکی از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز در بهار است که بازدید از آن به همه گردشگران توصیه می‌شود. کریم خان زند بعد از اینکه به قدرت رسید، ارگ کریم‌خانی را با الهام از نقش جهان اصفهان در شمال شهر شیراز بنا کرد.

ارگ از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

کریم خان تا پایان عمر در این ارگ زندگی و حکومت کرد. آقا محمد خان قاجار به دلیل دشمنی با کریم خان بعد از فتح شیراز بسیاری از بناهای عصر زندیه را تخریب کرد، اما خوشبختانه بنای ارگ از تخریب در امان ماند.

در دوران قاجار از ارگ کریم خان به عنوان دارالحکومه استفاده می‌شد و در زمان پهلوی این بنای تاریخی به زندان شهربانی تبدیل شد؛ به همین دلیل، طی این سال‌ها آسیب زیادی به آن وارد شد. در سال 1350 شمسی این ارگ زیر نظر اداره فرهنگ و هنر قرار گرفت و در حال حاضر زیر نظر وزارت میراث فرهنگی است.

آدرس: ابتدای خیابان کریم خان زند، نبش میدان شهرداری

حمام وکیل

یکی از آثار به جا مانده از کریم خان زند حمام وکیل است که به دلیل نقش و نگارهای کم‌نظیرش می‌توان از آن به عنوان یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در بهار نام برد.

حمام وکیل

تا زمان پهلوی دوم بخشی از این بنا در قالب حمام استفاده می‌شد و کاربری بخش دیگر به زورخانه تغییر کرده بود. در نهایت، این بنای تاریخی به دلیل ایجاد شکاف در دیوار و سقف‌ تعطیل و در سال 1351 شمسی توسط اداره باستان‌شناسی مرمت شد.

بعد از انقلاب، از حمام وکیل به عنوان سفره‌خانه استفاده می‌شد تا اینکه مجددا به خاطر آسیب‌های فراوان به موزه تبدیل شد.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی

دروازه قرآن

در گذشته 6 دروازه در اطراف شهر شیراز وجود داشته که دروازه قرآن تنها بازمانده آن‌ها است. در حال حاضر ورود و خروج به شهر از زیر دروازه قرآن انجام نمی‌شود، اما این دروازه هنوز هم در بین مردم محبوبیت زیادی دارد.

دروازه قرآن

نخستین سنگ بنای دروازه قرآن به دستور عضدالدوله دیلمی نهاده شد و به دلیل وجود یک جلد قرآن در اتاقک بالای آن به این نام شهرت یافت؛ اما این بنای زیبا در طول تاریخ بارها تخریب و مجددا بازسازی شد و در نهایت چون عبور و مرور ماشین‌های بزرگ از زیر آن سخت بود، در سال 1315 شمسی به دستور شهرداری تخریب شد.

سپس در سال 1327 حاج حسن ایگار که از بازرگان شیراز بود کمی پایین‌تر از دروازه قبلی یک دروازه بزرگ‌تر ساخت که خودروها به راحتی می‌توانستند از زیر آن عبور کنند. در سال 1365 به دلیل افزایش عبور و مرور خودروها بلوار بزرگی در کنار دروازه قرآن ساخته شد که همین امر به کار این دروازه به عنوان تنها ورودی شمالی شهر خاتمه داد.

آدرس: ورودی شمالی شیراز، آزادراه شیراز-مرودشت، در مجاورت پارک خواجوی کرمانی

شاهچراغ

این مکان که آرامگاه احمد بن موسی (شاهچراغ) و محمد بن موسی، پسران امام موسی کاظم، را در خود جای داده است، مهم‌ترین زیارتگاه مذهبی شیراز است.

شاهچراغ از جاهای دیدنی شیراز در پاییز

حرم شاهچراغ به دلیل کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌های بی‌نظیرش در بین گردشگران جایگاه ویژه‌ای دارد.

آدرس: خیابان حضرتی، خیابان 9 دی

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک یکی از زیباترین مساجد شیراز است که در دوران قاجار به دستور حاکم فارس، میرزا حسن علی خان ملقب به نصیرالملک، ساخته شد.

این مسجد دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است که ایوان جنوبی صرفا با هدف قرینه‌سازی ساخته شده است و به همین دلیل طراحی ایوان شمالی جذاب‌تر و با شکوه‌تر است.

مسجد نصیرالملک به خاطر کاشی‌کاری‌ها و مقرنس‌‌کاری‌های زیبا و همچنین وجود درب‌های چوبی و شیشه‌های رنگی جلوه رنگین‌کمانی به خود گرفته و از این‌رو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی شیراز به شمار می‌رود.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند

مسجد وکیل

مسجد وکیل یکی از جاهای دیدنی شیراز در بهار است که همانند سایر جاذبه‌های مهم این شهر در زمان زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شده است.

مسجد وکیل

این مسجد که در بخش غربی بازار وکیل قرار دارد، از دو شبستان جنوبی و شرقی تشکیل شده است و به دلیل وجود کتیبه‌های منقش به خطوط نستعلیق، نسخ و ثلث و همچنین کاشی کاری‌های زیبایش توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

ایوان شمالی مسجد وکیل یکی از زیباترین بخش‌های آن است که به طاق مروارید شهرت دارد. این طاق که ارتفاع آن به 20 متر و عرض آن به 12 متر می‌رسد، با کاشی‌های هفت رنگ و نقوش مختلف تزیین شده است و در آن طرح زیبایی از درخت زندگی به چشم می‌خورد.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی، کوچه وکیل
زیباترین جاهای دیدنی کیش در پاییز کدامند؟

تفریحات شیراز در بهار

شیراز در کنار باغ‌ها و سایر جاذبه‌های گردشگری خود مکان‌های تفریحی زیادی برای مسافران و ساکنان شهر دارد. اگر روزی به این شهر زیبا سفر کردید، توصیه می‌کنیم که برای سپری کردن اوقات فراغت خود سری به مکان‌‌های زیر بزنید:

فان دی لند شیراز

فان دی لند یکی از خاص‌ترین مکان‌های تفریحی شیراز است که می‌توانید در آن بازی‌های قدیمی را با شیوه‌ای جدید تجربه کنید.

فان دی لند شیراز

از بازی‌های معروف فان دی لند می‌توان به فوتبال حبابی، فوتبال بیلیارد، فوتبال دارت و پینت بال با تیروکمان اشاره کرد.

آدرس: خیابان قدوسی شرقی، جنب تعاونی ارتش، ورودی تالار پذیرایی مهدا

کارتینگ

کارتینگ ورزشی است که در آن از ماشین‌های کوچکی به نام کارت استفاده می‌شود. همه افراد در هر سنی می‌توانند کارتینگ را تجربه کنند، حتی اگر گواهینامه رانندگی نداشته باشند.

آدرس پیست‌های کارتینگ در شیراز

  • پیست کارتینگ سلطان سرگرمی: شهرک بزین، روبروی آفرینش، کوچه شهید قرائتی
  • پیست کارتینگ شهید گودرزی: میدان ارتش، بعد از استادیوم شهدای ارتش
  • پیست کارتینگ شهر: شهرک گلستان، بلوار دهخدا، جاده دانشگاه پیام نور، جنب نمایشگاه بین‌المللی شیراز

لیزر تگ

لیزر تگ شباهت زیادی به پینت بال دارد، اما برای انجام آن به جای توپ‌های رنگی از لیزر استفاده می‌شود. لباس‌های مخصوصی که برای این بازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گیرنده‌های حساسی دارند که به نور لیزر واکنش نشان می‌دهند.

آدرس: شهرک گلستان، بلوار علامه امینی، خیابان صبا، جنب بانک صبا

پل معلق

عبور از این پل‌ها که بین زمین و آسمان معلق هستند می‌تواند لحظات هیجان‌انگیزی را برای شما به ارمغان بیاورد. در شهر شیراز پل‌های معلق زیادی وجود دارد که برای عبور از آن‌ها می‌توانید به پارک کوهستانی دراک، پارک نماز یا بوستان سایه مراجعه کنید.

پل معلق شیراز

ترامپولین

ترامپولین یکی از شاخه‌های ژیمناستیک است که با پرش روی یک وسیله‌ به همین نام انجام می‌شود و در سال‌های اخیر جنبه تفریحی پیدا کرده است. اگر عاشق پریدن روی تشک‌های فنری هستید، ترامپولین همان چیزی است که برای تخلیه انرژی به آن نیاز دارید.

آدرس: بزرگراه حسینی الهاشمی، پارک کوهستانی دراک

پارک کوهستانی دراک

پارک کوهستانی دراک در دامنه غربی کوه دراک معروف به کوه مادر و کوه برفی ساخته شده است و از بزرگ‌ترین پارک‌های کوهستانی ایران به شمار می‌رود.

در این پارک امکاناتی مثل دریاچه مصنوعی، زمین بازی کودکان، زیپ لاین، آلاچیق، پیست دوچرخه سواری و باغ گیاهان دارویی وجود دارد.

آدرس: بزرگراه حسینی الهاشمی، شهرک برف‌فروشان

پارک جنگلی زرقان

این تفرجگاه زیبا که وسعت آن به حدود 250 هکتار می‌رسد، در نزدیکی تخت جمشید واقع شده و بزرگ‌ترن جنگل مصنوعی استان فارس محسوب می‌شود.

پارک جنگلی زرقان

پارک جنگلی زرقان به دلیل داشتن فضای سبز زیبا، آلاچیق، محوطه بازی کودکان، مسیر مخصوص دوچرخه سواری و باشگاه سوارکاری مکان مناسبی برای تفریح به شمار می‌شود.

آدرس: جاده شیراز به مرودشت، زرقان، روبروی پالایشگاه نفت شیراز

تفریحات شبانه شیراز

اگر دوست دارید در سفر به شیراز زندگی شبانه و شب‌گردی را تجربه کنید، می‌‌توانید به حافظیه، دروازه قرآن یا ارگ کریم خان بروید.

بهترین مراکز خرید شیراز در بهار

شیراز مراکز خرید سنتی و مدرن زیادی دارد که هر کدام از آن‌ها می‌تواند برای ساعت‌ها مسافران را به خود مشغول کند. در این بخش لیست بهترین بازارهای شیراز را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

بازار وکیل

این بازار سرپوشیده بخشی از مجموعه وکیل است که مسجد، حمام و آب انبار هم جزئی از آن محسوب می‌شوند. بازار وکیل که در عهد زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شده است، اکنون در مرکز شهر شیراز قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز در بهار به شمار می‌رود.

بازار وکیل

کریم خان زند بعد از دیدن بازار قیصریه شهر لار تصمیم می‌گیرد که برای انجام امور بازرگانی بازاری شبیه به آن را در شیراز بسازد. این بازار تاریخی که ساخت آن 21 سال طول کشید، دارای حجره‌هایی است که این روزها بیشتر به فروش فرش، گلیم، گبه، صنایع دستی، پارچه و زیورآلات سنتی اختصاص دارند.

آدرس: خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری

مجتمع تجاری خلیج فارس

این مجتمع تجاری عظیم در خارج از شهر شیراز و با الهام از معماری دوره هخامنشی ساخته شده است و حدود 2500 فروشگاه دارد.

در این مرکز خرید انواع کالاها شامل پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی به فروش می‌رسد و در بین فروشگاه‌های آن تعدادی از برند‌های شناخته شده مثل دفکتو و زارا هم به چشم می‌خورد.

مجتمع تجاری خلیج فارس علاوه بر فروشگاه دارای شهربازی، سینما، فودکورت و هایپرمارکت است؛ همچنین از امکانات دیگری مثل پارکینگ، کارواش، تاکسی سرویس و بانک برخوردار است.

آدرس: اتوبان دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا

مجتمع تجاری ستاره فارس

از سایر مراکز خرید پرطرفدار شیراز می‌توان به مجتمع تجاری ستاره اشاره کرد که از 9 طبقه، شامل سه طبقه پارکینگ تشکیل شده است.

مجتمع تجاری ستاره فارس

مجمتع تجاری ستاره تقریبا 400 فروشگاه دارد که اغلب محصولات آن‌ها از مناطق آزاد تامین می‌شود. در این مرکز خرید می‌توانید انواع پوشاک، کیف و کفش و عطر و ادکلن را با قیمت مناسب بخرید، اما به برندهای روز دنیا دسترسی نخواهید داشت.

در مجمتع تجاری ستاره امکانات مناسبی نظیر پارکینگ، کافی‌شاپ، فودکورت و شهربازی وجود دارد و در بسیاری از رستوران‌های آن غذاهای هندی، عربی، مکزیکی و سایر ملل سرو می‌شود.

آدرس: خیابان عفیف آباد

مجتمع تجاری زیتون

یکی از معروف‌ترین مراکز خرید شیراز مجتمع تجاری زیتون است که در 12 طبقه احداث شده و دارای 450 فروشگاه و سه طبقه پارکینگ است.

در مجتمع تجاری زیتون که امکاناتی مثل رستوران، کافی‌شاپ و شهربازی را در خود جای داده است، کالاهایی مانند پوشاک، محصولات آرایشی و بهداشتی، زیورآلات و بدلیجات، طلا و جواهرات، موبایل و لوازم دیجیتال، ساعت، عینک و لوازم خانگی عرضه می‌شود.

آدرس: چهارراه 15 خرداد (پارامونت)

مجتمع تجاری اداری آفتاب فارس

این مجتمع در هشت طبقه ساخته شده که دو طبقه آن پارکینگ، سه طبقه اداری و سه طبقه تجاری است.

مجتمع تجاری اداری آفتاب فارس

در طبقات تجاری مجتمع آفتاب فارس انواع کالاها شامل پوشاک، کیف و کفش، پارچه، محصولات آرایشی و بهداشتی، طلا و زیورآلات، سیسمونی نوزاد، لوازم تزیینی، مصنوعات چوبی، موبایل و کامپیوتر به فروش می‌رسد.

آدرس: معالی آباد، بلوار شریعتی، خیابان خلبانان، نبش رهبر ماه

مرکز خرید سلطانیه

آخرین مرکز خریدی که به معرفی آن می‌پردازیم سلطانیه است که به اجناس لوکس و گران‌قیمت اختصاص دارد. سلطانیه علاوه بر فروشگاه، فودکورت، باشگاه ورزشی و استخر هم دارد.

آدرس: میدان مطهری، ابتدای قدوسی شرقی

بهترین هتل های شیراز در بهار

چون شیراز یک شهر توریستی است، خوشبختانه هتل‌های متنوع و باکیفتی در آن ساخته شده‌اند که در ادامه مطلب شما را با تعدادی از آن‌ها آشنا می‌کنیم:

هتل بزرگ شیراز

این هتل پنج ستاره و لوکس 158 اتاق دارد و چون در نزدیکی دروازه قرآن بنا شده است، از اولین ساختمان‌هایی است که در بدو ورود به شیراز با آن روبرو می‌شوید.

مکان‌های مهم اطراف هتل: آرامگاه حافظ، باغ ارم، شاهچراغ و آرامگاه سعدی

آدرس: بلوار آیت الله ربانی، دروازه قرآن

هتل پنج ستاره هما

هتل هما یک هتل هشت طبقه است که 212  اتاق و 22 سوئیت دارد و پنجره تمامی اتاق‌های آن به سمت کوه‌های مرتغ و یک باغ پرگل باز می‌شود.

هتل پنج ستاره هما

مکان‌های مهم اطراف هتل: حمام وکیل، باغ جهان‌نما، آرامگاه حافظ و شاهچراغ

آدرس: خیابان مشکین فام، جنب پارک آزادی

هتل پنج ستاره چمران

هتل چمران که از آن به عنوان مرتفع‌ترین هتل شیراز یاد می‌شود، دارای 250 اتاق و سوئیت است. اقامت در این هتل منظره بی‌نظیری از شهر را در مقابل چشم مسافران قرار می‌دهد و به همین دلیل برای سفر به شیراز در بهار گزینه مناسبی است.

مکان‌های مهم اطراف هتل: باغ ارم، ارگ کریم خان و شاهچراغ

آدرس: بلوار چمران

هتل چهار ستاره الیزه

هتل الیزه در سال 1393 در منطقه معالی آباد و نزدیک به ایستگاه مترو شروع به کار کرد. این هتل از 68 اتاق تشکیل شده است که همگی به تلویزیون، یخچال، مینی‌بار و چای‌ساز مجهز هستند.

مکان‌های مهم اطراف هتل: مجتمع تجاری آفتاب فارس

آدرس: بلوار معالی آباد، کوی پزشکان

هتل چهار ستاره پارسه

این هتل پنج طبقه در سال 1383 در پشت ارگ کریم خان و در کنار بازار وکیل احداث شد و در سال 1395 مورد بازسازی قرار گرفت. هتل پارسه 72 اتاق دارد و نزدیکی به جاذبه‌های گردشگری شیراز  از مهم‌ترین مزایای آن به شمار می‌رود.

هتل پارسه

مکان‌های مهم اطراف هتل: ارگ کریم خان، حمام وکیل، مسجد وکیل، مدرسه خان، آرامگاه حافظ و پارک آزادی

آدرس: خیابان زند، پشت ارگ کریم خان، خیابان 22 بهمن

هتل چهار ستاره آریوبرزن

هتل آریوبرزن یکی از هتل‌های محبوب شهر شیراز است که در سال 1379 در پنج طبقه ساخته شد. این هتل از نظر نزدیکی به جاهای دیدنی شیراز در موقعیت خوبی قرار دارد.

مکان‌های مهم اطراف هتل: موزه پارس، ارگ کریم خان، بازار وکیل، حمام وکیل، مسجد وکیل و پارک آزادی

آدرس: بلوار زند، خیابان رودکی
هتل‌های لوکس و لاکچری تهران

کلام پایانی

شهر پرآوازه شیراز به دلیل زیبایی‌های چشمگیرش در ایران و جهان شهرت زیادی دارد. این شهر بی‌نظیر دارای جاذبه‌های دیدنی منحصر به فردی است که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

در این مقاله سعی کردیم مهم‌ترین جاهای دیدنی شیراز در بهار را معرفی کنیم. اگر شما هم به این شهر کهن سفر کرده‌اید، می‌توانید تجربه‌های خود را در بخش نظرات همین مقاله با ما و خوانندگان ایده آل مگ به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

لذیذترین غذاهای محلی شیراز کدامند؟

غذاهای محلی شیراز بسیار متنوع بوده و شامل کلم پلو، قنبر پلو (غم‌بر پلو)، شکر پلو، شیرازی پلو، اشکنه، انواع آش، یخنی نخود و… می‌شوند.

سوغات شیراز چیست؟

مسقطی، کلوچه شیرازی، یوخه، بادام سوخته و عرقیجات از معروف‌ترین سوغات شیراز هستند.

در سفر به شیراز از چه مکان‌هایی دیدن کنیم؟

از مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر می‌توان به تخت جمشید، حافظیه، سعیدیه، ارگ کریم خان، بازار وکیل، باغ ارم و باغ دلگشا اشاره کرد.

1.5 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
2
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x