بزرگترین فرودگاه جهان {لیست 20 فرودگاه بزرگ دنیا}

برخی از کارشناسان امور بین‌الملل معتقدند که بهترین راه برای تشخیص ارزش جهانی یک کشور و میزان ورود افراد خارجی به آن، نگاه کردن به فرودگاه‌های آن است! بر این اساس، تصمیم گرفتیم به بررسی بزرگترین فرودگاه جهان بپردازیم.

از طرفی دیگر و در سالیان اخیر، تقاضای پروازهای بین‌المللی به شکل قابل توجه‌ای افزایش پیدا کرده است. (البته به استثنای دو سالی که جهان درگیر کرونا شده بود). به همین دلیل، فرودگاه‌ها در حال تبدیل شدن به شهرهای کوچک اما بسیار شلوغ هستند!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی 20 فرودگاه بزرگ و شلوغ جهان (به لحاظ مساحت و تعداد مسافر) بپردازیم. بنابراین حتما تا پایان با ما همراه باشید.

بزرگترین فرودگاه جهان به لحاظ مساحت

همان‌طور که اشاره شد، یکی از معیارهایی که ما بر اساس آن می‌توانیم بزرگ بودن یک فرودگاه را تشخیص دهیم، مساحت کلی آن است. در جدول زیر، با 10 فرودگاه بزرگ و وسیع جهان، آشنا خواهید شد:

ردیف نام فرودگاه مساحت شهر کشور
10 فرودگاه بین المللی Suvarnabhumi 32.4 کیلومتر بانکوک تایلند
9 فرودگاه بین المللی قاهره 36.3 کیلومتر قاهره مصر
8 فرودگاه بین المللی شانگهای 39.9 کیلومتر شانگهای چین
7 فرودگاه بین قاره‌ای جرج بوش 44.5 کیلومتر هیوستون ایالات متحده
6 فرودگاه بین المللی پکن 46.6 کیلومتر پکن چین
5 فرودگاه دالس بین المللی واشنگتن 48.6 کیلومتر واشنگتن ایالات متحده
4 فرودگاه بین المللی اورلاندو 53.8 کیلومتر اورلاندو ایالات متحده
3 فرودگاه بین المللی دالاس/فورت 69.6 کیلومتر دالاس ایالات متحده
2 فرودگاه بین المللی دنور 135.7 کیلومتر دنور ایالات متحده
1 فرودگاه بین المللی ملک فهد 776 کیلومتر دمام عربستان

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، فرودگاه ملک فهد که در شهر دمام در کشور عربستان سعودی واقع شده است، با مساحت باور نکردنی 776 کیلومتر مربع، بزرگترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود.

نکته قابل توجه دیگری که در این لیست به چشم می‌خورد این است که 5 مورد از بزرگترین و وسیع‌ترین فرودگاه‌های جهان در سال 2022، در کشور ایالات متحده آمریکا واقع شده‌اند.

شلوغ ترین فرودگاه جهان بر اساس مسافر

خب اکنون نوبت به بررسی شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان بر اساس تعداد مسافری که از طریق آن پرواز می‌کنند، می‌رسد. در جدول زیر، با 10 فرودگاه بزرگ و شلوغ دنیا آشنا خواهید شد.

ردیف نام فرودگاه مسافر شهر کشور
10 فرودگاه بین المللی هری رید لاس وگاس 39.7 میلیون لاس وگاس ایالات متحده
9 فرودگاه بین المللی Chengdu Shuangliu 40.1 میلیون Shuangliu–Wuhou چین
8 فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون 40.2 میلیون گوانگژو چین
7 فرودگاه بین المللی اورلاندو 40.3 میلیون اورلاندو ایالات متحده
6 فرودگاه بین المللی شارلوت داگلاس 43.2 میلیون شارلوت ایالات متحده
5 فرودگاه بین المللی لس آنجلس 48 میلیون لس آنجلس ایالات متحده
4 فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهار 58 میلیون شیکاگو ایالات متحده
3 فرودگاه بین المللی دنور 58.3 میلیون دنور ایالات متحده
2 فرودگاه بین المللی دالاس/فورت ورث 62.4 میلیون دالاس ایالات متحده
1 فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون 75.7 میلیون آتلانتا ایالات متحده

اطلاعات موجود در جدول بالا به ما می‌گویند که در حال حاضر و در سال 2022، فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون در آتلانتا در ایالات متحده آمریکا، با تعداد مسافر سالانه 75 میلیون، در صدر شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان قرار دارد.

در این‌جا 8 عدد از 10 فروشگاه شلوغ دنیا در کشور ایالات متحده آمریکا واقع شده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که در حال حاضر، این کشور بخش زیادی از مسافرت‌های بین‌المللی را به خود اختصاص داده است.

نگاهی به 10 فرودگاه بزرگ جهان

در قسمت اول، لیست بزرگترین فرودگاه جهان بر اساس مساحت را بررسی کردیم. در این بخش می‌خواهیم هر کدام از این 10 فرودگاه را به صورت جداگانه و در یک نگاه اجمالی و سریع، معرفی نماییم.

فرودگاه بین المللی Suvarnabhumi – تایلند

این فرودگاه در سال 2006 و در شهر بانکوک در کشور تایلند افتتاح شد. Suvarnabhumi با مساحتی بیش از 32 کیلومتر مربع، بزرگترین فرودگاه جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود.

فرودگاه Suvarnabhumi

هم‌اکنون بیش از 95 شرکت هواپیمایی در این فرودگاه مشغول به فعالیت هستند. جالب است بدانید که نام Suvarnabhumi در زبان سانسکریت، به معنی “سرزمین طلا” است!

فرودگاه بین المللی قاهره – مصر

فرودگاه قاهره که به عنوان فرودگاه اصلی کشور مصر شناخته می‌شود، در سال 1963 افتتاح شد. این فرودگاه هم‌اکنون دارای 3 ترمینال اصلی است.

فرودگاه بین المللی قاهره در مصر

فرودگاه بین المللی قاهره با بیش از 37 کیلومتر مساحت، بزرگترین فرودگاه قاره آفریقا محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این فرودگاه از نظر شلوغی هم در رده دوم این قاره قرار می‌گیرد.

فرودگاه بین المللی شانگهای

فرودگاه بین المللی شانگهای، دومین فرودگاه بزرگ کشور چین (بعد از بین المللی پکن) است و با تردد سالانه 35 میلیون مسافر، یکی از شلوغ‌ترین‌های این کشور هم به شمار می‌رود!

فرودگاه بین المللی شانگهای

این فرودگاه دارای 6 باند و 3 پایانه مسافربری است. فرودگاه شانگهای بیش از 40 کیلومتر مساحت دارد و به نظر می‌رسد در سالیان آینده، بر تردد مسافران آن هم افزوده شود.

فرودگاه بین قاره‌ای جرج بوش

این فرودگاه در سال 1969 به عنوان فرودگاه بین قاره‌ای هیوستون افتتاح شد و در سال 1997 به نام چهل و یکمین رئیس جمهور ایالات متحده، جرج اچ دبلیو بوش تغییر نام داد.

فرودگاه بین قاره‌ای جرج بوش

فرودگاه جورج بوش که در ایالت تکزاس واقع شده، دارای 5 باند عملیاتی است و سالانه بیش از 45 میلیون مسافر، از طریق آن تردد هوایی می‌کنند.

فرودگاه بین المللی پکن

فرودگاه بین المللی دکسینگ پکن که به خاطر ترمینال فرودگاهی تک ساختمانی چشمگیرش که بزرگترین ترمینال فرودگاهی در جهان است، لقب ستاره دریایی را به خود اختصاص داده ، 46.6 کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد.

فرودگاه بین المللی پکن یکی از بزرگترین فرودگاه جهان

این فرودگاه در سال 2019 افتتاح شد و اگر با همه گیری کرونا مصادف نمی‌شد؛ قطعا لطفا شلوغ‌ترین فرودگاه جهان را هم به خود اختصاص می‌داد! فرودگاه پکن اکنون به 120 مقصد جهان، پرواز دارد.

تصور می‌شود که فرودگاه بین‌المللی دکسینگ پکن دوستدار محیط‌ زیست بوده و دارای سیستم‌های مدیریت آب، پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های بازیابی گرمای اتلاف است، بنابراین تأثیر فرودگاه بر محیط‌ زیست را محدود می‌کند.

فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن

فرودگاه بین المللی واشنگتن دالس که به نام جان فاستر دالس، پنجاه و دومین وزیر امور خارجه ایالات متحده نام‌گذاری شده است، در سال 1962 فعالیت خود را آغاز کرد.

فرودگاه بین المللی دالس واشنگتن

مساحت آن 52.6 کیلومتر مربع یا 20.3 مایل مربع است و روزانه حدود 60 هزار مسافر از طریق آن به بیش از 125 مقصد در سراسر جهان پرواز می‌کنند.

فرودگاه بین المللی اورلاندو

این فرودگاه که در فلوریدا واقع شده است، سالانه بیش از 50 میلیون مسافر را به سراسر ایالات متحده و جهان، جابه‌جا می‌نماید. با بیش از 53 کیلومتر مساحت، به راحتی در لیست بزرگترین فرودگاه جهان قرار می‌گیرد.

فروشگاه بین المللی اورلاندو

فرودگاه بین المللی اورلاندو در حال حاضر به بیش از 135 مقصد جهانی، پرواز دارد. علاوه بر این، دارای 50 رستوران و 60 مرکز خرید بزرگ و لوکس است.

فرودگاه بین المللی دالاس/فورت

این فرودگاه در حد فاصل بین شهرهای دالاس و فورت ورث واقع شده است و مساحتی بیش از 70 کیلومتر مربع را به خود اختصاص می‌دهد. (مساحتی بیشتر از جزیره منهتن!)

فرودگاه بین المللی دالاس/فورث

این فرودگاه در سال 1973 افتتاح شد و با بیش از 75 میلیون مسافر در سال 2019 به چهارمین فرودگاه شلوغ جهان تبدیل شد. البته این رقم در سال 2021 به 62.4 میلیون کاهش یافته است،

فرودگاه بین المللی دنور

رده دوم از بزرگترین فرودگاه جهان به فرودگاه بین المللی دنور اختصاص دارد که در سال 1995 افتتاح شد. این فرودگاه مساحتی بیش از 135 کیلومتر مربع را اشغال کرده است!

فرودگاه بین المللی دنور

این فرودگاه به بیش از 215 مقصد در سراسر جهان پرواز دارد و برای جابه‌جایی در داخل فرودگاه، باید از سیستم قطار خودکار استفاده کنید. دنور بزرگ‌ترین فرودگاه در ایالات متحده بوده و از مناظر زیبای کوه‌های راکی در غرب برخوردار است.

فرودگاه بین المللی ملک فهد

خب به بزرگترین فرودگاه جهان از لحاظ وسعت رسیدیم. فرودگاه بین المللی ملک فهد در نزدیکی شهر دمام در عربستان سعودی قرار دارد و مساحت آن، بیش از 775 کیلومتر مربع است!

فرودگاه بین المللی ملک فهد بزرگترین فرودگاه جهان

جالب است بدانید که این فرودگاه در  زمینی ساخته شده که در زمان گذشته، پایگاه هوایی سابق ایالات متحده در طول جنگ خلیج فارس بوده است!

نکته جالب دیگر این‌که، فرودگاه ملک فهد که به نام پادشاه سابق عربستان (فهد بن عبدالعزیز) نام‌گذاری شده است، تنها به 45 مقصد پرواز دارد و ترافیک سالیانه‌اش هم از 10 میلیون مسافر کمتر است!

مروری بر شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان

خب امیدواریم که تا این‌جا خسته نشده باشید. در ادامه قصد داریم 10 فرودگاه شلوغ دنیا را هم بررسی نماییم؛ پس حتما با ما همراه باشید.

فرودگاه بین المللی هری رید لاس وگاس

فرودگاه بین المللی هری رید که قبلا مک لارن نامیده می‌شد، در نوادا واقع شده و دارای کاربردهای نظامی و غیر نظامی است. این فرودگاه، به عنوان فرودگاه اصلی لاس وگاس شناخته می‌شود.

فرودگاه بین المللی هری رید لاس وگاس

این فرودگاه در سال 2021 در مجموع 39754366 (نزدیک به 40 میلیون نفر) مسافر را تردد کرده که آن را به دهمین فرودگاه شلوغ جهان تبدیل کرده است.

فرودگاه بین المللی Chengdu Shuangliu

این فرودگاه یکی از قطب‌های مهم هوانوردی در غرب چین و سومین مرکز شلوغ در استان سیچوان است. با تردد سالانه بیش از 40 میلیون مسافر، Chengdu Shuangliu در لیست بزرگترین فرودگاه جهان قرار گرفته است.

Chengdu Shuangliu International Airport

فرودگاه بین المللی چنگدو شوانگلیو با تنها 1.5 درصد افزایش نسبت به سال 2020 سرعت خود را حفظ کرد و اجازه عبور حدود 40.1 میلیون مسافر را در سال 2021 داد.

فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون

فرودگاه بین المللی گوانگژو بایون، فرودگاه اصلی گوانگژو (مرکز استان گوانگدونگ چین) و بزرگترین مرکز حمل و نقل چین است. این فرودگاه در سال 2021، بیش از 40 میلیون مسافر را جابه‌جا کرده است!

فرودگاه بین المللیگوانگژو بایون یکی از بزرگترین فرودگاه جهان

جالب است بدانید که در سال 2021 تعداد مسافران این فرودگاه نسبت به سال 2020، با کاهشی 8 درصدی مواجه شد! که البته با توجه به فراگیری کرونا، این اتفاق قابل پیش‌بینی بود.

فرودگاه بین المللی اورلاندو

فرودگاه بین المللی اورلاندو که از لحاظ مساحت، در رده چهارم فرودگاه‌های بزرگ جهان قرار گرفته بود، از لحاظ تعداد مسافر سالانه، رتبه 7 را به خود اختصاص داده است!

فرودگاه بین المللی اورلاندو یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان

این فرودگاه برای فلوریدا و مناطق اطراف آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که پروازهای داخلی فرودگاه اورلاندو در طول همه گیری کرونا، با افزایش 87 درصدی مواجه شدند!

فرودگاه بین المللی شارلوت داگلاس

فرودگاه بین‌المللی شارلوت داگلاس که در کارولینای شمالی واقع شده است، یکی دیگر از فرودگاه‌های دو منظوره است که هم هواپیماهای غیرنظامی و هم هواپیماهای نظامی از آن کار می‌کنند. نکته جالب این است که از نظر مالی به صورت کاملا مستقل اداره می‌شود.

فرودگاه بین المللی شارلوت داگلاس

ارقام ترافیک مسافری این فرودگاه در سال 2021 با 59.2 درصد نسبت به ارقام سال 2020 افزایش یافت و در سال گذشته، به 43.2 میلیون مسافر رسید.

فرودگاه بین المللی لس آنجلس

فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس پیش از همه‌گیری کرونا، سومین فرودگاه شلوغ جهان بود و بیش از ۸۸ میلیون مسافر از دروازه‌های آن عبور می‌کردند.

فرودگاه بین المللی لس آنجلس

موقعیت آن در ساحل غربی، این فرودگاه را به یک مرکز و دروازه بسیار مهم برای بسیاری از مقاصد بین المللی در سراسر جهان، به ویژه آسیا و اقیانوس آرام تبدیل می‌کند.

فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهار

این فرودگاه هم مانند فرودگاه بین المللی لس آنجلس در سال 2021 و بر اثر همه گیری کرونا با کاهش ترافیک مواجه شد. ( از 84 میلیون در سال 2020 به 54 میلیون در سال 2021)

فرودگاه بین المللی شیکاگو اوهار

فرودگاه شیکاگو از آن‌جایی حائز اهمیت است که این شهر (اوهار) که در شمال غربی شیکاگو واقع شده، یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل در ایالات متحده آمریکا است.

فرودگاه بین المللی دنور

فرودگاه بین المللی دنور که در کلرادو واقع شده است، سالانه بیش از 26 میلیارد دلار درآمد به ارمغان می‌آورد که نقش بسیار مهمی را برای منطقه و به طور کلی ایالات متحده، ایفا می‌کند.

فرودگاه بین المللی دنور از بزرگترین فرودگاه جهان

فرودگاه بین‌المللی دنور هم به لطف همه‌گیری در رتبه‌های بالاتری قرار گرفته است؛ زیرا قبلا حتی در 10 فرودگاه پرتردد جهان قرار نداشت.

امروز، پس از افزایش تقریبا 75 درصدی نسبت به سال 2020، (زمانی که جهان به معنای واقعی کلمه متوقف شد) دروازه‌ای برای حدود 58.8 میلیون مسافر است که آن را به سومین فرودگاه شلوغ جهان تبدیل می‌کند.

فرودگاه بین المللی دالاس/فورت ورث

جای تعجب نیست که سومین فرودگاه بزرگ جهان از نظر مساحت، فرودگاه بین المللی دالاس/فورث ورث، یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان هم باشد. (قبل از همه‌گیری کرونا در رده دهم قرار داشت)

فرودگاه بین المللی دالاس/فورت یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه های جهان

این فرودگاه بزرگ‌ترین مرکز هواپیمایی امریکن ایرلاینز است، به همین دلیل است که وقتی تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها شروع به سفر به داخل ایالات متحده کردند، با افزایش مسافر چشمگیری مواجه شد!

فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا، قبل از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا، شلوغ‌ترین فرودگاه جهان بوده و هنوز هم این عنوان را با اختلاف زیادی نسبت به رقبا در اختیار دارد.

فرودگاه بین المللی هارتسقیلد

از آن‌جایی که این فرودگاه در منطقه آتلانتا در جورجیا(جایی که بسیاری از سفرهای هوایی به اروپا در آن‌جا انجام می‌شوند) واقع شده است، این تردد زیاد مسافر، کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

این فرودگاه برای اولین بار در سال 1998 عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه جهان را به خود اختصاص داد و تا زمان همه‌گیری و حتی بعد از آن هم، در این رتبه باقی مانده است.

کلام پایانی

فرودگاه‌ها همواره یکی از مهم‌ترین امکان در هر کشوری به شمار می‌روند. به همین دلیل، دانستن اطلاعات مختلف درباره آن‌ها، می‌تواند جذاب و جالب توجه باشد.

در این مقاله به بررسی بزرگترین فرودگاه جهان پرداختیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

بزرگترین فرودگاه جهان بر اساس مساحت کدام است؟

فرودگاه ملک فهد واقع در شهر دمام در کشور عربستان سعودی، با مساحتی بیش از 775 کیلومتر مربع، بزرگترین فرودگاه جهان در سال 2022 است.

شلوغ‌ترین فرودگاه جهان در سال 2022 کدام است؟

فرودگاه بین‌المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا واقع در ایالات متحده آمریکا با بیش از 75 میلیون مسافر، شلوغ‌ترین فرودگاه جهان محسوب می‌شود.

3 | (1)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x