هایپراکوزیس (حساسیت به صداهای روزمره) چیست؟

هایپراکوزیس (Hyperacusis)، اختلال پرشنوایی یا کاهش تحمل صدا، نوعی بیماری سیستم شنوایی است که باعث می‌شود بگویید «چرا تحمل صدا ندارم». این عارضه می‌تواند یک یا هر ۲ گوش را تحت تاثیر قرار دهد. علت دقیق آن مشخص نیست و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

این مقاله به مهمترین دلایل این بیماری، علائم و راهکارهای درمانی آن پرداخته است.

بیماری حساسیت به صدا یا هایپراکوزیس چیست؟

اگر به اختلال پرشنوایی مبتلا باشید، نسبت به صداهای اطراف خود حساس می‌شوید. یعنی صداهایی که برای دیگران عادی هستند، برای شما آزار‌دهنده خواهند بود.

مثلا ممکن است صدای شستن ظرف‌ها، تایپ کردن، جاری شدن آب، برخورد قاشق و چنگال هنگام غذا خوردن، ورق زدن دفتر و کتاب و یا هر چیز دیگری برای شما غیرقابل تحمل باشد. در نگاه اول شاید این بیماری چندان مهم به نظر نرسد.

اما افرادی که با آن درگیر هستند برای حضور در محیط‌های مختلف واقعا با مشکل مواجه می‌شوند؛ چون حساسیت به صداهای ریز باعث استرس و عصبی شدن آنها خواهد شد.

به همین دلیل بیشتر بیماران سعی می‌کنند معاشرت خود را محدود کنند که این امر به نوبه خود منجر به گوشه‌گیری و انزوای بیماران می‌شود.

این عارضه شنوایی بیشتر افرادی را درگیر می‌کند که با وزوز گوش (تینیتوس، tinnitus) درگیر هستند یا احساس صدای زنگ در گوش دارند.

برای درمان وزوز گوش باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. البته اگر مشکلی در سیستم اعصاب مرکزی وجود داشته باشد لازم است با فوق تخصص مغز و اعصاب نیز مشورت داشته باشید. جهت رزرو آنلاین نوبت از پزشکان متخصص در تهران می‌توانید از خدمات مجموعه درمانکده استفاده کنید.

علت اختلال پرشنوایی چیست ؟

علت اختلال پرشنوایی چیست؟

پزشکان علت اصلی اختلال پرشنوایی را نمی‌دانند. برخی معتقدند که مشکلی در ساختار مغز وجود دارد. بر این اساس قسمتی از مغز که مربوط به درک صدا است، به درستی کار نمی‌کند. این مشکل باعث می‌شود تا سیستم مغزی صداها را بدون توجه به فرکانس‌ها آنها بلند‌تر تشخیص دهد.

برخی پزشکان دیگر علت بیماری حساسیت به صدا را به نقص عملکرد سیستم عصب شنوایی مربوط می‌دانند. این عصب سیگنال‌های صوتی را از گوش میانی دریافت می‌کند و به مغز می‌فرستد. اختلال عصب شنوایی باعث ارسال سیگنال اشتباه به مغز و در نتیجه بیماری هایپراکوزیس می‌شود.

نظریه بعدی مربوط به آسیب عصب صورت است. این عصب وظیفه کنترل عضله‌ایی به نام «عضله رکابی، Stapedius Muscle» را برعهده دارد که در گوش میانی قرار گرفته است. عضله رکابی، رفلکس‌های صوتی را کنترل می‌کند.

اگر صدا بیش از حد بلند باشد، این عضله منقبض می‌شود و در نتیجه صدا با انرژی کمتری به حلزون گوش می‌رسد. آسیب عصب صورت باعث اختلال عملکرد این عضله خواهد شد.

فلج بلز یا بل (Bell’s Palsy) از جمله بیماری‌هایی است که می‌تواند به عصب صورت آسیب وارد کنند. این عارضه باعث می‌شود رشته‌های عصبی عضلات صورت دچار ضعف موقت و فلج‌شدگی، شوند.

فاکتورهای زیر نیز ریسک بروز بیماری پرشنوایی را افزایش دهند:

  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند برای طولانی مدت
  • تجربه شنیدن ناگهانی صداهای بلند مثل شلیک گلوله
  • وزوز گوش
  • اوتیت (otitis) یا عفونت گوش میانی
  • آسیب‌های سر
  • میگرن
  • استرس و اضطراب

علائم بیماری حساسیت به صداهای روزانه چیست ؟

علائم بیماری حساسیت به صداهای روزمره چیست؟

  • در گوش‌تان احساس ناراحتی دارید.
  • نمی‌توانید تمرکز داشته باشید.
  • سردرد دارید.
  • با صدای خیلی بلند حرف می‌زنید.
  • صداهای معمولی برای شما خیلی بلند هستند.
  • احساس خستگی دارید.
  • افسرده و مضطرب هستید.
  • ترجیح می‌دهید در جمع حضور نداشته باشید.
  • ممکن است هنگام شنیدن صداهای ناگهانی، احساس درد در گوش داشته باشید.

علائم می‌توانند خفیف یا شدید باشند، همچنین این نشانه‌ها به طور یکسان همه بیماران را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

اگر در این زمینه به مشاوره دکتر گوش و حلق و بینی نیاز دارید، می‌توانید همین حالا به سایت درمانکده مراجعه کنید و درخواست مشاوره آنلاین دهید. مشاوره آنلاین پزشکی در این مجموعه به انتخاب شما می‌تواند صوتی، تصویری یا ویدیویی باشد. درمانکده شرایطی را فراهم کرده است تا ساکنین شهرستان‌ها نیز امکان دریافت مشاوره آنلاین با پزشکان متخصص در تهران را داشته باشند.

شیوه‌های درمان هایپراکوزیس (حساسیت به صداهای روزمره) چیست؟

برای هایپراکوزیس درمان قطعی وجود ندارد، شیوه‌های درمانی به کنترل و کاهش عوارض آن کمک می‌کنند. پزشک معمولا راهکارهای زیر را تجویز خواهد کرد:

صدا درمانیدر این تکنیک متخصص سعی می‌کند ابتدا شما را در معرض صداهای کم قرار دهد و به تدریج شدت آن را بیشتر می‌کند. این شیوه درمانی ممکن است برای چندین هفته و حتی ماه ادامه داشته باشد. به مرور زمان به شنیدن صداهای بلندتر عادت خواهید کرد.

درمان شناختی رفتاری (CBT): این راهکار درمانی به شما کمک می‌کند تا استرس و احساسات منفی مرتبط با صداهای بلند را کنترل کنید. درمان شناختی رفتاری یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با ترس و اضطراب ناشی از بیماری است.

تکنیک TRT یا درمان بازآموزی وزوز گوشدر این شیوه پزشک متخصص شما را در معرض دستگاهی قرار می‌دهد که صدا تولید می‌کند. شدت صدای این دستگاه کم است و به کاهش حساسیت شنوایی کمک می‌کند. در واقع این دستگاه بر درمان وزوز گوش تاکید دارد.

رزرو نوبت آنلاین از متخصص گوش و حلق و بینی در تهران با درمانکده

درمانکده پلتفرمی است که در حوزه ارائه آنلاین خدمات سلامت فعالیت دارد. مهمترین هدف این مجموعه ارتقاء سطح سلامتی جامعه است. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا با پزشکان باتجربه و متعهد در سراسر استان تهران و برخی شهرستان‌ها مانند کرج، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز همکاری داشته باشد.

برای دسترسی به لیست پزشکان متخصص، مشاوره پزشکی و دریافت نوبت آنلاین می‌توانید همین لحظه به سایت این مجموعه مراجعه کنید. همچنین درمانکده آماده ارائه خدمت آزمایش در محل نیز است.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x