بهترین درمان برای از بین بردن جای جوش چیست؟

جوش های فعال به اندازه کافی کلافه کننده هستند، اما زخم هایی که آکنه از خود به جای می گذارد می تواند ناامید کننده نیز باشد و ظاهر شما را تحت شعاع خود قرار دهد.

قبل از شروع درمان، ابتدا باید یک بار برای همیشه از شر هر گونه آکنه خلاص شوید، زیرا جوش های جدید می توانند منجر به زخم های جدید آکنه شوند. اما آیا اسکارهای آکنه به طور کامل قابل درمان است؟ بهترین درمان برای از بین بردن جای جوش چیست؟

اسکار ناشی از آکنه

اسکار زمانی ایجاد می شود که یک جوش عمیق به پوست نفوذ کند و به بافت های زیر آن آسیب برساند. قبل از اینکه بخواهید اسکار خود را درمان کنید، مهم است که بدانید آنها چه نوع هستند. هر نوع به طور متفاوتی به درمان پاسخ می دهد و برخی از درمان ها برای انواع خاص بهتر از سایرین هستند.

علاوه بر این، رنگ پوست شما نیز می تواند یک عامل تعیین کننده برای درمان باشد. به عنوان مثال، برای انواع پوست های تیره تر، لیزرهای پوستی عمیق تر به دلیل احتمال بیشتر ایجاد اسکار و رنگدانه توصیه نمی شود. بیشتر پوست های تیره قبل از درمان هایی مانند میکرونیدلینگ، لایه برداری و لیزر با هیدروکینون 4 درصد (کرم سفید کننده) پیش درمان می شوند.

مشاوره ۲۴ ساعته کلینیک زیبایی ماه زر:

۰۲۱۹۱۰۰۲۵۵۵

۰۹۱۲۷۳۰۰۷۹۰

درمان جای جوش و اسکار آکنه

انواع اسکار ناشی از جوش

۱- اسکار آتروفیک: اسکارهای آتروفیک بیشتر روی صورت دیده می شوند. این اسکار در زیر پوست اطراف می‌نشیند. وقتی زخم در حال بهبود است، کلاژن کافی ساخته نمی شود. سه نوع اسکار آتروفیک وجود دارد:

  • Boxcar: اینها اسکارهای پهن و U شکلی هستند که لبه های تیز دارند. آنها می توانند کم عمق یا عمیق باشند. هرچه سطح آنها کم عمق باشد، بهتر به درمان های لایه برداری پوست پاسخ می دهند. میکرودرم ابریژن و لایه برداری ملایم تقریباً برای همه انواع پوست عالی است.  اما لایه برداری با لیزر باید با احتیاط انجام شود، زیرا تغییرات اسکار و رنگدانه بیشتر در رنگ پوست تیره تر، مانند رنگدانه های پس از التهابی. بهترین کار این است که پوست های تیره تر را با هیدروکینون 4 درصد به مدت حداقل 4 تا 6 هفته قبل از شروع این درمان ها پیش درمان کنید.
  • Ice Pick: این اسکارها به شکل باریک و V شکل هستند که می توانند به عمق پوست بروند. آنها می توانند مانند سوراخ های کوچک گرد یا بیضی مانند زخم آبله مرغان به نظر برسند. اینها سخت ترین اسکارها برای درمان هستند، زیرا می توانند تا حد زیادی زیر سطح پوست گسترش یابند.

انواع اسکار ناشی از جوش

۲- اسکار آکنه هایپرتروفیک یا برجسته: این اسکارها بیشتر با آکنه سینه و پشت ایجاد می شوند. آنها بالای سطح پوست اطراف می ایستند و به دلیل کلاژن بیش از حد در طول بهبودی ایجاد می شوند. تغییر رنگی که پس از پاک شدن آن ها باقی می ماند جای زخم نیست. لکه های بنفش، قرمز یا قهوه ای طی چند ماه خود به خود محو می شوند.

ترکیبات مناسب برای از بین بردن جای جوش

آلفا هیدروکسی اسیدها: اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) اغلب در محصولات ساخته شده برای درمان آکنه یافت می شوند زیرا به حذف پوست مرده و جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می کنند. AHA ها همچنین می توانند به کمتر دیده شدن اسکار آکنه کمک کنند. اسید ملایم لایه بیرونی پوست را لایه برداری می کند تا به از بین بردن تغییر رنگ و زبری پوست کمک کند. این ماده برای انواع جای جوش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

لایه‌برداری‌ها، سرم‌ها و پمادهای بی‌شماری با اسید لاکتیک وجود دارد، اما می‌توانید از سرکه سیب رقیق‌شده به‌عنوان یک تونر یا درمان لکه‌ها به لطف اسید لاکتیک طبیعی آن استفاده کنید. اما سیب، و همچنین سایر درمان های خانگی، به طور بالقوه برای پوست های حساس خشن هستند.

اگر پوست حساس باشد و محصول استفاده شود، پتانسیل التهاب و تحریک وجود دارد که می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود.

ترکیبات مناسب برای از بین بردن جای جوش

روش های درمانی مناسب برای حذف جای جوش

درم ابریژن: درم ابریژن یکی از موثرترین و رایج ترین روش های درمانی برای اسکارهای صورت است. در حالی که از همان اصل کلی کیت های میکرودرم ابریژن استفاده می کند که می توانید در خانه انجام دهید، متخصصان پوست از ابزارهایی برای لایه برداری عمیق تر لایه بالایی پوست استفاده می کنند.

این روش بهترین راه  برای جای زخم های نزدیک به سطح مانند اسکارهای کم عمق Boxcar یا اسکارهای Rolling می باشد.  اما برای اسکارهای عمیق تر نتایج خوبی به همراه ندارد.

لایه برداری با لیزر: مانند لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن، لایه برداری با لیزر لایه بالایی پوست را از بین می برد. این درمان معمولاً نسبت به سایر درمان‌های بازسازی کننده زمان بهبودی سریع‌تری دارد.

اما باید ناحیه را با بانداژ بپوشانید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد. لیزر و سایر درمان های نوری می توانند اسکارهای برجسته را به طور ایمن و موثر درمان کنند. درمان با لیزر رنگی پالسی (PDL) می تواند به کاهش خارش و درد، کاهش رنگ و صاف کردن جای زخم برجسته کمک کند. برای افرادی که پوست روشن‌تری دارند، نور پالسی شدید (IPL) نیز ممکن است یک گزینه درمانی باشد.

یکی از موارد درمان با لیزر برای آکنه و جای جوش، لیزر کوترا برای رفع لک جوش در کلینیک دکتر تاتو زیر نظر کلینیک ماه زر می‌باشد.

شماره تماس کلینیک: ۹۱۰۰۲۵۵۵ – ۰۲۱
نشانی کلینیک: تهران ، بلوار دریا، بین شفق و مطهری جنوبی، ساختمان ساحل، پلاک ۱۰۴، واحد ۲

پرکننده ها: متخصصان پوست از پرکننده ها برای پر کردن جای آکنه و کمک به صاف کردن پوست استفاده می کنند. پرکننده ها می توانند شامل کلاژن، چربی اتولوگ یا یک فیلر تجاری باشند. آنها در زیر سطح پوست تزریق می شوند تا به حجیم شدن و صاف کردن جای زخم های آتروفیک و عمیق کمک کنند.

میکرونیدلینگ: این درمان جدید و نوین از یک غلتک کوچک، دستی، سوزن‌دار یا یک «قلم» دستی روی سطح زخم‌ها استفاده می‌کند. سوزن‌ها پوست بی‌حس شده را سوراخ می‌کنند، که با بهبودی پوست، کلاژن می سازد. میکرونیدلینگ به کاهش عمق اسکار آکنه کمک می کند.

سایر درمان ها برای حذف جای جوش

چند داروی مختلف وجود دارد که می‌توان به اسکارهای برجسته تزریق کرد تا به نرم شدن و صاف شدن آنها کمک کند، از جمله کورتیکواستروئیدها و داروهای شیمی‌درمانی فلوئورواوراسیل (5-FU) و اینترفرون‌ها. تزریق ها معمولاً به صورت متوالی و هر چند هفته یک بار انجام می شود.

سایر درمان ها برای حذف جای جوش

جمع بندی

درمان اسکار آکنه با مشاوره شروع می شود. در طول مشاوره، یک متخصص پوست، پوست شما را بررسی می کند و به جای زخم های شما توجه زیادی دارد. بر اساس انواع مختلف آکنه و همچنین عمق اسکار ناشی از آکنه پزشک درمان را آغاز می کند. برخی از درمان‌ها می‌توانند جای زخم‌ها را کمتر نمایان کنند.

برخی دیگر می توانند بافت مواج پوست را از بین ببرند. برای به دست آوردن بهترین نتایج، متخصص پوست شما ممکن است بیش از یک درمان را توصیه کند. کرم های اسکار، ژل ها و پانسمان های سیلیکونی ترکیباتی هستند که برای درمان جای جوش استفاده می شوند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد
2 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x