بهترین ماسک خانگی برای جلوگیری و از بین بردن جوش صورت

جوش‌های روی صورت و حتی بدن انسان، یک نوع بیماری التهابی پوستی هستند که زمان مسدود شدن فولیکول‌های مو (زیر پوست) به وسیله سبوم یا سلول‌های مرده به وجود می‌آیند.

همان‌طور که می‌دانید ما با انواع جوش در بدن موجه می‌شویم که ممکن است التهابی یا غیر التهابی باشند. این موارد را می‌توان با استفاده از انواع ماسک ضد جوش کنترل و تا حدودی درمان کرد. البته درمان عمیق این موارد به نظر پزشک وابسته خواهد بود.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به معرفی انواع ماسک ضد جوش خانگی و طبیعی بپردازیم. اگر می‌خواهید برای همیشه از جوش و آکنه صورت خلاص شوید، تا پایان با ما همراه باشید.

فواید ماسک صورت خانگی برای جوش

ماسک صورت خانگی برای جوش همیشه مزیت‌های بیشتری نسبت به انواع شیمیایی این محصولات داشته است. یکی از این مزیت‌ها مقرون به صرفه بودن ماسک‌های خانگی است؛ زیرا بیشتر موادی که برای تهیه آنها نیاز داریم در خانه پیدا می‌شوند.

از دیگر مزیت‌ها و فواید این نوع ماسک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش آکنه یا التهاب روی پوست

در حالی که ماسک‌های صورت یک درمان طولانی مدت برای آکنه و جوش نیستند، اما می‌توانند به آرام کردن پوست‌های ملتهب و جلوگیری از جوش‌های زیاد، کمک کنند.

کاهش آکنه و التهاب پوست

برای به دست آوردن این مزیت خوب است که به دنبال مواد طبیعی مانند ماست و پاپایا باشید تا پوست مرده و چربی‌های مسدود کننده منافذ را از بین ببرید. همچنین گفته شده که بلغور جو دوسر و آلوئه‌ورا تسکین دهنده این التهاب‌ها هستند.

از بین بردن خطوط زیر روی صورت

شکی نیست که برای از بین بردن چین و چروک‌های عمیق، باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.  اما زمان مواجهه با خطوط ریز روی صورت، می‌توان با استفاده از برخی ماسک‌ها در کاهش این موارد اقدامات مناسبی را انجام داد.

برای نمونه استفاده از انواع ماسک ضد جوش که حاوی ویتامین C هستند در این مورد بسیار راه گشاست. این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان، تولید کلاژن را تقویت کرده و به سفت شدن پوست ما کمک می‌کند.

در کنار این مورد ویتامین E هم یک گزینه موثر برای موارد این‌چنینی است. ویتامین مذکور یک ماده ضد پیری است که همراه مورد توجه پزشکان بوده است.

این دو مورد برای محافظت از پوست در برابر عواملی که باعث ایجاد خطوط ریز می‌شوند (مانند آلودگی و آسیب‌های نور خورشید) به خوبی عمل می‌کنند.

هیدراتاسیون را افزایش می‌دهد

رطوبت و آبرسانی به انواع پوست‌های خشک و کم آب با استفاده از ماسک‌های تهیه شده در خانه، راحت است. آب موجود در مواد ماسک، می‌تواند به عمق اپیدرم پوست نفوذ کرده و آن را نرم کند.

هیدراتاسیون را افزایش می دهد

این میزان نرمی خاصیت ارتجاعی پوست را به خوبی افزایش می‌دهد. هنگامی که پوست مرطوب شود، استفاده از لوازم آرایشی مناسب هم آسان می‌شود. همچنین ظاهری حجیم‌تر و جوان‌تری به پوست خود می‌بخشیم.

اشتباهات ماسک صورت خانگی برای جوش

توجه داشته باشید که استفاده از انواع ماسک صورت باید با توجه به برخی نکات مهم صورت بگیرد تا نتیجه عکس به دست نیاید. از آنجایی که احتمال دارد زمان تهیه ماسک ضد جوش خطاهایی را انجام دهید، خوب است چند مورد از این اشتباهات را با هم مرور کنیم.

در هنگام انتخاب مواد به نوع پوست خود توجه نمی‌کنید

وقتی به دنبال درمان‌های خانگی آسان برای جوش‌های سرسیاه یا حتی پوست کدر می‌گردید، به احتمال زیاد گزینه‌های زیادی پیدا خواهید کرد؛ اما همه این موارد برای شما مناسب نیستند. باید بدانید که کدام نوع از مواد تشکیل دهنده این ماسک‌ها برای نوع پوست شما مناسب هستند.

اشتباهات ماسک صورت خانگی برای جوش

به عنوان مثال، اگر پوست شما خشک است یا اگر از داروهای ضد آکنه استفاده می‌کنید، زمان تهیه ماسک خانگی خود از عصاره میوه، آب سیب زمینی، گوجه فرنگی یا آبلیمو روی پوست استفاده نکنید.

این موارد پوست را کم آب کرده و آن را حساس‌تر می‌کنند. همچنین اگر پوست چربی دارید از ماسک‌های حاوی شیر و روغن‌هایی که چربی پوست را بیشتر می‌کنند، دوری کنید. این موارد هم منافذ پوست ما را می‌بندند و باعث ایجاد جوش‌های سر سفید بیشتری خواهند شد.

از مواد خیلی قوی استفاده می‌کنید

شاید به شما هم پیشنهاد شده باشد که استفاده از آب لیمو، سرکه سیب یا جوش شیرین در یک ماسک صورت، بسیار کارآمد است.

اما بد نیست بدانید که لیمو دارای PH حدود دو است که آن را بسیار اسیدی کرده  و می‌تواند به سطح محافظ پوست آسیب برساند. همچنین PH پوست را که حدود چهار یا پنج است، تغییر می‌دهد.

در نتیجه لیمو (اگر به میزان غیر اصولی در تهیه ماسک ضد جوش استفاده شود) پوست را حساس‌تر کرده و منجر به راش و هیپرپیگمانتاسیون شدن آن خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که جوش شیرین هم بسیار قلیایی است و نه تنها پوست را خشک می‌کند، بلکه می‌تواند باعث رشد انواع خاصی از باکتری‌ها روی پوست صورت شود. در نتیجه انتخاب این موارد را مطابق با دستورالعمل‌ها و البته نیاز پوست خود در نظر بگیرید.

از مواد تازه استفاده نمی‌کنید

استفاده از مواد تازه که تاریخ مصرف آنها نگذشته است،  می‌تواند کیفیت مناسبی را به ماسک تهیه شده بدهد. اگر هر یک از مواد شما کهنه شده باشد یا ظروف مصرفی تمیز نباشند، مطمئنا در معرض خطر ابتلا به عفونت پوستی هستید. این میان شستشوی مناسب دست‌ها و صورت خود را هم به این لیست اضافه کنید.

طرز تهیه بهترین ماسک‌های صورت خانگی برای جوش

توجه داشته باشید که وقتی صحبت از انواع جوش روی صورت به میان می‌آید، عوامل زیادی را باید در نظر داشت تا ریشه یابی دقیقی کرد.

طرز تهیه ماسک خانگی برای جوش

معمولا علت اصلی این نوع بیماری پوستی، چربی و مسدود شدن منافذ در نظر گرفته می‌شود؛ اما دلایل دیگری مانند استفاده بیش از حد انواع روغن (خوردنی و پزشکی)، التهاب ناشی از وجود باکتری روی پوست، اختلال در هورمون‌ها تا عفونت‌های کوچک نیز در این مسئله دخیل هستند.

در حالی که آکنه شدید معمولا به درمان‌های دارویی سنگین‌ نیاز دارد، می‌توانید جوش‌های خفیف‌ را با استفاده از انواع ماسک ضد جوش موضعی بهبود بخشید. با ما همراه باشید تا برخی از این ماسک‌های بسیار مفید را با هم مرور کنیم.

ماسک بلغور جو دوسر و عسل

این مورد همیشه به عنوان بهترین ماسک برای جوش صورت توصیه می‌شود. حتما شنیده‌اید که این ماسک همه کاره، با ترکیبات خود می‌تواند التهابات پوست را تسکین داده، خواص آنتی اکسیدانی خود را روی پوست اعمال کرده و آن را مرطوب کند.

ماسک بلغور جو دو سر و عسل

اگر طبق لیست زیر از سفیده تخم مرغ هم در آن استفاده کنید، منافذ پوست را سفت کرده و ظاهری صاف به پوست خود می‌دهید.

مواد لازم برای تهیه این ماسک در خانه به این شرح هستند.

  • 1 فنجان جو دوسر
  • 1/2 فنجان ماست ساده
  • 1 قاشق چایخوری عسل
  • سفیده تخم مرغ 1 عدد
  • 3 قطره روغن بادام شیرین

برای تهیه ماسک در یک مخلوط کن، بلغور جو دوسر را تا زمانی هم بزنید که خیلی ریز و یک دست شود. مواد باقی مانده را به آن اضافه کنید و آن‌قدر هم بزنید تا به خورد هم بروند. ماسک را با حرکات دایره‌ای به صورت  بمالید. 10 تا 15 دقیقه روی پوست گذاشته و با آب گرم شستشو دهید.

ماسک برای جوش صورت با گلاب و لیمو

اگر به دنبال ماسک صورت ضد لک هستید، استفاده از این مورد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. قبلا هم اشاره شده که برای تهیه ماسک ضد جوش استفاده از مواد ارگانیک به شدت توصیه می‌شود. لیمو تازه و گلاب دو ماده‌ای هستند که در تهیه یک ماسک خانگی با مواد تازه، بسیار مورد پسند خواهند بود.

ماسک لیمو و گلاب

برای تهیه این ماسک مقدار مورد نیاز گلاب و به همان مقدار آب لیمو تازه را با هم مخلوط کنید. ترکیب را با یک پنبه یا پد آرایشی روی صورت قرار دهید.

پس از 10 الی 15 دقیقه صورت را شسته و یک نرم کننده ملایم استفاده کنید. این ماسک علاوه بر کاهش جوش صورت، التهاب را کاهش داده، خواص ضد باکتریایی و خواص ضد عفونی کننده نیز دارد.

ماسک سیب و بلغور جو برای پوست‌های چرب

همان‌طور که می‌دانید بیشترین مشکل پوست‌های چرب، مواجه با انواع جوش است. برای درمان قطعی و همیشگی این مشکل باید با پزشک متخصص در تماس باشید.

ماسک سیب و بلغور جو

اما مهم است که از بعضی ماسک‌های خانگی هم برای پاک‌سازی پوست خود استفاده کنید. در این مورد ماسک بلغور جو دوسر و سیب می‌تواند بسیار مفید باشد.

برای تهیه ماسک مورد نظر به مواد زیر نیاز دارید:

  • 1/2 فنجان بلغور جو دوسر
  • 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه‌ای
  • 1 قاشق غذاخوری آب سیب (می‌توان از سرکه سیب هم استفاده کرد)
  • 1 قاشق چایخوری آب لیمو

برای استفاده از این ماسک ضد جوش، همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر شکل شوند. مخلوط را به مدت 15 تا 30 دقیقه روی تمام صورت خود قرار دهید و نهایتا با آب سرد بشویید. ماسک مورد نظر را می‌توان هفته‌ای یک بار استفاده کرد.

ماسک ضد جوش لایه بردار ماست توت فرنگی

برای کسانی که به دنبال ماسک لایه بردار خانگی هستند هم یک پیشنهاد ویژه داریم. ترکیب ماست و توت فرنگی می‌تواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.

ماسک صورت زردچوبه برای آکنه

خوب است بدانید که اسید لاکتیک موجود در ماست به از بین رفتن سلول‌های مرده و سفت شدن منافذ کمک می‌کند. همچنین توت فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک بالایی است که این میوه را به عنوان یک ماده فعال برای کاهش جوش روی پوست تبدیل می‌کند.

برای تهیه این ماسک کافی است که 2 عدد توت فرنگی له شده را به 2 قاشق چایخوری ماست ساده اضافه کنید. مخلوط را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار داده و در نهایت با آب ولرم بشویید.

ماسک صورت زردچوبه برای آکنه

این توصیه همیشه مورد نظر بوده است که اگر به دنبال یک ماسک صورت خانگی برای رفع جای زخم و آکنه هستید از زردچوبه در تهیه ماسک خود استفاده کنید.

ماسک صورت زردچوبه برای آکنه

این ماده می‌تواند روشنایی پوست شما را افزایش داده و با لکه‌های تیره، تغییر رنگ ناشی از آفتاب سوختگی و تیرگی‌های بدن مبارزه ‌کند.

برای تهیه یک ماسک ضد جوش با این ماده مقوی، به 3 قاشق غذاخوری پودر زردچوبه و 2 قاشق غذاخوری آب لیموی تازه نیاز داریم.

مواد را با هم مخلوط می‌کنیم تا ضماد غلیظی به دست آید. برای چند ساعت روی صورت قرار می دهیم تا برای درمان جای جوش یا هیپرپیگمانتاسیون به خوبی عمل کند.

ماسک روشن کننده عسل و کدو حلوایی

یکی از موادی که همیشه در تهیه ماسک صورت خانگی برای جوش به آن توجه می‌شود، عسل است. ماسک صورت خانگی با عسل التهاب پوست را کاهش داده و با خاصیت ضد پیری، جوانی را به پوست هدیه می‌کند.

ماسک ضد جوش عسل و کدو حلوایی

برای استفاده از این ماده در تهیه ماسک، روش‌های مختلفی وجود دارد که ما یک مورد از آن را قبلا توصیه کرده و در ادامه نمونه دیگری را تشریح می‌کنیم.

برای تهیه این ماسک بی نظیر به مواد زیر نیاز دارید.

  • 1 قاشق غذاخوری پوره کدو تنبل
  • 1 قاشق غذاخوری عسل تازه
  • 1 قاشق چایخوری آب لیموی تازه

همه مواد را در یک ظرف کوچک ترکیب کرده و با استفاده از انگشتان یا برس آرایشی ماسک صورت را به صورت یک لایه در تمام صورت خود پخش کنید (حتی به دور چشم‌ها).

5-10 دقیقه صبر کرده و سپس آن را بشویید. اگر مقدار مواد شما اضافه است می‌تواند ماسک را در یک شیشه درب بسته به مدت 1 هفته در یخچال نگه دارید.

ماسک ضد جوش آلوئه‌ورا، چای سبز و یا زردچوبه

به عنوان یک پیشنهاد متفاوت در مورد ماسک ضد جوش، می‌توانیم ترکیب آلوئه‌ورا و چای سبز یا زردچوبه را در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید آلوئه‌ورا یک ماده بسیار آرام بخش و طبیعی برای پوست است.

همچنین اگر آکنه بسیار ملتهب و تحریک شده داشته باشید، می‌تواند برای آرام کردن پوست صورت بسیار، مفید باشد.

فراموش نکنید که این گیاه دارای سالیسیلیک اسید و گوگرد طبیعی است که آن را به یک مخالف سرسخت برای آکنه صورت تبدیل می‌کند. همچنین اضافه کردن پودر زردچوبه یا چای سبز به این ماسک در کنترل چربی و حساسیت پوست کمک شایانی می‌کند.

برای تهیه این ماسک کافی است مقداری آلوئه‌ورا را با زردچوبه یا چای سبز مخلوط کنید. اجازه دهید ماسک به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست مانده و تاثیرات لازم را اعمال کند.

ماسک ضد جوش صورت آلوئه‌ورا و زغال

جالب است بدانید که زغال فعال به دلیل توانایی لازم در خارج کردن کثیفی‌ها و باکتری‌ها از پوست به یک ماده مراقبتی بسیار محبوب تبدیل شده است.

ماسک ضد جوش آلوئه ورا و ذغال

شما می‌تواند انواع ماسک‌های تهیه شده با این ماده را در بازار پیدا کنید. البته اگر توانایی تهیه آن را در منزل داشته باشید، مزایای زیادی را به دست خواهید آورد. اولین مزیت اینکه از مواد طبیعی برای تهیه آن استفاده خواهید کرد.

برای ساخت این نوع ماسک ضد جوش به مواد زیر نیاز دارید.

  • 2 تا 3 قاشق غذا خوری خاک رس
  • 1/2 قاشق چایخوری زغال فعال
  • ژل آلوئه‌ورا 1 قاشق

در یک کاسه با اندازه متوسط تمامی مواد را با هم مخلوط کنید. به دلیل وجود خاک رس مهم است که از قاشق چوبی برای هم زدن مواد استفاده شود.

مهم است که با اضافه کردن آلوئه‌ورا اجازه ندهید ماسک خشک شود. پس از ایجاد قوام مورد نظر، ماسک را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست نگه دارید.

ماسک ضد جوش ریحان و نعناع

قبلا یک نمونه از ماسک‌های این لیست را به عنوان بهترین ماسک برای جوش صورت معرفی کردیم (ماسک بلغور جو دوسر و عسل).

نهمین مورد از این لیست را هم می‌توان جزو بهترین‌ها دسته بندی کرده و خواص مختلف آن را برای رفع انواع جوش صورت در نظر گرفت. این ماسک ترکیبی از ریحان و نعنا است که در پاک‌سازی پوست صورت نقش بسیار مهمی دارد.

ماسک ریحان و نعنا

ریحان برای مدت طولانی به عنوان یک ماده مهم در درمان پوست مستعد آکنه و جوش استفاده می‌شده است. این گیاه به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی نه تنها به از بین بردن آکنه‌های موجود کمک می‌کند، بلکه از بروز جوش‌های جدید نیز جلوگیری کرده، پوست را تسکین می‌دهد و به گردش خون در صورت کمک می‌کند.

برای تهیه ماسک ضد جوش با این گیاه به مقداری برگ ریحان، برگ نعناع، کمی آرد و آب نیز دارید. مواد را در یک مخلوط کن ریخته و ترکیب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرند. ماسک را روی صورت پخش کرده و بگذارید 15-20 دقیقه بماند.

نحوه استفاده از ماسک‌های صورت خانگی برای جوش

برای استفاده از ماسک صورت با ماست و دیگر انواع ماسک‌ها، باید نکات زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید نتیجه مطلوب را به دست آورید.

حتما صورت خود را قبل از استفاده ماسک تمیز کنید

مهم است قبل استفاده از ماسک، با پاک کننده روزانه یا آب و صابون تمام آلودگی‌ها، روغن‌ها و آرایش سطح پوست را تمیز کنید. این کار به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که تمام مزایایی که ماسک صورت برای ارائه آن طراحی شده است را دریافت می‌کنید.

از ماسک‌ها روی گردن خود هم استفاده کنید

ماسک‌های خانگی را می‌توان روی پوست گردن هم استفاده کرد. البته مهم است که حتما از ناحیه دور چشم دوری کنید. اما می‌توانید ماسک را از صورت، تا گردن و گلو بکشید. هیچ چیز بدتر از چهره‌ای جوان و گردن پیر چروکیده نیست.

زمان کافی را به ماسک بدهید

لازم است که حتما زمان مناسب را در نظر بگیرید تا مواد به خوبی روی پوست تاثیر بگذارند. می‌توانید از این 10 تا 20 دقیقه برای استراحت، حالت دادن به موهای خود، چک کردن ایمیل خود استفاده کنید.

زمان برداشتن ماسک آرام باشید

ماسک‌های خانگی (به خصوص ماسک ضد جوش) معمولا روی پوست می‌چسبند. مهم است زمان شستشو با پوست به آرامی رفتار کنید. از لیف‌های زبر و یا حوله‌های خشک استفاده نکنید.

کلام آخر

در این متن سعی کردیم تعدادی از ماسک‌های مناسب برای صورت‌های جوش‌دار را با هم مرور کنیم. این نکته را از یاد نبرید که استفاده از همه این موارد به شما توصیه نمی‌شود.

زمان بررسی آنها حتما به نوع پوست و نیازهای آن دقت ویژه داشته باشید. چنانچه پیشنهادی برای تکمیل این لیست در ذهن دارید در قسمت کامنت‌ها برایمان بنویسید تا راهنمای این بخش نیز تکمیل شود.

سوالات متداول

چند وقت یکبار از ماسک‌های ضد جوش استفاده کنیم؟

هر رژیم مراقبت از پوست سالم شامل استفاده روزانه و هفتگی است. می‌توانید بسته به نوع پوست خود، هفته‌ای یک بار یا حداکثر سه بار در هفته از ماسک صورت استفاده کنید.

کدام ماسک صورت خانگی برای آکنه بهترین گزینه است؟

گرچه چیزی به نام ماسک معجزه آسای خانگی که برای رفع آکنه وجود ندارد. اما موارد ذکر شده در این لیست همگی می‌توانند کارکردهای خاص خود را داشته و در کاهش جوش صورت مفید باشند.

تمیز کردن پوست قبل از استفاده ماسک مهم است؟

بله. ماسک‌ها برای درمان و پاک‌سازی پوست استفاده می‌شوند. اگر پوست خود را قبل از استفاده تمیز نکرده باشید، چربی‌ها و باکتری‌ها را روی صورت پخش کرده و نتیجه مورد نظر را به دست نمی‌آورید.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline vogue wprbeautyspaandcosmeti
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

18 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
18
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x