راهنمای کامل دریافت دیه زمین خوردن با موتور از بیمه

اگر شما هم با موتورسیکلت دچار حادثه شده‌اید باید از شرایط چگونگی بهره‌مندی از دیه زمین خوردن با موتور اطلاع داشته باشید. همچنین با توجه به استقبالی که از موتورسیکلت شده است، برخی از موتورسوار‌ها بدون داشتن گواهی‌نامه یا مهارت کافی در رانندگی، دچار لیزخوردگی لاستیک و زمین خوردن می شوند.

برای اینکه خسارت‌های رخ داده در اثر واژگونی موتور سیکلت را بتوان جبران کرد، نیاز است که طبق قانون، بیمه موتور را تهیه کرده تا بتوان دیه زمین خوردن با موتور را جبران خسارت کرد. تصادف با موتور سیکلت در اثر برخورد با وسیله نقلیه دیگر یا واژگونی موتور سیکلت بدون برخورد به وسیله  دیگر رخ می دهد که در این شرایط باید از هزینه ها، مدارک مورد نیاز برای دریافت دیه موتور سیکلت اطلاع داشت. برای اینکه با دیه لیز خوردن موتور بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

پرداخت دیه موتور سیکلت با بیمه موتور

قبل از هر توضیحی درباره اینکه چگونه بتوان دیه واژگونی موتور را دریافت کرد، باید با بیمه موتور سیکلت آشنا بود. بیمه موتور یکی از بیمه‌های اجباری است که باید همه موتور سوار‌ها آن را تهیه کنند. این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی ومالی را برای بیمه‌گزار در نظر می‌گیرد تا در صورت بروز حادثه‌های تحت پوشش تا سقف تعهدات، خسارت‌های رخ داده جبران شوند.

دقت کنید که عدم تهیه این بیمه نامه باعث می‌شود که در صورت بروز هرگونه خسارت مالی و جانی، هزینه‌های ایجاد شده را راکب موتور یا صاحب موتور سیکلت بر عهده داشته باشد و پرداخت خسارت کند. در نتیجه برای اینکه بتوانید هنگام بروز حادثه‌های رانندگی خسارت‌های وارد شده را جبران کنید، باید به موقع برای تمدید بیمه نامه اقدام کرده تا مشمول جریمه و توقیف موتور سیکلت نشوید.

دیه زمین خوردن با موتور

دیه زمین خوردن با موتور

هر موتور سواری که در حال رانندگی در خیابان‌ها است باید دارای گواهی‌نامه معتبر و مرتبط و بیمه نامه موتور باشد. فرقی نمی‌کند که موتور سوار چگونه بر روی زمین لیز می‌خورد یا دچار حادثه می‌شود، در صورتی می‌تواند خسارت دریافت کند که از بیمه موتور سیکلت بهره‌‍مند باشد. همه ما در سطح شهر ممکن است که با صحنه تصادف موتور سیکلت یا زمین خوردن در اثر لیز بودن سطح جاده روبه رو شویم. علاوه بر اینکه بهتر است بی تفاوت نسبت به صحنه ایجاد شده نباشیم باید این را هم بدانیم که پرداخت خسارت دیه موتور به حالت‌های مختلف بستگی دارد.

مبلغ دیه لیز خوردن موتور چقدر است؟

فرض کنید که راکب موتور سوار در حین رانندگی دچار حادثه می‌شود و بدون برخورد با خودرو یا جسم دیگر، خسارت ببیند. آیا در این شرایط می‌توان درخواست دیه زمین خوردن با موتور را از شرکت بیمه دریافت کرد؟

لیز خوردن موتور سیکلت یکی از شایع‌ترین مواردی است که برای راکب‌های موتور سیکلت رخ می‌دهد و در این شرایط سرنشین یا ترک سرنشین می‌تواند خسارت ایجاد شده را از شرکت بیمه درخواست کند.

دقت کنید که راکب موتور سیکلت می‌تواند تنها با توجه به مفاد قرارداد بیمه موتور، درخواست جبران دیه زمین خوردن با موتور را درخواست کند. در نتیجه مهم است که هنگام تردد با موتور سیکلت از تاریخ اعتبار بیمه نامه خود اطلاع داشت تا در صورت هرگونه حادثه رانندگی یا لیز خوردن موتور سیکلت درخواست جبران خسارت از شرکت بیمه‌گر کرد.

همچنین مقدار دیه اعلام شده برای سال 1403 در ماه‌های حرام مبلغ یک میلیارد و 600 میلیون تومان و در ماه‌های عادی سال یک میلیارد و 200 میلیون تومان است. این مبالغ بالاترین سقف تعهدات هستند و بیمه‌گر با توجه به حق بیمه دریافتی از بیمه‌گزار، جبران خسارت خواهد کرد.

تصادف با موتور سیکلت

چه کسی در تصادف با موتور سیکلت مقصر است؟

اگر ماشین با موتور سیکلتی تصادف داشته باشد به طور حتم مقصر حادثه با توجه به قوانین بررسی خواهد شد. به طور کلی دو حالت برای تصادف با موتور سیکلت وجود دارد:

  • راکب موتور سیکلت مقصر حادثه نباشد که در این حالت فرقی ندارد موتورسوار دارای بیمه نامه باشد یا خیر، در هر صورت راننده مقصر حادثه باید دیه راکب موتور سیکلت و ترک‌نشین را پرداخت کند.
  • راکب موتور سیکلت مقصر حادثه رانندگی یا واژگونی موتور سیکلت است که با توجه به این شرایط، پرداخت خسارت‌های رخ داده بر عهده راکب موتور است. در این شرایط نمی‌توان دیه‌ای را از بیمه دریافت کرد مگر اینکه خسارت به صورت جانی رخ داده باشد. اما برای خسارت‌های مالی وارد شده به موتور سیکلت شرایط دریافت هزینه‌های مالی وجود ندارد.

همچنین نکته مهمی‌ که باید بدانید این است که شرایط پرداخت دیه به موتور سیکلت با توجه به سقف تعهدات مالی شرکت بیمه راننده مقصر بستگی دارد.

استعلام و خرید بیمه موتور سیکلت که زیرشاخه بیمه ثالث وسایل نقلیه محسوب می‌شود، نیازمند اطلاعات خاصی است. راهنمای کامل بیمه موتور شامل: تعریف، پوشش‌ها، نحوه محاسبه قیمت بیمه موتور، خرید و تمدید آنلاین بیمه موتورسیکلت و… را در زیر مطالعه نمایید.

چه حوادثی در بیمه موتور سیکلت تحت پوشش نیست؟

دقت کنید که یکسری قوانین هنگام عقد قرارداد بیمه موتور و پرداخت دیه موتور سیکلت وجود دارد که از سوی بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه اعلام می‌شود. در صورتی که یکی از موارد زیر برای موتور سیکلت رخ دهد، خسارت‌های رخ داده تحت پوشش نبوده و جبران خسارت نمی‌شوند. این موارد عبارتند از:

  • خسارت وارده به بار یا محموله موتورسیکلت بیمه شده
  • خسارت مربوط به موتورسیکلت راننده مقصر
  • خسارت وارده ناشی از اشعه رادیواکتیو و تشعشعات هسته‌ای
  • جرایم ناشی از محکومیت قضایی یا اجرایی
  • هزینه‌های پزشکی مقصر حادثه

بهترین راه برای دریافت دیه زمین خوردن موتور سیکلت

شرکت بیمه با دریافت حق بیمه از بیمه‌گزار موتور، سقف تعهدات را مشخص می‌کند تا در صورت بروز حادثه‌های رانندگی، واژگونی موتور یا خسارت جانی هزینه‌های رخ داده را جبران کند. در حقیقت برای پرداخت دیه در حادثه رانندگی باید فاکتورهای مهمی را بررسی کرد که این موارد عبارتند از:

  • اعتبار بیمه موتور سیکلت
  • سقف تعهدات بیمه‌گر
  • گواهینامه مرتبط با وسیله نقلیه
  • نوع خسارت رخ داده (جانی یا مالی)
  • تشکیل پرونده در نمایندگی شرکت بیمه

توصیه می‌کنیم که برای دریافت دیه لیز خوردن موتور یا دیه پرداخت خسارت به اشخاص ثالث، به موقع بیمه نامه را تمدید کرد تا مشمول جریمه از سوی بیمه‌گر نشد و نگرانی برای جبران حادثه‌ها کاهش پیدا کند.

اهمیت گواهینامه موتور سیکلت در پرداخت دیه

اهمیت گواهینامه موتور سیکلت در پرداخت دیه

سوالی که بیشتر صاحبان موتورسیکلت می‌پرسند این است که اگر موتورسوار گواهینامه نداشته باشد، شرکت بیمه خسارت پرداخت می‌کند؟

با توجه به قوانین بیمه موتور سیکلت، در صورتی که راکب موتور در تصادف‌های رانندگی فاقد بیمه نامه باشد، بیمه‌گر خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث را بدون قید و شرط پرداخت خواهد کرد. اما راکب موتور سیکلت موظف به استرداد هزینه‌های ایجاد شده به بیمه‌گر است.

اما در صورتی که خسارت جانی در حادثه‌های رانندگی رخ دهد و موتور سوار فاقد بیمه نامه باشد، با توجه به نوع خسارت و ماده 3 بیمه موتور سیکلت، شرایط پرداخت دیه در صورت داشتن گواهینامه معتبر و متناسب با موتور سیکلت امکان‌پذیر است.

همچنین در شرایط دیگر که راکب موتور سیکلت مقصر حادثه رانندگی یا زمین خوردن موتور سیکلت نیست، شرط داشتن گواهینامه الزامی ‌نیست و شرکت بیمه‌گر پرداخت خسارت خواهد کرد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت دیه واژگونی موتور

برای اینکه بتوان خسارت‌های وارد شده در هر دو حالت مقصر بودن راکب موتور یا عدم تقصیر در حادثه رانندگی را بررسی کرد، نیاز است که یکسری مدارک را به بیمه‌گر تحویل داد. همچنین توجه کنید که برای دریافت خسارت تنها 5 روز کاری فرصت دارید تا به یکی از نمایندگی‌های شرکت بیمه‌گر خود مراجعه کرده و درخواست بررسی خسارت و تشکیل پرونده دهید. کارشناس بیمه با تشخیص نوع حادثه و بررسی عوامل مختلف، میزان خسارت رخ داده در حادثه‌های رانندگی را تخمین زده و حواله پرداختی را به شخص زیان دیده تحویل می‌دهد. اما مدارک مورد نیاز برای دریافت دیه موتورسیکلت عبارتند از:

  • بیمه موتور معتبر راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • گواهینامه راننده مقصر و فرد زیان دیده
  • کارت شناسایی و شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه مقصر و زیان دیده
  • کارت ملی مقصر و زیان دیده
  • فاکتور رسمی ‌‌‌‌لوازم با تایید کارشناس بیمه

اهمیت بیمه موتور در پرداخت دیه زمین خوردن با موتور

بیمه موتور سیکلت با ارائه دو پوشش جانی و مالی به جبران خسارت‌ها می‌پردازد و هرچه میزان حق بیمه بیشتری را پرداخت کنید، به طور حتم سقف تعهدات بیمه‌گر را افزایش خواهید داد. در حقیقت با افزایش تعهدات شرکت بیمه، جبران خسارت بیشتری انجام می‌شود.

نکته مهم که باید بدانید این است، طبق آمار‌های پلیس راهنمایی و رانندگی حدود 80 درصد از موتور سوار‌ها فاقد بیمه نامه هستند که همین موضوع نقص قوانین راهنمایی و رانندگی خواهد بود و پلیس در صورت استعلام موتور سیکلت فاقد بیمه نامه، دستور توقیف و انتقال به پارکینگ را صادر خواهد کرد. در نتیجه علاوه بر اینکه باید بیمه موتور سیکلت را تهیه کرد نیاز است که گواهینامه معتبر وسیله نقلیه را هم داشت. همچنین توصیه می‌کنیم که برای دریافت دیه زمین خوردن با موتور در اسرع وقت به یکی از نمایندگی‌های جبران خسارت بیمه‌گر خود مراجعه کنید. چنانچه تاکنون اقدام به خرید بیمه نکرده اید توصیه می کنیم با مراجعه به سایت بیمه معتبر و کارگزاری های مربوط به آن موتور و یا خودرو خود را بیمه کنید.

3 | (2)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
9
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x