عرق كردن در خواب نشانه چيست؟

تعریق در خواب امری غیرمعمول است؛ بنابراین در صورت عرق کردن شدید در هنگام خواب باید علت را بیابید. عرق کردن بخشی از مایعات بدن را دفع می‌کند و یکی از پاسخ‌های طبیعی به ازدیاد سموم است؛ بااین‌حال تعریق بالا باعث از دست دادن آب بدن فرد تا حد بیهوشی می‌شود. تعریق در زمان خواب نیز رایج نیست و قطعا دلیلی دارد که فورا باید برطرف شود. به همین دلیل در این مقاله چند علت عرق کردن در خواب را بیان خواهیم کرد تا برای رفع این مشکل اقدامات لازم را انجام دهید.

استفاده از کالای خواب بی‌کیفیت؛ عاملی برای افزایش تعریق در هنگام خواب

استفاده از الیاف مصنوعی یکی از دلایل گرم شدن کالای خواب و افزایش عرق كردن بدن در خواب است. معمولا پارچه‌هایی با الیاف مصنوعی هوا را عبور نمی‌دهند و قابلیت تنفس ندارند؛ ازاین‌رو با به دام انداختن هوا در لایه‌های پارچه منجر به گرم شدن فرد و افزایش تعریق می‌شوند. به‌طورکلی الیاف طبیعی و به‌ویژه پارچه‌های نخ پنبه بهترین انتخاب برای خرید پتو مسافرتی، روتختی، ملحفه، محافظ تشک، تشک و روبالشی هستند. ویژگی روتختی و منسوجات بهداشتی باکیفیت را در ادامه معرفی می‌کنیم:

  • مواد تنفس‌پذیر: روتختی، بالش و تشک با جنس پنبه یا کتان استفاده کنید تا با ایجاد تهویه مناسب مانع از افزایش دما شود.
  • پارچه جاذب: کالای خوابی با تشک جاذب رطوبت از خیس شدن کالای خواب بر اثر تعریق بالا جلوگیری می‌کند.
  • انتخاب پتویی با ضخامت مناسب: برای هر فصل و دمایی ضخامت مشخصی از پتو مناسب است تا از تعریق بالا به دلیل انتخاب پتوی نامناسب جلوگیری شود.

فروشگاه‌های عرضه‌کننده انواع کالای خواب مدل‌های متنوعی از روتختی و بالش را ارائه می‌دهند که از الیاف باکیفیت و طبیعی دوخته شده‌اند. این کالاها یکی از عوامل مهم و موثر بر تعریق شدید را از بین می‌برد؛ ازاین‌رو با خرید از فروشگاه کالای بهداشتی صفاهوم بهترین وسایل خواب را در اختیار داشته باشید.

بالش مناسب؛ راه‌حل موثر برای جلوگیری از تعریق شدید هنگام خواب

همانطور که گفتیم جنس کالای خواب نقش موثری بر رفع علت عرق کردن گردن در خواب دارد. بااین‌حال این کالای خواب، یکی از مهم‌ترین وسایلی است که تعریق صورت و گردن را کنترل می‌کند تا فرد کلافگی کمتری داشته باشد. علاوه‌بر این، بالش نامناسب بر کوفتگی نیز تاثیر می‌گذارد. اگر شبی آرام داشتید ولی همچنان احساس کوفتگی دارید، احتمالا از بالش نامناسبی استفاده می‌کنید. بالش استاندارد و منطبق بر ارگونومی‌های فیزیکی برای داشتن خوابی آرام ضروری است. برای کسب اطلاعات بیشتر مثل قیمت بالش و خرید انواع مدل‌های بالش موجود در بازار از سایت صفاهوم دیدن کنید.

بیماری؛ یکی از دلایل عرق کردن غیرطبیعی در خواب

گاهی عرق کردن در خواب به دلیل بیماری هایپرهیدروزیس و به‌طور ژنتیکی در فرد ایجاد می‌شود. این بیماری تعریق کف دست و عرق كردن پشت سر در خواب را به‌طرز چشمگیری افزایش می‌دهد؛ بنابراین اگر از شدت تعریق بالا رنج می‌برید، احتمال ابتلا به هایپرهیدروزیس وجود دارد. ازاین‌رو برای درمان این عارضه به پزشک مراجعه کنید تا روش‌های درمانی را انجام دهید. اختلال در سیستم عصبی، بارداری، چاقی، نارسایی قلبی، دیابت و بیماری‌های عفونی از دلایل افزایش تعریق در هنگام خواب به شمار می‌روند.

بهترین توصیه به افرادی با بیماری های ژنتیکی و زمینه‌ای در طولانی‌مدت استفاده از انواع روتختی با جنس طبیعی است تا شدت تعریق کاهش یابد. البته مصرف داروهای شیمیایی تجویزشده توسط پزشک به تعدیل علائم این بیماری‌ها مثل عرق کردن شدید کمک می‌کند. بااین‌حال استفاده از انواع مدل روتختی ساده با الیاف طبیعی و ضخامت کم برای این افراد راهکار مناسبی است تا خواب باکیفیت‌تری داشته باشند.

عرق کردن در خواب نشانه چیست

عوامل محیطی؛ دمای بالای اتاق منجر به افزایش عرق کردن می‌شود

گاهی تعریق بیش از حد در اتاق فقط به یک دلیل ساده اتفاق می‌افتد؛ بالا بودن دمای محیط یکی از عوامل موثر بر افزایش عرق کردن در هنگام خواب است. با قرار دادن یک دماسنج در اتاق، دمای فضا را مشخص کنید و با نصب تهویه مناسب از افزایش عرق کردن جلوگیری کنید.

گاهی دمای بیش از حد اتاق منجر به بروز گرمازدگی در خواب می‌شود و خطرات جدی مثل بیهوشی را به‌دنبال دارد. به همین دلیل در نظر داشتن دما برای خرید روتختی، ملحفه و پتو الزامی است. برای مثال در روزهای اوایل پاییز که هنوز دمای هوا تا حد سرمای شدید کاهش نیافته است؛ خرید پتو مسافرتی با ضخامت کم انتخاب خوبی به شمار می‌رود. این نوع پتو گرمای شدید را به فرد منتقل نمی‌کند.

خواب ناآرام؛ افزایش استرس و اضطراب در فرد

استرس بر سیستم سمپاتیک و پاراسمپاتیک تاثیرگذار است؛ افزایش متابولیسم و ضربان قلب از پیامدهای اضطراب شدید به شمار می‌رود. افراد به‌دنبال افزایش استرس و اضطراب خواب ناآرامی دارند؛ یعنی به خواب عمق فرو نمی‌روند. یکی از عارضه‌های خواب بی‌کیفیت، افزایش تعریق بدن است.

اضطراب با تاثیر بر هورمون‌های فوق کلیوی و افزایش هورمون کورتیزول و اپی‌نفرین، علائم تنش را در فرد شدت می‌بخشند. عرق کردن شدید یکی از نشانه‌های اولیه افزایش سطح هورمون‌های استرس است که حالتی شبیه به جلسه تمرینی ورزش ایجاد می‌کند. خواب ناآرام و همراه با استرس در فرد احساس خستگی و کوفتگی را افزایش می‌دهد. اگر تجربه خواب با اضطراب و ذهنی درگیر را داشته باشید، احتمالا صبح روز بعد با خستگی بیشتری از خواب بیدار خواهید شد.

عرق کردن در خواب نشانه چیست

تغییرات هورمونی؛ یکی از دلایل عمده عرق کردن زنان در خواب

تغییرات هورمونی به‌ویژه در زنان یکی از دلایل عمده عرق کردن در خواب به شمار می‌رود. برای مثال دوره یائسگی بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال است باعث کاهش شدید هورمون‌های زنانه و افزایش تعریق می‌شود. افزایش تعریق در خانم‌های جوان و در پایان پریودی یا دوره PMS نیز اتفاق می‌افتد؛ دوره PMS به ۵ تا ۷ روز قبل از شروع پریودی گفته می‌شود که علائمی شبیه به هفته خونریزی دارد.

تغییرات هورمونی فقط محدود به زنان و تغییرات هورمون استروژن نمی‌شود؛ افراد مبتلا به پرکاری تیروئید نیز به دلیل داشتن متابولیسم بالا تعریق بیشتری دارند. شاید تابه‌حال دیده باشید که افرادی با پرکاری تیروئید همیشه از عرق کردن کف دست خود شکایت دارند. این عارضه به‌دنبال افزایش سوخت‌وساز سلول‌های بدن اتفاق می‌افتد. علاوه‌بر موارد گفته شده، مبتلایان به تومور غدد فوق کلیوی و سندرم کارسینوئید نیز نسبت به سایر افراد تعریق بیشتری دارند.

خرید بهترین کالای خواب از فروشگاه صفاهوم؛ راهکاری برای جلوگیری از تعریق شدید

در این مقاله به بررسی دلایل عرق کردن در خواب پرداختیم؛ بیماری، تغییرات هورمونی، کمبود ویتامین، تهویه نامطبوع و روتختی نامناسب از مهم‌ترین فاکتورهای این عارضه به شمار می‌روند. شدت گرفتن تعریق به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی و مصرف داروهای شیمیایی فقط در دوره‌های کوتاه‌مدت ایجاد می‌شود و پس از پایان چند روز از بین می‌رود. بااین‌حال استفاده از روتختی، روبالشی و تشک نامناسب دوره‌ای نیست و تا زمان تعویض باعث ایجاد تشدید تعریق می‌شود.

برای خرید منسوجات بهداشتی، توجه به کیفیت پارچه و طبیعی بودن الیاف از مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید. الیاف طبیعی جریان هوا را به‌خوبی عبور می‌دهند تا از ایجاد گرمای بالا جلوگیری شود. فروشگاه‌های معتبر با چندین سال فعالیت از نیاز افراد و مضرات کالایی با الیاف بی‌کیفیت و مصنوعی آگاهی دارند؛ بنابراین با خرید از این مراکز نیازی به نگرانی از بازگشت تعریق بالا نخواهید داشت. فروشگاه صفاهوم یکی از قدیمی‌ترین عرضه‌کنندگان کالای خواب از برندهای مختلف است که کیفیت مطلوبی دارند. برای خرید از این فروشگاه فقط کافی است تا «صفاهوم» را در گوگل جستجو کنید.

امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x