سرعت گلوله چقدر است؟

«سوپرمن سریع‌تر از گلوله تفنگ پرواز می‌کند» و  قطارهای سریع‌السیر معروف به «قطارهای گلوله‌ای» با سرعتی حیرت‌انگیز بین شهرهای مختلف در حرکت هستند. در بسیاری از مواقع وقتی صحبت از سرعتی حیرت‌آور در میان است، آن را با سرعت یک گلوله مقایسه می‌کنند؛ ولی شاید کمتر کسی بداند که یک گلوله واقعی بعد از شلیک شدن از لوله تفنگ چه سرعتی دارد.

پاسخ این سوال به طراحی گلوله و تفنگ و همچنین لحظه‌ای که گلوله از دهانه تفنگ شلیک می‌شود، بستگی دارد.

سرعت واقعی یک گلوله چقدر است؟

فاکتورهای متعددی در سرعت گلوله‌ای که از یک تفنگ شلیک می‌شود، نقش دارند و عموما این فاکتورها به دو دسته تقسیم می‌شوند: فاکتورهای بالستیک داخلی (که شامل نوع پیشران، وزن گلوله، شکل و طول لوله تفنگ هستند) و بالستیک خارجی که نیروهایی مثل باد و گرانش را شامل می‌شود.

گلوله موقع حرکت به سمت دهانه تفنگ، با دو طرف لوله اصطکاک دارد اما برخلاف آنچه به نظر می‌رسد، اسلحه‌هایی با لوله‌های بلندتر، شلیک‌های سریعتری دارند. هرچقدر لوله تفنگ بلندتر باشد، گاز فاصله بیشتری را در اختیار خواهد داشت تا سرعت بگیرد و در نتیجه گلوله سریع‌تر از لوله تفنگ خارج خواهد شد.

گلوله تفنگ رمینگتون ۲۲۳ با سرعتی در حدود ۴۳۹۰ کیلومتر بر ساعت از دهانه تفنگ خارج می‌شود؛ سرعتی که با آن می‌تواند در یک ثانیه ۱۱ زمین فوتبال را طی کند. گلوله تفنگ دستی لوگر ۹ میلی‌متری با سرعت ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. سرعت گلوله کلاشنیکف که از رایج‌ترین سلاح‌های گرم جهان است، از بسیاری از تفنگ‌های دیگر کمتر است (۲۵۸۰ کیلومتر بر ساعت)؛ ولی از آنجا که یک سلاح اتوماتیک است، به شکل مداوم و تا زمانی که ماشه آزاد شود شلیک می‌کند و می‌تواند تا ۶۰۰ گلوله در دقیقه شلیک نماید.

امتیاز شما به این پست
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x