کالری خرمالو چقدر است ؟ ارزش غذایی خرمالو

خرمالو و آن مزه گس مانندش، یکی از جذابیت‌های فصل پاییز است. خرمالو اگرچه اصالتی چینی دارد؛ اما به عنوان میوه ملی ژاپن معروف بوده و سرشار از فسفر و ویتامین C است. در کنار خاصیت‌های زیاد این میوه، این روزها به کالری خرمالو هم توجه ویژه‌ای می‌شود.

اضافه وزن در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ جهانی است و همین موضوع، باعث شده تا افراد با دقت بیشتری، پیگیر کالری مصرفی خود در طول شبانه‌روز شوند. پس طبیعی است که حتی خرمالوی خوشمزه هم، گاهی قربانی کالری شود!

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کالری خرمالو و سایر ویژگی‌ها و خواص ارزشمند این میوه برای سلامتی بپردازیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

یک خرمالو چقدر کالری دارد؟

100 گرم خرمالوی رسیده، 127 کالری انرژی دارد. بنابراین در صورتی که در مصرف این میوه زیاده‌روی نکنید، به نظر نمی‌رسد خطری برای افزایش وزن و چاقی شما داشته باشد.

یک خرمالو چقدر کالری دارد؟

از طرف دیگر، میوه خرمالو سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی مختلف است. غلظت این مواد در بین انواع خرمالو متفاوت است. با این‌حال، همه آن‌ها دارای مقدار زیادی ماده مغذی کریپتوکسانتین بتا و پتاسیم هستند.

آیا برای تصمیم‌گیری درباره مصرف یا عدم مصرف خرمالو، تنها دانستن کالری آن کافی است؟ قطعا خیر! ما باید با ارزش غذایی این میوه، مواد معدنی و ویتامین‌های آن، آشنایی کافی داشته باشیم.

ارزش غذایی خرمالو

همان‌طور که اشاره شد در کنار کالری خرمالو ارزش غذایی این میوه هم، از اهمیت زیادی برخوردار است. در جدول زیر، می‌توانید مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در 100 گرم خرمالو را مشاهده نمایید:

کالری کربوهیدرات چربی پروتئین پتاسیم سدیم ویتامین C کلسیم
127 34 گرم 0.4 گرم 0.8 گرم 310 میلی‌گرم 1 میلی‌گرم 110 درصد 2 درصد

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، خوردن تنها 100 گرم خرمالو در طول شبانه روز، می‌تواند تمام نیاز شما به ویتامین C (حتی 10 درصد بیشتر) و 2 درصد از نیاز بدن به کلسیم را تامین کند.

خرمالو همچنین منبع خوبی از تیامین (B1)، ریبوفلاوین (B2)، فولات، منیزیم و فسفر است. از آن‌جایی که این میوه کالری کمی دارد و در عین حال سرشار از فیبر است، یک انتخاب عالی برای کاهش وزن هم محسوب می‌شود.

جدول ارزش غذایی خرمالو

جالب است بدانید که مصرف تنها یک عدد خرمالوی متوسط در طول شبانه‌روز، می‌تواند بیش از نیمی از نیاز بدن شما به ویتامین A را تامین کند. این ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی، بینایی و رشد جنین حیاتی است.

گذشته از ویتامین‌ها و مواد معدنی، خرمالو حاوی طیف گسترده‌ای از ترکیبات گیاهی از جمله تانن‌ها، فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است که می‌تواند بر سلامت شما تأثیر مثبت بگذارد.

فواید مصرف خرمالو برای سلامتی

نوبتی هم اگر باشد، نوبت به بررسی مهم‌ترین فواید خرمالو برای سلامتی است. در کنار کالری خرمالو که به نسبت پایین است و فیبر زیاد آن، این میوه از خواصر زیر هم برخوردار است:

سرشار از آنتی‌اکسیدان است

ترکیبات گیاهی خرمالو، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند. بد نیست بدانید که آنتی‌اکسیدان‌ها با مقابله با استرس اکسیداتیو، (فرایندی که توسط مولکول‌های ناپایدار به نام رادیکال‌های آزاد آغاز می‌شود)، از آسیب سلولی جلوگیری کرده یا آن را کند می‌کنند.

خرمالو سرشار از آنتی اکسیدان است

خوشبختانه، مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند خرمالو، می‌تواند به مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک کند. همچنین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش دهد.

فلاونوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که به وفور در پوست و گوشت میوه خرمالو یافت می‌شوند. این ترکیبات می‌توانند باعث کاهش نرخ بیماری‌های قلبی، کاهش زوال ذهنی مرتبط با افزایش سن و جلوگیری از سرطان ریه کمک کنند.

باعث افزایش سلامت قلب می‌شود

برخی از مواد مغذی موجود در خرمالو، این میوه را به یک انتخاب عالی برای افزایش سلامت قلب و کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی، نبدیل می‌کنند.

خرمالو حاوی فلاونوئیدهایی مانند کورستین و کامفرول است. چندین مطالعه نشان داده‌اند که مصرف این آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تواند باعث کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی شود.

خرمالو با سرشار بودن از فلاونوئیدها می‌تواند در کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد (LDL)، کاهش التهاب و … موثر باشد. همه این موارد در نهایت، منجر به بالا رفتن سلامت قلب می‌شوند.

خرمالو باعث کاهش التهاب می‌شود

التهاب مزمن می‌تواند احتمالا ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل دیابت، انواع مشکلات قلبی، آرتریت، سرطان، چاقی و … را به شکل قابل ملاحظه‌ای، افزایش دهد.

خواص خرمالو برای کاهش التهاب

همان‌طور که اشاره کردیم، خرمالو سرشار از ویتامین C است و بر همین اساس، می‌تواند به عنوان یکی از بهترین میوه‌ها برای کاهش التهاب، نام خود را مطرح کند.

ویتامین C با محافظت از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد (با اهدا کردن الکترون به این مولکول‌های ناپایدار)، به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند.

خرمالو همچنین حاوی کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و ویتامین E است که همگی، آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که با کاهش شدید پروتئین واکنش‌گر C و اینترلوکین ۶، با التهاب مبارزه می‌کنند.

خرمالو سرشار از فیبر است

کالری خرمالو به نسبت کم است؛ اما آیا این موضوع به تنهایی می‌تواند باعث کاهش وزن شما شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که برای لاغری، به فیبر هم نیاز دارید که خوشبختانه، خرمالو یکی از میوه‌‌های غنی از فیبر به شمار می‌رود.

غذاهای سرشار از فیبر محلول مانند میوه‌ها و سبزیجات، می‌توانند با کمک به بدن برای دفع کلسترول اضافه، به کاهش سطح کلسترول بد یا همان LDL کمک کنند.

از طرف دیگر، فیبر موجود در خرمالو به حرکت و عملکرد منظم روده‌ها هم کمک می‌کند. به این ترتیب، این میوه می‌تواند در کاهش سطح قند خون نیز مفید باشد.

به علاوه، فیبر به سوخت باکتری‌های «خوب» در روده‌ها کمک می‌کند، که می‌تواند تأثیر مثبتی بر گوارش و سلامت کلی شما بگذارد.

بینایی را بهبود می‌بخشد

خرمالو حاوی مقادیر زیادی ویتامین A (تقریبا نصف نیاز روزانه بدن انسان) و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامت چشم‌ها و بهبود بینایی، کاملا مفید و حیاتی هستند.

خرمالو بینایی را بهبود می‌بخشد

ویتامین A به بهبود عملکرد غشاهای ملتحمه و قرنیه کمک می‌کند. از طرفی دیگر، این ویتامین، یکی از اجزای اصلی رودوپسین (پروتئینی که برای بینایی طبیعی لازم است) هم به شمار می‌رود.

خرمالو همچنین حاوی لوتئین و زآگزانتین است؛ آنتی اکسیدان‌های کاروتنوئیدی که بینایی سالم را تقویت می‌کنند. این مواد در سطوح بالایی در شبکیه (لایه‌ای از بافت حساس به نور در پشت چشم) یافت می‌شوند.

رژیم‌های غذایی غنی از لوتئین و زآگزانتین ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری‌های چشمی، از جمله دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن را کاهش دهند. (بیماری که بر شبکیه چشم تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث کاهش بینایی شود)

روش های مصرف خرمالو

بهترین و محبوب‌ترین روش مصرف خرمالو، میل کردن این میوه به صورت تازه و به عنوان یک میان وعده لذیذ و خوشمزه است. با این حال، توصیه می‌کنیم روش‌های زیر را هم برای افزودن خرمالو به سبد غذایی خود، امتحان کنید:

  • خرمالوی تازه یا پخته شده را به ماست و بلغور جو دو سر ترکیب کرده و یک صبحانه مقوی و لذیذ آماده کنید.
  • خرمالو را در فر تفت داده و با پاشیدن عسل روی آن، یک دسر خوشمزه درست کنید.
  • برای یک سالاد میوه خوشمزه، خرمالو را با انواع توت‌ها و مرکبات، ترکیب کنید.
  • این میوه را همراه با گوشت یا مرغ بپزید و یک غذای خوشمزه آماده کنید.
  • خرمالو‌های یخ‌زده را در اسموتی مورد علاقه خود بریزید.
  • این میوه را خشک کرده و آن را به عنوان یک تنقلات خوشمزه میل کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روش‌های مختلفی را برای مصرف خرمالو در اختیار دارید. در نهایت، مهم این است که به هر روشی که ترجیح می‌دهید، این میوه لذیذ و بسیار مفید را به سبد غذایی خانواده خود، اضافه کنید.

کلام آخر

خرمالو از آن میوه‌هایی است که می‌تواند خود را در ذائقه‌های مختلف جا کند و به نوعی، هر سلیقه‌ای را راضی کند. خبر خوب این‌که این میوه از خواص فوق‌العاده‌ای برای سلامتی هم برخوردار است.

در این مقاله به بررسی کالری خرمالو پرداختیم. در صورتی که همچنان در این رابطه سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم.

3 | (4)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x