چگونه می توانیم با هزینه کم جوجه یک روزه تولید کنیم ؟

پرورش طیور در سالهای گذشته به صورت انحصاری در اختیار تولید کنندگان انبود و مرغداران بود که در یک دهه ی اخیر با تولید دستگاه های مخصوص امکان نگهداری از طیور در اشل های کوچک نیز مهیا شده است. یکی از این دستگاه ها که از انحصار تولید کنندگان انبوه خارج شده است ، دستگاه جوجه کشی می باشد .

این دستگاه ها امکان تولید جوجه ها در خانه ها و سالن های کوچک را به راحتی فراهم میکند و اپراتورها میتوانند با هزینه ای اندک شرایط را برای نگهداری جوجه ها در تعداد کم برای خود فراهم کنند. در این نوشتار به بررسی این موضوع میپردازیم که چگونه میتوان با استفاده از دستگاه های جوجه کشی و مدیریت شرایط پرورش، جوجه های یک روزه تولید کرد.

قدم اول خریداری دستگاه جوجه کشی

همانطور که اشاره شد در سالهای اخیر امکان تولید ماشین جوجه کشی در سایزهای کوچک نیز فراهم شده است و کاربر می تواند دستگاهی با ظرفیت پایین نیز خریداری کند.

اولین موردی که در انتخاب دستگاه جوجه کشی باید به آن توجه کنید، ظرفیت دستگاه می باشد. باید شرایط را برای میزان تخم نطفه داری که میتوانید تهیه کنید و همینطور میزان جوجه 1 روزه ای که میتوانید نگهداری کنید بسنجید و سپس اقدام به خرید دستگاه کنید.

برای مثال اگر میزان متوسط جوجه کشی شما کمتر از 50 تا می باشد، نیازی به خریداری یک دستگاه 250 تایی نخواهید داشت. در چنین مواقعی بهترین انتخاب دستگاهی با ظرفیت 100 یا کمی کمتر یا بیشتر است که امکان جوجه کشی مناسب را با قیمتی مناسب برای شما فراهم خواهد کرد.

ظرفیت در نوع دستگاه های جوجه کشی نیز تاثیر گذار است. برای مثال دستگاه هایی که ظرفیتی کمتر از 100 تخم نطفه دار دارند، اصطلاحا دستگاه جوجه کشی خانگی نامیده میشوند. دستگاه های خانگی بیشتر از بدنه ای با جنس ABS ساخته میشوند که نوعی پلیمر مخصوص است که بسیار فشرده شده است. این پلیمر برخلاف پلاستیک در مجاورت دمای بالا آلایندگی از خود بیرون نمیدهد و سبب ایجاد مشکل برای طیور نخواهد شد.

از دیگر فاکتورها در انتخاب دستگاه جوجه کشی، سنسورهای مناسب دستگاه می باشد. اگر دستگاه جوجه کشی ای که قصد خرید آن را دارید سنسورهای مناسب و دقیقی نداشته باشند، راندمان کمی را ارائه خواهد داد و در نتیجه هزینه های بسیاری را برای شما متحمل میشود. از این رو در انتخاب سنسورهای جوجه کشی حداکثر حساسیت و دقت را به خرج دهید.

علاوه بر دستگاه های جوجه کشی خانگی، کاربرانی که قصد جوجه کشی با تعداد کمی تخم نطفه دار را دارند، امکان استفاده از دستگاه های نیمه صنعتی را نیز خواهند داشت. برای مثال دستگاه های جوجه کشی با ظرفیت 126 یا 168 تایی نیز برای استفاده در منازل مناسب می باشند. این دستگاه ها دارای کنترلر پیشرفته تری می باشند و بهترین گزینه برای جوجه کشی از تخم نطفه دار پرنده های بومی می باشند.

اگر برای اولین بار است که جوجه کشی می کنید و قصد هزینه ی زیادی برای دستگاه ندارید، می توانید دستگاه جوجه کشی ارزان خریداری کنید و با ازمایش و خطا تجربه ی خود را بالا برده و سپس اقدام به خریداری دستگاه حرفه ای تر و بهتری بکنید.

خریداری دستگاه ستر و هچر

یکی از مهمترین فاکتورها در خریداری و استفاده از دستگاه های جوجه کشی توجه به دوره ستر و هچر می باشد. دوره ی ستر دوره ی ابتدایی جوجه کشی است که در آن نطفه در داخل تخم نطفه دار رشد می کند. دوره ی بعدی که 3 روز پایانی جوجه کشی است، دوره خروج جوجه از تخم نطفه دار است که به آن هچر می گویند.

اگر قصد جوجه کشی از طیور را به یکباره دارید، برای مثال در هر بار جوجه کشی 20 تخم نطفه دار را در یک مرحله وارد دستگاه می کنید و تا اخر دوره تخمی وارد دستگاه نمیکنید، در این صورت خرید یک دستگاه جوجه کشی برای شما کافی است، چرا که تخم های نطفه دار را با همدیگر به هچر منتقل خواهید کرد. اما اگر قصد دارید که در روزهای مختلف تخم های نطفه دار جدیدی را به دستگاه اضافه کنید، در این حالت دو انتخاب پیشرو خواهید داشت ، یا باید دستگاه مجزایی برای دوره ی هچر خریداری کنید و یا اینکه یک دستگاه ستر هچر همزمان بخرید. گزینه ی دوم از نظر هزینه اولیه بسیار به صرفه می باشد. در دستگاه های ستر هچر همزمان، طبقه ی پایینی به هچر اختصاص پیدا میکند و طبقه های بالایی به ستر . بدین ترتیب می توانید به صورت مداوم تخم به دستگاه جوجه کشی اضافه کنید.

هزینه تولید جوجه یک روزه

خریداری تخم نطفه دار مناسب

قدم دوم خریداری تخم نطفه دار است. پیشنهاد میشود به هیچ عنوان پیش از خریداری و تست دستگاه جوجه کشی اقدام به خرید تخم نطفه دار نکنید چرا که در این صورت امکان بروز خسارت برای کاربران به دلیل عدم اشنایی با دستگاه جوجه کشی یا احیانا دیررسیدن دستگاه و … وجود خواهد داشت.

بهترین خرید تخم نطفه دار ، خرید مستقیم از تولید کننده است. تولید کننده بهتر است در شهر خود شما و یا در شهر های اطرافتان باشد. خریداری تخم از شهرهایی با فاصله ی دور به هیچ وجه پیشنهاد نمیشود چراکه در این صورت امکان آسیب به تخم نطفه دار در طی مسافت پیموده شده بسیار زیاد است.

اگر قصد جوجه کشی از طیور محلی زینتی را دارید، بهتر است شخصا به محل پرورش مراجعه کنید. پس از مراجعه فاکتورهای زیر را به دقت زیر نظر بگیرید :

– تغذیه مناسب : اولین نکته، تغذیه مناسب تخم های نطفه دار است. برای تغذیه مناسب نیازمند استفاده از جیره غذایی مخصوص طیور مولد هستید. طیور در صورتی که از جیره های غذایی متفرقه، همچون آشغال سبزی جات و نان و … استفاده کنند، ضعف بسیاری در تولید نطفه ی باکیفیت خواهند داشت و در نتیجه جوجه ها مشکلات زیادی را تجربه خواهند کرد .

– بهداشت محیط : به بهداشت محیط نگهداری و فضله های روی زمین دقت کنید. در صورت وجود فضله های بدشکل و نامناسب و یا خون قاطی به فضله ها از خریداری تخم نطفه دار از آن مجموعه به جد پرهیز کنید.

– نسبت نر و ماده : یکی از مهمترین فاکتورها در تولید تخم نطفه دار مناسب، رعایت نسبت نر و ماده به یکدیگر می باشد . مشاهده ی میشود که برخی از پرورش دهندگان از یک خروس برای 12 مرغ استفاده میکنند. در چنین مواردی بدیهی است که نطفه های تولید شده ضعیف خواهند بود و فقط بخشی از آنها از کیفیت مناسبی برخوردار خواهند بود.

سخن پایانی

در این نوشته به دو بخش اصلی جوجه کشی یعنی انتخاب و خرید دستگاه جوجه کشی و انتخاب و خرید تخم نطفه دار اشاره کردیم . پس از این انچه که مهم است آماده سازی محلی برای قرار دادن دستگاه جوجه کشی و همینطور افزایش تجربه ی شما در جوجه کشی می باشد که بناچار باید شکست های مختلفی را نیز تجربه کنید تا تجربه ی کافی برای این کار را کسب نمایید.

اگر قصد انجام جوجه کشی برای تولید جوجه یک روزه را داشتید ، حتما شرایط نگهداری مناسبی را برای جوجه یک روزه حتی برای چند روز اندک را نیز فراهم کنید تا در نگهداری انها با مشکل مواجه نشوید.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه، مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.
امتیاز شما به این پست
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x